4621
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Fd Bannad
657 Inlägg
11 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:
varför är det här felaktig fakta, för att den är snabbare än gsx:en, finns ingen riktig tillförlitlig fakta från den tiden, så då är vi överens om att båda Hemin och sexpacken är snabbare?wink

Nu gör du bara ett desperat försök till att vinna argumentet, då jag samt alla andra med någon vett och hum om bilarna i sig, och hur dom går/gick förut, vet att så är inte fallet.

Nu är jag ganska så less på att diskutera med någon som verkar vara mellan 14 - 16 års åldern. Det ger ingen upplysande insikt, snarare en gnagande irritation samt en avsky för MoPar ägare, även om jag har ingenting emot själv bilarna.. förutom avsaknaden av väghållning, men sådant går att fixa.

Du svarade inte på min fråga varför min fakta var felaktig, medans din saxad från wikipedia duger?

vilka är alla andra som vet att en Gsx är snabbare? jag tycker mig har visat att inte Gsx.en var snabbast, då en Dart Gts bla är snabbare?

och vill du börja prata vem som hade bäst väghållning så är jag med på det också, då det här är ett diskussionsforum och jag är Mopardemokrat, medans du är någon form av Gm-Partist?

jag försvarar Moparbilarna då jag i det här fallet är övertygad om att dom är snabbast, och försvarar min åsikt exakt som du argumenterar för din, fattar inte varför i helvete du måste peka ut mig som en 14-åring bara för att jag inte vill ge upp min diskussion exakt som du inte heller verkar vilja ge upp din. Jag tycker det är roligt, det är därför jag skriver i Forumet

Märkesbög

4 682 Inlägg
12 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Ja men det är ju klart.. vänster.. vänster... vänster.. vänster. Det går att få en LADA att gå bra när hela skiten både lutar åt vänster, samt svänger åt vänster.
Och jo, både fram och bakvagn var TUNGT modifierade, tro mig. tongue

när man kör i 350 blås så behövs nog väghållning,även om man "bara" svänger vänster.

Siarnaq skrev:
Oftast när det gällde Nascar bilarna så fanns det gatversioner av motorerna ja, men chassiet var helt annorlunda, och kunde inte ens framföras på väg.

chassiet inte alls helt annorlunda, och fick framföras på väg i gatversionerna daytona och superbird.
för att citera musclecarclub om deras beskrivning av superbird: "a full on high speed race machine designed for the NASCAR races, but available to the public."

Eliminator
1 441 Inlägg
12 augusti 2009
Att ni bara orkar bjäbba och torrbryta Mopar/GM statistik.
Alla märken FORD/GM/MOPAR har haft framgångar i TRansAM/Nascar etc.
Inget och bjäbba om.

Frågan var hur snabba amerikanska bilar är.
I allmänhet, standard är de flesta ganska slöa.
Men med lite uppdateringar i drivlina och väghållning så hävdar de sig väl med dagens moderna bilar.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 422 Inlägg
12 augusti 2009
Moparboy440 skrev:
Siarnaq skrev:
Ja men det är ju klart.. vänster.. vänster... vänster.. vänster. Det går att få en LADA att gå bra när hela skiten både lutar åt vänster, samt svänger åt vänster.
Och jo, både fram och bakvagn var TUNGT modifierade, tro mig. tongue

när man kör i 350 blås så behövs nog väghållning,även om man "bara" svänger vänster.

Sedan är ju tävlingsbilarna fortfarande lutandes om de står plant, just för att få väghållningen att funka när det bara svänger vänster, skulle det hoppa till en högerkurva skulle de inte vara kvar på banan länge i den hastigheten. Ta en helt original jänk, sätt på nya däck och mät hur många G den klarar innan vägen glider undan, när det är något att skryta med där kan jag tro dig wink Jänkarna är ju gjorda för att gå rakt fram, och de gör de bra dessutom men de är inga banbilar på samma sätt som euro/japs bilarna. Nog för att de är äldrre men de är runt runt eller rakt fram som gäller först och främst, varför ens argumentera om det? Bilarna gjordes för det.

hotrodder skrev:
cheffer skrev:
Är det så dålig väghållning att du måste dra upp nascar? , måste ju vara världens mest idiotiska påhitt. "ohh, ny svänger det vänster igen, och det lutar dessutom! Gud va spännande, bara 300 varv kvar nu." Aa, visst, det går fort men skulle vilja se dem prestera en fin tid på ringen istället då? Där väghållningen spelar lite större roll.  Dessutom så lutar ju nascarbilarna dessutom, gjorda för att köras runt, runt. Kom det på gatbilarna tro? Tveksamt.

Kan förstå er som ser charmen i jänkare, det är känsla och ljud i dem,  de anses "manliga" och vissa är riktigt fina men att börja försvara dem när det svänger blir bara fel, det är mest raktfram prestanda det handlar om och det är rakt fram som de är gjorda för. Är själv inget jänkarfan som kanske märks wink Tycker inte det är så kaxigt att klämma fram 350hk ur 7 liter precis och att det måste dra så sjukt med soppa. Menmen, smaken är som baken, ser inte precis ned på folk som gillar jänkare heller och jag förstår inte varför så många jänkarfan måste se ned på alla som gillar euro/japs bilar för den delen heller.

Kan lova dej att du skulle hålla i dej om jag bjöd dej på en åktur i min Mustang från -69 med "shelbysänkning" styvare bussningar och röda konis runt om. Ok att köra rakt fram med men den funkar även att svänga både höger vänster. Med min storkubiks Pontiac från -72 med styvare chassisetup och original road holding kit torkade jag bland annat av en Porche 911 efter en duktigt kurvig väg. Nu kräver ifs. en 911 sin chaufför men den killen är inte heller direkt bet på att ratta.

Sen är det en annan sak som INGEN i denna tråd varit inne på än... På sextiotalets muskelåk satt det svinhala och resamt smala "polyglas" däck. Det är en jäkla skillnad både på tider på kvartsmilen och väghållning nu jämfört med då om man monterar moderna puckar på en Camaro, Cuda, Mustang eller whatever.

De tror jag säkert, men den är ju inte original heller när det är styvare bussningar och röda koni runt om men den går säkert att kurva fint med. Ang att du hänger av 911 beror nog mest på föraren och inte bilen wink Går ju att få en skåpbil runt ringen på 10-11minuter med rätt förare bara trots allt. Men jag tror dig när du säger att den går att svänga med, mustangerna var ju trots allt bland de bästa jänkarna när kurvorna visade sig.

68 Inlägg
12 augusti 2009
jag har ingen favo sida , men en sak har jag lärt mig att V8 håller för sina krafter , pressa upp en låt oss säga en supra till 500hk, sen ta en ex Edebrocks frabrikstillverkade 350 motor på 500 hk, sen se villken som håller längst , 
sen vad det gäller  kurvor så tycker jag det vore konstigt om inte supran hänger av en orginal jänkare i kurvorna ,  sen dricker jänkarna lite mer soppa men därav kvaliten i motorn , skulle villja se om ca 40 år om folk kör omkring i supran då med orginal motorn i?.

Supran och Edelbrock motorn var bara förslag, men man kan dra de Flesta över en kam.
Senast redigerat av Athlonx91 (12 augusti 2009)

7 120 Inlägg
12 augusti 2009
Athlonx91 skrev:
jag har ingen favo sida , men en sak har jag lärt mig att V8 håller får sina krafter , pressa upp en låt oss säga en supra till 500, sen ta en ex Edebrocks frabrikstillverkade 350 motor på 500 hk, sen se villken som håller längst ,  sen vad det gäller så tycker jag det vore konstigt om inte supran hänger av en orginal jänkare i kurvorna ,  sen dricker jänkarna lite mer soppa men därav kvaliten i motorn , skulle villja se om ca 40 år om folk kör omkring i supran då med orginal motorn i?.

Nehe, ingen favorit sida?

Vad ska Supran ha för mods för att nå 500hk och varför ska V8an få en fabrikstillverkad motor?
Tror inte Supran har några problem med att hänga av jämförbara jänkare från sin tid på bana men vad får dig att tro att en Supra drar så lite och att motorerna inte skulle hålla i 40år? smile

33 Inlägg
12 augusti 2009
Hittade denna artikel från ett race 2006 där de kör orginalbilar på 402meter. Med två olika klasser. F.A.S.T & Stock Appering Class. Helt okej tider.

Reglerna för de två klasserna.

F.A.S.T.
These cars look exactly as they did when rolling off assembly lines, right down to the bias ties, but have internal modifications done to the engine. The big names in this class are Nelson, Dave Dudek and Greg Gessler.

Stock Appearing Class
This is your average car show/car cruise attendee car. Your car looks stock, but may have radial tires, does not need to be numbers-matching, but should appear period correct. In other words, if it's a 1966 GTO, it must have parts from that model year. As with the F.A.S.T. class, no aftermarket parts are generally allowed. These are stock muscle cars with few if any mods, no stroker engines permitted, no high compression, no wild camshafts.

The above two classes are run best two out of three with a competitor who is closest in ET. Best two of three wins the shootout. Even if you run a 16-second car, your competitor also will be close to you in ET.

Tiderna:

F.A.S.T.

1. Wayne Nelson 1969 L-88 Corvette 10.59 seconds @ 130 mph = 209km/h
2. Terry Pennington 1969 ZL-1 Camaro 10.95 seconds @ 127 mph
3. Dave Dudek 1970 Dodge Challenger 11.18 seconds @ 125 mph
4. Greg Gessler 1972 Buick GS 11.19 seconds @ 122 mph
5. Ralph Barbagallo 1970 Road Runner 11.23 seconds @ 124 mph
6. Lane Carey 1970 Torino Cobra 11.62 seconds @ 117 mph
7. Tom Cannon 1970 Dodge Challenger 11.83 seconds @ 120 mph
8. Danny Doyle 1971 Dodge Super Bee 12.10 seconds @ 117 mph
9. Dalton Beaulire 1970 Road Runner 12.17 seconds @ 117 mph
10. Dan Kane 1966 Shelby Mustang 12.33 seconds @ 113 mph

--------------------------------------------------------------------------------

Stock Appearing

1. Jim Johnston 1969 ZL-1 Camaro 11.58 seconds @ 121 mph = 195km/h
2. Peter Simpson 1969 Z11 Camaro 11.75 seconds @ 117 mph
3. Chuck Lombardi 1966 Chevelle 12.55 seconds @ 110 mph
4. Glen Annarumma 1971 Trans Am 455 HO 12.94 seconds @ 105 mph
5. Bill Gonzo 1969 GTO Judge 13.00 seconds @ 108 mph
6. Steve Polimeni 1970 Chevelle SS LS-6 13.14 seconds @ 105 mph
7. Ken Veit 1970 Chevelle SS LS-6 13.17 seconds @ 102 mph
8. Lindsey Carte 1971 Trans Am 455 HO 13.46 seconds @ 103 mph
9. Charles Lombardi 1963 409 Impala 13.68 seconds @ 102 mph
10. Gay Griffin 1972 Duster 340 13.77 seconds @ 98 mph

Helt okej tider.

Länk för den som vill läsa hela artikel
http://www.hemmings.com/mus/stories/200 … ture9.html

Spana in min lilla film om min bil på:
http://www.garaget.org/video/a5wttp2rxg35
eller i HD på Vimeo http://www.vimeo.com/2523510

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 augusti 2009
Aerodynamik skrev:

Vad ska Supran ha för mods för att nå 500hk och varför ska V8an få en fabrikstillverkad motor?
Tror inte Supran har några problem med att hänga av jämförbara jänkare från sin tid på bana men vad får dig att tro att en Supra drar så lite och att motorerna inte skulle hålla i 40år? smile

Även om motorn är fabrikstillverkad, vilken den tyvärr inte är, så är det fortfarande modifierad. Det borde du veta om. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

430 Inlägg
12 augusti 2009
Det är inte lönt att diskutera riktiga bilar med nån som inte har släppt plastleksakerna från när de va små barn...
plast är plast och plåt är plåt-jämför inte äpplen och apelsiner...
och för att hålla med tidigare talare så jämför då en 40år gammal toyota el nissan el dyl med dåtidens jänkare...när ni då hittar en riskokare som kan hänga med då kan ni komma och diskutera!!!
V8 FOREVER!!!

Mopar or no car!

950 Inlägg
12 augusti 2009
Polara skrev:
Det är inte lönt att diskutera riktiga bilar med nån som inte har släppt plastleksakerna från när de va små barn...
och för att hålla med tidigare talare så jämför då en 40år gammal toyota el nissan el dyl med dåtidens jänkare...när ni då hittar en riskokare som kan hänga med då kan ni komma och diskutera!!!
V8 FOREVER!!!

Är inte en Corvette till stor del gjort av plast?

7 120 Inlägg
12 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Aerodynamik skrev:

Även om motorn är fabrikstillverkad, vilken den tyvärr inte är, så är det fortfarande modifierad. Det borde du veta om. smile

Menade mer att det är dumt att jämföra något som en hustrimmare (Edelbrock då i detta fallet) gjort mot något hemmaplock. Så uppfattade iallafall jag det.

7 120 Inlägg
12 augusti 2009
Polara skrev:
V8 FOREVER!!!

Vi diskuterar väl inom samma prisklasser och inte årtal?
Du får ju en gammal jänkare med lite motor från 60-talet för samma pengar som en fin Skyline GT-R/Supra från sent 90-tal.

430 Inlägg
12 augusti 2009
Aerodynamik skrev:
Polara skrev:
V8 FOREVER!!!

Du får ju en gammal jänkare med lite motor från 60-talet för samma pengar som en fin Skyline GT-R/Supra från sent 90-tal.

jodå helt sant men det blir ju då konstigt om man gnäller på bromsar och väghållning då på en 40år gammal bil och tycker att de ska va lika vassa som moderna bilars...som att jämföra äpplen och apelsiner lixom...ska man jämföra får man ju ta det bästa som tillverkarna hade då typ 1969 och jämföra de med varann...tex en charger r/t -69 mot en toyota crown -69 där är ju en bra jämförelse

Mopar or no car!

135 Inlägg
12 augusti 2009
Aerodynamik skrev:

Men du kan ju även få en fin amerikanare från sent 90-tal för de pengarna också...

Aerodynamik skrev:
Menade mer att det är dumt att jämföra något som en hustrimmare (Edelbrock då i detta fallet) gjort mot något hemmaplock. Så uppfattade iallafall jag det.

Varför skulle hemmaplock vara sämre?

Sedan angående F.A.S.T och Stock Appearing Class så är ju bilarna ganska modifierade och mycket jobb nerlagt för att få de prestera som de gör, även om det inte syns på utsidan på något sätt.
Lätt den dragracingen jag skulle vilja köra, synd bara att den bara finns i USA!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 augusti 2009
Dansken- skrev:
Polara skrev:
V8 FOREVER!!!

Är inte en Corvette till stor del gjort av plast?

Jo karossen är gjord i glasfiber... men det är inget insnöade raggare bryr sig om... enligt dem så kan inget någonsin vara bättre än amerikanare... och när det väl visar sig så så kommer argument som att 40 år gammal teknik inte kan mäta sig med dagens... det stämmer visserligen att japs inte hade en chans på den tiden, men dem har ett rent hat mot allt annat än deras jänkarjärn...

Jag gillar amerikanare, men tror inte jag skulle vilja ha en pga. att många ägare verkar vara helt insnöade idioter... och sånna vill man inte associeras med

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 augusti 2009
Polara skrev:
V8 FOREVER!!!

Riktiga bilar? roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 augusti 2009
Aerodynamik skrev:

Jag har sammanlagt, SAMMANLAGT [inklusive bil] spenderat 120k på min GSX hittills. Jag kommer att lämna runt 700hk i motor t.ex. Hur kan du jämföra det när en orginal Eurospec Supra [TT, 6växlad man.] går lös för i runda slängar 300k+?

Oh, btw, Edelbrock är inte en hustrimmare. wink
Det må vara en eftermarknadstrimmare, men dom har ingen officiell knytning med GM eller Chevrolet. Då kan vi lika gärna dra in Lingenfelter eller Hennessey i ekvationen, så kan ni dra till med Mine's eller Nismo.

Jo karossen är gjord i glasfiber... men det är inget insnöade raggare bryr sig om... enligt dem så kan inget någonsin vara bättre än amerikanare... och när det väl visar sig så så kommer argument som att 40 år gammal teknik inte kan mäta sig med dagens... det stämmer visserligen att japs inte hade en chans på den tiden, men dem har ett rent hat mot allt annat än deras jänkarjärn...

Jag gillar amerikanare, men tror inte jag skulle vilja ha en pga. att många ägare verkar vara helt insnöade idioter... och sånna vill man inte associeras med

Detsamma gäller för 90% av japsägarna, Volvo ägarna, Saab ägarna etc etc. Man gör sitt eget rykte, så om man gillar bilen i sig, så spelar det ingen roll om andra drar en över samma kam som resten av idioterna. Eller resonerar jag fel med att man ska vara nöjd med sin egen bil istället för att skrika "min bil är gud, ni andra är värdelösa" som dom flesta nu har gjort i denna tråd? hmm
Senast redigerat av Siarnaq (12 augusti 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 120 Inlägg
12 augusti 2009
Siarnaq skrev:
Aerodynamik skrev:

Jag har sammanlagt, SAMMANLAGT [inklusive bil] spenderat 120k på min GSX hittills. Jag kommer att lämna runt 700hk i motor t.ex. Hur kan du jämföra det när en orginal Eurospec Supra [TT, 6växlad man.] går lös för i runda slängar 300k+?

Oh, btw, Edelbrock är inte en hustrimmare. wink
Det må vara en eftermarknadstrimmare, men dom har ingen officiell knytning med GM eller Chevrolet. Då kan vi lika gärna dra in Lingenfelter eller Hennessey i ekvationen, så kan ni dra till med Mine's eller Nismo.

Varför just Eurospec när det finns flertalet fina singelturbo J-spec Supror för runt 200k på blocket?
Du har ju inga 700hk...än. Men ganska imponerande ifall du klarar det med den budgeten, men vad kostade bilen i inköp då?

Hustrimmare eller ej, det är ingen pellejönsson firma iallafall tongue

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 augusti 2009
Aerodynamik skrev:
Varför just Eurospec när det finns flertalet fina singelturbo J-spec Supror för runt 200k på blocket?
Du har ju inga 700hk...än. Men ganska imponerande ifall du klarar det med den budgeten, men vad kostade bilen i inköp då?

Hustrimmare eller ej, det är ingen pellejönsson firma iallafall tongue

J-spec är som att köra för posten, ingenting man vill göra dagligen det vill säga.
Väntar bara på topparna och lite delar som är beställda från staterna innan man kan börja sätta ihop den, men oroa dig inte. wink
Bilen kostade tillräckligt, eftersom den var köpt från USA. Muskelbilar i USA är inte billiga, samt så gick det en del till rostlagning och lack dessutom.

Klart det inte är, men det är ingen hustrimmare.

Sen så är det här inte menat som en förolämpning, men när du inte vet direkt vad du snackar om när det gäller amerikanskt, så försök undvika att argumentera emot.
Kan säga att om man köper ett hyfsat bra objekt, t.ex en Chevrolet Chevelle, cirka 1964, så kan man bygga den till en bil som presterar bättre än Skyline GTR/Supra för under 100k. Både i kurvor samt rakt fram.
Senast redigerat av Siarnaq (12 augusti 2009)

7 120 Inlägg
12 augusti 2009
Ja, du ser. Räknar du ihop allt blir det nog inte så långt ifrån en singelturbo värsting från öst trots allt. smile
Ser fram emot bänkpapper när den är klar!

Sök