Tanken med min tråd är att få hjälp, tips och inspiration av andra här på garaget.
Lite bakgrund:
Roadster Coupé hade tillverkningsstart 2003 och redan 2005 rullade sista bilen av bandet då efterfrågan var låg och att Smart ändrat sin strategi. Kanske dyker Roadstern upp igen under ett annat varumärke, både MG och AC Ace har varit på tal men nu verkar det tyvärr ha runnit ut i sanden.
Roadstern fanns att beställa i tre olika versioner, 61Hk, 82Hk och 101Hk, varav den sistnämnde var en Brabusversion. Utöver de olika motorversionerna finns det två olika karosser, Roadster och Roadster Coupé. Motorn är trecylindrig och på totalt 698cc. Växellådan är sekventiell med sex växlar och en backväxel. Växellådan är en av bilens svagheter då en växling tar 0,6 sekunder. Genom ett mer aggressivt program och lättare svänghjul får man ner tiderna markant.
Min Roadster är en 82Hk Coupé som har fått spridare, ratt och lite annat från Brabusversionen. Den har även fått progressiva fjädrar, lättare stolar, annan tryckregulator samt frontlyktor från Michalak Design. Den har idag ett program som laddar 1.5bar jämfört med 1bar som den laddar original. Tanken var att den nu skulle rulla på E85 men killen som skulle fixa det programmet är lika svår att få tag på som Jesus. Så om någon känner sig manad att fixa ett fungerande program så skickar jag över originalfilen, skicka PM.
Målet är som rubriken lyder, att dubbla effekten, dvs minst 164Hk. 160Hk är kanske inget som gör någon speciellt upphetsad, men bilen är som en gokart med sina 760Kg.
I och med att motorerna till dessa Smartar är ganska svåra att få tag på så började jag med att leta rätt på en projektmotor istället för att trimma sönder min originalmotor. Hittade en Roadster på en skrot i Västerås som kramat en lyktstolpe eller ett träd. Från den fick jag köpa loss hela subframen med motor, växellåda, hjulupphängning och allt. Så.... där har ni vad min projekttråd ska handla om, dvs min subframe. Vad som ska göras är fortfarande bara en mental lista, men andra kolvar, stakar.... lägger in en lista lite längre fram när allt börjar klarna
Börjar med att plocka ur motor och växellåda ur ramen, har även rivit isär hjulupphängningen.
Knäckt drivaxel, kan dock inte stoltsera med att det är en hög effekt som är orsaken, snarare en stolpe i Västeråstrakten.
Insug i plast.... Det är även en trasig anslutning på fuelrailet. Köpa ett nytt original eller finns det någon anledning till något ”annat”?
Lite bakgrund:
Roadster Coupé hade tillverkningsstart 2003 och redan 2005 rullade sista bilen av bandet då efterfrågan var låg och att Smart ändrat sin strategi. Kanske dyker Roadstern upp igen under ett annat varumärke, både MG och AC Ace har varit på tal men nu verkar det tyvärr ha runnit ut i sanden.
Roadstern fanns att beställa i tre olika versioner, 61Hk, 82Hk och 101Hk, varav den sistnämnde var en Brabusversion. Utöver de olika motorversionerna finns det två olika karosser, Roadster och Roadster Coupé. Motorn är trecylindrig och på totalt 698cc. Växellådan är sekventiell med sex växlar och en backväxel. Växellådan är en av bilens svagheter då en växling tar 0,6 sekunder. Genom ett mer aggressivt program och lättare svänghjul får man ner tiderna markant.
Min Roadster är en 82Hk Coupé som har fått spridare, ratt och lite annat från Brabusversionen. Den har även fått progressiva fjädrar, lättare stolar, annan tryckregulator samt frontlyktor från Michalak Design. Den har idag ett program som laddar 1.5bar jämfört med 1bar som den laddar original. Tanken var att den nu skulle rulla på E85 men killen som skulle fixa det programmet är lika svår att få tag på som Jesus. Så om någon känner sig manad att fixa ett fungerande program så skickar jag över originalfilen, skicka PM.
Målet är som rubriken lyder, att dubbla effekten, dvs minst 164Hk. 160Hk är kanske inget som gör någon speciellt upphetsad, men bilen är som en gokart med sina 760Kg.
I och med att motorerna till dessa Smartar är ganska svåra att få tag på så började jag med att leta rätt på en projektmotor istället för att trimma sönder min originalmotor. Hittade en Roadster på en skrot i Västerås som kramat en lyktstolpe eller ett träd. Från den fick jag köpa loss hela subframen med motor, växellåda, hjulupphängning och allt. Så.... där har ni vad min projekttråd ska handla om, dvs min subframe. Vad som ska göras är fortfarande bara en mental lista, men andra kolvar, stakar.... lägger in en lista lite längre fram när allt börjar klarna
Börjar med att plocka ur motor och växellåda ur ramen, har även rivit isär hjulupphängningen.
Knäckt drivaxel, kan dock inte stoltsera med att det är en hög effekt som är orsaken, snarare en stolpe i Västeråstrakten.
Insug i plast.... Det är även en trasig anslutning på fuelrailet. Köpa ett nytt original eller finns det någon anledning till något ”annat”?
Senast redigerat av Exsicco (17 april 2012)
0
0
0
0