3004
Sök

Renault clio -93, problem med elkylfläkt!

14 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!, Jag har en Renault clio årsm 93 och har ett litet problem.
Bilen blir väldigt varm nu på sommaren och jag har märkt att elfläkten inte alls går igång trots att mätaren står på nära kokgränsen. Detta händer ofta när man åker stadstrafik, Alltså är landsvägskörning lite bättre då mätaren ligger på normalnivå och på vintrarna är det snarare tvärtom, då kommer bilen inte ens i närheten av arbetstemp. Vad är det som kan spöka?, Tempgivare eller Termostaten?. Ska snart på semester med skrotbilen så måste få det lagat lol

1 043 Inlägg
17 juli 2009
#2
Termostaten är det säkert, men kanske givaren till fläkten också.
Jag hade provat att byta termostaten först och provat.

14 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#3
Fan borde det inte bara vara att göra en hemmagjord klassiker?

Drar kabel ifrån bilbatterit till en strömbrytare som jag har vid instrumentpanelen, Därifrån går sladdarna ifrån strömbrytaren till elkylfläkten, då kan jag sätta igång skiten varje gång fanskapet blir varm,

Se bild! big_smile

http://img21.imageshack.us/img21/935/78452240.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
#4
novabase89 skrev:
Fan borde det inte bara vara att göra en hemmagjord klassiker?

Drar kabel ifrån bilbatterit till en strömbrytare som jag har vid instrumentpanelen, Därifrån går sladdarna ifrån strömbrytaren till elkylfläkten, då kan jag sätta igång skiten varje gång fanskapet blir varm,

Se bild! big_smile

http://img21.imageshack.us/img21/935/78452240.jpg

Precis vad jag hade tänkt att föreslår, klart det funkar big_smile

Men annars om du vill ha det på automatik igen, gå igenom givarna så dessa är ok. Ta tillfället att spraya alla kontakter med elspray typ 2-26, det brukar göra susen på äldre bilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
novabase89 skrev:
Fan borde det inte bara vara att göra en hemmagjord klassiker?

Drar kabel ifrån bilbatterit till en strömbrytare som jag har vid instrumentpanelen, Därifrån går sladdarna ifrån strömbrytaren till elkylfläkten, då kan jag sätta igång skiten varje gång fanskapet blir varm,

Se bild! big_smile

http://img21.imageshack.us/img21/935/78452240.jpg

Precis vad jag hade tänkt att föreslår, klart det funkar big_smile

Men annars om du vill ha det på automatik igen, gå igenom givarna så dessa är ok. Ta tillfället att spraya alla kontakter med elspray typ 2-26, det brukar göra susen på äldre bilar.

Då jag är helt kass på allting så vet jag inte ens var givarn sitter på min lilla bil. Men åter till hemmabygget.
Blir det rätt Ampere o så då?, är det bara att dra krokodilklämmor från batteriet till strömbrytaren?smile

1 043 Inlägg
18 juli 2009
#6
Det kan funka men om termostaten har fastnat i nästan stängt läge hjälper inte det med fläkt hela tiden om vattnet inte cirkulerar,

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
#7
novabase89 skrev:
Rquired skrev:
novabase89 skrev:
Fan borde det inte bara vara att göra en hemmagjord klassiker?

Drar kabel ifrån bilbatterit till en strömbrytare som jag har vid instrumentpanelen, Därifrån går sladdarna ifrån strömbrytaren till elkylfläkten, då kan jag sätta igång skiten varje gång fanskapet blir varm,

Se bild! big_smile

http://img21.imageshack.us/img21/935/78452240.jpg

Precis vad jag hade tänkt att föreslår, klart det funkar big_smile

Men annars om du vill ha det på automatik igen, gå igenom givarna så dessa är ok. Ta tillfället att spraya alla kontakter med elspray typ 2-26, det brukar göra susen på äldre bilar.

Då jag är helt kass på allting så vet jag inte ens var givarn sitter på min lilla bil. Men åter till hemmabygget.
Blir det rätt Ampere o så då?, är det bara att dra krokodilklämmor från batteriet till strömbrytaren?smile

Skulle jag gissa på, inga större variationer i alla fall. Fast det beror ju på vad du änvänder för material smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök