2794
Sök

Starkast block?

11 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#1
hejsan. ska nog trimma en b230et och har hört att blocket och kolvarna inte e så tåliga. till frågan: har 940 det starkare blocket efter en viss årsmodell? eller e det bara b230ft som har det starka blocket?
och vilka kolvar och stakar ska man ha?

tacksam för svar.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 juli 2009
#2
FK/FT blocket från typ 1994 och framåt de bottendelarna hänger med till 300hk utan problem.

Jonas

11 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#3
okej. vad kostare sådant block på ett ungefär och vad ska jag ha för kolvar och stakar. för dom e väl för klena i b230et?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 juli 2009
#4
pettersson90 skrev:
okej. vad kostare sådant block på ett ungefär och vad ska jag ha för kolvar och stakar. för dom e väl för klena i b230et?

Ska du köra med ET blocket eller?
Isåfall ska du ju köpa H-profil stakar

Jonas

123 Inlägg
13 juli 2009
#5
Man kan vell säga att b230et är helt värdelöst överhuvudtaget, tyvärr.. Botten delen är klen å sprutet kasst. toppen 531 kan du därimot spara! Annars är det som nämdes b230ft 94 och frammåt som är hållbara.. Eller B23et, sitter i tidiga 760 å 240, det är kanske volvos starkaste orginal block. M-stakar å M-kolvar. mååånga som krämat ur mkt effekt ur dom helt orörda. tex p-björks gamla 242a som han bänkade ur 422 hästar ur..!

Bara att söka lär finnas 1000tals trådar om detta!smile

Gör som Ford köp Volvo!

11 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#6
Volvo_Mannen skrev:
pettersson90 skrev:
okej. vad kostare sådant block på ett ungefär och vad ska jag ha för kolvar och stakar. för dom e väl för klena i b230et?

Ska du köra med ET blocket eller?
Isåfall ska du ju köpa H-profil stakar

jag får väl köra med ett fk/ft block för blocket på b230et håller väl kanske inte om man vill kräma ut 300-350 hk

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 juli 2009
#7
pettersson90 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
pettersson90 skrev:
okej. vad kostare sådant block på ett ungefär och vad ska jag ha för kolvar och stakar. för dom e väl för klena i b230et?

Ska du köra med ET blocket eller?
Isåfall ska du ju köpa H-profil stakar

jag får väl köra med ett fk/ft block för blocket på b230et håller väl kanske inte om man vill kräma ut 300-350 hk

Ja precis Ett FK/FT block är att rekomendera

Jonas

123 Inlägg
13 juli 2009
#8
pettersson90 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
pettersson90 skrev:
okej. vad kostare sådant block på ett ungefär och vad ska jag ha för kolvar och stakar. för dom e väl för klena i b230et?

Ska du köra med ET blocket eller?
Isåfall ska du ju köpa H-profil stakar

jag får väl köra med ett fk/ft block för blocket på b230et håller väl kanske inte om man vill kräma ut 300-350 hk

ska du kräma ut 300-350 hästar hade ja nog inte litat fullt ut på ett ft el fk block.. ska du ändå bygga så börja rejält ifrån grunden så slipper du riva ner sen igen när du tex kommer på att du vill ha större humla osv.tongue har du en skott säker botten sen!

Gör som Ford köp Volvo!

11 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#9
Karlstrand_ skrev:
Man kan vell säga att b230et är helt värdelöst överhuvudtaget, tyvärr.. Botten delen är klen å sprutet kasst. toppen 531 kan du därimot spara! Annars är det som nämdes b230ft 94 och frammåt som är hållbara.. Eller B23et, sitter i tidiga 760 å 240, det är kanske volvos starkaste orginal block. M-stakar å M-kolvar. mååånga som krämat ur mkt effekt ur dom helt orörda. tex p-björks gamla 242a som han bänkade ur 422 hästar ur..!

Bara att söka lär finnas 1000tals trådar om detta!smile

okej men det är så att jag har en 740 men ska köpa en till 740 fast en tic (b230et). det känns som det blir billigare än att köpa en till 740 och sen köpa en lös ft eller fk motor.
jag får väl byta ut sprutet, blocket, kolvar och stakar då. hur håller veven i en b230et då?

123 Inlägg
13 juli 2009
#10
Blocket i sig, utan innerhållet då är det samma. förutom 94 fk block som har oljekylning till kolvarna. bygg på ditt b230et block, men stakarna å kolvarna är klena i dom. köp H-profils stakar å ett par nya kolvar så har du en skottsäker botten, veven behöver du inte bekymmdra dig om..

Gö som du vill, nu lär du ha den infon du behöver om dom olika blocken iaf:)

Gör som Ford köp Volvo!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2009
#11
Karlstrand_ skrev:
Man kan vell säga att b230et är helt värdelöst överhuvudtaget, tyvärr.. Botten delen är klen å sprutet kasst. toppen 531 kan du därimot spara! Annars är det som nämdes b230ft 94 och frammåt som är hållbara.. Eller B23et, sitter i tidiga 760 å 240, det är kanske volvos starkaste orginal block. M-stakar å M-kolvar. mååånga som krämat ur mkt effekt ur dom helt orörda. tex p-björks gamla 242a som han bänkade ur 422 hästar ur..!

Bara att söka lär finnas 1000tals trådar om detta!smile

för att rätta dig så fanns inte b23et i 240
i 240:in satt det b21et

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2009
#12
det som är svagt i b230et är stakarna å kamremskugget på veven
kolvarna är det inge fel på
så köp ett par hprofil stakar bara så håller det bra smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök