16 juli 2009
Trådstartare
Hej.
Det hela började för ett tag sedan. Vår Ford Galaxy 2.0 -97 ville helt plötsligt inte starta. Det hela fixade sig emellertid efter felsökning att hjälpas med att jag drog ut bränslepumpsreläet, försökte starta och sen tryckte in reläet igen. Sen funkade bilen i 50 mil under två veckors tid. Sen dog den igen. Samma sak gjordes och bilen funkade. Men dog senare igen. Och är nu stendöd.
När man vrider på tändningen så går startmotorn igång med bilen får inte bränsle.
Det är precis som om motorn inte får bensin. Efter mätning överallt på kablarna som går till bränslepumpen har jag kommit fram till att strömmen försvinner mellan reläet och bränslepumpen där kablarna går inom styrdosan.
Så antagligen vill styrdosan inte att bränslepumpen ska få ström.
Krocksensorn som vid krock ska stänga av strömmen till bränslepumpen ligger precis innan bränslepumpen och får också för lite ström till sig. Så det är inte den som gått sönder. Dock kommer det lite ström till bränslepumpen och krocksensorn, mellan 1,8 och 3,8 Volt. Så kabelbrott kan det inte vara.
Har varit inne om med bilen hos en fordverkstad för att kolla om styrdosan ger felmeddelande när man kopplar in datorn. Med Fordverkstan fick ingen kontakt med dosan. Dock funkar dosan då jag fått kontakt med den på annat ställe, men de hade bara programvara till VW Sharan, så den ville inte hitta fordmotorn.
Nu är goda råd dyra! Vad ska jag göra?
Alla tänkbara råd hade varit guld för mig då detta verkar vara ett skumt elfel någonstans som lurar styrdosan på något sätt och jag vet fan inte var jag ska börja leta.
All hjälp mottages extremt tacksamt.
Mvh. Mårten.
Senast redigerat av MartenS (16 juli 2009)