3351
Sök

Quattrofils URQUATTRO

54 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#21
Det blir absolut inget problem att katten sitter så långt bak, då bilen är av 1984 års modell behöver den ingen katt. Vi satte den där dels för miljöns skull, dels för att vi har en förhoppning om att det primitiva K-Jetronicsprutet som spottar ut tvåtaktsdoftande avgaser på motorbroms ska kunna åstakomma en viss eldkastareffekt på just motorbroms. Dessutom har vi en teori om att ju längre bak allt motstånd, dvs katt, ljuddämpare och dyl sitter desto mindre negativa effekter ska märkas.

Och Koop, gissa vad bandaget e till för, katten blir inte kall i onödan;D
Senast redigerat av quattrofil (18 juli 2009)

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...

54 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#22
sirmiro skrev:
Skulle önska ett antal bilder på hela bilen och inte bara detaljer. smile
Det ni gjort ser riktigt bra ut.

Bilder finns om du klickar på min profil, mer kommer när sportquattro framskärmarna e på.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...

1 867 Inlägg
18 juli 2009
#23
Ah, glömde bandaget och årsmodellen, då är det inga problem ju big_smile Det ska bli intressant att folja det här, audi is the shit.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

54 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#24
När Megasquirten är inkopplad kommer jag dessutom köra på en snålmapp när jag är på SBP, så avgas värden blir nog det minsta bekymmret.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...

Nikkelilltroll
180 Inlägg
18 juli 2009
#25
philleHBG skrev:
trevligt trevligt!
men varför avgasbandage hela vägen bak? finns inga bränsleledningar i tunneln eller något annat vitalt i tunneln som kan ta skada av lite värme väl..?

riktigt fint avgassystem med fina svetsar och allt! smile 3" hela vägen bak eller 2,5"? det fick betydligt bättre passform än mitt system iaf! big_smile

detta projektet ska följas! smile

MVH Phille

skälet till att de är avgasbandage hela vägen är att man ska hålla så mkt värme som möjligt inuti röret, avgaserna flödar bättre ju varmare dom etongue

tackar för bra betyg på svetsarna satt några timmar med TIGen:D
jupp det är 3" hela vägen från den gamla tunna downpipen(den blir grövre senare)
byggde systemet på plats därav den fina passformen:P

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

119 Inlägg
18 juli 2009
#26
Mycket intressant projekt, kommer lätt följas. Upp med fler bilder på själva bilen med big_smile

//dajjmen

Golf R32 .:R

Joas_86
19 juli 2009
#27
Ser lite smått rått ut med avgasbandaget ! Tänk på att de kommer ryka och lukta jävligt illa när de det blir varmt big_smile


Ser jävligt bra ut detta. Var blir här näst då ?


//Joas

54 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
#28
Den enda röken jag har känt av var vattenångan när vi torrkörde systemet, luktade inget märkvärdigt.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...

Nikkelilltroll
180 Inlägg
20 juli 2009
#29
film ligger nu på min profil:)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

Nikkelilltroll
180 Inlägg
22 juli 2009
#30
Så nu har de vart en halvdag i garaget o passat in de mesta på första SPQ-skärmen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715668_cyaurd.jpg
en gammal smal skärm



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715669_zjb4rv.jpg
så kan de bli när de inte finns innerskärmar...



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715676_5zwbpt.jpg
alldeles naken:P



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715683_fc8yui.jpg
hängt på o kollar passformen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715684_gyna14.jpg
Brett o fint



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715695_b4pgog.jpg
där står jag o drar fast skärmen.
blir lite pill imorn med att plasta ihop skärmen med sitt "bakstycke" sen måste de spacklas o lackas.

liten bild på hur de ser ut i garaget nu.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/715701_0e4gqa.jpg
ser ju gulligt ut med brorsans Urquattro på lyften o min Cosworth på golvet.
Senast redigerat av Nikkelilltroll (22 juli 2009)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

Nikkelilltroll
180 Inlägg
26 juli 2009
#31
så nu har de hänt lite igen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/719313_glyfuj.jpg
andra skärmen på.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/719322_wbe583.jpg
att plasta inne i hjulhuset var lite knepigt men de gick o hög vart man nog me:P



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/719326_6icgf0.jpg
plocka av skärmarna o plasta allt lite noggrannare och tog ställena som ja inte kom åt när dom satt på plats.
när ja var och rota under bilen för att lossa dom gamla skärmarna upptäckte ja att gummi-fästena till intercoolern var av så ja plocka ner den o passa på att göra rent den och fixa till nya fästen .



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/719389_kldh79.jpg
ny rengjord o fin



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/719417_7rq42a.jpg
nytt fäste av M8 bult låsmuttrar stor rf bricka och gummibricka stabilt vart de.
packade upp lådan med prylar som lillebror fick med när han köpte bilen, där hitta ja lite godis:)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/67390/719442_p7jn97.jpg
aluminium bussningar till framvagnsramen och delrin till länkarmarna fram.
bak var alla bussningar redan bytta av förra ägaren och han hade även slängt på alubussningar till växellådan och bakdiffen så chassit är tämligen stumt nu:)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

54 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#32
fan va fint!

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 juli 2009
#33
Ser riktigt fint ut!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 Inlägg
27 juli 2009
#35
Nikkelilltroll skrev:
skälet till att de är avgasbandage hela vägen är att man ska hålla så mkt värme som möjligt inuti röret, avgaserna flödar bättre ju varmare dom etongue

Det påståendet har jag hört från flera håll men aldrig förstått. Tycker det låter helt ologiskt.

Kan någon vara vänlig och förklara?

Joas_86
27 juli 2009
#36
Njea inte ska värmen vara kvar inne i ett rör eller ? Varför byter man då till större downpipe ? de vet JAG big_smile De är för värmen ska bort så fort som möjligt.

Avgasbanddage har man ju för att de inte ska värma upp bensinledning m,fl så de inte börja brinna t:ex. De har jag till iaf !


//Joas
Senast redigerat av Joas_86 (27 juli 2009)

54 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#37
Underkant på dörrarna har rostat bort och runnit ner på trösklarna, trösklarna har två mindre hål som ska åtgärdas. Dörrarna byts till glasfiber.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...

Nikkelilltroll
180 Inlägg
29 juli 2009
#38
Ionizer skrev:
Nikkelilltroll skrev:
skälet till att de är avgasbandage hela vägen är att man ska hålla så mkt värme som möjligt inuti röret, avgaserna flödar bättre ju varmare dom etongue

Det påståendet har jag hört från flera håll men aldrig förstått. Tycker det låter helt ologiskt.

Kan någon vara vänlig och förklara?

ju högre temperatur avgaserna har desto snabbare rör dom sej, flödet påverkas tro det eller ej av temperatur;)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

Nikkelilltroll
180 Inlägg
29 juli 2009
#39
Joas_86 skrev:
Njea inte ska värmen vara kvar inne i ett rör eller ? Varför byter man då till större downpipe ? de vet JAG big_smile De är för värmen ska bort så fort som möjligt.

Avgasbanddage har man ju för att de inte ska värma upp bensinledning m,fl så de inte börja brinna t:ex. De har jag till iaf !


//Joas

skälet som ja har förståt de med att ha större downpipe är enligt fysikens lagar att öka gasens flödeshastighet genom att öka volymen på kärlet den rör sej i. optimalt hade vart att hela avgassystemet var koniskt, blir större ju längre bak man kommer= ökande flöde.

om man ser till att det med avgasbandaget hålla värmen borta från allt på utsidan så håller du ju värmen på insidan och har hög temperatur=högt flöde, värme=atomer och molekyler rör sej snabbare, värme= lägre densitet=mindre motstånd.

ja vet tyvär inte hur de ska förklaras på nått bättre sätt utan att skriva en halv fysikbok;)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578

54 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#40
kan du inte skriva en halv fysikbok;D

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...


Sök