3063
Sök

Köpråd: Rolig turbobil för ca 20pok

164 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjenna!
Inne på köpa bil men vet inte riktigt exakt vad ja vill ha!
Det mest intressanta just nu ligger på en saab 9000 2.3t.
Men de finns även andra bilar som saab 900, o kanske även volvo men då ska de vara en riktigt fin bil:P
Men då undrar ja va ni tycker är roliga o trevliga turbo bilar? audi kanske?
Om ni vet nån annan ICKE turbobil kan ni självklart nämna de också:)
mvh mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 juli 2009
#2
Av Volvo och Saab är Saab det bättre köpet för tillfället då de ligger lägre i pris, mer bil för pengarna helt enkelt. Audi är i mina ögon bättre än båda två men för 20k får man inte mycket, annars är S4 en bra bil.

En icke turbobil? Tja en Bmw är mycket roligare att köra än bilarna ovan men du har inte chans till samma effekt som en turbo+chip. Å andra sidan är Bmw snålare på soppa både blandad och hård körning. Ett tips är en 525 1991 eller nyare, M50 motorn är slitstark och snål, 0.9 blandad körning trots att man har lite gasfot. 192hp är lite lagom och sexan har härlig karaktär

Du får stryk rakt fram, dom får stryk i kurvorna om du kör Bmw. Välj själv vad du tycker är viktigaste smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
7 juli 2009
#3
Sen beror de ju på hur du kör med inte alla som kör BMW som vågar pressa i kurvorna men med en volvo lr saab är det bara att pressa. Det jag menar är att det kan släppa bak på bömwö och det gör ju aldrig en framhjulskrafsad sosse container. Jag hade nog valt någon Saab dom går ju för jävla gött uppe i fart med lite trimm de gör iof typ 850 t5 med men dom känns lite tyngre


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 juli 2009
#4
lodiseN skrev:
Sen beror de ju på hur du kör med inte alla som kör BMW som vågar pressa i kurvorna men med en volvo lr saab är det bara att pressa. Det jag menar är att det kan släppa bak på bmw och det gör ju aldrig en framhjulskrafsad sosse container. Jag hade nog valt någon Saab dom går ju för jävla gött uppe i fart med lite trimm de gör iof typ 850 t5 med men dom känns lite tyngre

Naturligtvis beror det på föraren också, med vågar påstå att med "rätt" förare går Bmwn bättre i kurvorna. En fwd släpper fram istället och förlorar styrförmågan, vilket generellt sker vid lägre fart än en rwd släpper bak. Och när en rwd släpper har en duktig förare fortfarande möjlighet att lotsa bilen tid han vill, alltså kan man köra fort "på sladd". En fwd går rakt fram när den släpper, eftersom den släpper på drivhjulen dvs i den ände där styrningen sitter.

Naturligtvis kan man provocera en fwd till överstyrning också, så även en sådan går att sladda igenom en rondell. Men det kräver dels väldigt erfaren förare och dels blir det inte lika bra som en rwd där man dessutom kan styra med hjälp av gasen.

Resten behöver vi inte gå in på, känner att denna tråden har potential att bli ännu en Volvo vs. *märke* eller rwd vs. fwd tråd. Alla får ha sina åsikter, men vi behöver inte tjafsa om dom här och förstöra tråden.

TS bad om en rolig icke turbo bil, jag lade fram ett förslag. Säga vad man vill om Bmw men att det hör till en av de bättre bilarna man kan köra håller väl de flesta med om...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Egenföretagare
999 Inlägg
7 juli 2009
#5
9000 2,3T CS med lagom utrustning är trevliga bilar!
Dessa är ju lätta att trimma och det finns många som kan lösa billiga trimprogramvaror till Saabarna.


4 682 Inlägg
8 juli 2009
#6
toyota supra mk3 kan gå att hitta för 20k.

677 Inlägg
9 juli 2009
#7
Moparboy440 skrev:
toyota supra mk3 kan gå att hitta för 20k.

tro mig om han inte har 50 tusen till att laga bilen sa kop inte en MK3 det ar en javligt svar mekad bil och dyr..... i allt. men valdigt rolig big_smile


Kop volvo,saab eller bmw, inte supra mk3

11 Inlägg
9 juli 2009
#8
Ett förslag är en BMW 325xi av lite äldre årsmodell, förbaskat roliga och förhållandevis kvicka. Vill du så går den att trimma och få lite mer än det normala:)

Edit: Du hade kanske kunnat hitta en 530 e34 för det priset. Då kan man få en liten v8:atongue Kanske inte så ekonomiskt men skönt ljud. Går du upp lite, eller är bra på att pruta så kanske det går att få en 540 från samma period för det priset. Då har du en riktigt rolig bil, risken är att de är slutkörda och krånglar.
Senast redigerat av xdreamxcatcherx (9 juli 2009)

Meister
6 763 Inlägg
9 juli 2009
#9
Rquired skrev:
Av Volvo och Saab är Saab det bättre köpet för tillfället då de ligger lägre i pris, mer bil för pengarna helt enkelt. Audi är i mina ögon bättre än båda två men för 20k får man inte mycket, annars är S4 en bra bil.

En icke turbobil? Tja en Bmw är mycket roligare att köra än bilarna ovan men du har inte chans till samma effekt som en turbo+chip. Å andra sidan är Bmw snålare på soppa både blandad och hård körning. Ett tips är en 525 1991 eller nyare, M50 motorn är slitstark och snål, 0.9 blandad körning trots att man har lite gasfot. 192hp är lite lagom och sexan har härlig karaktär

Du får stryk rakt fram, dom får stryk i kurvorna om du kör Bmw. Välj själv vad du tycker är viktigaste smile

Jag vågar ganska enkelt säga att en e34 får pisk när de svänger av en s4. Jag har kört båda och bmw:n har inte en suck. Men visst s4:an ligger lite högre i pris.


11 Inlägg
9 juli 2009
#10
Quote Camaro67: Jag vågar ganska enkelt säga att en e34 får pisk när de svänger av en s4. Jag har kört båda och bmw:n har inte en suck. Men visst s4:an ligger lite högre i pris.

Frågan är ju vilken årsmodell av s4:an man pratar om, menar du ur s4an eller ngåon av de senare? Sedan får du ju gärna förklara lite bättre vilken e34 det är du pratar om:) Sedan kan jag ju säga att visst bör audin vara snabbare i kurvor men det är även beroende på ens körstil.

Meister
6 763 Inlägg
9 juli 2009
#11
xdreamxcatcherx skrev:
Quote Camaro67: Jag vågar ganska enkelt säga att en e34 får pisk när de svänger av en s4. Jag har kört båda och bmw:n har inte en suck. Men visst s4:an ligger lite högre i pris.

Frågan är ju vilken årsmodell av s4:an man pratar om, menar du ur s4an eller ngåon av de senare? Sedan får du ju gärna förklara lite bättre vilken e34 det är du pratar om:) Sedan kan jag ju säga att visst bör audin vara snabbare i kurvor men det är även beroende på ens körstil.

Eftersom att det pratades om en 525 tidigare så är det en sån jag pratar om. Men jag kan tänka mig att en 540 går ännu sämmre när de svänger eftersom att den är tyngre i nosen. En m5 kanske blir svårare att hänga av men den är ju långt utanför 20k klassen. Och de är ur s4:an jag menar. Och ska man basera på körstil så kan de ju gå hur som helst om man sätter en kass chaufför i s4 så får den pisk av någon som kan köra en e34. Men proffs i båda bilarna så hinner inte en e34 med


Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2009
#12
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
Av Volvo och Saab är Saab det bättre köpet för tillfället då de ligger lägre i pris, mer bil för pengarna helt enkelt. Audi är i mina ögon bättre än båda två men för 20k får man inte mycket, annars är S4 en bra bil.

En icke turbobil? Tja en Bmw är mycket roligare att köra än bilarna ovan men du har inte chans till samma effekt som en turbo+chip. Å andra sidan är Bmw snålare på soppa både blandad och hård körning. Ett tips är en 525 1991 eller nyare, M50 motorn är slitstark och snål, 0.9 blandad körning trots att man har lite gasfot. 192hp är lite lagom och sexan har härlig karaktär

Du får stryk rakt fram, dom får stryk i kurvorna om du kör Bmw. Välj själv vad du tycker är viktigaste smile

Jag vågar ganska enkelt säga att en e34 får pisk när de svänger av en s4. Jag har kört båda och bmw:n har inte en suck. Men visst s4:an ligger lite högre i pris.

För det första skrev jag om Volvo och Saab vs. Bmwn, S4an räknades bort pga för högt pris. Enligt min erfarenhet får framtunga S4 spö av E34 utan problem när det är torrt, rejält blött eller kallt ute har Bmwn ingen chans mot quattron.

Läste för ett tag sen i en gammal teknikens värld från 1994, Audi S4 Avant vs. Bmw M5 Touring. Audin fick spö i kurvorna om det var torrt. En 525a har inte samma effekt som en M5 eller S4, så jag tror inte att den hade hängt på ändå. Men i kurvorna på torr asfalt vågar jag påstå att även den neutrala 525i går bättre än framtunga S4. På raksträckorna däremot roll

Edit: i och med inlägget ovan, tror nog att TVs testlag är riktigt duktiga, kanske till och med "proffs" om du vill. 540i är tyngre i nosen men fortfarande nära optimal viktfördelning 50/50, och eftersom S4 har motorn som en hävstång i fören tror jag knappast man kan avfärda 540i som framtung...
Senast redigerat av Rquired (9 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

181 Inlägg
9 juli 2009
#13
camaro67 skrev:
xdreamxcatcherx skrev:
Quote Camaro67: Jag vågar ganska enkelt säga att en e34 får pisk när de svänger av en s4. Jag har kört båda och bmw:n har inte en suck. Men visst s4:an ligger lite högre i pris.

Frågan är ju vilken årsmodell av s4:an man pratar om, menar du ur s4an eller ngåon av de senare? Sedan får du ju gärna förklara lite bättre vilken e34 det är du pratar om:) Sedan kan jag ju säga att visst bör audin vara snabbare i kurvor men det är även beroende på ens körstil.

Eftersom att det pratades om en 525 tidigare så är det en sån jag pratar om. Men jag kan tänka mig att en 540 går ännu sämmre när de svänger eftersom att den är tyngre i nosen. En m5 kanske blir svårare att hänga av men den är ju långt utanför 20k klassen. Och de är ur s4:an jag menar. Och ska man basera på körstil så kan de ju gå hur som helst om man sätter en kass chaufför i s4 så får den pisk av någon som kan köra en e34. Men proffs i båda bilarna så hinner inte en e34 med

Bmw är alltid bmw, en tungnosad bmw existerar inte, alltid väldigt bra balans i dem, distributionen i min är 49.7% fram med full tank. Men vet inte vilken som är snabbast runt kurvorna, själv skulle jag tro audin, min gamle häck gick runt kurvorna som en dröm. men bmw:n är inte dålig på något sätt, nej nej.



Sök