3190
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
1 688 Inlägg
21 oktober 2009
#141
Joas_86 skrev:
Losgard: S2 och S4a vet jag inte hur det är.

Men jag vet inte om kopplingen har med att Abs har samma funktion alltså ? Ledningarna går ifrån pedalen ända till slavcylinder. Sedan är de en gummislang som går till behållaren. De är det ända smile





Mvh

Menade på att på S2 sitter abs-enheten ovanför huvudkopplingscylindern och man måste montera bort den, sen lufta bromsarna runtom osv, men det är på s2, mycket är ju samma på 2an och 4an smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

232 Inlägg
21 oktober 2009
#142
Joas när du luftar kopplingen försök låna ett verktg som trycker oljan bakvägen, så du luftar nerifrån och upp, samt håll ner kopplingspedalen samtidigt, testa det först innan du köper en ny huvudcylinder. alternativt sätt tryck på vätskebehållaren till bromsvätskan, lossa luftnippeln och låt det rinna ut.

Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.
Senast redigerat av galeen (21 oktober 2009)

"Håller det inte så är det bara skit"

689 Inlägg
21 oktober 2009
#143
galeen skrev:
Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.

Ingen koppling luftas som bromsar, man gör tvärtemot...
1. Tryck ner kopplingen
2. Öppna nippeln
3. Stäng nippeln
4. Börja om


Reservdansk
6 271 Inlägg
21 oktober 2009
#144
galeen skrev:
Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.

Jag trädde en genomskinlig slang på luftnippeln, lät den hänga i ett snöre från motorhuven så jag kunde se den från kupén.
Öppnade luftnippeln, och pumpade på pedalen tills man kunde se bromsvätska i slangen. Voilá, självluftande system, fungerat utmärkt. smile
Pumpa en stund, stäng luftnippeln, tuta och köra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Joas_86
21 oktober 2009
Trådstartare
#145
galeen skrev:
Joas när du luftar kopplingen försök låna ett verktg som trycker oljan bakvägen, så du luftar nerifrån och upp, samt håll ner kopplingspedalen samtidigt, testa det först innan du köper en ny huvudcylinder. alternativt sätt tryck på vätskebehållaren till bromsvätskan, lossa luftnippeln och låt det rinna ut.

Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.

Jo man tackar för ett bra tips. Tror jag inte har provat detta sätt ännu. Ajja men jag måste upp med lådan igen innan. Tog ner den efter som jag var osäker på att inte lagret hade lossa eller glömt sak dit, men det satt kvar. De kanske inte når till tryckplatta ? Kan inte vara ett sådant fel !


Ska försöka fixa det du sa. Men vätskan riner ut ganksla mkt ändå men kan de vara luft i skiten ändå ? När raset inträffa så fastna pedalen nera så jag fick dra ut den med handen :S Någon orsak på huvudcylinder ?

ÖS PÅ MED FÖRSLAG, BARA NYTTIGT FÖR MIN DEL ! wink



Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2009
#146
Joas_86 skrev:
galeen skrev:
Joas när du luftar kopplingen försök låna ett verktg som trycker oljan bakvägen, så du luftar nerifrån och upp, samt håll ner kopplingspedalen samtidigt, testa det först innan du köper en ny huvudcylinder. alternativt sätt tryck på vätskebehållaren till bromsvätskan, lossa luftnippeln och låt det rinna ut.

Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.

Jo man tackar för ett bra tips. Tror jag inte har provat detta sätt ännu. Ajja men jag måste upp med lådan igen innan. Tog ner den efter som jag var osäker på att inte lagret hade lossa eller glömt sak dit, men det satt kvar. De kanske inte når till tryckplatta ? Kan inte vara ett sådant fel !


Ska försöka fixa det du sa. Men vätskan riner ut ganksla mkt ändå men kan de vara luft i skiten ändå ? När raset inträffa så fastna pedalen nera så jag fick dra ut den med handen :S Någon orsak på huvudcylinder ?

ÖS PÅ MED FÖRSLAG, BARA NYTTIGT FÖR MIN DEL ! wink



Mvh

Min Audi 100 fick samma symptom när jag bytte motor. Då hade jag inte haft lös slavcylindern alls eller på något annat sätt gjort något med hydraliken.

Monterade motorn och när jag skulle testa allt så fastnade kopplingspedalen i botten, fick precis som du lyfta upp pedalen för hand.

Felet i mitt fall var att slavcylindern gått isär enligt bild:
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/ihop%20plockning2/th_trasigkopplingscylinder.jpg

Mest troligt pga att jag råkade trampa på kopplingen när bilen bogserades utan motor, vilket ledde till att kolven gick i botten och cylindern "sprängdes".  När jag demonterade cylindern så fick jag plocka ut del efter del, rengjorde allt och monterade ihop det igen.

Avluftade på vanligt "bromssätt", tog ett bra tag men det fungerade. Kört kring 400mil efteråt utan några problem.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lackerare/Plastreperatör
55 Inlägg
21 oktober 2009
#147
kan vara så det inte når tryckplattan kolla så båda svänghjulen e lika tjocka nu när du bytt. kanske är så att det är två olika uttrampningslager ett som är tjockare eller smalare beroende på om man åker med dubbelmasse eller enkelmassa svänghjul


Joas_86 skrev:
galeen skrev:
Joas när du luftar kopplingen försök låna ett verktg som trycker oljan bakvägen, så du luftar nerifrån och upp, samt håll ner kopplingspedalen samtidigt, testa det först innan du köper en ny huvudcylinder. alternativt sätt tryck på vätskebehållaren till bromsvätskan, lossa luftnippeln och låt det rinna ut.

Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.

Jo man tackar för ett bra tips. Tror jag inte har provat detta sätt ännu. Ajja men jag måste upp med lådan igen innan. Tog ner den efter som jag var osäker på att inte lagret hade lossa eller glömt sak dit, men det satt kvar. De kanske inte når till tryckplatta ? Kan inte vara ett sådant fel !


Ska försöka fixa det du sa. Men vätskan riner ut ganksla mkt ändå men kan de vara luft i skiten ändå ? När raset inträffa så fastna pedalen nera så jag fick dra ut den med handen :S Någon orsak på huvudcylinder ?

ÖS PÅ MED FÖRSLAG, BARA NYTTIGT FÖR MIN DEL ! wink



Mvh


232 Inlägg
21 oktober 2009
#148
Lucky skrev:
kan vara så det inte når tryckplattan kolla så båda svänghjulen e lika tjocka nu när du bytt. kanske är så att det är två olika uttrampningslager ett som är tjockare eller smalare beroende på om man åker med dubbelmasse eller enkelmassa svänghjul


Joas_86 skrev:
galeen skrev:
Joas när du luftar kopplingen försök låna ett verktg som trycker oljan bakvägen, så du luftar nerifrån och upp, samt håll ner kopplingspedalen samtidigt, testa det först innan du köper en ny huvudcylinder. alternativt sätt tryck på vätskebehållaren till bromsvätskan, lossa luftnippeln och låt det rinna ut.

Det går inte lufta dessa kopplingar som bromsarna dvs pumpa upp tryck o lossa nippeln, det blir bara skit av det då.

Jo man tackar för ett bra tips. Tror jag inte har provat detta sätt ännu. Ajja men jag måste upp med lådan igen innan. Tog ner den efter som jag var osäker på att inte lagret hade lossa eller glömt sak dit, men det satt kvar. De kanske inte når till tryckplatta ? Kan inte vara ett sådant fel !


Ska försöka fixa det du sa. Men vätskan riner ut ganksla mkt ändå men kan de vara luft i skiten ändå ? När raset inträffa så fastna pedalen nera så jag fick dra ut den med handen :S Någon orsak på huvudcylinder ?

ÖS PÅ MED FÖRSLAG, BARA NYTTIGT FÖR MIN DEL ! wink



Mvh


Det är samma urtrampningslager till dom ingen skillnad på dom.

"Håller det inte så är det bara skit"

1 688 Inlägg
21 oktober 2009
#149
Vad kör du me för svänghjul?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

2 638 Inlägg
21 oktober 2009
#150
Läst igenom hela projektet nu och detta blir riktigt sjysst, kommer garanterat att följas smile

1 688 Inlägg
21 oktober 2009
#151
Om du kör med 7a eller 3b svänghjul utan att ha tagit bort distans-plattan till lådan så kan det bli konstigt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Joas_86
21 oktober 2009
Trådstartare
#152
Lucky: Jag tänkte på det idag, så jag kolla om det var något spel... Men det kanske var 3-4 mm bara endast. Så detta fel är det dock inte. Men bra förslag iaf !



Losgard: Jag kör med ett 3b svänghjul, och lagret når så det kan jag verkligen inte tro att de kan vara felet ! Fast vad mena du för distansplatta ? (BILDER ?)




Mvh

1 688 Inlägg
22 oktober 2009
#153
Joas_86 skrev:
Lucky: Jag tänkte på det idag, så jag kolla om det var något spel... Men det kanske var 3-4 mm bara endast. Så detta fel är det dock inte. Men bra förslag iaf !



Losgard: Jag kör med ett 3b svänghjul, och lagret når så det kan jag verkligen inte tro att de kan vara felet ! Fast vad mena du för distansplatta ? (BILDER ?)




Mvh

Det kan absolut bli konstigt om du kör med distansplattan tillsammansr ett 3b hjul....
Det sitter en ~10mm distans mellan sprängkåpan på lådan och blocket om man kör med dubbelmassesvänghjul, sitter original. Den tar man väck då man sätter dit 3b-hjul just för att det inte är lika tjockt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Joas_86
22 oktober 2009
Trådstartare
#154
Losgard skrev:
Joas_86 skrev:
Lucky: Jag tänkte på det idag, så jag kolla om det var något spel... Men det kanske var 3-4 mm bara endast. Så detta fel är det dock inte. Men bra förslag iaf !



Losgard: Jag kör med ett 3b svänghjul, och lagret når så det kan jag verkligen inte tro att de kan vara felet ! Fast vad mena du för distansplatta ? (BILDER ?)




Mvh

Det kan absolut bli konstigt om du kör med distansplattan tillsammansr ett 3b hjul....
Det sitter en ~10mm distans mellan sprängkåpan på lådan och blocket om man kör med dubbelmassesvänghjul, sitter original. Den tar man väck då man sätter dit 3b-hjul just för att det inte är lika tjockt.

Jag har inte ens sett någon distansplatta ens... Du har inga bilder på vad det kan vara för något ?



Mvh

Joas_86
22 oktober 2009
Trådstartare
#155
Uppdatering


ÄNTLIGEN ALLTSÅ !


Luftning vill jag tacka alla för bra tipsen alltså, de var många sätt wink Var och köpte en slavcylinder idag på skroten (Atrocco) Grymt jävla bra priser och jävligt trevliga också ! big_smile

Kommer hem och börja montera i den nya slavcylinder, sedan lufta. Man drog en slang ifrån bromsokets luftnippeln och vidare till slavcylinders nippel, sedan pumpa man jätte sakta typ 20 ggr. Sedan hade jag trycket där !


Sen var jag ut och körde en sväng wink (Efter längtat alltså !)

Vill igen tacka alla som hjälpt med förslag alltså (TACK)






Mvh

German Engineering
9 083 Inlägg
22 oktober 2009
#156
Skönt att det löste sig smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Joas_86
23 oktober 2009
Trådstartare
#157
CarpeDiem: Ja den har stått nästa i tre veckor nu alltså 18 dagar sad Svänghjulet fick jag leta efter ett tag, säkert en vecka alltså ! Sedan fick jag modifera det också (Riktigt noga med) tog en hel dag.
Sedan all jävla krångel ned startmotor som inte vela klicka till, sen all tryck som inte kunde komma ! Men idag är jag så GLAD big_smile Fi fan vad kopplingen tar nu alltså mot förr !





Mvh

German Engineering
9 083 Inlägg
23 oktober 2009
#158
3 veckor är 21 dagar tongue Jobbigt att du fick leta efter svänghjulet i en vecka men bra att det ordnade sig med det smile Vad hände med startmotorn? Fick du ingen gnista eller? Självklart ska du vara glad big_smile Jag höll tummarna hela tiden att du skulle fixa det, vore tråkigt om du inte kunde köra S4:an. Bra jobbat big_smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 164 Inlägg
23 oktober 2009
#159
CarpeDiem skrev:
3 veckor är 21 dagar tongue Jobbigt att du fick leta efter svänghjulet i en vecka men bra att det ordnade sig med det smile Vad hände med startmotorn? Fick du ingen gnista eller? Självklart ska du vara glad big_smile Jag höll tummarna hela tiden att du skulle fixa det, vore tråkigt om du inte kunde köra S4:an. Bra jobbat big_smile

//CarpeDiem wink

nästan tre veckor kanske är 18dagar? wink


Jätte roligt att du fått igång bilen igen! hoppas den håller ett tag nu då wink

"Life´s too short to drive a boring car"

Joas_86
23 oktober 2009
Trådstartare
#160
CarpeDiem skrev:
3 veckor är 21 dagar tongue Jobbigt att du fick leta efter svänghjulet i en vecka men bra att det ordnade sig med det smile Vad hände med startmotorn? Fick du ingen gnista eller? Självklart ska du vara glad big_smile Jag höll tummarna hela tiden att du skulle fixa det, vore tråkigt om du inte kunde köra S4:an. Bra jobbat big_smile

//CarpeDiem wink

Nej det klicka bara i den. Fick den inte att snura igång bara ! var så mkt erg på kablarna osv osv lol Gjorde rent alla sedan starta den wink


Vilket jävla TJAT om tre veckor och 18 dagar. Det STÅR NÄSTAN ! wink big_smile smile


Sök