3509
Sök

Funderar på att börja med off road-cykling

Go back to hell you styling beast of satan!
70 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare!

Jo, det är så att jag funderar på att börja med off road-cykling. Tänkter köra på stigar och i orörd terräng. Finns det någon som vet vilken cykel man ska välja, dirtbike eller mountenbike samt vart man kan köpa dom?

Har tänkt mig en prisklass runt 1500-2500 kr, inte högre genom att jag inte vet om det är nått för mig. Har visseligen testat lite grann och det verkar riktigt kul! smile

Vore tacksam om nån kan ge lite tips osv! big_smile

//Volvo-jansson

Volvoentusiast

434 Inlägg
3 augusti 2009
tjenare. jag kan säga att jag som själv håller på med cykling inte kan rekomendera en cyke för den prisklassen. Bara för att då kommer det faktiskt blir mera skruva än cykla. Det är bättre att satsa på en beggad hojj för cirka 3000-5000. då kan du få en skaplig cykel för pengarna. Den sorts cykel du vill ha kallas XC (cross country)

//Christopher

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

173 Inlägg
3 augusti 2009
En cross country är väll vad du ska ha..? En mountainbike som är dämpad endast framtill. Jag hade gått på begagnatmarknaden.. Köper du en ny cykel för 2-3.000 kr så får du bara skitkomponenter. Då syftar jag främst på växlar, bromsar och framgaffeln.

http://www.blocket.se/stockholm/MTB_Cre … =7&w=3

Denna cykel är nog den mest prisvärda på blocket just nu. Den kostar 3800. Jag håller med föregående. Du kommer fort inse att du tjänade på att lägga dom där extra tusenlapparna... : P

Have fun! (:
Senast redigerat av MightyMike (3 augusti 2009)

340 Inlägg
4 augusti 2009
XC cyklar finns som både framdämpade och heldämpade, likheten dom emellan är sittgeometrin.
En Renodlad Downhill hojj är heldämpad ch hopplös att cykla uppför med, du sitter helt fel för den uppgiften, men helgrym nedför.
För att något ska vara roligt första gångerna så ska man ha bra material som inte förtar glädjen.
Se om du kan låna en cykel några turer av någon bekant innan du gör inköpet, en cykel är ganska stor och har mycket rörliga delar så lägger du 1500:- på den så kan jag nästan till 100% säga att du inte kommer finna denna fantastiska sport värst stimulerande.

12 086 Inlägg
4 augusti 2009
Du får knappt en cykel för dom pengarna, köp en tv och få cykel på köpet ist tongue Det är samma skit du får iaf..

Sök