3485
Sök

Missljud från växellåda Volvo 940

19 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
Hej där!
Efter att tagit en längre tur med bilen märkte jag att det kommer missljud från växellådan när bilen står och går på tomgång eller körs sakta framåt. Trampar man ur försvinner ljudet helt men kommet tillbaka direkt när man släppt upp kopplingen.

Bilen i fråga är en Volvo 940 turbo -94. Har bytt växellådsolja på den för cirka en månad sedan och inte kört någon längre sträcka med den förens den gång då missljuden började.

Innan oljebytet hörde jag mig för med en som länge arbetat med volvobilar och han sa att man skulle använda vanlig rödolja i lådan. Jag har kört på sådan olja nu men tycker att bilen är trög i växelspaken samt att ljudet uppkommit.

Tror ni att oljan har med ljudet att göra eller beror det på något annat? Vilken olja ska man egentligen ha till 940?

Tack på förhand!

562 Inlägg
9 augusti 2009
Urtrampningslager kanske?

9-5 Aero Sedan -05

152 Inlägg
9 augusti 2009
som sagt det är urtramningslagret som börjar bli dåligt!

19 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Rätta mej om jag har fel men urtrampningslagret används väll när man trampat ur? Missljudet försvinner ju när man trampar ut och kommer igen när kopplingen är uppsläppt.

Avstängd
386 Inlägg
9 augusti 2009
Om du kopplar och det blir tyst så brukar det vara utrampningslagret som är dåligt. För när pedalen är upp så e det inge tryck på lagret och då brukar det föra oväsen men om du trycker ner pedalen då blir det tryck mot lagret och då brukar det bli tyst.

19 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Aha bra! Eller bra e de la inte men nu vet jag vad som ska fixas i allfall! Tack för snabba svar. Ingen som har något att säga angående rödolja i växellådan?

Sök