2663
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

347 Inlägg
4 augusti 2009
hm ok för officiellt blev ju Porsche 928 S4 världens snabbaste produktionsbil år -86 och den gör ju inga 200mph. Den satte rekord med 171mph på Salt flats i USA

http://www.youtube.com/watch?v=fsxQZ_H96aY

Vet inte om det finns olika klasser kanske men porschen var ju direkt från fabrik omodifierad.

135 Inlägg
4 augusti 2009
Dodge Charger Daytona och Plymouth Superbird gjorde ju 200mph från fabrik, men de var väl de enda?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 augusti 2009
davel skrev:
hm ok för officiellt blev ju Porsche 928 S4 världens snabbaste produktionsbil år -86 och den gör ju inga 200mph. Den satte rekord med 171mph på Salt flats i USA

Vet inte om det finns olika klasser kanske men porschen var ju direkt från fabrik omodifierad.

Det är förmodligen bara för år -86..

Dodge Daytona och Plymouth Superbird ja. Samt Chevrolet Chevelle 1965 - 1967 med 427 bigblock. Ford Galaxie med 427 SOHC motorn. Chevrolet Camaro med ZL1 V8'an etc etc.

Dock så hade Chevelle samt Camaron lite lägre utväxling än orginal.
Senast redigerat av Siarnaq (5 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
5 augusti 2009
Siarnaq skrev:
davel skrev:

Det är förmodligen bara för år -86..

Dodge Daytona och Plymouth Superbird ja. Samt Chevrolet Chevelle 1965 - 1967 med 427 bigblock. Ford Galaxie med 427 SOHC motorn. Chevrolet Camaro med ZL1 V8'an etc etc.

Dock så hade Chevelle samt Camaron lite lägre utväxling än orginal.

Daytona och Superbird var dom första att uppnå en Snitthastighet på 200 MPH runt en ovalbana, som jämnförelse så kan man vinna med en snitthastighet på 190 MPH idag.

Dessa var inte produktionsbilar, utan hade Race Hemin som bla har annat insug och 13:1 i kompressionsförhållande, mot gathemins 10:1, resten av bilen var förhållandesvis Standard.

Det jag egentligen ville säga var att bilarna gjorde mer än 200 Mph, då det var snitthastigheten runt en bana.

Men jag gillar att en Gnx på 300 hästar är snabbare än tillexempel en M3, Evo och nästan i samma klass som en 500 hästars Shelby Mustang, vilken bil säg?

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 augusti 2009
Hedning skrev:
Daytona och Superbird var dom första att uppnå en Snitthastighet på 200 MPH runt en ovalbana, som jämnförelse så kan man vinna med en snitthastighet på 190 MPH idag.

Dessa var inte produktionsbilar, utan hade Race Hemin som bla har annat insug och 13:1 i kompressionsförhållande, mot gathemins 10:1, resten av bilen var förhållandesvis Standard.

Det jag egentligen ville säga var att bilarna gjorde mer än 200 Mph, då det var snitthastigheten runt en bana.

Men jag gillar att en Gnx på 300 hästar är snabbare än tillexempel en M3, Evo och nästan i samma klass som en 500 hästars Shelby Mustang, vilken bil säg?

Jo det är klart. Lite rappare motorer var det definitivt, men det är ändå imponerande. Man kunde dock även inhandla en F/X bil med race Hemi'n, gjord för dragracing. "Race on Monday, sell on Sunday" gällde ju back then.

Och jo, GNX är en verkligen hårig bil, med rejäl prestanda faktiskt. Har varit ute efter en sådan ett tag nu. Om jag säljer min GSX jag håller på med nu, så blir det en Buick GN med lite trim. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
5 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

Jo det är klart. Lite rappare motorer var det definitivt, men det är ändå imponerande. Man kunde dock även inhandla en F/X bil med race Hemi'n, gjord för dragracing. "Race on Monday, sell on Sunday" gällde ju back then.

Och jo, GNX är en verkligen hårig bil, med rejäl prestanda faktiskt. Har varit ute efter en sådan ett tag nu. Om jag säljer min GSX jag håller på med nu, så blir det en Buick GN med lite trim. smile

Av Gatmaskinerna med Race Hemin var ju Dartarna och barracudorna som härjar i super stock klart fränast, finns en egen klass för dom numera, då dom utklassar motståndet i sin klass!

A/AH (Gissa vad H:et står för?)

men som du säger, man kunde med relativt enkla medel få en gat Superbird att gå lika snabbt, bara att handla race hemi prylarna som fanns i varje MoPar handel;)
Tänk om det vore så idag?

Märkesbög

152 Inlägg
5 augusti 2009
En sak de flesta glömmer är nog att jämföra med andra märken och modeller från samma tid. Om vi kollar tidigt 60-tal: Ex. BMW hade 502"Barockängeln" med V8 och hundra slöa toppade kanske 180km/h,BMW 2000  hyste väl sådär 75 ponnyer och samma toppfart, Merceders folkliga värsting 300SE "fena" hade 130 och gjorde c:a 210(efter en längre startsträcka)-600SEL hade dock V8 på 6.3 liter och presterade som de värsta konkurrenterna,men var inget var man köpte. Lamborghini och Ferrari hade c:a 250-300 och toppade 230-250 också dyra bilar.
Folkets bilar då? Tja tänk dej en original Ford Taunus M20 med V6 på 100 häst,Merca 190,200,220 på 57-100 häst,Volvo Amazon på 58 häst,Volkswagen typ1 på 35...
Vilken jänkebil som helst som Plymouth Valiant ,eller Ford Falcon var en prestandamaskin i jämförelse!

När det begav sej hade européer inte mycket att sätta emot!
Ska det jämföras med nya Japs och Europabilar,ska man nog ta nya jänkare...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 augusti 2009
Hedning skrev:
Av Gatmaskinerna med Race Hemin var ju Dartarna och barracudorna som härjar i super stock klart fränast, finns en egen klass för dom numera, då dom utklassar motståndet i sin klass!

men som du säger, man kunde med relativt enkla medel få en gat Superbird att gå lika snabbt, bara att handla race hemi prylarna som fanns i varje MoPar handel;)

Dom dominerade dom flesta utom Buick vagnarna, vilket är ganska tufft faktiskt.

Mjo, det skulle vara himmelriket om det var så idag. Eller typ som Yenko hade, eftermarknadstrimmning. Eller COPO delen, beställa prestanda från fabrik. sad

Fd Bannad
657 Inlägg
5 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

Dom dominerade dom flesta utom Buick vagnarna, vilket är ganska tufft faktiskt.

Mjo, det skulle vara himmelriket om det var så idag. Eller typ som Yenko hade, eftermarknadstrimmning. Eller COPO delen, beställa prestanda från fabrik. sad

Vill inte starta ett krig eller något, men på 60-Talet fanns inte en Buick som kunde hänga av en Hemi eller en 440 Sixpack, var nog bara 454an som var något riktigt hot.

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 augusti 2009
Hedning skrev:
Vill inte starta ett krig eller något, men på 60-Talet fanns inte en Buick som kunde hänga av en Hemi eller en 440 Sixpack, var nog bara 454an som var något riktigt hot.

68 - 72 när GS Stage 1 började produceras så var det nästan inga bilar som kunde hänga med. smile

Självklart så dominerade ju Hemi från 65 till 68.
Senast redigerat av Siarnaq (5 augusti 2009)

126 Inlägg
6 augusti 2009
Jag drog upp min i 110MPH. men dän klarar mer men dän gick över hela vägen.

Fd Bannad
657 Inlägg
6 augusti 2009
alseryd skrev:
Spelar ju ingen roll hur många hästar du har om du inte har väghållning.
Man kan inte använda alla hästar man har om man rikerar att välja dike. Nu pratar jag om Mopar.
Vet vad jag pratar om av erfarenhet. Må hända att Mopar spottade ut bilar som testades på speciela banor med speciela däck. Men hålla dom på dagens vägar är en omöjlighet utan att bugga om all upphägning på dom. Det slipper man om man har en Riviera från 1965. Läs gärna min blogg från Kenneth Tonef.
Mvh Eva.

Vad kul det är med folk som påstår saker som dem får äta upp, thihi

Sök på the Green Brick på Google, så kommer du att länkas vidare till en sida som heter MoPar Action.
Där kan du läsa lite om the green brick, en 69 Valiant som på banor, nascar ovaler och dragstrips hängde av ZR-1 vettes, Vipers, och diverse Tyskar. Av ett startfält på nittio bilar så kom dom totalsexa, och vann sin egen klass överlägset, spöade bland annat upp en Räcer Camaro Med helaluminium motor och diverse som åkte släpvagn runt till alla banor, Valianten gick 600 mil under denna tid.

och vad du än säger, en GS Stage 1 plockar varken hemi eller 440 sixpack, vettefan om den ens kan bråka med en vanlig 440 magnum.

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 augusti 2009
Hedning skrev:
och vad du än säger, en GS Stage 1 plockar varken hemi eller 440 sixpack, vettefan om den ens kan bråka med en vanlig 440 magnum.

Nu får ju du tro exakt vad du vill, men just GS Stage 1 från 70 till 72 var bland dom snabbaste gatbilarna man kunde köpa för pengar. Finns ett par klockade till höga 12'or från fabrik, på skitiga polyglas däck. smile

Sen att Buick 455'an vägde något kilo mer än Cheva 350'n, medans Hemi'n vägde mer än en motorcykel, säger ju en del.
Senast redigerat av Siarnaq (6 augusti 2009)

47 Inlägg
6 augusti 2009
Hmm, förstår inte att en del tycker MoPar har dålig väghållning, har kört bilar från FoMoCo. GM och MoPar och den som det gick att öka seriöst fort med (för att vara gammalt usa-järn) var min gamla -65 Dart med standard hjulupphängning. På rakorna var man lite 2:a mot cheveller och mustanger med lite ryt under luckan, men i kurvorna pep man ifrån dom. Men alla har ju ölika erfarenheter. Tack för ordet. Mvh: Matzon

Fd Bannad
657 Inlägg
6 augusti 2009
alseryd skrev:
Hedning skrev:
alseryd skrev:
Spelar ju ingen roll hur många hästar du har om du inte har väghållning.
Man kan inte använda alla hästar man har om man rikerar att välja dike. Nu pratar jag om Mopar.
Vet vad jag pratar om av erfarenhet. Må hända att Mopar spottade ut bilar som testades på speciela banor med speciela däck. Men hålla dom på dagens vägar är en omöjlighet utan att bugga om all upphägning på dom. Det slipper man om man har en Riviera från 1965. Läs gärna min blogg från Kenneth Tonef.
Mvh Eva.

Vad kul det är med folk som påstår saker som dem får äta upp, thihi

Sök på the Green Brick på Google, så kommer du att länkas vidare till en sida som heter MoPar Action.
Där kan du läsa lite om the green brick, en 69 Valiant som på banor, nascar ovaler och dragstrips hängde av ZR-1 vettes, Vipers, och diverse Tyskar. Av ett startfält på nittio bilar så kom dom totalsexa, och vann sin egen klass överlägset, spöade bland annat upp en Räcer Camaro Med helaluminium motor och diverse som åkte släpvagn runt till alla banor, Valianten gick 600 mil under denna tid.

Hallå. Testerna sker på speciela banor när bilarna är gjorda från fabrik. Vet inte hur många gånger jag sakt det. Har själv n orginal tidning om när dom testade Rivieran. Det dom gorde på sina special banor går inte att jämnföra med en vanlig väg och andra däck. Man måste läsa allt man hittar och inte bara det man tycker ser coolt ut.
Mvh Eva.

Vilka Specialbanor? Testet är fem år gammalt och kört i en tävling som alla kan delta i. Fast det kanske är en viss del av banan som är gjord för den bilen och dom däcken, ja! så måste det vara(ironi)

Hemin vägde som en Pansarvagn, men den presterade därefter också. 440n vägde däremot som en 455, och presterade som en pansarvagn han med, speciellt sixpacken.

jag har väldigt svårt att tro att buicks 455 då tillexempel körde ifrån 454 Ls6, som mig veteligen förutom helaluminum 427an var den snabbaste motor cheva byggde inom dom närmsta 20 åren.

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 augusti 2009
Hedning skrev:
Vilka Specialbanor? Testet är fem år gammalt och kört i en tävling som alla kan delta i. Fast det kanske är en viss del av banan som är gjord för den bilen och dom däcken, ja! så måste det vara(ironi)

Hemin vägde som en Pansarvagn, men den presterade därefter också. 440n vägde däremot som en 455, och presterade som en pansarvagn han med, speciellt sixpacken.

jag har väldigt svårt att tro att buicks 455 då tillexempel körde ifrån 454 Ls6, som mig veteligen förutom helaluminum 427an var den snabbaste motor cheva byggde inom dom närmsta 20 åren
.

455'an presterade "on-par" med 427'an, då den ofta spann bort sig. Eftersom dom flesta ZL1 motorerna satt monterade i Camaro, med 12bult och 4:11 i utväxling, så var dom lite små svåra att kontrollera.

Samt att Buicken har en tjänstevikt på 1800, och fortfarande rastade 90% av dom bilarna som fanns under 70 - 72, är ganska otroligt.

457 Inlägg
6 augusti 2009
Lite info om dom här motorerna för dom som vill veta

348

Den första motorn var på 348 kubiktum och lanserades 1958. Den monterades i personbilar fram till 1961 och i lastbilar fram till 1964.

409

En motor på 409 kubiktum såldes mellan 1961 och 1965. Den tillverkades bland annat i ett utförande med en effekt på 409 hk. Ett effekt/slagvolymförhållande på 1 hästkraft/kubiktum var mycket högt på 60-talet.

427 (Z11)

Den första motorn på 427 kubiktum monterades i 1963 års Chevrolet Impala och var avsedd för tävlingsbruk. Endast 57 motorer av denna typ tillverkades.

Generation 2 (Mark IV-serien)

Den andra generationen Big block-motorer sattes i kommersiell produktion 1965, men hade sina rötter i en motor för tävlingsbruk från 1963. Serien kom med tiden att omfatta motorer på 396, 402, 427, 454 och 572 kubiktum.

396 och 402

1965 lanserades en motor på 396 kubiktum. 1970 höjdes slagvolymen genom ökad borrning till 402 kubiktum, men motorn fortsatte att säljas under namnet 396. Den slutade tillverkas 1972.

427

En motor på 427 kubiktum monterades i serietillverkade bilar mellan 1966 och 1969. Detta är inte samma motor som den äldre Z11-motorn.

454

1970 lanserades en motor på 454 kubiktum. Den hade som mest 450 hk i versionen 454 LS6. 454-motorn monterades i personbilar fram till 1976, och i lastbilar till 1996.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

269 Inlägg
6 augusti 2009
Matzon skrev:
Hmm, förstår inte att en del tycker MoPar har dålig väghållning, har kört bilar från FoMoCo. GM och MoPar och den som det gick att öka seriöst fort med (för att vara gammalt usa-järn) var min gamla -65 Dart med standard hjulupphängning. På rakorna var man lite 2:a mot cheveller och mustanger med lite ryt under luckan, men i kurvorna pep man ifrån dom. Men alla har ju ölika erfarenheter. Tack för ordet. Mvh: Matzon

Det går allt att få hyfsad väghållning i gamla mopars också....Det är bara en plånboksfråga smile

http://www.youtube.com/watch?v=x7FnInueXR4

Dock har jag en nära döden upplevelse när nålen passerar 110...

Mopar or no car:)

47 Inlägg
6 augusti 2009
Jo he he, det är ju lite hedenhös med torsionsstavar och bladfjädring men man kan ju alltid skryta med att man alltid är en väldigt aktiv förare smile ( det behövs över 120 blås).

Fd Bannad
657 Inlägg
6 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

jag har väldigt svårt att tro att buicks 455 då tillexempel körde ifrån 454 Ls6, som mig veteligen förutom helaluminum 427an var den snabbaste motor cheva byggde inom dom närmsta 20 åren
.

455'an presterade "on-par" med 427'an, då den ofta spann bort sig. Eftersom dom flesta ZL1 motorerna satt monterade i Camaro, med 12bult och 4:11 i utväxling, så var dom lite små svåra att kontrollera.

Samt att Buicken har en tjänstevikt på 1800, och fortfarande rastade 90% av dom bilarna som fanns under 70 - 72, är ganska otroligt.

GS455 Stage 1: 455 V8 360 bhp @ 4,600rpm, 510 lb-ft @ 2,800 rpm.
GS455 Stage 1 - 455/360: 0-60 in 6.5 sec, 1/4 mile in 13.8 sec @ 101 mph.

Källa:Musclecarclub.com

(COPO 9560) 427/430bhp: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.16 sec @ 110 mph.
Camaro -69

lite svårt att påstå att en GS kan ta sig an en ZL-1a när den inte ens rår på en vanlig 427a-
mycket möjligt att en GS plockade 90%, men jag står för att jag sätter pengar på att en 440 sixpack eller en Hemi hängde av 100%

Kan ju tillägga att den där sidan är skräp.

Märkesbög

Sök