3521
Sök

Pelko - BMW 525 E34.

70 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#1
Köpte mig en 525 E34 -92 för en vecka sedan ungefär och köpte bilen mest för att jag hade tröttnat på E30n och ville ha en paus från allt skruvande. Nu när jag har kört bilen så gillar jag den mer och mer. Trots att den snart gått 30.000 mil så känns den jävligt tight i chassit och motorn fungerar klockrent. Kopplingen lär vara bytt då den bettar ovanligt bra, slirar aldrig oavsett misshandels grad.

Bilen har även rätt stilig utrustning. Skinnstolar fram och bak i väldigt bra skick. Elspeglar, elhissar, eltaklucka, ABS osv osv. Man åker riktigt jädra gött i bilen oavsett hastighet. Känns mer som en -05 än en -92 i 150+.

Jag hade tänkt att inte göra ett skit med bilen utan bara köra. Men samtidigt kan jag inte låta bli att inte göra något så nu har jag handlat på mig lite turbosaker, andra fälgar, andra lysen, annan ratt och lite nya slitdelar.

Bakdäcken har jag gjort slut på så de däcken som sitter på är totalt livsfarliga. Regnar det eller är minsta fuktigt så ritar den rakt fram upp till fjäder växeln. Tyvärr sitter det en obromsad diff på bilen så den är ju sådär rolig när man måste vara sansad men när man kan släppa loss ordentligt så kan man ha kul ändå.

Har varit ute ganska mycket på kvällar och nätter då det varit fuktigt/regnigt ute och bilen är helt underbar att sladda med. Även fast det är en obromsad diff på den så kan man åka mellan fulla rattutslag på raksträckor. Åkte idag ca 300m rakt fram med fulla rattutslag fram och tillbaka på bredden. Visst är jag cool? wink

Vi får se vart detta lider men jag har allt som behövs hemma för att låta M50n få andningshjälp.  Jag tror det blir att göra följande:

* GT30r turbo.
* Mappat org sprut.
* 788cc spridare.
* Adaptergrenrör.
* 3" avgas, 2.5" tryckrör.
* Kina ic med någon fjant-dump osv.

Kanske ladda strax under kilot och hoppas det håller. Det verkar ju ibland hålla bättre när man bara haffsar ihop allt.

Sladda och svina är det bästa jag vet och nu när man har en bil man kan vålda utan att lipa om man får en repa så är det bara att köra på.

Håller på att konstruera ett kamerafäste som jag tänkte ha mellan framstolarna. Fuck Ken Block wink

Vi får se vart detta lider som sagt. Ha inga förväntningar så blir ni inte besvikna.

Tänkte iallafall sätta igång att fixa med allt i slutet på nästa vecka. Lär gå rätt fort då det enda som prioriteras är att det fungerar. Puts, ja det kan man ha på annat wink

Bilder:

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/hyrhyhrd.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/jrfyjryj.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/jyrhserht.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/jytjtedjt.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/kyfhdtg.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/lyiutjhrtg.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/regeg.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/gregreg-1.jpg

Fälgarna. Köpte de för 1500kr och fick sedan hjälp utav Magnus att blästra dom. Stort tack för det! 9" bak och 8" fram. Tyvärr bara 17".
http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/gregeg.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/gtegherhtr.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/hyhrhrth.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/jytjtj.jpg

http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/htrshsrhsr.jpg

Vita bling-lyktor fram.
http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/hrthrth.jpg

Fläns för adapter-röret.
http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/getghtrh.jpg

Reparations-sats för krockskador wink
http://i511.photobucket.com/albums/s357/pelkonen90/btghbrn.jpg

Mvh


1 435 Inlägg
20 juli 2009
#2
E34 är grejer det, en rejäl bil. Lycka till med turbokonverteringen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
#3
Håller med, E34 är en toppenbil. Skall bli kul att följa, balanserad och stadig busbil är det i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök