4264
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Fd Bannad
657 Inlägg
10 augusti 2009
#301
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
1964 Dodge 426 Hemi
Specifications
Wheelbase, inches: 119.0
Weight, lbs: 3210
Number built: NA
Base price: $4,600

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4bbl.
Compression ratio: 12.5:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 6000
Torque @ rpm: 480 @ 4600

Representative Performance
0-60 mph, sec: 4.1
1/4 mile, sec. @ mph: 11.40 @ 125

anser den vara samma klass som gsx:en, fast 2 sekunder snabbare?

angående det där med att förstöra tråden så tycker jag fortfarande kebabnissen förtjänar det svar han fick, vilken jävla idiot

När ska du sluta dra upp felaktig fakta från en sida driven av idioti?

varför är det här felaktig fakta, för att den är snabbare än gsx:en, finns ingen riktig tillförlitlig fakta från den tiden, så då är vi överens om att båda Hemin och sexpacken är snabbare?wink

Märkesbög

Volvo850-92
1 680 Inlägg
10 augusti 2009
#302
gurragas skrev:
Volvo740-88 skrev:
Visst är Camaro,corvette och trans AM 80-talare muskelbilar?
Går dom bra? 0-100 på ca 5 sekunder eller?

Här kan du läsa vad definitionen på en muskelbil är..

http://www.musclecarclub.com/musclecars … tion.shtml

Sen kan man väl (i alla fall vad jag hört) säga att muskelbilseran var mellan mitten på sextiotalet fram till 73-74, då oljekrisen gjorde att bensinen blev dyr och här i Sverige till och med ransonerades, men då blev bilar med stora törstiga motorer inte så eftertraktade och de stora tillverkarna började med de s.k. smogmotorerna.

Okej. Finns det någon billig muskelbil?


4 682 Inlägg
10 augusti 2009
#303
Volvo740-88 skrev:
Okej. Finns det någon billig muskelbil?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 20&p=2

2 182 Inlägg
10 augusti 2009
#304
Aerodynamik skrev:
alseryd skrev:
Visst var den här tråden för amerikanska bilar 0-100 och inte japsare.
Jag kan läsa men det verkar finnas andra som inte kan det.
Håll er till det rätta samtalsämnet tråden var skapad för.
Mvh Eva.

Tråden handlar om hur snabba gamla amerikanska bilar är, gör väl inget om man jämför lite för att få perspektiv på det hela? smile

Men då gäller det att jämföra rätt också eller hur.

Som många skrivit tidigare så kan man inte jämföra en Oldsmobile Cutlass från 72 mot en Nissan 350 från 99

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Volvo850-92
1 680 Inlägg
10 augusti 2009
#305
Moparboy440 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Okej. Finns det någon billig muskelbil?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 20&p=2

Undra om dom "billiga" muskelbilarna går bra. När jag menar bra så menar jag att dom kan dra en BMW 85-96 ?


4 682 Inlägg
10 augusti 2009
#306
Volvo740-88 skrev:
Undra om dom "billiga" muskelbilarna går bra. När jag menar bra så menar jag att dom kan dra en BMW 85-96 ?

beror på vad "muskelbilen" har för motor, om det e en standardmodell med 6:a så e prestandan inte mycket att hurra över. sen så beror det naturligtvis på vilken bmw det är fråga om.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 augusti 2009
#307
Hedning skrev:
varför är det här felaktig fakta, för att den är snabbare än gsx:en, finns ingen riktig tillförlitlig fakta från den tiden, så då är vi överens om att båda Hemin och sexpacken är snabbare?wink

Nu gör du bara ett desperat försök till att vinna argumentet, då jag samt alla andra med någon vett och hum om bilarna i sig, och hur dom går/gick förut, vet att så är inte fallet.

Nu är jag ganska så less på att diskutera med någon som verkar vara mellan 14 - 16 års åldern. Det ger ingen upplysande insikt, snarare en gnagande irritation samt en avsky för MoPar ägare, även om jag har ingenting emot själv bilarna.. förutom avsaknaden av väghållning, men sådant går att fixa.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

FreddeK
11 augusti 2009
#308
Siarnaq skrev:
blacken skrev:
Jag hade en Nova Concourse som jag hade samma "dilemma" med. big_smile. Fy fasen vad kul man hade med japssnurrorna, Man släppte dom en bit på motorvägen när dom kom och kaxade, sedan så passerade man dom på ungefär en halvmeters håll med öppet spjäll, dom snurrade en kvart efter man passerade dom.. smile.

Haha, det är obetalbart, deras reaktion när man passerar. smile

Själv så hängde man på en 911 Turbo påväg upp från Göteborg. Låg på 280km/h och han kom inte ifrån mig. tongue

280 kmh...varför tror jag dig inte?

FreddeK
11 augusti 2009
#309
Niklas1987 skrev:
Aerodynamik skrev:
alseryd skrev:
Visst var den här tråden för amerikanska bilar 0-100 och inte japsare.
Jag kan läsa men det verkar finnas andra som inte kan det.
Håll er till det rätta samtalsämnet tråden var skapad för.
Mvh Eva.

Tråden handlar om hur snabba gamla amerikanska bilar är, gör väl inget om man jämför lite för att få perspektiv på det hela? smile

Men då gäller det att jämföra rätt också eller hur.

Som många skrivit tidigare så kan man inte jämföra en Oldsmobile Cutlass från 72 mot en Nissan 350 från 99

ja klart det är svårt att jämföra eftersom nissan 350 kom 03.

68 Inlägg
11 augusti 2009
#310
FreddeK skrev:
Niklas1987 skrev:
Aerodynamik skrev:

Tråden handlar om hur snabba gamla amerikanska bilar är, gör väl inget om man jämför lite för att få perspektiv på det hela? smile

Men då gäller det att jämföra rätt också eller hur.

Som många skrivit tidigare så kan man inte jämföra en Oldsmobile Cutlass från 72 mot en Nissan 350 från 99

ja klart det är svårt att jämföra eftersom nissan 350 kom 03.

den var rolig smile


2 182 Inlägg
11 augusti 2009
#311
FreddeK skrev:
Niklas1987 skrev:
Aerodynamik skrev:

Tråden handlar om hur snabba gamla amerikanska bilar är, gör väl inget om man jämför lite för att få perspektiv på det hela? smile

Men då gäller det att jämföra rätt också eller hur.

Som många skrivit tidigare så kan man inte jämföra en Oldsmobile Cutlass från 72 mot en Nissan 350 från 99

ja klart det är svårt att jämföra eftersom nissan 350 kom 03.

Bevis på att jag inte bryr mig ett dugg om japanare wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

4 682 Inlägg
11 augusti 2009
#312
Siarnaq skrev:
Nu är jag ganska så less på att diskutera med någon som verkar vara mellan 14 - 16 års åldern. Det ger ingen upplysande insikt, snarare en gnagande irritation samt en avsky för MoPar ägare, även om jag har ingenting emot själv bilarna.. förutom avsaknaden av väghållning, men sådant går att fixa.

avsaknad av våghållning säger du, prova kolla in lite vem som vann i nascar på 60-talet/70-talet roll .

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 augusti 2009
#313
FreddeK skrev:
280 kmh...varför tror jag dig inte?

Jävligt låg utväxling samt TH700, fullt möjligt. smile


avsaknad av våghållning säger du, prova kolla in lite vem som vann i nascar på 60-talet/70-talet

Jo för att Nascar var ju VERKLIGEN en massa, massa kurvor, och bilarna var ju helt absolut standard från fabrik. roll

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 682 Inlägg
11 augusti 2009
#314
Siarnaq skrev:
Jo för att Nascar var ju VERKLIGEN en massa, massa kurvor, och bilarna var ju helt absolut standard från fabrik. roll

ca 1/4 av banorna består av kurvor roll, och det e inte mycket som skiljer i hjulupphängingen mellan t.e.x gat och rejsversionen av dodge daytona.

neckwomen_88
11 augusti 2009
#315
twin_cam skrev:
Men gamla amerikanare handlar ju inte bara om fart... Det handlar om känsla, något som japanare helt saknar, och jag är absolut ingen japshatare, snarare tvärtom smile

där ja, nån som är på samma linje...amerikanare är mer än bara 0-100, det är 0-100 med vrål, rök och en stark känsla av att vara härskare på vägen wink

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 augusti 2009
#316
Moparboy440 skrev:
ca 1/4 av banorna består av kurvor roll, och det e inte mycket som skiljer i hjulupphängingen mellan t.e.x gat och rejsversionen av dodge daytona.

Ja men det är ju klart.. vänster.. vänster... vänster.. vänster. Det går att få en LADA att gå bra när hela skiten både lutar åt vänster, samt svänger åt vänster.

Och jo, både fram och bakvagn var TUNGT modifierade, tro mig. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

152 Inlägg
11 augusti 2009
#317
Siarnaq skrev:
Moparboy440 skrev:
ca 1/4 av banorna består av kurvor roll, och det e inte mycket som skiljer i hjulupphängingen mellan t.e.x gat och rejsversionen av dodge daytona.

Ja men det är ju klart.. vänster.. vänster... vänster.. vänster. Det går att få en LADA att gå bra när hela skiten både lutar åt vänster, samt svänger åt vänster.

Och jo, både fram och bakvagn var TUNGT modifierade, tro mig. tongue

Ja...men allt fanns ju att få till en gatversion. T.ex. någon liten lättad historia som såldes med stor motor,utan onödig utrustning och utan garantier...tongue
Förutom dessa "Factory Specials" fanns ju allt att köpa som tillbehör till polisbilarna o.d.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 422 Inlägg
11 augusti 2009
#318
Moparboy440 skrev:
Siarnaq skrev:
Nu är jag ganska så less på att diskutera med någon som verkar vara mellan 14 - 16 års åldern. Det ger ingen upplysande insikt, snarare en gnagande irritation samt en avsky för MoPar ägare, även om jag har ingenting emot själv bilarna.. förutom avsaknaden av väghållning, men sådant går att fixa.

avsaknad av våghållning säger du, prova kolla in lite vem som vann i nascar på 60-talet/70-talet roll .

Är det så dålig väghållning att du måste dra upp nascar? , måste ju vara världens mest idiotiska påhitt. "ohh, ny svänger det vänster igen, och det lutar dessutom! Gud va spännande, bara 300 varv kvar nu." Aa, visst, det går fort men skulle vilja se dem prestera en fin tid på ringen istället då? Där väghållningen spelar lite större roll.  Dessutom så lutar ju nascarbilarna dessutom, gjorda för att köras runt, runt. Kom det på gatbilarna tro? Tveksamt.

Kan förstå er som ser charmen i jänkare, det är känsla och ljud i dem,  de anses "manliga" och vissa är riktigt fina men att börja försvara dem när det svänger blir bara fel, det är mest raktfram prestanda det handlar om och det är rakt fram som de är gjorda för. Är själv inget jänkarfan som kanske märks wink Tycker inte det är så kaxigt att klämma fram 350hk ur 7 liter precis och att det måste dra så sjukt med soppa. Menmen, smaken är som baken, ser inte precis ned på folk som gillar jänkare heller och jag förstår inte varför så många jänkarfan måste se ned på alla som gillar euro/japs bilar för den delen heller.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 augusti 2009
#319
SevilleDiesel skrev:
Ja...men allt fanns ju att få till en gatversion. T.ex. någon liten lättad historia som såldes med stor motor,utan onödig utrustning och utan garantier...tongue
Förutom dessa "Factory Specials" fanns ju allt att köpa som tillbehör till polisbilarna o.d.

Oftast när det gällde Nascar bilarna så fanns det gatversioner av motorerna ja, men chassiet var helt annorlunda, och kunde inte ens framföras på väg.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 augusti 2009
#320
cheffer skrev:
Är det så dålig väghållning att du måste dra upp nascar? , måste ju vara världens mest idiotiska påhitt. "ohh, ny svänger det vänster igen, och det lutar dessutom! Gud va spännande, bara 300 varv kvar nu." Aa, visst, det går fort men skulle vilja se dem prestera en fin tid på ringen istället då? Där väghållningen spelar lite större roll.  Dessutom så lutar ju nascarbilarna dessutom, gjorda för att köras runt, runt. Kom det på gatbilarna tro? Tveksamt.

Kan förstå er som ser charmen i jänkare, det är känsla och ljud i dem,  de anses "manliga" och vissa är riktigt fina men att börja försvara dem när det svänger blir bara fel, det är mest raktfram prestanda det handlar om och det är rakt fram som de är gjorda för. Är själv inget jänkarfan som kanske märks wink Tycker inte det är så kaxigt att klämma fram 350hk ur 7 liter precis och att det måste dra så sjukt med soppa. Menmen, smaken är som baken, ser inte precis ned på folk som gillar jänkare heller och jag förstår inte varför så många jänkarfan måste se ned på alla som gillar euro/japs bilar för den delen heller.

Kan lova dej att du skulle hålla i dej om jag bjöd dej på en åktur i min Mustang från -69 med "shelbysänkning" styvare bussningar och röda konis runt om. Ok att köra rakt fram med men den funkar även att svänga både höger vänster. Med min storkubiks Pontiac från -72 med styvare chassisetup och original road holding kit torkade jag bland annat av en Porche 911 efter en duktigt kurvig väg. Nu kräver ifs. en 911 sin chaufför men den killen är inte heller direkt bet på att ratta.

Sen är det en annan sak som INGEN i denna tråd varit inne på än... På sextiotalets muskelåk satt det svinhala och resamt smala "polyglas" däck. Det är en jäkla skillnad både på tider på kvartsmilen och väghållning nu jämfört med då om man monterar moderna puckar på en Camaro, Cuda, Mustang eller whatever.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök