3851
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 augusti 2009
#341
Aerodynamik skrev:
Ja, du ser. Räknar du ihop allt blir det nog inte så långt ifrån en singelturbo värsting från öst trots allt. smile
Ser fram emot bänkpapper när den är klar!

På en Mustang dyno som visar 20% under troliga effektsiffrorna, eller fel-inställda dynos som visar 70hk över?

Det finns inte så många att välja på i sverige. Men det går att räkna ut från tiderna man får på strippen dock. Men ja den kommer att ligga mellan 700 - 740hk där omkring.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

430 Inlägg
12 augusti 2009
#342
AcesHigh666 skrev:
Dansken- skrev:
Polara skrev:
Det är inte lönt att diskutera riktiga bilar med nån som inte har släppt plastleksakerna från när de va små barn...
plast är plast och plåt är plåt-jämför inte äpplen och apelsiner...
och för att hålla med tidigare talare så jämför då en 40år gammal toyota el nissan el dyl med dåtidens jänkare...när ni då hittar en riskokare som kan hänga med då kan ni komma och diskutera!!!
V8 FOREVER!!!

Är inte en Corvette till stor del gjort av plast?

Jo karossen är gjord i glasfiber... men det är inget insnöade raggare bryr sig om... enligt dem så kan inget någonsin vara bättre än amerikanare... och när det väl visar sig så så kommer argument som att 40 år gammal teknik inte kan mäta sig med dagens... det stämmer visserligen att japs inte hade en chans på den tiden, men dem har ett rent hat mot allt annat än deras jänkarjärn...

Jag gillar amerikanare, men tror inte jag skulle vilja ha en pga. att många ägare verkar vara helt insnöade idioter... och sånna vill man inte associeras med

insnöade...hahaha, vad jag menade var att man inte kan jämföra 2st bilar med 40års mellanrum utan jämföra från samma epok, du verkar ju som du sa "insnöad" på vw och om du har en bubbla från 1969 så ska den då jämföras med en supra tex då eller?? det funkar inte så...man måste ju jämföra med dåtidens bilar eller hur??

Mopar or no car!

1 422 Inlägg
12 augusti 2009
#343
Polara skrev:
AcesHigh666 skrev:
Dansken- skrev:

Är inte en Corvette till stor del gjort av plast?

Jo karossen är gjord i glasfiber... men det är inget insnöade raggare bryr sig om... enligt dem så kan inget någonsin vara bättre än amerikanare... och när det väl visar sig så så kommer argument som att 40 år gammal teknik inte kan mäta sig med dagens... det stämmer visserligen att japs inte hade en chans på den tiden, men dem har ett rent hat mot allt annat än deras jänkarjärn...

Jag gillar amerikanare, men tror inte jag skulle vilja ha en pga. att många ägare verkar vara helt insnöade idioter... och sånna vill man inte associeras med

insnöade...hahaha, vad jag menade var att man inte kan jämföra 2st bilar med 40års mellanrum utan jämföra från samma epok, du verkar ju som du sa "insnöad" på vw och om du har en bubbla från 1969 så ska den då jämföras med en supra tex då eller?? det funkar inte så...man måste ju jämföra med dåtidens bilar eller hur??

Ska man jämföra en toyota från den tiden med en muskelbil så är det ju som att jämföra en toyota corolla och en  corvette c6 nu, det är ju helt olika bilar. Du kan ju inte precis jämföra en muskelbil med en svenssonbil.

Kolla dåtidens touring car championships bara, jänkarna hade nästan dubbla effekten men inte fan vann de alla race för det, för det var ju några kurvor ivägen också.

Och kan ju säga att raggare och jänkarfan är bra mycket mer insnöade och hatiska än vad japs/euro bilfantaster är iaf, med all säkerthet! Anledningen till att jag blir arg är inte för att ni gillar vad ni gillar utan för att ni ser ned på oss som gillar annat, och jag kan inte förstå varför. Kan du inte vara snäll att förklara det?

"Det är inte lönt att diskutera riktiga bilar med nån som inte har släppt plastleksakerna från när de va små barn" Du ser ju bara där... Plåt är ju skitmanligt, snus är skitmanligt, dra mycket soppa är skitmanligt, stort är manligt. Sammansatt är det ju jävligt manligt att vara fet, lukta skit i käften, väsnas mycket och ha mycket gaser, ser inget positivt, enbart primitivt. Inte riktigt lönt att diskutera med någon som inte förstått att utvecklingen gått framåt på 40 år heller... Ta det som ett skämt bara, ingen idé att sura upp sig över det wink

Jag drar inte alla jänkarentusiaster över ett strå heller, vet många som är vettiga människor som bara fullit för den kulturen och gillar bilarna, men de behöver inte se ned på folk som gillar andra bilar och de kan förstå varför vi gillar vad vi gillar också(AcesHigh666 du verkar helt klart vara en av dem och en vettig kille!). Fel att bara förstå att det finns folk som gillar olika bilkulturer?


430 Inlägg
12 augusti 2009
#344
hahaha de e rätt sköj de här...folk blir lite upprörda de är sunt att ventilera lite...först vill jag bara säga att jag inte alls ser ned på någons bilintresse möjligtvis hästintresserade men det är en annan sak, skulle snarare säga att jag är ganska så ensam i mitt jänkebilsintresse då de flesta jag umgås med gillar japs el europe bilar stylade el trimmade osv...men jag håller med om att det finns en del som är sånna och det är tråkigt då våran hobby borde ena oss istället...ta som exempel då när jag anordna en egen cruising, det var öppet för alla oavsett bil, vad jag reagera över här det var snarare att de jämförde bromsverkan och väghållning från en supra el skyline med en jänkare från 60 talet och då påstod att jänkarna va skit bara för det...vilket blir en något snedvriden bild av det hela...

Mopar or no car!

5 111 Inlägg
12 augusti 2009
#345
Vad man också ska tänka på är att de s.k. "muskelbilarna" var inget annat än vanliga familjebilar som fått lite större motor. Exakt samma bilar kunde säljas till amerikanska medelsvenssons med rak sexa och fyrdörrars stolpkaross, med lite mindre glorifierad image, färre fartränder och kanske annat namn, men trots allt samma grundkonstruktion. Ska man jämföra med en samtida europé som riktade sig till samma målgrupp i sitt land så ligger ju en Volvo 140 nära till hands och den har inte någon vidare väghållning den heller. Några riktiga sportbilar har det ju under efterkrigstid varit ont om från USA, undantaget heter Chevrolet Corvette, och den var faktiskt rätt tidig med både IRS och skivbromsar runt om vilket var högmodernt år 1963... En Ferrari från den tiden kunde mycket väl ha både stel bakvagn med bladfjädrar och trumbromsar runt om.


33 Inlägg
12 augusti 2009
#346
Thunderbolt tackar för infon. För det ser verkligen ut som orginal bilar när man tittar på utsidan. Det finns även annan tävling i USa också som heter Pure Stock Muscle Car Drag Race. Där verkar det också vara in riktia på orginal. Man får ju i alla fall en uppfattning vad de kraftfullaste bilarna på den tiden gick för rakt fram. Och undan gick det.

Har ett repotage från Teknikens värld när de testar Chevrolet Chevelle från 1964 (45 år sedan) med en rak 6a i sig på 140hk (V8 hade 195 hk) och med automat tvåsteg powerglide låda isig. Trumbromsar utan servo runt om och en tjänstevikt på 1450kg. 0-100km/h gick på 15.3sek. big_smile toppfart var på hela 145km/h & 100-0km/h gick på 54meter. Det ger lite info hur en 45 år gammal jänkare gick för.

Sedan är denna video från Austrailen underbar att se på när de racar med gamla bilar på bana. Här är det en del modifikation på bilarna men inte i samma klass som pro-touring eliten i USA idag.

Spana in min lilla film om min bil på:
http://www.garaget.org/video/a5wttp2rxg35
eller i HD på Vimeo http://www.vimeo.com/2523510

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 augusti 2009
#347
SS_454 skrev:
Thunderbolt tackar för infon. För det ser verkligen ut som orginal bilar när man tittar på utsidan. Det finns även annan tävling i USa också som heter Pure Stock Muscle Car Drag Race. Där verkar det också vara in riktia på orginal. Man får ju i alla fall en uppfattning vad de kraftfullaste bilarna på den tiden gick för rakt fram. Och undan gick det.

Har ett repotage från Teknikens värld när de testar Chevrolet Chevelle från 1964 (45 år sedan) med en rak 6a i sig på 140hk (V8 hade 195 hk) och med automat tvåsteg powerglide låda isig. Trumbromsar utan servo runt om och en tjänstevikt på 1450kg. 0-100km/h gick på 15.3sek. big_smile toppfart var på hela 145km/h & 100-0km/h gick på 54meter. Det ger lite info hur en 45 år gammal jänkare gick för.
Sedan är denna video från Austrailen underbar att se på när de racar med gamla bilar på bana. Här är det en del modifikation på bilarna men inte i samma klass som pro-touring eliten i USA idag.

Nu tog du i det sämsta laget. Samma bil gick att få i Z16 utförande med 350hk's 327 samt uppgraderad väghållning.

>_>

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
12 augusti 2009
#348
Polara skrev:
AcesHigh666 skrev:
Dansken- skrev:

Är inte en Corvette till stor del gjort av plast?

Jo karossen är gjord i glasfiber... men det är inget insnöade raggare bryr sig om... enligt dem så kan inget någonsin vara bättre än amerikanare... och när det väl visar sig så så kommer argument som att 40 år gammal teknik inte kan mäta sig med dagens... det stämmer visserligen att japs inte hade en chans på den tiden, men dem har ett rent hat mot allt annat än deras jänkarjärn...

Jag gillar amerikanare, men tror inte jag skulle vilja ha en pga. att många ägare verkar vara helt insnöade idioter... och sånna vill man inte associeras med

insnöade...hahaha, vad jag menade var att man inte kan jämföra 2st bilar med 40års mellanrum utan jämföra från samma epok, du verkar ju som du sa "insnöad" på vw och om du har en bubbla från 1969 så ska den då jämföras med en supra tex då eller?? det funkar inte så...man måste ju jämföra med dåtidens bilar eller hur??

Jag är inte ett skit insnöad på VW, detta är min första VW och jag är jävligt nöjd med den... men jag försvarar den inte till döden heller... och jag hatar inte heller alla andra bilmärken bara för att jag kör VW samt att jag har deras logga i min avatar...

... till skillnad från annat folk som äger en viss typ av bil kan vara jänkare, japs eller en euro... och HATAR allt som inte är av samma typ, märke eller land...

...det är det som är skillnaden mellan att gilla en bil och att vara insnöad...

Sen blev just det medellandet lite konstigt då det inte bara var riktat till dig, klart att man inte kan jämnföra 40 år gammalt på exakt samma sätt då tekniken gått frammåt...

...men det är dock lite roligt att en jänkeägare kan jämnföra sin bil med en modern så länge jänkaren går bättre.... men så fort en modernare bil är bättre på nått så blir det ett himla liv om att man inte kan jämnföra gammalt med nytt...

... men somsagt så gillar jag gamla muskelbilar och Challenger är en av mina drömbilar som jag aldrig kommer att få äga... så ta mig inte för en insnöad jävel, för jag är väldigt öppen inom bilvärlden...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fd Bannad
657 Inlägg
13 augusti 2009
#349
AcesHigh666 skrev:
Polara skrev:
AcesHigh666 skrev:

Jo karossen är gjord i glasfiber... men det är inget insnöade raggare bryr sig om... enligt dem så kan inget någonsin vara bättre än amerikanare... och när det väl visar sig så så kommer argument som att 40 år gammal teknik inte kan mäta sig med dagens... det stämmer visserligen att japs inte hade en chans på den tiden, men dem har ett rent hat mot allt annat än deras jänkarjärn...

Jag gillar amerikanare, men tror inte jag skulle vilja ha en pga. att många ägare verkar vara helt insnöade idioter... och sånna vill man inte associeras med

insnöade...hahaha, vad jag menade var att man inte kan jämföra 2st bilar med 40års mellanrum utan jämföra från samma epok, du verkar ju som du sa "insnöad" på vw och om du har en bubbla från 1969 så ska den då jämföras med en supra tex då eller?? det funkar inte så...man måste ju jämföra med dåtidens bilar eller hur??

Jag är inte ett skit insnöad på VW, detta är min första VW och jag är jävligt nöjd med den... men jag försvarar den inte till döden heller... och jag hatar inte heller alla andra bilmärken bara för att jag kör VW samt att jag har deras logga i min avatar...

... till skillnad från annat folk som äger en viss typ av bil kan vara jänkare, japs eller en euro... och HATAR allt som inte är av samma typ, märke eller land...

...det är det som är skillnaden mellan att gilla en bil och att vara insnöad...

Sen blev just det medellandet lite konstigt då det inte bara var riktat till dig, klart att man inte kan jämnföra 40 år gammalt på exakt samma sätt då tekniken gått frammåt...

...men det är dock lite roligt att en jänkeägare kan jämnföra sin bil med en modern så länge jänkaren går bättre.... men så fort en modernare bil är bättre på nått så blir det ett himla liv om att man inte kan jämnföra gammalt med nytt...

... men somsagt så gillar jag gamla muskelbilar och Challenger är en av mina drömbilar som jag aldrig kommer att få äga... så ta mig inte för en insnöad jävel, för jag är väldigt öppen inom bilvärlden...

en 40 år nyare prestandabil bör köra från en gammal jänk, och om den inte gör det så är det ju roligt, att börja räkna upp 40 år nyare bilar som kör ifrån en jänk är ju bara löjligt, då den SKA vara bättre?

litegrann som att det är jättestort i Usa att köra ifrån bigblocks med smallblocks, bara för att smallblockarn ska vara slöare?

Siarnaq, att du inte argumenterade imot ser jag på något sätt som en vinst?wink

ser fram emot mothugg, bland dom roligare diskussioner jag har haft genom åren!

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 augusti 2009
#350
Hedning skrev:
en 40 år nyare prestandabil bör köra från en gammal jänk, och om den inte gör det så är det ju roligt, att börja räkna upp 40 år nyare bilar som kör ifrån en jänk är ju bara löjligt, då den SKA vara bättre?

litegrann som att det är jättestort i Usa att köra ifrån bigblocks med smallblocks, bara för att smallblockarn ska vara slöare?

Siarnaq, att du inte argumenterade imot ser jag på något sätt som en vinst?wink

ser fram emot mothugg, bland dom roligare diskussioner jag har haft genom åren!

Vad är det för mening med att komma med mot-diskussioner, som du "skjuter ner" med den inbitna Hemi Domination attityden?
Ser ingen poäng med det, whatsoever.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

68 Inlägg
13 augusti 2009
#351
Tycker att jämföra Nya japps mot Gammla jänk inte håller i slutändan,
Jämföra nya jänk mot nya Japps,
lr gammla mot gammla,

Resten e bara bullshit,  men en liten cool sak är att top fuel kör med detroit järn , varför kör dem inte med saab motorer lr toyota ?  vet nån.
Senast redigerat av Athlonx91 (13 augusti 2009)


10 287 Inlägg
13 augusti 2009
#352
Reglementen, kultur, infrastruktur och historia.


Reglementen låser till vissa lösningar

Kulturen och historiskt är 1/4 mile racing uppbyggd kring "Detroit" och det som - i denna konservativa kontext - är acceptabelt

Infrastrukturen är uppbyggd kring en stor eftermarknadsindustri med prylar till "Detroit"


Om man skulle släppa det fritt och det fanns tillräckliga ekonomiska intressen så torde man vara rätt blind om man inte förstår att det skulle utvecklas andra lösningar men genom att reglementen etc håller "kontroll" på det hela så skulle en avreglering sannolikt få till följd att allt skulle kollapsa.

Jämför vad som hände i CanAm i början på 70 talet när man inte reglerade (tillräckligt) och man "släppte in" Porsche som fick bygga som dom ville i princip. Det resulterade i en teknisk lösning på ingenjörenas villkor och inte på förarnas eller på tävlingsformens villkor.

/Göran



Athlonx91 skrev:
Resten e bara bullshit,  men en liten cool sak är att top fuel kör med detroit järn , varför kör dem inte med saab motorer lr toyota ?  vet nån.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

269 Inlägg
13 augusti 2009
#353
Har alltid ansett att en frän bil är en frän bil, sen om det står supra eller cuda i röven på den spelar liksom ingen roll, det är upp till betraktaren att se skönheten i bilen.

Sen gällde ju diskutionen hur snabba gamla jänkare var, och det kan väl anses som att de var faktiskt rätt snabba, har läst siffror från höga tolvor till låga fjorton, så kanske någonstans mitt i där stämmer, sen skall man väl också betänka att detta var med stenhårda puckar och bladfjädrar..

Polarn körde t.ex. 12:91 180km  med sin supra mkiv -94, helt orginal förutom att han hade slicks.
Så lite fränt är det att de körde kanske 13:75 med en bil från flintatiden smile

Mopar or no car:)

68 Inlägg
13 augusti 2009
#354
"Har alltid ansett att en frän bil är en frän bil, sen om det står supra eller cuda i röven på den spelar liksom ingen roll, det är upp till betraktaren att se skönheten i bilen."


stämmer jäkligt bra, jag har ingen favorit mellan jänke och EU o japps, men dem går satans bra.
och på den gamma tiden 60-70 talet , så hade jänkarna övertag i racingvärlden , så e det bara.

nu har jag inte så bra koll på villka som har övertaget i racing världen,
Senast redigerat av Athlonx91 (13 augusti 2009)


269 Inlägg
13 augusti 2009
#355
Ford GT40 vann ju Le mans fyra år i rad 66 - 69, men den har jag ett svagt minne av är byggd eller utvecklad i England av Carol Shelby, dock sitter det en ford motor i den och ford stod bakom bygget.

Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet?? smile

Mopar or no car:)

3 354 Inlägg
13 augusti 2009
#356
gurragas skrev:
Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet?? smile

höjden den var grovt räknat 40" hög?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

269 Inlägg
13 augusti 2009
#357
Seth skrev:
gurragas skrev:
Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet?? smile

höjden den var grovt räknat 40" hög?

Bravo, du vann en karta över rastplatser i Kristinehamn smile (gammalt skämt i nöjesmassakern)

Mopar or no car:)

68 Inlägg
13 augusti 2009
#358
Du har vunnit ett avgassystem från Datsun, grattis:P


Eliminator
1 441 Inlägg
13 augusti 2009
#359
gurragas skrev:
Ford GT40 vann ju Le mans fyra år i rad 66 - 69, men den har jag ett svagt minne av är byggd eller utvecklad i England av Carol Shelby, dock sitter det en ford motor i den och ford stod bakom bygget.

Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet?? smile

Nej, det var Shelby Cobran, som både fanns som cab och kupe, den utvecklades från en engelsk bil.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

81 Inlägg
13 augusti 2009
#360
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Sexyicecube skrev:
Camaron väger in på 1520 med 2 pers + last. Den bromsar lika bra som min moderna vardagsbil utan abs.

Siffran är tagen ur luften, poängen var att en modern bil i samma viktklass spöar skiten ur jänkeplåten.

Prova mot en AC 427 Cobra, eller en Barracuda 440 magnum sixpack, eller en Mustang 429 Mach I, eller en Dodge Charger, eller en Dodge Super bee..
Visserligen gamla härkar, men det är nog inte många moderna skrindor som tar dom..

Jag har piskat många nya dyra fina plastraketer med min Mach 1 429 Cobra Jet:cool:(som i och för sig inte heller är billig att köpa idag).
Att min väghållning är sämre än på en ny bil är ju ganska självklart.Men jämför väghållning på min veteran och en "japs" eller "Hitlerkälke" från samma tid, då är det garanterat fördel Mach 1.

MVH
Cobra Jet


Sök