2788
Sök

Strömbrist i ljudsystem? Golf GTI 1.8t

130 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#1
Hello!

Nu har jag lekt i en vecka med bilen och behöver lite hjälp. Problemet är det att vid musik som har sjukt mycket bas så dör mitt 4-kanaliga slutsteg (SPL Dynamics Pro-3004). Har alltid kunnat spela full volym förutom nu. Har inte lyckats spela full volym sedan ja bytte basar. Hade förut en Rainbow hammer 12" 2x2ohm och nu har jag 2 stycken Hertz HX250D 2x4ohm. Som monoblock har jag en SPL Dynamics Dig-1450. 4-kanaliga ger 4x75wrms i 4 ohm och monoblocket ger för tillfället 1x1000wrms i 1ohm. Varje gång 4-kanaliga dör så får ja riva ut alla kablar från det i minst en timme och sedan koppla in allting igen annars så vägrar det starta. Lyser rött och blinkar grönt en gång i sekunden. Antar att det är nåt sorts säkerhetsläge.

Första jag åtgärdade var kablarna. Hade 21mm2 förut och bytte ut till 50mm2 utan resultat. Efter det mätte jag och kom fram till att remote signalen dippade duktigt när de basade som mest. Dök ner kring 11v och vanliga strömen i 50mm2 kabeln dök också ner ca en volt (ner till ca. 12-12,5v) om inte lite mera så ja gjorde om remote kablarna med ett relä och vidare därifrån med 8mm2 kablar och det visade sej hålla spänningen stabilare men fortfarande samma sak. Spelar jag endast med 4-kanaliga så spelar det bra men drar jag på bas samtidigt så dör 4-kanaliga. Bas steget dör aldrig, det pumpar på vidare hur länge som helst. Låten jag testat med är Black Eyed Peas - Boom Boom Pow. Det spelar ända tills en viss basfrekvens kommer i låten som verkar dra ordentligt med ström.

Jag misstänker nu att batteriet borde bytas ut till ett skapligare som laddar ur sej snabbare och är menat för ljudbyggen. Hade inte kondensator tidigare men de har ja också lagt dit nu utan resultat. 1F. Vad tror ni? Har ja nånting annat som fittas eller är de bara batteriet som borde bytas ut eller borde generatorn också bytas. Generatorn som är i nu borde vara en 90A generator.

Tacksam för svar! smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 juni 2009
#2
Börja med att söka då detta ämne har tagits upp ett ANTAL gånger (och vi börjar ärligt talat bli lite trötta på att svara...inget riktat personlig tnu wink ).

Men nåväl.

Du kan börja med att se över hur allt laddkablage mellan generator och batteri mår.

Du bör även byta upp dig i kabelarea på laddkablaget då original är dimensionerad för vad bilen drar i orginalutförande. Inte en massa strömslukande stereo smile
Laddreläet kanske börjar ge med sig (kolen kanske börjar ta slut eller själva bryggan i sig)

Anslutningar kan vara gamla och ha börjar ärja...

Batteriet kanske är inne på slutsvängen. Vad har det för vilospänning och vad har du för spänning över batteriet med bilen igång (testa både på tomgång och vid ca: 2000 rpm utan och med stereo igång)

Se även över anslutningarna till stegen, jordkabeln kanske har lossat lite till fyrkanalarn.

Värt att kika på är även högtalarkablarna från det steget. Iaf för att försäkra sig om att de inte har skavts sönder och ligger och ger kortslutning ngnstans....
Senast redigerat av Lonefox (30 juni 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

216 Inlägg
30 juni 2009
#3
jag har 2 st stinger spv 70 som jag tänkte sälja laddat regelbundet pris

2300kr st


130 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#4
Har just kollat alla kablar och kopplingar inklusive orginal kablage och samma fortfarande. Batteriet ja har nu är ett halvår gammalt varta batteri. Förstår om de börjar vara på gränsen men de är så konstigt att de nu börjar jävlas. För de fungerade senaste året med förra basen som också fick 1000wrms precis som nu, så de borde ju gå åt samma mängd spänning och ström.

If it ain't broke, fix it 'til it is!

308 Inlägg
30 juni 2009
#5
peterholm skrev:
jag har 2 st stinger spv 70 som jag tänkte sälja laddat regelbundet pris

2300kr st

Rätta mig om  jag har fel,menjag tror inte det här inlägget har här att göra:D

köp och sälj sitter 2 snäpp åt vänster;)

130 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#6
Singer spv 70 är säkert fina grejjer men stort. Tror ja ska byta ut orginal mot ett i samma storlek. Ground Zero GZBP 12.2500 verkar som ett vettigt alternativ...

If it ain't broke, fix it 'til it is!

2 665 Inlägg
30 juni 2009
#7
Du måste vara den enda i hela värden som har 8mm2 till remoten. Jag har 0,75mm2.
Det behövs inte mera så det kan inte vara felet. I remoten går det kasnke drygt 100mA, alltså 0,1A

Att spänningen sjunker beror nog på att generatorn inte orkar med.
Så fort spänningen sjunker så drar det mera ström än vad din bil kan ge. O det är generatorn som leverar ström.

När 4kan steget dör. Mät om du har spänning på remote anslutningen! Du borde ha det.

Kolla vad stegen är avsäkrade till. O dra av kanske 10-20% så vet du ungefär vad de drar.
Din bil har en 90A generator för att bilen kanske behöver 60-80A
10-20A över till din stereo. Din drar nog mera.

Ett enkelt sätt att få stereon att dra mindre ström. Koppla om basarna.
Koppla varje bastalspole i serie.
Sedan kopplar du basarna parallelt.
Då har du 4ohm belastning på steget.
i 4ohm ger steget 42,4volt Men drar bara en fjärdedel så mycket ström som i 1ohm.
I 1ohm ger steget 31,6volt

Då kan man konstatera att detta steg inte är så lämpligt att köra i 1ohm även om det går bra eftersom tillverkaren anger det. Det tappar ju 10volt o det betyder att steget inte orkar med att leverera tillräckligt med ström i 1ohm. Hade detta steg en mkt bra nät del skulle det lämna 1800watt i 1ohm.

Du kommer troligen att spela lika högt med 42volt iställer för 31volt.
Men det fördelas på 2talspolar så jag är inte säker på resultatet. Men högt blir det i alla fall.
Prova o se om det räcker. För strömmen kommer att räcka mkt bättre.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
30 juni 2009
#8
Oj det blev lite långt inlägg.

Kollade på din bil. Hur hög är lådan från original golvet?? fattar du?

Jag har ju också mk4 gti, funderar på att bygga ungefär som dig.
Senast redigerat av Rickard-v (30 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

153 Inlägg
30 juni 2009
#9
Inte bara jag som tydligen har problem med strömmen i bilen tongue .
jag hade samma problem på min bil innan och det var att batteriet var kasst och att säkringen inte var helt hel som gick till slutstegen..


21 761 Inlägg
30 juni 2009
#10
nyman_666 skrev:
Spelar jag endast med 4-kanaliga så spelar det bra men drar jag på bas samtidigt så dör 4-kanaliga. Bas steget dör aldrig, det pumpar på vidare hur länge som helst.

Möjligheten finns att ditt 4-kanalssteg inte fungerar vid lika låg matningsspänning som bassteget, men det är viktigt att du gör jämförande mätning på både bassteget och det 4-kanaliga steget för att se ifall matningsspänningen skiljer sig markant. Det ska egentligen inte vara någon skillnad alls mellan dessa två steg. smile

Om bassteget har 12-12,5 V spänning vid mycket bas så ska även 4-kanalssteget ha den spänningen, i detta fall så borde rimligtvis spänningen vara tillräckligt hög för att steget ska fungera.

130 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#11
Ja de där att koppla om till 4 ohm låter ju som en idé att testa. Har inte ens tänkt på det du just förklarade. Tänkte bara att om basarna tål 450wrms per bas så borde det vara ganska passligt att ge dom 1000wrms att dela på. Och min våldsamma remote på 6 eller 8mm2 är jag nog mycket möjligt ensam om men de var de enda ja råkade ha hemma då och de räcker garanterat smile Lådan minns ja inte såhär på rak arm hur hög den är men kan ta reda på. Bredden borde vara 98cm iaf.

Och ja har inte mätt 4-kanaligas spänning men jag antar att det är samma som bassteget eftersom dom har lika grova och långa kablar med lika stora säkringar. Över 12v håller de sej men just där som 4-kanalarn ger upp så är en riktigt strömslukande frekvens och jag antar att 4-kanalarn och monoblocket tillsammans drar för mycket ström helt enkelt och att 4-kanalarn är känsligare för låg spänning. Spänningen om ja minns rätt far ner till närmare 11.nåntingV sådär som snabbast.

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
1 juli 2009
#12
vad har du för säkring på strömkablarna? det sakll vara 200 anl minst.

sen skulle jag slänga i ett fräscht batteri.. t.ex. optima.. yellowtop. samt se över kablage över batteri/generator/alla jordpunkter.. hur mkt spänningsfall har du me stereon avslagen samt lysen och fläkt på ?

man måste ju kika över hela installationen. :p
Senast redigerat av pattilatti2 (1 juli 2009)


130 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#13
Jo visst. Det e ja medveten om. Ett system är så bra som svagaste länken är smile I motorutrymmet har jag 150A säkring. Sen har jag bak i bilen 100A till vardera slutsteg. Använder mej av Audison Connections SFA Säkringar. Dom ser ut som ANL säkringar men kan hända att det är nån storleksskillnad eller nånting. Vet ej. Så ser dom ut --> http://www.connectionaudison.com/produc … sfa015.htm

Spänningsfall med stereon stängd har ja inte mätt men mycket tror ja inte det är.

If it ain't broke, fix it 'til it is!

21 761 Inlägg
1 juli 2009
#14
Mät spänningen på 4-kanalssteget så att du helt säkert vet hur det ligger till där, mät även spänningen på själva batteripolerna när du spelar så pass högt att steget slår av sig.

Om spänningen inte skiljer sig mer än högst 0,5 V jämfört med mätningen på steget så är det batteri/generator som inte orkar leverera tillräckligt med ström, men ifall spänningen på batteripolerna är tex 1-1,5 V högre än vid steget så handlar det om förluster mellan batteri och slutsteg. smile

130 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#15
Lite irriterande bara när man får vänta närmare 2 timmar mellan varje gång steget stänger sej bara. sist tog det närmare ett dygn och nu har de tagit över ett dygn denna gång. så man vill helst inte att de stänger sej... denna gång blinkade inte gröna mera ens. lyser bara rött nu. endera har nån säkring gått under det eller så är de helt dött antar jag...

If it ain't broke, fix it 'til it is!

130 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#16
och mellan varje gång de har stängt sej får man koppla ur varenda kabel annars är de samma sak nästa gång man försöker sätta på det och så får man börja vänta från början igen. tror man nollar det på nåt vis när man river ut allting ett par timmar. men som sagt. lämnade det över natten och testade idag ca. 16:00 och fungerar inte nu heller så de får stå nu igen. lyser antagligen bara rött nu när högtalarkablarna också är utdragna

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
1 juli 2009
#17
nyman_666 skrev:
Jo visst. Det e ja medveten om. Ett system är så bra som svagaste länken är smile I motorutrymmet har jag 150A säkring. Sen har jag bak i bilen 100A till vardera slutsteg. Använder mej av Audison Connections SFA Säkringar. Dom ser ut som ANL säkringar men kan hända att det är nån storleksskillnad eller nånting. Vet ej. Så ser dom ut --> http://www.connectionaudison.com/produc … sfa015.htm

Spänningsfall med stereon stängd har ja inte mätt men mycket tror ja inte det är.

rekomenderat är minst 200/250amp på en kabel.. fördelar du monosteg samt 4kanals. på samma strömkabel?

skulle köra 50mm2 till monosteget. med anl ca 250anl. dem som du använder dvs. fast 250/300 kanske då..
sen 35mm2 till 4kanals bara för att:p med ja iaf 150amp anl..

de kan klippa då du säkrar av kabeln vid dessa amp.. och monosteget kräver si o så mkt i 1ohm...

Hur ser dina säkringar ut nu då? är de nå bränt där?

så en separat kabel med 250+anl.. till monosteget. sen en 35mm2 elr 21mm2 va man nu anser sig räcka. till 4kanals..

ofta är de DÅLIG jord som påverkar så de lyser:P se ävne efter så inte nå kablar råkar röra vid varandra..
går i protekt dvs.

Ofta funkar de om man river ur allt ser över kontakterna. samt kopplar in det i lugn och ro och ser til latt allt sitter utav helvete.

DET SKALL VARA SAMMA ANL PÅ STRÖMKABLAR: DVS 250FRAM SÅ SAMMA BAK tongue men de räcker ju att säkra fram.. onödigt me 1000tals säkringar hit eller dit tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (1 juli 2009)


21 761 Inlägg
1 juli 2009
#18
Har du någon manual till steget?

Där borde det stå vad steget varnar för när dessa lampor blinkar. Fast eftersom steget inte verkar vilja starta alls just nu så finns förstås risken att det har gått sönder.

130 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#19
Dom säkringar ja har finns inte att få i 200 eller 250A. Det hoppar från 150A till 300A och 300A är för stort. Jag har 50mm2 från batteriet bak och sedan delar jag ut med 21mm2 till slutstegen ca halv meter. Skall inte behövas lägga 50mm2 så kort bit. Så kraftiga steg är de inte. Enligt dom tabeller ja gick efter när ja lade nya kablarna så ska 21mm2 räcka till ett d-klass monoblock på upp till över 1000wrms om kabeln är 1 meter. 50mm2 om den är 5 meter. Och om jag förstått rätt så säkrar man kablarna och inte slutstegen, därför har jag säkringar både fram och bak pga att det delar ut med klenare kablar bak som inte ska säkras av med större säkring än 100A. Slutstegen har ju egna säkringar.

Alla säkringar och kontakter är som dom ska och inget ser brännt ut eller luktar brännt. manualen har ja tyvärr på villovägar. ÄR ju 4-5 år sen ja köpte slutstegen och har flyttat 2 gånger sedan dess så hmm

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
1 juli 2009
#20
nyman_666 skrev:
Dom säkringar ja har finns inte att få i 200 eller 250A. Det hoppar från 150A till 300A och 300A är för stort. Jag har 50mm2 från batteriet bak och sedan delar jag ut med 21mm2 till slutstegen ca halv meter. Skall inte behövas lägga 50mm2 så kort bit. Så kraftiga steg är de inte. Enligt dom tabeller ja gick efter när ja lade nya kablarna så ska 21mm2 räcka till ett d-klass monoblock på upp till över 1000wrms om kabeln är 1 meter. 50mm2 om den är 5 meter. Och om jag förstått rätt så säkrar man kablarna och inte slutstegen, därför har jag säkringar både fram och bak pga att det delar ut med klenare kablar bak som inte ska säkras av med större säkring än 100A. Slutstegen har ju egna säkringar.

Alla säkringar och kontakter är som dom ska och inget ser brännt ut eller luktar brännt. manualen har ja tyvärr på villovägar. ÄR ju 4-5 år sen ja köpte slutstegen och har flyttat 2 gånger sedan dess så hmm

jag kör på 300anl på min 50mm2 funkar då utan problem..

har haft nå liknade problem med att de klippte. så då bytte jag till 2 separata kablar.. dvs en 50mm2 och en 35mm2....tror inte din 50mm2 klarar av att strömförsörja bägge stegen då ditt monosteg kräver endel.

Det kan även bero på ditt varta batteri.. skulle byta ut det.

Mät späningsförlust på dina jordpunkter med.. ska ligga på 0.0 helst. men de brukar släppa lite på dem..
Senast redigerat av pattilatti2 (1 juli 2009)



Sök