2597
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 augusti 2009
#241
Hedning skrev:
GS455 Stage 1: 455 V8 360 bhp @ 4,600rpm, 510 lb-ft @ 2,800 rpm.
GS455 Stage 1 - 455/360: 0-60 in 6.5 sec, 1/4 mile in 13.8 sec @ 101 mph.

Källa:Musclecarclub.com

(COPO 9560) 427/430bhp: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.16 sec @ 110 mph.
Camaro -69

lite svårt att påstå att en GS kan ta sig an en ZL-1a när den inte ens rår på en vanlig 427a-
mycket möjligt att en GS plockade 90%, men jag står för att jag sätter pengar på att en 440 sixpack eller en Hemi hängde av 100%

Kan ju tillägga att den där sidan är skräp.

Så lita inte på sidan då. smile Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
6 augusti 2009
#242
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
GS455 Stage 1: 455 V8 360 bhp @ 4,600rpm, 510 lb-ft @ 2,800 rpm.
GS455 Stage 1 - 455/360: 0-60 in 6.5 sec, 1/4 mile in 13.8 sec @ 101 mph.

Källa:Musclecarclub.com

(COPO 9560) 427/430bhp: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.16 sec @ 110 mph.
Camaro -69

lite svårt att påstå att en GS kan ta sig an en ZL-1a när den inte ens rår på en vanlig 427a-
mycket möjligt att en GS plockade 90%, men jag står för att jag sätter pengar på att en 440 sixpack eller en Hemi hängde av 100%

Kan ju tillägga att den där sidan är skräp.

Så lita inte på sidan då. smile Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. smile

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 augusti 2009
#243
Hedning skrev:
tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Det var inte jag som myntade namnet, det var en gammal amerikansk biltidning där dom jämförde muskelbilar.

Om man börjar snacka race Hemi, så börjar jag snacka GSX isåfall, som var den snabbaste gatbilen man kunde äga från 70 till 71, samt även 72. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Avstängd
1 714 Inlägg
7 augusti 2009
#244
Hedning skrev:
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
GS455 Stage 1: 455 V8 360 bhp @ 4,600rpm, 510 lb-ft @ 2,800 rpm.
GS455 Stage 1 - 455/360: 0-60 in 6.5 sec, 1/4 mile in 13.8 sec @ 101 mph.

Källa:Musclecarclub.com

(COPO 9560) 427/430bhp: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.16 sec @ 110 mph.
Camaro -69

lite svårt att påstå att en GS kan ta sig an en ZL-1a när den inte ens rår på en vanlig 427a-
mycket möjligt att en GS plockade 90%, men jag står för att jag sätter pengar på att en 440 sixpack eller en Hemi hängde av 100%

Kan ju tillägga att den där sidan är skräp.

Så lita inte på sidan då. smile Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. smile

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Stovebolt, rocket m.m


blacken
7 augusti 2009
#245
Emilius skrev:
Hedning skrev:
Siarnaq skrev:

Så lita inte på sidan då. smile Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. smile

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Stovebolt, rocket m.m

"Cologne" big_smile

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2009
#246
Hedning skrev:
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
GS455 Stage 1: 455 V8 360 bhp @ 4,600rpm, 510 lb-ft @ 2,800 rpm.
GS455 Stage 1 - 455/360: 0-60 in 6.5 sec, 1/4 mile in 13.8 sec @ 101 mph.

Källa:Musclecarclub.com

(COPO 9560) 427/430bhp: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.16 sec @ 110 mph.
Camaro -69

lite svårt att påstå att en GS kan ta sig an en ZL-1a när den inte ens rår på en vanlig 427a-
mycket möjligt att en GS plockade 90%, men jag står för att jag sätter pengar på att en 440 sixpack eller en Hemi hängde av 100%

Kan ju tillägga att den där sidan är skräp.

Så lita inte på sidan då. smile Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. smile

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Cleveland wink

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

68 Inlägg
7 augusti 2009
#247
vi har 351 cleavland i mach1 hemma , fast med en vässad kam, den går att varva ur på 7000 varv utan problem , drar de flesta mach1 av större motor klasser, eftersom den e lättare.  0-100 skulle tippa på 6 sek,
Senast redigerat av Athlonx91 (7 augusti 2009)


Meister
6 763 Inlägg
7 augusti 2009
#248
Sokrates skrev:
Hedning skrev:
Siarnaq skrev:
Så lita inte på sidan då. :) Jag vet vad jag snackar om, då det finns otaliga bevis för det.
Do a little research. GS'arna är kallade "Hemi Killer" för en orsak. :)

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Cleveland ;)

Blue flame six :P Men man ska komma ihåg att det inte bara är mopar som har hållit på med hemi-maskiner. Även Chevrolet och Ford har sysslat med sånt. Även om Cheva bara byggde 2st 302 hemi :P Jag läste ett test ifrån 60-talet där de hade testat en Camaro Z28 (302) och de sa att den kunde nästan hänga av en 426 hemi när man väl har varv på den (varvade 8500 helt standard). Visst det skiljer en del i vikt men man kan aldrig komma undan att 302:an är något av det vildaste som byggts. Det bevisades ganska bra i trans am serien :P

Överlägsen eller vad?
http://www.youtube.com/watch?v=bx0MNKqalic

http://www.youtube.com/watch?v=EVCvHJnxJ20

Lyssna! Standard renoverad 302
http://www.youtube.com/watch?v=9ajVMgVp4s8
Senast redigerat av camaro67 (7 augusti 2009)


Meister
6 763 Inlägg
7 augusti 2009
#249
Athlonx91 skrev:
vi har 351 cleavland i mach1 hemma , fast med en vässad kam, den går att varva ur på 7000 varv utan problem , drar de flesta mach1 av större motor klasser, eftersom den e lättare.  0-100 skulle tippa på 6 sek,

Inte dåligt att få en Fordmotor att hålla ihop när de kommer till de varven. De är ju så långslagiga och tråkiga


Fd Bannad
657 Inlägg
7 augusti 2009
#250
camaro67 skrev:
Sokrates skrev:
Hedning skrev:

tycker om GSarna, då dem enligt mig är den snyggaste bil Gm har producerat, men att kalla dom för Hemidräpare är en överdrift, då vi snackar olika slags motorer.

455an är, liksom 440n en väldigt lämplig gatmotor, till skillnad från Hemin, som bara såldes för att man skulle få köra race Hemin i nascar och i super stock. Varken en 440 eller en 455a kan tävla med en hemi, speciellt inte om trim kommer in i bilden.

Finns en orsak till att Hemi är det troligen största namnet i bilvärlden, finns det något annat motor som har att annat namn än Motorstorleken?

Cleveland wink

Blue flame six tongue Men man ska komma ihåg att det inte bara är mopar som har hållit på med hemi-maskiner. Även Chevrolet och Ford har sysslat med sånt. Även om Cheva bara byggde 2st 302 hemi tongue Jag läste ett test ifrån 60-talet där de hade testat en Camaro Z28 (302) och de sa att den kunde nästan hänga av en 426 hemi när man väl har varv på den (varvade 8500 helt standard). Visst det skiljer en del i vikt men man kan aldrig komma undan att 302:an är något av det vildaste som byggts. Det bevisades ganska bra i trans am serien tongue

Överlägsen eller vad?
http://www.youtube.com/watch?v=bx0MNKqalic

http://www.youtube.com/watch?v=EVCvHJnxJ20

Lyssna! Standard renoverad 302
http://www.youtube.com/watch?v=9ajVMgVp4s8

en Standard camaro 302a hänger inte av en hemi, vettefan vem som påstått något liknande men den snubben kan inte ha något annat än grus i huvudet. finns inte en enda dokumenterad tid på strippen för en z28 som är snabbare än 14.5, och fords Boss 302 kom inte ens under 15.
Race 302an och vanliga 302an är helt olika snurror.


När snackade jag om race hemin? sa bara att hemin egentligen byggdes som racemotor, Chevas och Fords 427or är brothers from another mother så att säga.

Det var racehemin som gjorde att daytonan och superbirden susade fram i över 200 mph, undrar vilken gsx som lyckas med det.

Orginal 365 hk samt 730nm vid 2200RPM.
plankat från din profil

måste vara väldigt stora hästkrafter i dem där buickarna, då hemin är bänkad till över 450 hästkrafter?
källa: Allpar.com

på tal om fräna byggen så är ju Fords 427 sohc och Mopars svar 426 Dohc, med bla 4 ventiler per cylinder.

"A 426 dual-overhead cam Hemi was actually produced - two of them, in fact, and both were made in 1964. The DOHC Hemis were made to counter Ford's response to the 1964 426 Hemi, the 427 SOHC, but when NASCAR ruled against Ford's engine, there was no need for the overhead-cam Hemi."

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 augusti 2009
#251
Hedning skrev:
en Standard camaro 302a hänger inte av en hemi, vettefan vem som påstått något liknande men den snubben kan inte ha något annat än grus i huvudet. finns inte en enda dokumenterad tid på strippen för en z28 som är snabbare än 14.5, och fords Boss 302 kom inte ens under 15.
Race 302an och vanliga 302an är helt olika snurror.


När snackade jag om race hemin? sa bara att hemin egentligen byggdes som racemotor, Chevas och Fords 427or är brothers from another mother så att säga.

Det var racehemin som gjorde att daytonan och superbirden susade fram i över 200 mph, undrar vilken gsx som lyckas med det.

Orginal 365 hk samt 730nm vid 2200RPM.
plankat från din profil

måste vara väldigt stora hästkrafter i dem där buickarna, då hemin är bänkad till över 450 hästkrafter?
källa: Allpar.com

på tal om fräna byggen så är ju Fords 427 sohc och Mopars svar 426 Dohc, med bla 4 ventiler per cylinder.

"A 426 dual-overhead cam Hemi was actually produced - two of them, in fact, and both were made in 1964. The DOHC Hemis were made to counter Ford's response to the 1964 426 Hemi, the 427 SOHC, but when NASCAR ruled against Ford's engine, there was no need for the overhead-cam Hemi."

Då går det tillbaka med att Hemi'n väger som en Goldwing, medans 455'an väger några kilon mer än en Cheva 350. smile Din logik faller på just det faktumet, den väger bly och har därför inte lika bra prestanda som man kan tro.

Nog för att jag ska ha en Hemi bil senare i livet, så blir det nog med alu block eftersom annars måste man förstärka framvagnen samt flytta bak motorn närmare en meter minst för att få någon väghållning.


Jag har inget emot argumentationer, men ibland måste man inse att det man står för inte är lika bra som man tror.


Edit- 455'an må vara försäkrad vid 365hästar samt 710nm, men dom har bänkats på över 420hästar.
Senast redigerat av Siarnaq (7 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

325 Inlägg
7 augusti 2009
#252
http://www.youtube.com/watch?v=FDrqslFt … re=related lyssna på denna oavsett vad ni gilla, får ni inte ribba av det ljudet så har ni ingen själ


325 Inlägg
7 augusti 2009
#253
http://www.youtube.com/watch?v=HicEU9sn … re=channel här har ni en snabb cadillac dock inte standard men kul ändå

http://www.youtube.com/watch?v=uJxrmnDunGY mustang med nästan standard caddy 500 förutom lustgas
Senast redigerat av triplesixer (7 augusti 2009)


325 Inlägg
7 augusti 2009
#254
http://www.youtube.com/watch?v=-lCXTQbjhdI&NR=1 oxo en buick regal med cadillac 500a mot en mustang.visst kan man få en buick snabb ha ha ha


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 augusti 2009
#255
camaro67 skrev:
Athlonx91 skrev:
vi har 351 cleavland i mach1 hemma , fast med en vässad kam, den går att varva ur på 7000 varv utan problem , drar de flesta mach1 av större motor klasser, eftersom den e lättare.  0-100 skulle tippa på 6 sek,

Inte dåligt att få en Fordmotor att hålla ihop när de kommer till de varven. De är ju så långslagiga och tråkiga

Den småvässade 289:an jag hade i min Musse varvade 7000 utan problem. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

269 Inlägg
7 augusti 2009
#256
Här kan ni läsa lite om de olika motorerna..

http://www.musclecarclub.com/musclecars … ines.shtml

Mopar or no car:)

Fd Bannad
657 Inlägg
7 augusti 2009
#257
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
en Standard camaro 302a hänger inte av en hemi, vettefan vem som påstått något liknande men den snubben kan inte ha något annat än grus i huvudet. finns inte en enda dokumenterad tid på strippen för en z28 som är snabbare än 14.5, och fords Boss 302 kom inte ens under 15.
Race 302an och vanliga 302an är helt olika snurror.


När snackade jag om race hemin? sa bara att hemin egentligen byggdes som racemotor, Chevas och Fords 427or är brothers from another mother så att säga.

Det var racehemin som gjorde att daytonan och superbirden susade fram i över 200 mph, undrar vilken gsx som lyckas med det.

Orginal 365 hk samt 730nm vid 2200RPM.
plankat från din profil

måste vara väldigt stora hästkrafter i dem där buickarna, då hemin är bänkad till över 450 hästkrafter?
källa: Allpar.com

på tal om fräna byggen så är ju Fords 427 sohc och Mopars svar 426 Dohc, med bla 4 ventiler per cylinder.

"A 426 dual-overhead cam Hemi was actually produced - two of them, in fact, and both were made in 1964. The DOHC Hemis were made to counter Ford's response to the 1964 426 Hemi, the 427 SOHC, but when NASCAR ruled against Ford's engine, there was no need for the overhead-cam Hemi."

Då går det tillbaka med att Hemi'n väger som en Goldwing, medans 455'an väger några kilon mer än en Cheva 350. :) Din logik faller på just det faktumet, den väger bly och har därför inte lika bra prestanda som man kan tro.

Nog för att jag ska ha en Hemi bil senare i livet, så blir det nog med alu block eftersom annars måste man förstärka framvagnen samt flytta bak motorn närmare en meter minst för att få någon väghållning.


Jag har inget emot argumentationer, men ibland måste man inse att det man står för inte är lika bra som man tror.


Edit- 455'an må vara försäkrad vid 365hästar samt 710nm, men dom har bänkats på över 420hästar.

-70 Hemi Radrunner

Specifications
Wheelbase, inches: 118.0
Weight, lbs: 4,000 (1814 kg)
Number built: 152
Base price: $4,180

Top Available Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4 bbl.
Compression ratio: 10.25:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 5000
Torque @ rpm: 490 @ 4000

Bucken

The 1970 Buick GSX
Specifications
Wheelbase, inches: 112.0
Weight, lbs: 4,000
Number built: 687
Base price: $4,880

Top Available Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 455
Fuel system: 1 x 4bbl.
Compression ratio: 10.5:1
Horsepower @ rpm: 360 @ 4600
Torque @ rpm: 510 @ 2800

Lägg märke till att din älskade Buick väger lika mycket som 70ans Hemi Roadrunner, den har dessutom kortare hjulbas och är mindre, samt att den kostar 700 Dollar mer.

antingen bygger Buck Tunga bilar och lätta motorer eller så väger 455an mycket?
Att 455an är lättare än hemin är dock ganska klart då topparna på Hemin är enorma stycken i gjutjärn.


vill du sätta pengar vem som bli ifrånkörd?
Senast redigerat av Hedning (7 augusti 2009)

Märkesbög

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2009
#258
Athlonx91 skrev:
vi har 351 cleavland i mach1 hemma , fast med en vässad kam, den går att varva ur på 7000 varv utan problem , drar de flesta mach1 av större motor klasser, eftersom den e lättare.  0-100 skulle tippa på 6 sek,

Jag hoppas ventilerna inte är original, de brukar ge sig vid 6000. hmm

/tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 682 Inlägg
7 augusti 2009
#259
Sokrates skrev:
Jag hoppas ventilerna inte är original, de brukar ge sig vid 6000. hmm
/tommy.

menar du att ventilfjädrarna inte hänger med eller?

Fd Bannad
657 Inlägg
7 augusti 2009
#260
Leijon_cmc855 skrev:
För att röra om i gryta lite...
Hur många av er känner till "Super Snake"'n från '67?? (Och nej den heter inte "Eleanor"...)

låter som en bisexuell superhjälte i nylontights, rätt?

Märkesbög


Sök