3045
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#121
Uppdatering


Tjena.....


Tråkiga nyheter Audi S4 blir ju alrdig klar sad Har lufta systemet tusen miljoner gånger men får aldrig med tryck i slavcylinder. Har provtryckt den men den verka hålla tät roll


Har aldrig haft något liknade fel förut. Slavcylinder funka hur bra som helst innan jag bytte kopplingen. Det tråkiga var att jag inte tog av slavcylindern, tog ju av koppröret istället neutral Men det ska inte spela någon roll. De har jag gjort förut ! Och byggt upp trycket big_smile


Kan säkert vara slavcylinder ? För när lamellen gick åt helvete när jag körde så fastna pedalen nere så jag fick dra upp den själv. Kan de vara med det att göra ?


KOM MED FÖRSLAG TACK ?



Mvh

272 Inlägg
20 oktober 2009
#122
Ordentligt med vätska i systemet? Kanske är två kammare i kärlet så det SER fullt ut utan det är det.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#123
jip skrev:
Ordentligt med vätska i systemet? Kanske är två kammare i kärlet så det SER fullt ut utan det är det.

Jo det är fullt i systemet (Vad jag ser iaf !) Det kan alltså vara 2 system i ett alltså (behållare) ?


Men de borde man väl se iaf big_smile



Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#124
Jag har haft liknande problem 2 ggr när jag har haft av min koppling/låda.
Båda gångerna har det varit huvudcylindern som gett upp.
Bytt huvudcylinder, sen har det fungerat perfekt.

Bara ett tips. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#125
jip skrev:
Ordentligt med vätska i systemet? Kanske är två kammare i kärlet så det SER fullt ut utan det är det.

Det är alltid minst två kammare, ofta tre.

En till varje bromskrets och en till kopplingen. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

German Engineering
9 083 Inlägg
20 oktober 2009
#126
Hoppas det ordnar sig med bilen smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 688 Inlägg
20 oktober 2009
#127
Hade detta felet på min S2, bytte slavcylinder utan framgång.
Läcker det ingen bromsvätska ifrån slavcylindern så är den hel, på min bil var det huvudkopplingscylindern som var kass. Samma symptom som dig.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#128
TurbOla skrev:
Jag har haft liknande problem 2 ggr när jag har haft av min koppling/låda.
Båda gångerna har det varit huvudcylindern som gett upp.
Bytt huvudcylinder, sen har det fungerat perfekt.

Bara ett tips. smile

Du menar alltså huvudsylinder som sitter nere vid kopplingpedalen alltså ?
Jag som har trott att de är en behållare bara wink Men du har man lärt sig något nytt igen då !


Kanske är ett jävla bra tips ? big_smile



Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#129
Joas_86 skrev:
Du menar alltså huvudsylinder som sitter nere vid kopplingpedalen alltså ?
Jag som har trott att de är en behållare bara wink Men du har man lärt sig något nytt igen då !


Kanske är ett jävla bra tips ? big_smile



Mvh

Ja, kopplingen är ett enkelt system, som består av två stycken hydraulcylindrar, en luftnippel och en vätskebehållare. wink
Från kopplingspedalen går det ett stag till huvudcylindern, så när du trycker på kopplingen pressar du bromsvätskan till slavcylindern som i sin tur antingen trycker direkt på urtrampningslagret, eller kopplingsgaffeln, beroende på om du har utvändig eller invändig slavcylinder.

Det sitter tätningar runt kolvstången du trycker på i huvudcylindern, och enligt egen erfarenhet är de jävlarna totalt oberäkneliga.
I vintras stod min bil utan motor och låda från augusti till april, och allt fungerade perfekt när jag satte ihop det, men nu när jag bytte växellåda i augusti/september så slutade huvudcylindern fungera.
Likadant förra sommaren.

Kopplingen fungerade varje morgon, men bromsvätskan värms upp av bromsarna, och då blir den lite tunnare och tog sig mellan tätningarna och huvudcylinderns ytterkanter.
Kopplingen fungerade drygt 2-3 mil, sen tog den bara längre ner, tills jag fick köra utan koppling hem, och det gick inte att pumpa upp något tryck.

Luftade, luftade, luftade, luftade, men inte fan hjälpte det. tongue

Men prioritering nr 1: Kolla läckor överallt, känn, lys med lampa, whatever. Kolla om det försvinner vätska i behållaren.

Att byta huvudcylinder är inget roligt jobb, åtminstone inte på min bil, sitter så otroligt dumt till, och den går inte att renovera heller, bara att byta ut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 688 Inlägg
20 oktober 2009
#130
Vet inte hur de e på s4, men jag hörde av han som bytte på min bil att man måste ha väck abs-enheten osv osv osv för att byta på min s2. Ska tydligen vara ett riktigt negerjobb att byta huvudkopplingscylindern.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#131
Turbola : Det var en jävla rad du skrev, men det fastna iaf i skallen nu alltså. Jo 850/s70 har sina dumt till det vat jag själv wink

Men jag kika faktikst på min huvudcylinder idag och den satt på ett jävla bra sätt (Förvånad jag blir) tongue (Där var de torrt och fint iaf)

Har kikat och kollat typ överallt på lekage men ingenting verka läcka iaf... De står på MAX i behållaren hela tiden ! (SOM ÄR BRA)

Om det skulle haft lekage i slavcylinder så borde det rina ifrån växellådan och så borde det att vara mindre vätska i behållaren. Har kollar efter det hela tiden, och de står precis på MAX !

Så det borde väl vara HUVUDCYLINDER som har gett sig som du säger alltså ?

Jag har montera ner slavcylinder 2 ggr idag och kikat, det verka som inte huvudcylinder orka trycka upp något tryck till slavcylinder, för det är inte alls mkt vätska i den....





Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#132
Joas_86 skrev:
Jag har montera ner slavcylinder 2 ggr idag och kikat, det verka som inte huvudcylinder orka trycka upp något tryck till slavcylinder, för det är inte alls mkt vätska i den....





Mvh

Då rinner antagligen oljan tillbaka mellan tätningarna och cylinderväggarna i huvudcylindern, men jag kan inte garantera något. smile
Att köpa en begagnad huvudcylinder från en skrot med återlämningsgaranti borde inte kosta jättemycket, på Returbilen fick jag ge drygt en 100-lapp utan återlämningsgaranti, på lokala skroten fick jag ge 300 med återlämningsgaranti.

Du har utvändig slavcylinder?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#133
Losgard: S2 och S4a vet jag inte hur det är.

Men jag vet inte om kopplingen har med att Abs har samma funktion alltså ? Ledningarna går ifrån pedalen ända till slavcylinder. Sedan är de en gummislang som går till behållaren. De är det ända smile





Mvh

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#134
TurbOla skrev:
Joas_86 skrev:
Jag har montera ner slavcylinder 2 ggr idag och kikat, det verka som inte huvudcylinder orka trycka upp något tryck till slavcylinder, för det är inte alls mkt vätska i den....





Mvh

Då rinner antagligen oljan tillbaka mellan tätningarna och cylinderväggarna i huvudcylindern, men jag kan inte garantera något. smile
Att köpa en begagnad huvudcylinder från en skrot med återlämningsgaranti borde inte kosta jättemycket, på Returbilen fick jag ge drygt en 100-lapp utan återlämningsgaranti, på lokala skroten fick jag ge 300 med återlämningsgaranti.

Du har utvändig slavcylinder?

Det borde säkert vara att den riner igenom väggarna som du säger, jaaaaaa big_smile Efter som jag inte får något tryck alls så borde den gå igenom hela tiden. Så fort jag pumpar JÄTTE JÄTTE fort på pedalen så får jag lite mer tryck. Sedan slutar jag pumpa, och trycker ner lite segt igen, då är det skit dåligt med tryck igen, kanske rör sig mellan 2-3 cm på pedalen !


Det är utvändig slavcylinder. Vadå då ?






Mvh

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#135
Joas_86 skrev:
Det borde säkert vara att den riner igenom väggarna som du säger, jaaaaaa big_smile Efter som jag inte får något tryck alls så borde den gå igenom hela tiden. Så fort jag pumpar JÄTTE JÄTTE fort på pedalen så får jag lite mer tryck. Sedan slutar jag pumpa, och trycker ner lite segt igen, då är det skit dåligt med tryck igen, kanske rör sig mellan 2-3 cm på pedalen !


Det är utvändig slavcylinder. Vadå då ?






Mvh

Tycker du ska prova byta huvudcylinder och återkomma med resultatet sen då. wink
Nej, jag bara satt här och tänkte lite, men då har du inga problem med fixa kopplingen, om det nu på något vis skulle ändå vara slavcylindern som är kass.

En annan får dela motor och låda för att byta slavcylinder. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#136
Turbola: Hehe jo jag vet att man måste dela på låda och motor wink Det är ju de som är skönt med S4an att den sitter utan på big_smile

SKa nog in och köpa en huvudcylinder imorgon, kan iaf prova. Är det fel på den ska jag ha pengar tillbara wink Annars är de väl bara fel på slavcylinder ändå. Men då måste jag har tryck i huvudcylinder och så borde det läcka i slavcylinder och att det riner vätska ifrån lådan isf..... Så jag tror nog nästan mest på huvudcylinder alltså !

Man blev lite fundersam nu bara (Ångest vilket ?) :S wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 oktober 2009
#137
Jag är helt övertygad om att det är huvudcylindern, om det vore slavcylindern borde du haft läckage någonstans. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#138
TurbOla skrev:
Jag är helt övertygad om att det är huvudcylindern, om det vore slavcylindern borde du haft läckage någonstans. smile

Jaf får tacka att du kom med en riktigt VETIG ide hur och jag ska byte big_smile


Bara upp med lådan igen o byta huvudcylinder och lufta och pumpa !


STORT TACK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

261 Inlägg
20 oktober 2009
#139
Fränt! Kul med ett projekt där det är humor i inläggen med big_smile
Tyckete om stucket som var på den med ICn i fronten! Men blir nog grymt med rs2 fronten också!

Besök gärna mitt Ke70 driftingprojekt

Joas_86
20 oktober 2009
Trådstartare
#140
madcircle skrev:
Fränt! Kul med ett projekt där det är humor i inläggen med big_smile
Tyckete om stucket som var på den med ICn i fronten! Men blir nog grymt med rs2 fronten också!

Roligt att du gillar bygget. Jag skämta de kommer man långt med ! wink

Du mena Rs4 front ? HAHA big_smile




Mvh


Sök