2996
Sök

2 eller 4 nya däck på quattro?!

25 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Måste bara checka en sak angående däckbyte på quattrobilar:

Jag kör en Audi S4 -99 å framdäcken lär bytas pga att dom blivit sneslitna, en del säger att man är tvungen att byta alla fyra däcken pga av att fördelningsalådan tar stryk å en del säger att de räcker att byta dom två i fram.
Är till vardags lastbilschaffis å har "tandemdrift" (enkelt förklarat, typ 4x4) på min bil ja kör å skulle ja råka ut för ett däckbyte på drivande axlar så e man tvungen att antingen byta alla däck på drivande axlar eller hitta ett "snarlika" slitet däck som dom övriga, vet inte om de bara är nåt som däck-killarna säger för att sälja mer däck eller hur det är, men dom flesta säger samma sak.

Så därför undrar ja ifall de i sånna fall gäller för personbilar me quattro/4x4??

Alla åsikter är välkomna!
//Mobergarn

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
22 juni 2009
Jag skulle rekommendera att byta alla 4. Det är vad jag har lärt mig. Det hänger ihop med att inte diffarna ska ta onödigt med stryk. Så har jag alltid fått lära mig. Rätta mig om jag har fel.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

25 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Jo jag har som sagt hört detsamma och det är väl så ja kommer göra me...
Tackar
p-nyhlen skrev:
Jag skulle rekommendera att byta alla 4. Det är vad jag har lärt mig. Det hänger ihop med att inte diffarna ska ta onödigt med stryk. Så har jag alltid fått lära mig. Rätta mig om jag har fel.

812 Inlägg
22 juni 2009
även jag har hört att man skall byta alla 4:a

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 juni 2009
Det finns en viss tolerans i hur mkt rullomkretsen får skilja mellan fram och bak axel, men även jag säger att du bör byta alla fyra.

Gäller för övrigt inte bara audis fyrhjulsdrift utan alla fyrhjulsdrivna bilar. Med undantag för vissa rejäla terrängfordon som har en högre tolerans.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök