2831
Sök

Gas Alpha 10" basar bra eller dåliga?

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Tjenare såg att BRL har sommar rea och där säljer dom 2-pack av Gas Alpha basarna för 698kr. Funderar på att köpa 4st 10" basar och ha i en portad låda. Kommer det spela bra eller det kommer bara låta skit? Hur är dessa basarna? spelar dom djupbas eller dom spelar bara högt eller kanske inget av de:P
Har inte så stor erfarenhet av Gas.. Går det att bygga in basarna i en låda så 2st av basarna sitter monterade framifrån sen 2st i toppen av lådan sen portarna framifrån också?
Eller det är kanske ingen bra lösning? Spelar dessa basarna bäst i portad låda eller de kanske spelar bra i sluten eller bandpasslåda också?

Ska beställa ett slutsteg snarast, och det jag funderar på levererar 1500wrms i 1ohm vilket passar bra eftersom de fyra gas basarna ligger på 4ohm per bas..
Annars har jag lite tankar på att köpa en 12" Alpine SWR-1242D 1500w/500w rms.
Eller en Kicker Solobaric 15" L5, 1500w/750w rms. Vilka av dessa basar lär spela bäst?
Kan tilläga att de ska sitta i min Bmw 325i -92.

547 Inlägg
14 juli 2009
Vad är du ute efter? Finlir eller bara så mycket bas som möjligt?

Vad jag läst på forumet så säger dom som testat att Alpha 10an inte spelar så värst bra i portat, utan det är slutet eller bandpass som gäller.

Antar att det är ett Mutant Acsencion 1 steg du ska köpa?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Jag är väll ute efter något som är mitt imellan finlir och mycket bas tongue Det ska inte låta skit men det ska ändå basa på sådär lagom mycket.

Ja jag har också läst en del, och det verkar vara blandade åsikter. Endel säger att Gas alpha basarna spelar riktigt bra medans endel säger att det låter skit. Så det är svårt att veta. Mm har också hört att gas alpha basarna ska spela bäst i en bandpasslåda. Har aldrig bygt en sån innan men det ska man nog kunna snickra ihop isåfall. Men det lutar ändå ganska mycket åt att man köper sig en bas av ett lite mer känt märke där folk kan rekommendera produkter osv. Kicker är ju ett väldigt känt märke på marknaden även alpine. Så man kanske får mer bas får pengarna om man köper sig en kicker tex. Men tänkte att det ändå kanske hade varit kul att testa och se hur pass bra 4st gas alpha basar spelar. Men jag vill inte kasta bort massa tid och pengar i onödan. Ja precis det är ett Mutant Acsenicon 1 steg jag funderar lite på.. Finns ju många steg att välja på så det anser jag inte vara några problem så länge dom klarar driva basarna jag köper fullt ut är jag nöjd. Därför har jag bestämmt mig föra att köpa basarna eller basen först sedan steget.

Sandvik skrev:
Vad är du ute efter? Finlir eller bara så mycket bas som möjligt?

Vad jag läst på forumet så säger dom som testat att Alpha 10an inte spelar så värst bra i portat, utan det är slutet eller bandpass som gäller.

Antar att det är ett Mutant Acsencion 1 steg du ska köpa?

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Vad jag vet så finns det färdiga förslag på bandpasslåda till ALPHA 1025X, tex Evilaudio har ibland gett såna förslag och han vet en hel del om bla den basmodellen. smile

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey där ser man hehe:P får hoppas han hittar in till denna tråden då smile

Drönirettab skrev:
Vad jag vet så finns det färdiga förslag på bandpasslåda till ALPHA 1025X, tex Evilaudio har ibland gett såna förslag och han vet en hel del om bla den basmodellen. smile
Senast redigerat av Jolle87 (14 juli 2009)

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Jag gör gärna beräkningar på basreflexlåda till både 1025X och 1225X, även fast den basmodellen inte spelar bra i basreflex enligt de som har testat. Försöker bara hitta någon som törs prova mina förslag, inte lätt. wink

Naturligtvis kan jag inte garantera resultatet eftersom det handlar om en beräkning i ett program.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2009)

547 Inlägg
14 juli 2009
Har du skidlucka i din BMW?

".....What?"
"A pooltable!"

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Nej jag har ju inte det, men funderar på att dra upp ett par 4" basrör genom hathyllan så ljudet kommer in i kupén lättare.

Sandvik skrev:

547 Inlägg
14 juli 2009
Testa isf med en bandpasslåda och röret upp genom hatthyllan, då får du upp all bas in i kupén. smile

".....What?"
"A pooltable!"

2 665 Inlägg
14 juli 2009
De basarna har ett högt Q värde o då passar de bäst i sluten eller bandpass låda.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Jolle87 skrev:
Nej jag har ju inte det

Sandvik skrev:

Då är ju bandpass ett mer självklart alternativ, åtminstone är det enklast att få in ljudet med den lådtypen. Visst går det att få in ljudet med vanlig låda också, men det kräver en del arbete med hatthylla och/eller ryggstödsplåt. smile

Jag tror nog att du kan få ganska bra tryck med "bara" två basar, behöver inte vara fyra stycken.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2009)

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey då förstår jag, Men undra vad som är bäst då, om man ska bygga en sluten låda till dom eller en bandpasslåda? Men är de basarna något att satsa på då eller? Spelar en 15" kicker bas bättre än 4st Gas alpha basar? Väldigt svårt att bestämma mig. Kanske till och med blir 4st 12" Gas alpha basar istället för 10" eftersom det inte skiljer sig speciellt mycket i pris. Skulle man kunna montera basarna så som jag skrev i mitt första inlägg 2st monterade framifrån och 2st i toppen? Har inte plats för alla fyra på längden.   

Rickard-v skrev:
De basarna har ett högt Q värde o då passar de bäst i sluten eller bandpass låda.

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey då blir det nog en bandpasslåda isåfall, frågan är bara hur man ska lyckas snickra ihop en sådan låda. De ser ju ganska avancerade ut roll

Drönirettab skrev:
Då är ju bandpass ett mer självklart alternativ, åtminstone är det enklast att få in ljudet med den lådtypen. Visst går det att få in ljudet med vanlig låda också, men det kräver en del arbete med hatthylla och/eller ryggstödsplåt. smile

Jag tror nog att du kan få ganska bra tryck med "bara" två basar, behöver inte vara fyra stycken.

6 851 Inlägg
14 juli 2009
Drönirettab skrev:
Jag gör gärna beräkningar på basreflexlåda till både 1025X och 1225X, även fast den basmodellen inte spelar bra i basreflex enligt de som har testat. Försöker bara hitta någon som törs prova mina förslag, inte lätt. wink

Naturligtvis kan jag inte garantera resultatet eftersom det handlar om en beräkning i ett program.

Vet ej hur de nya Alpha basarna är då jag ej testat, men de gamla silver funkade ok. i portad låda, vad folk än säger jag har testat. De spelar inte snyggt, men de spelar ganska högt för pengarna.

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Jolle87 skrev:
Okey då blir det nog en bandpasslåda isåfall, frågan är bara hur man ska lyckas snickra ihop en sådan låda. De ser ju ganska avancerade ut roll

De kanske ser avancerade ut, men det enda är att man sätter några extra väggar för att dela upp lådan i flera mindre kammare. Inte så svårt egentligen. Det är dock ganska viktigt att vara noggrann med uträkningen av volymerna hos en bandpass. smile

547 Inlägg
14 juli 2009
Såhär kan en bandpass se ut som exempel, sorry för fyllepaintarna som gjordes en sen lördagnatt. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690625_wm5wim.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690657_7ozmzw.jpg
Senast redigerat av Sandvik (14 juli 2009)

".....What?"
"A pooltable!"

21 761 Inlägg
14 juli 2009
TT-Avant skrev:
Vet ej hur de nya Alpha basarna är då jag ej testat, men de gamla silver funkade ok. i portad låda, vad folk än säger jag har testat. De spelar inte snyggt, men de spelar ganska högt för pengarna.

Som Rickard-v skriver så har ALPHA-serien högt Qts, de låter tydligen inte bra i basreflexlåda enligt folk som har testat. Jag har inte hört dessa basar själv, men räknar ändå gärna ut en basreflexlåda som enligt mig bör fungera någorlunda iaf. Måste hitta en "testperson" först. wink

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Sandvik skrev:
Såhär kan en bandpass se ut som exempel

Hmm, känner inte jag igen dem på något sätt? wink

6 851 Inlägg
14 juli 2009
Drönirettab skrev:
TT-Avant skrev:

Som Rickard-v skriver så har ALPHA-serien högt Qts, de låter tydligen inte bra i basreflexlåda enligt folk som har testat. Jag har inte hört dessa basar själv, men räknar ändå gärna ut en basreflexlåda som enligt mig bör fungera någorlunda iaf. Måste hitta en "testperson" först. wink

Låter bra eller spelar högt..ganska så olika enligt mej. Jag skrev att dem kan spela ganska högt i portad låda..men låter inte så bra kvalitétsmässigt. Detta är dock de gamla silverfärgade basarna. Jag har en 10" i 42L + fullängd på rör/trattar. Spelar djupt och ganska högt, över 135+dB(mätt med TL) i min 9-5 kombi med ca 150-200Wrms (10år gamalt 2-kanalssteg typ), vilket jag anser är helt ok för pengarna.

1 585 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey bild nr1 ser ju ganska så enkel ut att bygga men går det att göra som så här att man flyttar porten/portarna till toppen av lådan så dom lirar in genom hathyllan? sedan att man sätter en vägg till så det är 2st basar mitt emot varandra ---->bas,bas |_|port,port|_| bas,bas<------ från båda hållen då. Att man sätter en vägg till där porten är på bild nr1. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Kan inte rita upp då jag suger på att rita i paint:P men om någon fattar får ni gärna rita upp cool

Edit: Såg nu att bild nr2 är ju nästan exakt så som jag vill ha det. Fast brädorna där basarna ska fästas i ska vara raka istället för vinklade som på bilden. Sedan 2st basar i varje vägg.

Sandvik skrev:
Såhär kan en bandpass se ut som exempel, sorry för fyllepaintarna som gjordes en sen lördagnatt. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690625_wm5wim.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/52621/690657_7ozmzw.jpg

Sök