Joas_86 skrev:
Du menar alltså huvudsylinder som sitter nere vid kopplingpedalen alltså ?
Jag som har trott att de är en behållare bara
Men du har man lärt sig något nytt igen då !
Kanske är ett jävla bra tips ?
Mvh
Ja, kopplingen är ett enkelt system, som består av två stycken hydraulcylindrar, en luftnippel och en vätskebehållare.
Från kopplingspedalen går det ett stag till huvudcylindern, så när du trycker på kopplingen pressar du bromsvätskan till slavcylindern som i sin tur antingen trycker direkt på urtrampningslagret, eller kopplingsgaffeln, beroende på om du har utvändig eller invändig slavcylinder.
Det sitter tätningar runt kolvstången du trycker på i huvudcylindern, och enligt egen erfarenhet är de jävlarna totalt oberäkneliga.
I vintras stod min bil utan motor och låda från augusti till april, och allt fungerade perfekt när jag satte ihop det, men nu när jag bytte växellåda i augusti/september så slutade huvudcylindern fungera.
Likadant förra sommaren.
Kopplingen fungerade varje morgon, men bromsvätskan värms upp av bromsarna, och då blir den lite tunnare och tog sig mellan tätningarna och huvudcylinderns ytterkanter.
Kopplingen fungerade drygt 2-3 mil, sen tog den bara längre ner, tills jag fick köra utan koppling hem, och det gick inte att pumpa upp något tryck.
Luftade, luftade, luftade, luftade, men inte fan hjälpte det.
Men prioritering nr 1: Kolla läckor överallt, känn, lys med lampa, whatever. Kolla om det försvinner vätska i behållaren.
Att byta huvudcylinder är inget roligt jobb, åtminstone inte på min bil, sitter så otroligt dumt till, och den går inte att renovera heller, bara att byta ut.