3242
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 augusti 2009
#281
Hedning skrev:
Hemin 'r ca 50 kg tyngre än en 440, men den är också minst 50 hk starkare, och angående den där 13.38 tiden, så har den uppmätts 1 Gång!, dom flesta andra tiderna är runt 13.8, vilket också är den officiela tiden.

"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

I rest my case. wink

Då kan jag lika gärna säga att den där 12.93 tiden uppmättes EN GÅNG. Lägg ner med barn-argumenten och kom med något intressant. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
10 augusti 2009
#282
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
Hemin 'r ca 50 kg tyngre än en 440, men den är också minst 50 hk starkare, och angående den där 13.38 tiden, så har den uppmätts 1 Gång!, dom flesta andra tiderna är runt 13.8, vilket också är den officiela tiden.

"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

I rest my case. wink

Då kan jag lika gärna säga att den där 12.93 tiden uppmättes EN GÅNG. Lägg ner med barn-argumenten och kom med något intressant. smile

"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

Wiki

Of 687 GSXs built, 488 were ordered with the Stage 1 upgrade, which cost $113 on a GSX. A 13.38-second pass at 105.5 mph prompted Motor Trend to crown the GS 455 Stage 1 "the quickest American production car we had ever tested." Most other magazines were in the high 13s. Any way you cut it, Buick had earned its place on muscle's all-time, all-star team.

How stuff Works.

lägg märke till texten att dom flesta tiderna var höga 13 (13.8?)
och hur Motortrend fick fram en 13.38 tid? tycker det låter som om du får en enda tid att låta som den alltid gick så bra.

och Gm, buick Pontiac osv är dessutom väl kända för att ha gett presstidningarna upphottade och trimmade exemplar, tex när Gton kom som tillval på Tempest och motortrend skulle provköra den, så var det en trimmad 421 under huven och inte en 389?

för någon GTO som gjorde 0-100 på 4.6 sek har det då fan inte funnits, eller vill du argumentera om det med?

sluta med barnpratet och kom med något vettigt, snälla?

The 1968 Dodge Dart GTS 440
Specifications
Wheelbase, inches: 111.0
Weight, lbs: 3,600
Number built: 48
Base price: $4,000

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 440
Fuel system: 1 x 4bbl.
Compression ratio: 10.1:1
Horsepower @ rpm: 375 @ 4600
Torque @ rpm: 480 @ 3200

Representative Performance
0-60 mph, sec: 5.0
1/4 mile, sec. @ mph: 13.3 @ 107

var tvungen att bifoga, standard 440 och 13.3? ojojoj vilken kung gsxen måste ha vart
Senast redigerat av Hedning (10 augusti 2009)

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 augusti 2009
#283
Hedning skrev:
"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

Wiki

Of 687 GSXs built, 488 were ordered with the Stage 1 upgrade, which cost $113 on a GSX. A 13.38-second pass at 105.5 mph prompted Motor Trend to crown the GS 455 Stage 1 "the quickest American production car we had ever tested." Most other magazines were in the high 13s. Any way you cut it, Buick had earned its place on muscle's all-time, all-star team.

How stuff Works.

lägg märke till texten att dom flesta tiderna var höga 13 (13.8?)
och hur Motortrend fick fram en 13.38 tid? tycker det låter som om du får en enda tid att låta som den alltid gick så bra.

och Gm, buick Pontiac osv är dessutom väl kända för att ha gett presstidningarna upphottade och trimmade exemplar, tex när Gton kom som tillval på Tempest och motortrend skulle provköra den, så var det en trimmad 421 under huven och inte en 389?

för någon GTO som gjorde 0-100 på 4.6 sek har det då fan inte funnits, eller vill du argumentera om det med?

sluta med barnpratet och kom med något vettigt, snälla?

The 1968 Dodge Dart GTS 440
Specifications
Wheelbase, inches: 111.0
Weight, lbs: 3,600
Number built: 48
Base price: $4,000

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 440
Fuel system: 1 x 4bbl.
Compression ratio: 10.1:1
Horsepower @ rpm: 375 @ 4600
Torque @ rpm: 480 @ 3200

Representative Performance
0-60 mph, sec: 5.0
1/4 mile, sec. @ mph: 13.3 @ 107

var tvungen att bifoga, standard 440 och 13.3? ojojoj vilken kung gsxen måste ha vart

Notera att det fanns flertal rapporterade källor som har kört 13.30 tider, t.om så låga som 13.10. Det beror dessutom på föraren. Samt att dom tiderna sattes med TH400 och 3.64:1 utväxling, när det fanns att välja till 4växlad manuell med 4.33:1.

Med 4pet manuell och 4.33:1 utväxling på en VANLIG GS, så rastar den det flesta av packet, sen ska vi inte ens börja prata om Stage 1 samt Stage 2 bilarna. smile

Om du skulle nu sluta sitta framför en sida som inte bara skriver GSX Stage 1 siffrorna som är saxade rakt av från en vanlig GS, så skulle jag KANSKE tro på det du har att säga. Men om du nu är så sjukt tänd på Hemi, och så insnöad som du uppenbarligen är, så kan du likaväl inhandla en Roadrunner -70, med Hem, 4pet manuell och Dana 60, samt polyglas däck och sen kan du rapportera hur det gick. wink


Tills dess så finns det ingenting att diskutera, då du drar upp VÄLDIGT tvivelaktiga "källor" och statistik. tongue

Edit; och nej, Buick var inte kända för att ge "trimmade" exemplar av sina bilar till pressen, dock var dom väl mer kända för lyxbilar?
Skaffa lite legitim fakta nästa gång, istället för att göra allt för att smutskasta allting som sätter sig emot Hemi och din gudomliga åsikt.. roll



Jag har precis över 120hk/Liter i min.  Och vet ni vad?  En jänkare har inte en jävla chans mot miin på en kurvig väg. INTE.EN.CHANS.

Edit; Min frus diesel Peugeot är fan roligare att köra än en jänk...

Nu snackade vi inte runt hörn din lilla nöt. roll

Är det ens fysiskt möjligt att vara så insöad på japsare som du är?
Senast redigerat av Siarnaq (10 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
10 augusti 2009
#284
Kul att läsa en dels inlägg. lol
Visst, det är väl känt att en amerikansk bil från 1960-70-talet inte har världens bästa väghållning.. Men om man ska vara lite mer rättvis så skulle man jämföra en europé eller japs från samma årtal. Då är det nog ett helt annan sång.
T.ex en Toyota, Datsun/Nissan eller en Honda från ca 67 är inte direkt kurvvänlig heller. Och långt från snabb.

Européer var inte heller direkt kvicka då. T.ex en Commodore GS/E från 1970 klarade 0-100 på lite under 10 sekunder, vilket var hyfsat då, men kommer inte ens i närheten av en amerikanare..
Och en 60-70-tals Volvo går det knappt att dra upp. roll
Senast redigerat av Irmscher Vectra (10 augusti 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 augusti 2009
#285
Irmscher Vectra skrev:
Kul att läsa en dels inlägg. lol
Visst, det är väl känt att en amerikansk bil från 1960-70-talet inte har världens bästa väghållning.. Men om man ska vara lite mer rättvis så skulle man jämföra en europé eller japs från samma årtal. Då är det nog ett helt annan sång.
T.ex en Toyota, Datsun/Nissan eller en Honda från ca 67 är inte direkt kurvvänlig heller. Och långt från snabb.

Européer var inte heller direkt kvicka då. T.ex en Commodore GS/E från 1970 klarade 0-100 på lite under 10 sekunder, vilket var hyfsat då, men kommer inte ens i närheten av en amerikanare..
Och en 60-70-tals Volvo går det knappt att dra upp. roll

Äntligen någon som tänker efter rätt bana. Det går inte att jämföra päron med äpplen, det vill säga en modern bil med en bil som har 30 - 40 år under bältet. Men för sin tid, så var amerikanarna oslagbara.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

68 Inlägg
10 augusti 2009
#286
att S2000 är roligare än en jänk e väl en smaksak lr,  Jämföra S2000 mot en gammal jänk se som e väl som att jämföra päron mot äpplen , kär väl jämföra i någolunda årsmodell,  annars har du andra nyare jänk pontiac GTO , camaron, Challangern, etc ,


Volvo850-92
1 680 Inlägg
10 augusti 2009
#287
Visst är Camaro,corvette och trans AM 80-talare muskelbilar?
Går dom bra? 0-100 på ca 5 sekunder eller?


7 120 Inlägg
10 augusti 2009
#288
alseryd skrev:
Visst var den här tråden för amerikanska bilar 0-100 och inte japsare.
Jag kan läsa men det verkar finnas andra som inte kan det.
Håll er till det rätta samtalsämnet tråden var skapad för.
Mvh Eva.

Tråden handlar om hur snabba gamla amerikanska bilar är, gör väl inget om man jämför lite för att få perspektiv på det hela? smile

4 571 Inlägg
10 augusti 2009
#289
Tråden rensad på inlägg.

Nu håller ni er till ämnet


269 Inlägg
10 augusti 2009
#290
Volvo740-88 skrev:
Visst är Camaro,corvette och trans AM 80-talare muskelbilar?
Går dom bra? 0-100 på ca 5 sekunder eller?

Här kan du läsa vad definitionen på en muskelbil är..

http://www.musclecarclub.com/musclecars … tion.shtml

Sen kan man väl (i alla fall vad jag hört) säga att muskelbilseran var mellan mitten på sextiotalet fram till 73-74, då oljekrisen gjorde att bensinen blev dyr och här i Sverige till och med ransonerades, men då blev bilar med stora törstiga motorer inte så eftertraktade och de stora tillverkarna började med de s.k. smogmotorerna.

Mopar or no car:)

Fd Bannad
657 Inlägg
10 augusti 2009
#291
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
"Quarter mile times in the 13.30s were reported in numerous magazines in 1970."

Wiki

Of 687 GSXs built, 488 were ordered with the Stage 1 upgrade, which cost $113 on a GSX. A 13.38-second pass at 105.5 mph prompted Motor Trend to crown the GS 455 Stage 1 "the quickest American production car we had ever tested." Most other magazines were in the high 13s. Any way you cut it, Buick had earned its place on muscle's all-time, all-star team.

How stuff Works.

lägg märke till texten att dom flesta tiderna var höga 13 (13.8?)
och hur Motortrend fick fram en 13.38 tid? tycker det låter som om du får en enda tid att låta som den alltid gick så bra.

och Gm, buick Pontiac osv är dessutom väl kända för att ha gett presstidningarna upphottade och trimmade exemplar, tex när Gton kom som tillval på Tempest och motortrend skulle provköra den, så var det en trimmad 421 under huven och inte en 389?

för någon GTO som gjorde 0-100 på 4.6 sek har det då fan inte funnits, eller vill du argumentera om det med?

sluta med barnpratet och kom med något vettigt, snälla?

The 1968 Dodge Dart GTS 440
Specifications
Wheelbase, inches: 111.0
Weight, lbs: 3,600
Number built: 48
Base price: $4,000

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 440
Fuel system: 1 x 4bbl.
Compression ratio: 10.1:1
Horsepower @ rpm: 375 @ 4600
Torque @ rpm: 480 @ 3200

Representative Performance
0-60 mph, sec: 5.0
1/4 mile, sec. @ mph: 13.3 @ 107

var tvungen att bifoga, standard 440 och 13.3? ojojoj vilken kung gsxen måste ha vart

Notera att det fanns flertal rapporterade källor som har kört 13.30 tider, t.om så låga som 13.10. Det beror dessutom på föraren. Samt att dom tiderna sattes med TH400 och 3.64:1 utväxling, när det fanns att välja till 4växlad manuell med 4.33:1.

Med 4pet manuell och 4.33:1 utväxling på en VANLIG GS, så rastar den det flesta av packet, sen ska vi inte ens börja prata om Stage 1 samt Stage 2 bilarna. smile

Om du skulle nu sluta sitta framför en sida som inte bara skriver GSX Stage 1 siffrorna som är saxade rakt av från en vanlig GS, så skulle jag KANSKE tro på det du har att säga. Men om du nu är så sjukt tänd på Hemi, och så insnöad som du uppenbarligen är, så kan du likaväl inhandla en Roadrunner -70, med Hem, 4pet manuell och Dana 60, samt polyglas däck och sen kan du rapportera hur det gick. wink


Tills dess så finns det ingenting att diskutera, då du drar upp VÄLDIGT tvivelaktiga "källor" och statistik. tongue

Edit; och nej, Buick var inte kända för att ge "trimmade" exemplar av sina bilar till pressen, dock var dom väl mer kända för lyxbilar?
Skaffa lite legitim fakta nästa gång, istället för att göra allt för att smutskasta allting som sätter sig emot Hemi och din gudomliga åsikt.. roll



Jag har precis över 120hk/Liter i min.  Och vet ni vad?  En jänkare har inte en jävla chans mot miin på en kurvig väg. INTE.EN.CHANS.

Edit; Min frus diesel Peugeot är fan roligare att köra än en jänk...

Nu snackade vi inte runt hörn din lilla nöt. roll

Är det ens fysiskt möjligt att vara så insöad på japsare som du är?

varför är mina källor mera tvivelaktiga än dina, wikipedia får ju vilken snorunge som  hellst skriva på?
sen vill jag veta vilka tidningar som rapporterade 13.30 tiden samt 13.10 tiden, hittills har du bara nämnt 1?

och det beror på föraren gäller ju även i Roadrunnern samt resten av alla hemisar?

tycker inte om att folk säger att jag snackar skit utan grund, och du är då fan minst lika insnöad som mig!

angående den andre kebabnissen med peudgoten så kan man ju undra vad det var som födde han, en vanlig människa kan det då inte vart utan troligen en inavlad get eller något liknande.

Märkesbög

385 Inlägg
10 augusti 2009
#292
Hedning skrev:
varför är mina källor mera tvivelaktiga än dina, wikipedia får ju vilken snorunge som  hellst skriva på?
sen vill jag veta vilka tidningar som rapporterade 13.30 tiden samt 13.10 tiden, hittills har du bara nämnt 1?

och det beror på föraren gäller ju även i Roadrunnern samt resten av alla hemisar?

tycker inte om att folk säger att jag snackar skit utan grund, och du är då fan minst lika insnöad som mig!

angående den andre kebabnissen med peudgoten så kan man ju undra vad det var som födde han, en vanlig människa kan det då inte vart utan troligen en inavlad get eller något liknande.

Öhh, jävligt onödigt att snacka skit om en person morsa?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 augusti 2009
#293
Hedning skrev:
varför är mina källor mera tvivelaktiga än dina, wikipedia får ju vilken snorunge som  hellst skriva på?
sen vill jag veta vilka tidningar som rapporterade 13.30 tiden samt 13.10 tiden, hittills har du bara nämnt 1?

och det beror på föraren gäller ju även i Roadrunnern samt resten av alla hemisar?

tycker inte om att folk säger att jag snackar skit utan grund, och du är då fan minst lika insnöad som mig!

angående den andre kebabnissen med peudgoten så kan man ju undra vad det var som födde han, en vanlig människa kan det då inte vart utan troligen en inavlad get eller något liknande.

Jag har "grund" för allting jag har skrivit, men du lyssnar inte, så det är en helt annan sak.


Öhh, jävligt onödigt att snacka skit om en person morsa?

Men Hedning är lite.. speciell bara. smile
Senast redigerat av Siarnaq (10 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 682 Inlägg
10 augusti 2009
#294
Siarnaq skrev:
Roadrunner 70' - 426/425: 0-60 in 5.3 sec, 1/4 mile in 13.49 sec @ 105 mph.

GSX 455 Stage 1 - 455/365: 0-60 in 5.9 sec, 1/4 mile in 13.34 sec @ 107 mph.

Nu snackade vi inte F/X bilarna, men om du vill köra den leken så finns det ju Stage 2 bilarna som bänkades till 550hk+, med plasthuv/skärmar och syredoppad kaross. smile

alltså e roadrunnern snabbare, för att citera trådskaparen "Jag tänker närmast på 0-100"

å sen så har ingen snackat om några F/X bilar, vi pratade ju om SS/B klassen.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 augusti 2009
#295
Moparboy440 skrev:
alltså e roadrunnern snabbare, för att citera trådskaparen "Jag tänker närmast på 0-100"

0-100 må hända, dock så hade Roadrunnern inte en TH400 och 3.64:1 i bakaxeln. smile Med 4pet och 4.33:1 i Buicken så rör den på sig lite bättre.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 augusti 2009
#296
Men gamla amerikanare handlar ju inte bara om fart... Det handlar om känsla, något som japanare helt saknar, och jag är absolut ingen japshatare, snarare tvärtom smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 682 Inlägg
10 augusti 2009
#297
Siarnaq skrev:
Btw, dom mätade hästarna i SAE Net, vilket är som den sitter monterade samt mätt på bakhjulen, inte som dom gjorde med Hemi vilket är SAE Gross mätning, vilket är öppna grenrör/utan AC eller något som stjäl hästkrafter. smile

alla officiella Gm effektuppgifter före 1972 är i Sae gross, vad nån tidning har mätt upp för effekt är en annan sak.

Fd Bannad
657 Inlägg
10 augusti 2009
#298
1964 Dodge 426 Hemi
Specifications
Wheelbase, inches: 119.0
Weight, lbs: 3210
Number built: NA
Base price: $4,600

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4bbl.
Compression ratio: 12.5:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 6000
Torque @ rpm: 480 @ 4600

Representative Performance
0-60 mph, sec: 4.1
1/4 mile, sec. @ mph: 11.40 @ 125

anser den vara samma klass som gsx:en, fast 2 sekunder snabbare?

angående det där med att förstöra tråden så tycker jag fortfarande kebabnissen förtjänar det svar han fick, vilken jävla idiot

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
10 augusti 2009
#299
Hedning skrev:
1964 Dodge 426 Hemi
Specifications
Wheelbase, inches: 119.0
Weight, lbs: 3210
Number built: NA
Base price: $4,600

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4bbl.
Compression ratio: 12.5:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 6000
Torque @ rpm: 480 @ 4600

Representative Performance
0-60 mph, sec: 4.1
1/4 mile, sec. @ mph: 11.40 @ 125

anser den vara samma klass som gsx:en, fast 2 sekunder snabbare?

angående det där med att förstöra tråden så tycker jag fortfarande kebabnissen förtjänar det svar han fick, vilken jävla idiot

När ska du sluta dra upp felaktig fakta från en sida driven av idioti?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 682 Inlägg
10 augusti 2009
#300
orka slänga upp en massa fakta, med dåtidens däck och banor spelar det stor roll på vilken bana man kör å vem som kör. kan skilja flera sekunder mellan olika tester, så de e ju inte så stor vits att  jämföra olika test.
samma test med samma chaufför e det ända som e pålitligt, och då ska man dessutom ha provkört flera gånger inte bara en.


Sök