3258
Sök

Volvo 240 88, B230F startar inte

13 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#1
Första posten är naturligtvis om ett problem smile

245, -88, 230F. Har troligen stått i ett år eller så innan min granne fick den och bogserade hem den. Gick då inte att starta. Hostade till liv med startgas, men inte mer liv än så. Nu, ca 4 månade senare, vill den inte ens på gas...

Det vi kollat är: Nya stift, nytt pumprelä, klickar i pumpen bak när man kortsluter stift 1+6, säkringen är hel.

Det mest mystiska är att den troligen startade utan relä i - det har varit en annan person emellan och joxat med tändningen, oklart vad... - men att den nu inte gör nåt med relät ikopplat.

Tilläggas, nu verkar vi inte ens få gnista... kan det möjligen vara så att "tändimpulsgivaren" gått hädan efter alla försök utan relät i? Eller är det något annat skumt fel. Jag misstänker att bilen sedan tidigare haft problem med att starta eftersom vi hittade ett kvitto på ny bensinpump....

Japp, bilen är tillräckligt fin för att grotta i, trots att den är "fådd" i så många omgångar.

PS. Ingen av oss är några direkta kekarproffs, så förklara hellre för mycket än för lite smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 juli 2009
#2
Du nämnde något med att du inte kör med ett relä. och sen att du inte har något gnista. Har du kollat så att alla kablar på tändspolen är i kopplade, de kan lätt gå av eller att de har ärjat som fasen. får du inte gnista då, kolla med en annan tändspole.

Hur ser detta relä ut? Du har ingen bild på detta. Blir lite lättare att svara just på den frågan om de är ett viktiget eller inte smile
Senast redigerat av XeptiQ (6 juli 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

13 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#3
Relät är rätt, ett vitt - stämmer med Haynes kabelmärkning. Däremot finns det ett systemrelä vi inte vet om det funkar/vad det gör.

Gnista fanns ju förut, men naturligtvis kan delarna ha gått hädan sedan i våras. Stiften är nya. Tydligen har en tredje person lattjat med tändningen, oklart vad, men bilen startade på gas efter det.

Det sitter ett mysko relä/kopplingsbox vid vänster sida, vid luckfjädern i motorrummet. Det finns sex hål, med fyra sladdar in och en pinne man kan flytta emellan. Se bild.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/121540/701927_ev7oy1.jpg
Mystiskt relä/kopplingsbox
Senast redigerat av limeslime (6 juli 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 juli 2009
#4
okej, du menar de stora vita relät. de går ju till pumparna. för öppnar du de så sitter de två relä i ett smile
men detta systemrelä, låter som att de går till något annat.. kan kika lite i boken jag med.. ( 940 ) men de är samma motor..

hmm okej, om någon har lekt lite med tändningen så är de möjligt att den står helt fel. de kan ju orsaka att den blir cp startad. hmm de relät låter som att de är till x-traljus. för så vitt jag vet så ska de inte sitta ett relö där. gjorde de iaf inte på min GL eller GLT smile
Senast redigerat av XeptiQ (6 juli 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 juli 2009
#5
haha ja fan de du har den smile Koppla in kontakten i nr 2 tror ja de är och sen kan du fel söka smile den blinkar ett vist nr, typ som 1-1-1 = Inga fel osv. den kommer att säga till dig vad du har för fel på bilen, eller iaf tala om för dig vad som eventuellt är fel.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

13 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#6
Japp. det vita är pumprelät. Det mystiska relät är ett helt annat. Kan tänkas att det är till extraljus, mototvärmare eller larm. Eller en grej att testa nåt med eftersom man kan flytta pinnen - dock kan man inte få på locket, som hör till, med pinnen i...

13 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#7
OK. Men hur vet man vad blinkningarna betyder?

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 juli 2009
#8
Jo du hade ju haynes " kokbok " så går du in i fliken Tändsystem. och där kan du läsa lite om de och sen att de finns ett par olika fel koder ned skrivet. sen bör du veta vad de är för tändsystem på den om de är EZ 116k eller 2.2 jetronic eller 2.4 jetronic. tror de är de smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

13 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#9
Hittat! Det borde vara 2.2 eftersom det är en -88.

Var hittar jag hur siften ska kopplas mot fördelaren. Litar inte på att märkningen är rätt, nämligen. Har inte lärt mig att hitta i haynes än sad

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 juli 2009
#10
hmm okej. kan du får en bra syndviken under dosan? för där ser du vart kablarna är inkopplade. tror de bara är två utgångar som är inkopplade. sen är de bara att ta en utav dem. kolla vad du får för blinkningar och sen kollar du på den andra och sen skriver du ner de. och skriv de här på forumet så kan jag kika på vad för fel kod du har fått..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
6 juli 2009
#11
Fanns LH 2.2 med diagnosuttag? Jag vill tro att du har LH 2.4.

Har du tändlägesgivare (impulsgivare) på svänghjulet eller hallgivare i fördelaren?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (6 juli 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

13 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#12
Enligt Haynes borde det vara en 2.0. Ska meka lite i eftermiddag, kolla felkoder etc. Tar några bilder också! Det kan ju vara bytta grejer...

21 761 Inlägg
7 juli 2009
#13
Kollar man på avsnitt 4A.24 (bränsle-och avgassystem, bränsleinsprutade motorer) i Haynes så står det LH-2.4 hos årsmodellerna 1987-1991. smile

Vad jag vet så finns inte diagnosuttaget på LH-2.2, det kom på LH-2.4. Håller med patrikhornfeldt.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
7 juli 2009
#14
Jag vill fortfarande veta om du har tändlägesgivare på svänghjulet eller en hallgivare i fördelaren?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

13 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#15
Så, då har vi försökt lite med bilen. Det har ju hällregnat så vi orkade inte hålla på så mycket.

Diagnosuttaget gav inget - den lyser bara med fast sken på 2:an. Inga blinkningar alltså.

Hur vet man om det är en hallgivare eller ej - är som sagt rudis... Min 86:a är betydligt enklare - förgasare...

Apropå Haynes - på 0*6 står det Jetronic, på 4A*24 står det Jetronic 2.4... Men eftersom det finns diagnos så är det väl 2.4 som expertisen säger smile

Vi tänkte att det kanske är lika bra att kolla bränslefiltret innan vi kollar gnista. Det borde väl räcka att ta bort det och se om det är fuktigt i båda ändar? Även om filtret är dåligt så borde det ju komma fram lite soppa?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 juli 2009
#16
Kort sagt, har du tändlägesgivare (impulsgivare) på svänghjulet så har du LH 2.4, har du hallgivare på fördelaren så har du LH 2.2.

Du märker om de är hallgivare på fördelaren genom att de går kablar till den, annars så sitter tändlägesgivaren rakt ovanför svänghjulet bakom blocket.

Dioden bör inte lysa då du kollar efter felkoder, utan den ska blinka 1 - 1 - 1 om de inte är något fel.
Då du kollar felkoder så sätter du pinnen i hål 2 eller 6 beroende på om du ska kolla insprutningen eller tändningen. Därefter håller du in knappen i någon/några sekunder och sen väntar du på att dioden blinkar. Mellan blinkningarna så kommer den att vara släkt i några sekunder.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 juli 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

13 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#17
OK, har kollat diagnosuttaget igen. Inga blinkningar, bara fast sken.

Har provat att sätta den i 2:an, vrida tändningen till både 1 och 2. Lyser på 2.

Inget ljus i 6:an. Vilket vi fick en gång tidigare.

Det kan ju naturligtvis vara fel på diagnosuttaget, men jag börjar tro att det är något annat elfel. Hittade ett kvitto på luftmassegivaren också, så den är bytt, vilket tyder på att den gick dåligt innan min granne fick den.

Några idéer på hur man felsöker utan diagnosuttag? Alla förslag är välkomna!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 juli 2009
#18
Vet inte hur de är med haynesböckerna för 240, men till 360 fanns de ett helt avsnitt över hur man felsöker del för del. Där stod det även vilka värden man skulle få när man mätte delarna. Vet att böckerna för 740 inte innehåller en så pass detaljerad "how to" felsöka del för insprutning och tändning.

Men kolla upp om de finns någon sådan del om du har en haynesbok.

Annars så gäller de att ta reda på vilka värden samtliga givare ska ge ifrån sej om du mäter på dem och sedan börja mäta.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2009
#19
har du kollat så  huvud säkringen i motorutrymmet är helt? sitter på höger fjädertorn frammåt sett

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

13 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#20
OK. Nu har vi dubbelkollat. Ingen gnista sad Vi har mätt och det kommer rätt spänning, men frågan om strömmen. Säkringen kollad, ny fördelare, nya stift, tändspolen verkar OK. Kablarna till stiften är inte bytta - det kan vara så enkelt, men jag börjar luta åt att det är en kombination av fel. Någonstans funkar inte elektroniken som den ska, bränslefiltret kan vara skitigt, luften kan vara fel.

Diagnosuttaget verkar inte ge något annat än fast sken - kan ju vara paj. Men vill nog börja från något annat håll, så fort vi får fram bockarna så kollar vi bränslet. Men hur kollar vi luft etc?


Sök