Fördelen med Saab 9-5 är att du idag får en bil med hygglig prestanda och rätt bra med utrustning till riktigt lågt inköpspris.
Vår 9-5 är gammal och därtill av den generation som man "absolut inte ska köpa", men det är tveklöst en av de bästa bilar vi haft (och ja, vi har haft betydligt nyare och mer "prestigefulla" bilar än 9-5:an) ...
Drar 0,9 i stadskörning och nedåt 0,7 vid långfärder, hyggliga prestanda (visserligen bara en 2,0T, men med Saabs originaltrim (192 hk) utan att för den sakens skull vara värst och jag har hittills avverkat cirka 5.000 helt problemfria mil med den bilen.
Bara tanka och normal service (oljebyte, tändstiftsbyte osv).
Vi har till och med fortfarande en fungerande AC, trots att jag inte har en aning om när den sågs över senast!
Vi har, i vår ägo, än så länge inte behövt serva AC:n iaf.
Den totala driftskostnaden har hittills varit rekordlåg och bilen visar fortfarande inga tecken på att vara på väg att ge upp, trots att det inte längre är någon lågmilare.
Vår bil är dock gammal. En årsmodell -00, som du idag kan hitta extremt billigt.
Enda nackdelen med att köpa en nyare och dyrare 9-5 (eftersom TS pratar om 160.000-180.000 kr så gissar jag att det är just en nyare 9-5) är väl att begagnatvärdet inte nått sin botten.
Och begagnatvärdet för 9-5 har aldrig någonsin varit bra. Jag vill dessutom mena att värdefallet på 9-5 är betydligt kraftigare än genomsnittet av andra familjebilar från samma årskull.
Så räkna med ett mycket kännbart värdetapp, trots att det inte är något större fel på bilarna i sig.
I övrigt tycker jag det finns lite att oroa sig för.
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!