3346
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

4 682 Inlägg
7 augusti 2009
Hade lovat mig själv att inte skriva nå mer i denna tråden efter att den spårade ur ,men kan inte hålla mig då jag vill rätta till några saker som jag anser vara felaktiga.
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
Av Gatmaskinerna med Race Hemin var ju Dartarna och barracudorna som härjar i super stock klart fränast.

Dom dominerade dom flesta utom Buick vagnarna, vilket är ganska tufft faktiskt.

läs lite i historieböckerna så ser du att buicks bilar inte kom i närheten av Super Stocker barracudorna/dart.

alseryd skrev:
Spelar ju ingen roll hur många hästar du har om du inte har väghållning.
Man kan inte använda alla hästar man har om man rikerar att välja dike. Nu pratar jag om Mopar.
Vet vad jag pratar om av erfarenhet. Må hända att Mopar spottade ut bilar som testades på speciela banor med speciela däck.
Men hålla dom på dagens vägar är en omöjlighet utan att bugga om all upphägning på dom.
Mvh Eva.

Mopar går att svänga med ,kolla in lite vem som vann i nascar på 60-talet/70-talet.
och däcken är en del av bilen, samma däck finns att köpa till gm bilar.
på dagens vägar går det att svänga,problemen uppstor vid ojämnt väglag.
det är snarare på gm bilar som man behöver bugga om upphängningen, tänker främst på den felaktiga framvagnsgeometrin som många gammla gm bilar har.

Siarnaq skrev:
Om man börjar snacka race Hemi, så börjar jag snacka GSX isåfall, som var den snabbaste gatbilen man kunde äga från 70 till 71, samt även 72. smile

finns flera bilar som var snabbare, t.e.x corvette Ls7,roadrunner hemi,camaro L78, cuda hemi, challenger hemi,nova 427 m.m.
och då snackar jag 0-60mph tider.om vi skulle se på toppfart finns det ju en drös italialienare oxå..

Siarnaq skrev:
Då går det tillbaka med att Hemi'n väger som en Goldwing, medans 455'an väger några kilon mer än en Cheva 350. smile

Nog för att jag ska ha en Hemi bil senare i livet, så blir det nog med alu block eftersom annars måste man förstärka framvagnen samt flytta bak motorn närmare en meter minst för att få någon väghållning.

Jag har inget emot argumentationer, men ibland måste man inse att det man står för inte är lika bra som man tror.

Edit- 455'an må vara försäkrad vid 365hästar samt 710nm, men dom har bänkats på över 420hästar.

må så vara att en 426 hemi väger mer än en 455 men buickens totalvikt är ändå större än hemibilarnas.
väghållning får du nog utan att flytta bak motorn,den felaktiga viktfördelningen kan man till en stor del kompensera med hjälp av rätt däck.
och 426 hemi motorerna har bänkats till 500hk fast det står 425hk i papprena, och lätt modifierade stock motorer till 600hk.

Fd Bannad
657 Inlägg
8 augusti 2009
Moparboy440 skrev:
Hade lovat mig själv att inte skriva nå mer i denna tråden efter att den spårade ur ,men kan inte hålla mig då jag vill rätta till några saker som jag anser vara felaktiga.
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
Av Gatmaskinerna med Race Hemin var ju Dartarna och barracudorna som härjar i super stock klart fränast.

Dom dominerade dom flesta utom Buick vagnarna, vilket är ganska tufft faktiskt.

läs lite i historieböckerna så ser du att buicks bilar inte kom i närheten av Super Stocker barracudorna/dart.

alseryd skrev:
Spelar ju ingen roll hur många hästar du har om du inte har väghållning.
Man kan inte använda alla hästar man har om man rikerar att välja dike. Nu pratar jag om Mopar.
Vet vad jag pratar om av erfarenhet. Må hända att Mopar spottade ut bilar som testades på speciela banor med speciela däck.
Men hålla dom på dagens vägar är en omöjlighet utan att bugga om all upphägning på dom.
Mvh Eva.

Mopar går att svänga med ,kolla in lite vem som vann i nascar på 60-talet/70-talet.
och däcken är en del av bilen, samma däck finns att köpa till gm bilar.
på dagens vägar går det att svänga,problemen uppstor vid ojämnt väglag.
det är snarare på gm bilar som man behöver bugga om upphängningen, tänker främst på den felaktiga framvagnsgeometrin som många gammla gm bilar har.

Siarnaq skrev:
Om man börjar snacka race Hemi, så börjar jag snacka GSX isåfall, som var den snabbaste gatbilen man kunde äga från 70 till 71, samt även 72. smile

finns flera bilar som var snabbare, t.e.x corvette Ls7,roadrunner hemi,camaro L78, cuda hemi, challenger hemi,nova 427 m.m.
och då snackar jag 0-60mph tider.om vi skulle se på toppfart finns det ju en drös italialienare oxå..

Siarnaq skrev:
Då går det tillbaka med att Hemi'n väger som en Goldwing, medans 455'an väger några kilon mer än en Cheva 350. smile

Nog för att jag ska ha en Hemi bil senare i livet, så blir det nog med alu block eftersom annars måste man förstärka framvagnen samt flytta bak motorn närmare en meter minst för att få någon väghållning.

Jag har inget emot argumentationer, men ibland måste man inse att det man står för inte är lika bra som man tror.

Edit- 455'an må vara försäkrad vid 365hästar samt 710nm, men dom har bänkats på över 420hästar.

må så vara att en 426 hemi väger mer än en 455 men buickens totalvikt är ändå större än hemibilarnas.
väghållning får du nog utan att flytta bak motorn,den felaktiga viktfördelningen kan man till en stor del kompensera med hjälp av rätt däck.
och 426 hemi motorerna har bänkats till 500hk fast det står 425hk i papprena, och lätt modifierade stock motorer till 600hk.

äntligen någon fler som kan mer än vad som stod i buicks annonsblad.

att påstå att det finns buicks som kan jaga hemis är inte märkeskåthet, då är man blind.
att köra buick när alla andra kör hemis lär ju vara lika roligt som att kolla på bögporr

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 augusti 2009
Hedning skrev:
-70 Hemi Radrunner

Specifications
Wheelbase, inches: 118.0
Weight, lbs: 4,000 (1814 kg)
Number built: 152
Base price: $4,180

Top Available Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4 bbl.
Compression ratio: 10.25:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 5000
Torque @ rpm: 490 @ 4000

Bucken

The 1970 Buick GSX
Specifications
Wheelbase, inches: 112.0
Weight, lbs: 4,000
Number built: 687
Base price: $4,880

Top Available Engine
Displacement, cid: 455
Fuel system: 1 x 4bbl.
Compression ratio: 10.5:1
Horsepower @ rpm: 360 @ 4600
Torque @ rpm: 510 @ 2800

Lägg märke till att din älskade Buick väger lika mycket som 70ans Hemi Roadrunner, den har dessutom kortare hjulbas och är mindre, samt att den kostar 700 Dollar mer.

antingen bygger Buck Tunga bilar och lätta motorer eller så väger 455an mycket?
Att 455an är lättare än hemin är dock ganska klart då topparna på Hemin är enorma stycken i gjutjärn.

vill du sätta pengar vem som bli ifrånkörd
?

Jag snackade inte om total vikten, jag snackade om vikten på motorn. smile Framtung = svårare att få fäste = skit hur du än vrider och vänder på det. smile
Jag sa dessutom aldrig att det var min "älskade" Buick, så sluta lägga ord i min mun när du inte kan vinna argumentet.

Roadrunner 70' - 426/425: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.49 sec @ 105 mph.

GSX 455 Stage 1 - 455/365: 0-60 in 5.9 sec, 1/4 mile in 13.34 sec @ 107 mph.

För att ha "bara" 365 häst, så drar den rätt hårt. smile Saxat från Car Craft @ 1970.

"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

Nu snackade vi inte F/X bilarna, men om du vill köra den leken så finns det ju Stage 2 bilarna som bänkades till 550hk+, med plasthuv/skärmar och syredoppad kaross. smile

Nu säger jag dock inte att dom var vanliga.. men läs detta bara.

The relatively unknown and expensive when new 1970 GS 455 Stage 1 drew a great amount of attention and controversy in the muscle-car world when in the 1980's it was listed as faster than any of the Chrysler Hemi cars in the original "50 fastest muscle cars" list. This Hemi Vs. Stage-1 controversy has prompted several contests to settle the controversy which continues today and has been a great boon to car magazine sales over the years.

"There was also a very rare Stage 2 option produced. This was a dealer-installed package that was first offered in 1969 and included a cam, headers, intake manifold, high compression forged pistons, hollow pushrods, and some calibration changes to the ignition and carburetor. If the car was ordered with the Stage 2 package, the parts were shipped with the car but were installed at the dealership. In 1970(?) the Stage 2 package included special, round exhaust port Stage 2 heads, matching Kustom brand headers, a radical cam, high compression forged pistons, Edelbrock B4B aluminum intake, and other equipment for racing, including plastic fenders and the optional ram air hood. Few stage 2's were ever used on the street and Buick only ever factory assembled 3 Stage 2 test units. One of which was a factory GSX test mule with 4 speed manual transmission used for speed testing. The Stage 2 package's existence was not made public until 1972 when the Stage 2 parts could be ordered in any combination. There is little documentation about the 2 Stage 2 cars that were sold. One was campaigned by Kenne-Belle and the other was knows as the Jones-Benesik car. The Jones car was the one that was known to have been delivered as a Stage 1 car with all the Stage 2 components in the trunk in GM boxes.

Output and sales for the assembly-line cars were down after 1970 largely due to reduced engine compression ratios and a change from gross to net horsepower ratings. In later years, air quality regulations further limited the power in part due to the addition of catalytic converters and single exhaust pipes. However, Stage 2 parts were available over the counter although the stage 2 heads were discontinued after about 75 sets were produced."

Jag har inget emot diskussionen, men att säga att Buicks hängde inte med, är lite fel. Dom må vara underskattade, men så dåliga är dom inte. wink
Senast redigerat av Siarnaq (8 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
8 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
-70 Hemi Radrunner

Specifications
Wheelbase, inches: 118.0
Weight, lbs: 4,000 (1814 kg)
Number built: 152
Base price: $4,180

Top Available Engine
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4 bbl.
Compression ratio: 10.25:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 5000
Torque @ rpm: 490 @ 4000

Bucken

The 1970 Buick GSX
Specifications
Wheelbase, inches: 112.0
Weight, lbs: 4,000
Number built: 687
Base price: $4,880

Top Available Engine

Lägg märke till att din älskade Buick väger lika mycket som 70ans Hemi Roadrunner, den har dessutom kortare hjulbas och är mindre, samt att den kostar 700 Dollar mer.

antingen bygger Buck Tunga bilar och lätta motorer eller så väger 455an mycket?
Att 455an är lättare än hemin är dock ganska klart då topparna på Hemin är enorma stycken i gjutjärn.

vill du sätta pengar vem som bli ifrånkörd
?

Jag snackade inte om total vikten, jag snackade om vikten på motorn. smile Framtung = svårare att få fäste = skit hur du än vrider och vänder på det. smile
Jag sa dessutom aldrig att det var min "älskade" Buick, så sluta lägga ord i min mun när du inte kan vinna argumentet.

Roadrunner 70' - 426/425: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.49 sec @ 105 mph.

GSX 455 Stage 1 - 455/365: 0-60 in 5.9 sec, 1/4 mile in 13.34 sec @ 107 mph.

För att ha "bara" 365 häst, så drar den rätt hårt. smile Saxat från Car Craft @ 1970.

"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

Nu snackade vi inte F/X bilarna, men om du vill köra den leken så finns det ju Stage 2 bilarna som bänkades till 550hk+, med plasthuv/skärmar och syredoppad kaross. smile

Nu säger jag dock inte att dom var vanliga.. men läs detta bara.

The relatively unknown and expensive when new 1970 GS 455 Stage 1 drew a great amount of attention and controversy in the muscle-car world when in the 1980's it was listed as faster than any of the Chrysler Hemi cars in the original "50 fastest muscle cars" list. This Hemi Vs. Stage-1 controversy has prompted several contests to settle the controversy which continues today and has been a great boon to car magazine sales over the years.

"There was also a very rare Stage 2 option produced. This was a dealer-installed package that was first offered in 1969 and included a cam, headers, intake manifold, high compression forged pistons, hollow pushrods, and some calibration changes to the ignition and carburetor. If the car was ordered with the Stage 2 package, the parts were shipped with the car but were installed at the dealership. In 1970(?) the Stage 2 package included special, round exhaust port Stage 2 heads, matching Kustom brand headers, a radical cam, high compression forged pistons, Edelbrock B4B aluminum intake, and other equipment for racing, including plastic fenders and the optional ram air hood. Few stage 2's were ever used on the street and Buick only ever factory assembled 3 Stage 2 test units. One of which was a factory GSX test mule with 4 speed manual transmission used for speed testing. The Stage 2 package's existence was not made public until 1972 when the Stage 2 parts could be ordered in any combination. There is little documentation about the 2 Stage 2 cars that were sold. One was campaigned by Kenne-Belle and the other was knows as the Jones-Benesik car. The Jones car was the one that was known to have been delivered as a Stage 1 car with all the Stage 2 components in the trunk in GM boxes.

Output and sales for the assembly-line cars were down after 1970 largely due to reduced engine compression ratios and a change from gross to net horsepower ratings. In later years, air quality regulations further limited the power in part due to the addition of catalytic converters and single exhaust pipes. However, Stage 2 parts were available over the counter although the stage 2 heads were discontinued after about 75 sets were produced."

Jag har inget emot diskussionen, men att säga att Buicks hängde inte med, är lite fel. Dom må vara underskattade, men så dåliga är dom inte. wink

Det jag ville säga var att det var fel att kalla gsx en Hemi killer,vilket jag fortfarande sätta mopars namn på att den itne är.

är båda tiderna från Car Craft? isf så vill jag veta bakaxelutväxlingarna, och om det var en Torqueflite eller en 4 pet i hemin?

För en sixpack roadrunner kunde med 4 pet och 4.10 där bak körde 12.93, och hemin är definitivt inte slöare.

det här var fakta jag hittade om gsx:en, 13.8?

Representative Performance
0-60 mph, sec: 6.5
1/4 mile, sec. @ mph: 13.8 @ 101
Senast redigerat av Hedning (8 augusti 2009)

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 augusti 2009
Hedning skrev:
Det jag ville säga var att det var fel att kalla gsx en Hemi killer,vilket jag fortfarande sätta mopars namn på att den itne är.

är båda tiderna från Car Craft? isf så vill jag veta bakaxelutväxlingarna, och om det var en Torqueflite eller en 4 pet i hemin?

För en sixpack roadrunner kunde med 4 pet och 4.10 där bak körde 12.93, och hemin är definitivt inte slöare.

Det där är inte från GSX, utan det är saxat från GS. smile
Kolla upp fakta lite nogrannare innan du slänger ut det.

Och Roadrunnern körde med 4pet och 4.11 och Buicken körde med standard TH400 och 3.64:1 i utväxling. smile

"GSX or any GS Stage-1 performance is comparable to that of the 'Hemi' 'Cuda with a much more luxurious car. This is partly due to the light weight of the 455 which is roughly 150 lb (68 kg) less than the Chevrolet 454. Reports of higher "actual output" (e.g. 415 HP) was also reported by numerous magazines."
Den kallades 'Velvet Hammer' ganska länge, då den var både lyxig och snabb. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
8 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

Det där är inte från GSX, utan det är saxat från GS. smile
Kolla upp fakta lite nogrannare innan du slänger ut det.

Och Roadrunnern körde med 4pet och 4.11 och Buicken körde med standard TH400 och 3.64:1 i utväxling. smile

"GSX or any GS Stage-1 performance is comparable to that of the 'Hemi' 'Cuda with a much more luxurious car. This is partly due to the light weight of the 455 which is roughly 150 lb (68 kg) less than the Chevrolet 454. Reports of higher "actual output" (e.g. 415 HP) was also reported by numerous magazines."
Den kallades 'Velvet Hammer' ganska länge, då den var både lyxig och snabb. smile

http://musclecars.howstuffworks.com/cla … ck-gsx.htm

vill gärna ha din källa?

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 augusti 2009
Hedning skrev:
http://musclecars.howstuffworks.com/classic-muscle-cars/1970-buick-gsx.htm

vill gärna ha din källa?

"A 13.38-second pass at 105.5 mph prompted Motor Trend to crown the GS 455 Stage 1 "the quickest American production car we had ever tested." står det i din källa dessutom. wink

Men det där är vanliga GSX'en, alltså inte Stage 1. Och definitivt inte Stage 2. Dom klockade en Stage 2 med 4.11:1 utväxling och 4pet manuell till 11.3 på 402m. smile
Vilket i sin tur är med polyglas däck, så det skulle vara en hög 9'a med lite tur med slicks på.

Och min källa är ett par gamla Car Craft blad samt lite andra tidningar man hittade i USA på ett Swapmeet. Vet inte vilka nummer det är, det kan du nog säkert hitta själv med din lilla vän "Google". smile

Btw, dom mätade hästarna i SAE Net, vilket är som den sitter monterade samt mätt på bakhjulen, inte som dom gjorde med Hemi vilket är SAE Gross mätning, vilket är öppna grenrör/utan AC eller något som stjäl hästkrafter. smile

"Magazines from the period obtained a Trap speeds in the 105 to 110 MPH range for the 1970 test cars that were provided to the press. Those results, combined with subsequent engine dyno testing of a production-line stock 1970 Stage 1 in "Muscle Car Review" magazine in 2001, suggest that the 1970 Buick Stage 1's actual net output was roughly 360 SAE Net HP, leading some to suggest that the engine was truly "under-rated," relative to what was typical for the time."

Allt jag har tagit upp är stone-cold fakta. Jag har inget emot Hemi, då jag älskar Hemi, men även jag vet att den var inte lika bra som man tror.

Fd Bannad
657 Inlägg
8 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

vill gärna ha din källa?

"A 13.38-second pass at 105.5 mph prompted Motor Trend to crown the GS 455 Stage 1 "the quickest American production car we had ever tested." står det i din källa dessutom. wink

Men det där är vanliga GSX'en, alltså inte Stage 1. Och definitivt inte Stage 2. Dom klockade en Stage 2 med 4.11:1 utväxling och 4pet manuell till 11.3 på 402m. smile
Vilket i sin tur är med polyglas däck, så det skulle vara en hög 9'a med lite tur med slicks på.

Och min källa är ett par gamla Car Craft blad samt lite andra tidningar man hittade i USA på ett Swapmeet. Vet inte vilka nummer det är, det kan du nog säkert hitta själv med din lilla vän "Google". smile

Btw, dom mätade hästarna i SAE Net, vilket är som den sitter monterade samt mätt på bakhjulen, inte som dom gjorde med Hemi vilket är SAE Gross mätning, vilket är öppna grenrör/utan AC eller något som stjäl hästkrafter. smile

"Magazines from the period obtained a Trap speeds in the 105 to 110 MPH range for the 1970 test cars that were provided to the press. Those results, combined with subsequent engine dyno testing of a production-line stock 1970 Stage 1 in "Muscle Car Review" magazine in 2001, suggest that the 1970 Buick Stage 1's actual net output was roughly 360 SAE Net HP, leading some to suggest that the engine was truly "under-rated," relative to what was typical for the time."

Allt jag har tagit upp är stone-cold fakta. Jag har inget emot Hemi, då jag älskar Hemi, men även jag vet att den var inte lika bra som man tror.

SAE NET är inte mätt på bahjulen, utan när motorn bänkas som den levereras, dvs med vattenpump, generator, luftfilter, avgasrör osv.

och om jag visste hur man gjorde skulle jag kunna skicka upp en GIF fil där car craft kör en 440 6-pack på 11.92, med vanliga däck, 4.10 och 4-pet, och det är ingen hemi?

Märkesbög

325 Inlägg
8 augusti 2009
hur mycket väger en buick 455a?

325 Inlägg
8 augusti 2009
cadillacs 500a blymonster väger mindre än en buick 455 ha ha ha,jobbig va

152 Inlägg
8 augusti 2009
Hedning skrev:
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

vill gärna ha din källa?

SAE NET är inte mätt på bahjulen, utan när motorn bänkas som den levereras, dvs med vattenpump, generator, luftfilter, avgasrör osv.

och om jag visste hur man gjorde skulle jag kunna skicka upp en GIF fil där car craft kör en 440 6-pack på 11.92, med vanliga däck, 4.10 och 4-pet, och det är ingen hemi?

SAE Gross då? Det var ju inte helt ovanligt runt den tiden. Sen har jag en bil hemma som är mätt i kW SMMT? Har aldrig hört om SMMT vare sej förr eller senare!
Senast redigerat av SevilleDiesel (8 augusti 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Eliminator
1 441 Inlägg
8 augusti 2009
Moparboy440 skrev:
Sokrates skrev:
Jag hoppas ventilerna inte är original, de brukar ge sig vid 6000. hmm
/tommy.

menar du att ventilfjädrarna inte hänger med eller?

Nej, själva ventilen är gjord (smidd) i två delar, olika material, finns eftermarknads s.k. "onepiece".

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

135 Inlägg
8 augusti 2009
http://www.youtube.com/watch?v=fQ6FQRy4ht0

Inte om vilken som är snabbast, men kan kanske röra om lite i diskussionen...wink

Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2009
Hedning skrev:
camaro67 skrev:
Sokrates skrev:

Cleveland wink

Blue flame six tongue Men man ska komma ihåg att det inte bara är mopar som har hållit på med hemi-maskiner. Även Chevrolet och Ford har sysslat med sånt. Även om Cheva bara byggde 2st 302 hemi tongue Jag läste ett test ifrån 60-talet där de hade testat en Camaro Z28 (302) och de sa att den kunde nästan hänga av en 426 hemi när man väl har varv på den (varvade 8500 helt standard). Visst det skiljer en del i vikt men man kan aldrig komma undan att 302:an är något av det vildaste som byggts. Det bevisades ganska bra i trans am serien tongue

Överlägsen eller vad?
http://www.youtube.com/watch?v=bx0MNKqalic

http://www.youtube.com/watch?v=EVCvHJnxJ20

Lyssna! Standard renoverad 302
http://www.youtube.com/watch?v=9ajVMgVp4s8

en Standard camaro 302a hänger inte av en hemi, vettefan vem som påstått något liknande men den snubben kan inte ha något annat än grus i huvudet. finns inte en enda dokumenterad tid på strippen för en z28 som är snabbare än 14.5, och fords Boss 302 kom inte ens under 15.
Race 302an och vanliga 302an är helt olika snurror.

När snackade jag om race hemin? sa bara att hemin egentligen byggdes som racemotor, Chevas och Fords 427or är brothers from another mother så att säga.

Det var racehemin som gjorde att daytonan och superbirden susade fram i över 200 mph, undrar vilken gsx som lyckas med det.

Orginal 365 hk samt 730nm vid 2200RPM.
plankat från din profil

måste vara väldigt stora hästkrafter i dem där buickarna, då hemin är bänkad till över 450 hästkrafter?
källa: Allpar.com

på tal om fräna byggen så är ju Fords 427 sohc och Mopars svar 426 Dohc, med bla 4 ventiler per cylinder.

"A 426 dual-overhead cam Hemi was actually produced - two of them, in fact, and both were made in 1964. The DOHC Hemis were made to counter Ford's response to the 1964 426 Hemi, the 427 SOHC, but when NASCAR ruled against Ford's engine, there was no need for the overhead-cam Hemi."

Jag var nog lite halvfull när jag skrev det där igår.. Den hängde givetvis inte av hemin men den hängde på. Men man får tänka på att det inte är jätte mycket effekt skillnad och camaron väger 300kg mindre.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 augusti 2009
För att gå med i diskussionen så drar jag följande kort!

Försök hänga på följande bil om ni kan! tongue

Test Results (4)
Zero to 30 mph:   5.0
Zero to 40 mph:   9.1
Zero to 50 mph:   16.3
Zero to 60 mph:   30.3
Zero to 70 mph:   NA
Standing 1/4 mile:   22.5 @ 56 mph
Top Speed:   62 mph

Engine
Type:   Air cooled, Two Stroke parallel twin
Bore x stroke:   2.83 x 2.87 in.
Displacement:   36 cu in, 595 cc
Comp. Ratio:   8.0:1
Emissions Control:  None
Valve Gear:   None (1)
Power:   27hp @ 4200 rpm
Torque:   38lbs-ft @ 3000 rpm
Redline:   5000 rpm

TRABANT!!! lol
http://www.peasanttuning.com/wp-content/uploads/2009/07/driving_veb_sachsenring_trabant_601_006.jpg
Senast redigerat av AcesHigh666 (8 augusti 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 723 Inlägg
8 augusti 2009
AcesHigh666 skrev:
För att gå med i diskussionen så drar jag följande kort!

F
TRABANT!!! lol

En riktigt HEMI-dräpare va? wink

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 augusti 2009
Hedning skrev:

Mja så var det ja, hursomhelst så var det inte den "vanliga" sortens bänkning.

Skulle ha gått långsammare med Hemi'n, just pga vikten.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 augusti 2009
triplesixer skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=FDrqslFtRHU&feature=related lyssna på denna oavsett vad ni gilla, får ni inte ribba av det ljudet så har ni ingen själ

Inte så illa, men jag föredrar ljudet av MoPar.. cool

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

269 Inlägg
8 augusti 2009
Irmscher Vectra skrev:
triplesixer skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=FDrqslFtRHU&feature=related lyssna på denna oavsett vad ni gilla, får ni inte ribba av det ljudet så har ni ingen själ

Inte så illa, men jag föredrar ljudet av MoPar.. cool

Håller med, det är ett visst "sound" i en chryslermotor smile

Mopar or no car:)

Fd Bannad
657 Inlägg
9 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

Mja så var det ja, hursomhelst så var det inte den "vanliga" sortens bänkning.

Skulle ha gått långsammare med Hemi'n, just pga vikten.

Hemin 'r ca 50 kg tyngre än en 440, men den är också minst 50 hk starkare, och angående den där 13.38 tiden, så har den uppmätts 1 Gång!, dom flesta andra tiderna är runt 13.8, vilket också är den officiela tiden.

Märkesbög

Sök