2632
Sök

Köpråd: Cab med Turbo.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!


Har lite mer en ett år tills förstabilen ska införskaffas men har bestämt att det ska vara en cab och helst med så mycket tryck som möjligt.
Alltså söker jag en bil med turbo då jag varken kommer ha tid, ork eller pengar för att trimma en sugmotor.
Har kollat mycket på Saab 900/93 i lite olika Turbo utföranden då det är den är relativt billig, snygg och ganska lätt trimmad. Men av lite olika anledningar skulle det vara roligare att skaffa en annan bil.

Så nu vill jag få många tips på Cabar som ser bra ut, ligger under 50.000sek och ska helst ha en hk minimum på 200hk.

Mvh Mike smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2009
#2
Med tanke på ditt användarnamn så Bmw 325/328 cab, visserligen 192/193hp orginal med med 328an räcker det bara att byta insug för att få 210-220hp då den är strypt från fabrik. En vinnare när vägen svänger men får stryk mot en chippad turbo rakt fram.

Annars är Saab ett klipp numera eftersom de ligger så lågt i värde

Och kom ihåg att handbroms som substitut för bakhjulsdrift när man skall leka är som ett ankare som substitut för bromsar när man skall stanna wink
Senast redigerat av Rquired (10 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

157 Inlägg
10 augusti 2009
#3
Äh köp dig en Saab,mycket bil för pengarna smile

806 Inlägg
10 augusti 2009
#4
måste hålla med om Saab faktiskt spöar 325/328 rakt fram så det skvätter orginal tom om du har lite över 200 hk! Saabar går för jävla bra och det gör inte 235/328 rakt fram  men i kurvor blir det annan historia om Bmw ägarn vågar pressa och oftast vågar dom inte pressa i kurvor heller så saab är vinnare:D


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
Med tanke på ditt användarnamn så Bmw 325/328 cab, visserligen 192/193hp orginal med med 328an räcker det bara att byta insug för att få 210-220hp då den är strypt från fabrik. En vinnare när vägen svänger men får stryk mot en chippad turbo rakt fram.

Annars är Saab ett klipp numera eftersom de ligger så lågt i värde

Och kom ihåg att handbroms som substitut för bakhjulsdrift när man skall leka är som ett ankare som substitut för bromsar när man skall stanna wink

Jo bmw har jag med kollat på 328:an isf, vet du och jag snackade lite om det innan.
Men det är bara det när det med insuget är kirrat så står man ju bara där ju.
Som studerande kommer jag inte kunna turbo konventera eller liknande. Så Turbo är nästan ett måste om jag inte lugnat ner mig lite ang Hk och Nm tills dagen är kommen smile

Kwek skrev:
Äh köp dig en Saab,mycket bil för pengarna:)

Jo jah vet!
Underbart fina bilar dock framhjul men det spelar ingen överdrivet störreroll då jag nästan bara vill ha Hk och Nm.
Men anledningen till att det skulle vara roligare att skaffa något annat är att jag redan vet en som kör 900 2.0T smile

Men mer tips!!!
Senast redigerat av Driftkungen (10 augusti 2009)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

260 Inlägg
10 augusti 2009
#7
Jag skulle valt saab då dom är mycket billiga nu och så tycker jag inte att bmw cabarna är värda det folk begär.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#8
lodiseN skrev:
måste hålla med om Saab faktiskt spöar 325/328 rakt fram så det skvätter orginal tom om du har lite över 200 hk! Saabar går för jävla bra och det gör inte 235/328 rakt fram  men i kurvor blir det annan historia om Bmw ägarn vågar pressa och oftast vågar dom inte pressa i kurvor heller så saab är vinnare:D

Okaj jo som jag sa så vill jag gärna ha saab men då en snubbe redan har det som nästan är i samma ålder som jag känner lite halft är det ju inte överkul. Men fler tips smile

mrpalmer skrev:
Solklart val!! saab! kolla in denna: http://www.blocket.se/halland/Saab_900s … 10&w=3

Eller din om två år big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#10
mrpalmer skrev:
Nja du jag vet inte det wink

neejdå var bara skämt, men är mer sugen på 93 än 900 vilka motorutförande ska man kolla på som passar min budget och vad är vanliga fel?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

796 Inlägg
10 augusti 2009
#11
Driftkungen skrev:
mrpalmer skrev:
Nja du jag vet inte det wink

neejdå var bara skämt, men är mer sugen på 93 än 900 vilka motorutförande ska man kolla på som passar min budget och vad är vanliga fel?

Här är lite fakta ;



Modeller:
3-dörrars coupé 98-02
5-dörrars 98-03
Cabriolet 98-03

Motorer/utrustningar:
1998:
B204I 2.0i 130hk utan turbo, spridare "91 42 423", Bosch "0 280 150 432" 250cc/min
B234I 2.3i 150hk utan turbo, spridare "91 42 423", Bosch "0 280 150 432" 250cc/min
B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-Flow-IC, Trionic 5, spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
D223L 2.2TiD 115hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC
Utrustingspaket: S och SE

1999:
B204I 2.0i 130hk utan turbo, spridare "91 42 423", Bosch "0 280 150 432" 250cc/min
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer), spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-flow-IC, Trionic 5, miljöklass 2 (1 lambdasensor), spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-flow-IC, Trionic 5, spridare "91 42 449 (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
B204R 2.0t 200hk med turbo (T25), X-flow-IC (röret mellan turbo och IC heter: 47 29 950), Trionic 5 och starkare WG-klocka (Art.Nr: 91 85 380 (32000439)), spridare "91 42 449 (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
B235R 2.3t 225hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, TWR-programvara, men det borde vara utbytt på alla numera. Spridare "91 77 122", Bosch "0 280 155 749", 350cc/min
D223L 2.2TiD 115hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC
Utrustningspaket: S/SE/Sport/Viggen

2000:
B204I 2.0i 130hk utan turbo, spridare "91 42 423", Bosch "0 280 150 432" 250cc/min
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-Flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer), spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-flow-IC, Trionic 5, miljöklass 2 (1 lamdasensor), spridare "91 42 449" (30551847), Bosch "0 280 150 431" 350cc/min
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7 och en kass kobra (smal), spridare "91 88 707", Bosch "0 280 156 022", 272cc/min (bruna, lågt flöde!)
B205R 2.0t 205hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B235R 2.3t 230hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC
Utrustningspaket: S/SE/Aero/Viggen

2001:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B205R 2.0t 205hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B235R 2.3t 230hk med turbo (Mitsubishi TD04 15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC
Utrustningspaket: S/SE/Aero/Viggen

2002:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC
Utrustningspaket: Polar Edition/Sport Edition/Salomon Line/Aero/Viggen

2003:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7, spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-flow-IC, Trionic 7 (endast cab), spridare "91 81 322" (55557323), Bosch "0 280 156 023", 372cc/min
Utrustingspaket: Polar Edition/Sport Edition/Aro (endast cab)

Inredningar:
1998-2001 har funnits med plyschklädsel i 2 färger: mörk och beige (ljus).

Alla årsmodeller har haft skinnklädsel, i 3 färger: ljusgrå, svart och beige (ljus).

Skinnklädslar från 2002 har "turbo" inpräglat i stolsryggen.

2000 kom den första Aero-modellen. Den modellen hade en speciell klädsel i svart eller beige. Stolarna liknar lite Aero-stolarna från 9000.

Från och med 2001 har Aero-modellen svart skinnklädsel med lite större skålning, även känd som "viggen-inredning" men inte i det 2-färgade utförande som ofta Viggen levererades med (svart och sittytorna i kontrastfärg (blå, orange, röd, gul?) samt Viggen-emblemet inpräglat i ryggen istället för "turbo" hos Aero-modellerna (dock endast efter 2002!)).

Från 2002 finns "halvskinn" där sittytan är i ett grövre tyg och sidorna i skinn (ingick i SportEdition-paketet). Jfr 9-5 som fick samma uppgradering 2002.

Från 2002 är även "heltyg-klädslar" i ett grövre tyg likt det som sitter i 9-5. Plysch utgick?

2002 byttes också huvudinstrumentet ut mot en modell med mindre ikoner och lite "djupare" färgsättning, samma som på 9-5 fr.o.m 2002/2004(?)
Modeller med T5-motor har "Check Engine" och "Check Gearbox"-lampor medans T7 har motorsymbol och "kugghjul" istället.

Endast skinnklädslar har funnits med elstyrning. 3 nivåer av elstyrning:
Inga stolar, bara förarstolen (utan minne) och båda framstolarna elstyrda varav förarstolen med minne.

Baksätet har funnits med eller utan värme (endast skinnklädsel) samt med eller utan integrerade barnstolar.

Dörrsidor finns i plysch, skinn och grovt tyg (från 2002) i till övrig klädsel matchande kulör.

Vissa plastpaneler i inredningen är också färgmatchade: panelerna under instrumentbrädan, handsfacket och på sidan av mittkonsolen (finns alltså i grå, svart och beige).

Instrumentpanelen finns i 4 olika varianter:
Standard mörk plast
Mörk valnöt (träpanel) (400 111 993)
Aluminium (kallas Titan av SAAB) (400 131 520)
Kolfiber (400 112 561)

Kolfiberpanelen satt som standard i Aero från 2001 samt i Sport Edition från 2002, dock kunde träpanel väljas istället.

Exteriör:
9-3 har levererats med 5 olika exteriörpaket:

Standard:
Främre och bakre spoiler utan "läpp" undertill samt diminutiva sidokjolar i svart plast.
Olackade backspeglar
Med eller utan liten vinge på bakluckan.
Med eller utan dimljus i frontspoilern.

Sport:
Främre och bakre spoiler lika Standard men med liten läpp både fram och bak. Sidokjolar lackade i bilens kulör. Lackade backspeglar. Liten vinge på bakluckan.
Dimljus i frontspoilern.

Sport 1999 och Aero 2000: Samma som Sport fast med bridgespoiler lackad i bilens kulör (Aero hade Aero-emblem på framskärmarna).
Dimljus i frontspoilern.

Aero 2001-2002 (cab 2003): Samma som Viggen fast med samma bridgespoiler som Aero 2000.
Dimljus i frontspoilern.

Viggen 1998-2002: Annorlunda kjolar både fram och bak (större och "bulligare"). Större sidokjolar. Annan bridgespoiler vilken omöjliggör elantenn (täcker platsen där den skall sitta) och har därför en större antenn på taket som innehåller både radio och telefon.
Dimljus i frontspoilern.

Från 2001 sitter SAAB-emblem överallt (till skillnad från SAAB Scania på 98-00) samt "hajfena" telefonantenn på taket (cab: liten "pinne" på höger sida). Hajfenan kan vara antingen en "dummy" utan funktion eller med antenn för 900/1800-bandet för GSM-telefon (funkar även för UMTS, 3G).

Cabbar har en annan vinge bak än övriga 9-3or. Den liknar lite 9-5 sedan. Monterades som standard på Aero och Viggen cab.

Ljudsystem:
Radioförberedelse:
4 högtalare (instrumentpanelen fram (3,5") och hatthyllan bak (6x9") (på cab 6,5"-högtalare i sidopaneler/armstöden bak)). Elantenn (dock inte på Viggen, se ovan) och ISO-kontaker för anslutning av eftermarknadsstereo. Fördraget för CD-växlare i bagaget. Endast SAABs egen CD-växlare går dock att använda, och endast i kombination med AS2 eller 3.

AS2:
Samma som Radioförberedelse men med en 2-höjds huvudenhet med antingen CD-spelare eller MC (kassett). Rattkontroller. Använder SID som display.

AS3:
Samma som AS2 men med högtalare i framdörrarna (6,5") och extra slutsteg på höger sida av mittkonsolen (vänster sida på högerstyrda bilar, alltså passar inte monteringsjärnet till slutsteget från en högerstyrd bil på en vänsterstyrd).

Det går att uppgradera fritt ända från Radioförberedelse till AS3, alla sladdar är fördragna.

Utrustningspaket
S
SE:
ACC, Farthållare, Färddator, Invändiga dörrhandtag i blank finish, Plyschklädsel Select, Läderklädd ratt/knopp, Lättmetallfälgar 6,5x15", Backspeglar lackerade i karossens färg, Radioförberedelse, 4 högtalare, el-antenn, fjärrkontroll i ratt och kablage till CD-växlare, SE-emblem.
Sport 1999
Aero 2000
Aero 2001-2002
Red&Blue:
Var till 2.0i och innebar röd eller blå metallicfärg.
Polar Edition:
ACC, Plyschklädsel, AS2, Spoiler på bakluckan, Stålfälgar, SID1
Till Polar Edition kunde man köpa till ett Premiumpaket: lm-fälgar, Läderklädd ratt-knopp-damask, Farthållare, SID2
Sport Edition:
Utöver Polar Edition: Farthållare, SID2, Inv. dörrhandtag i blank finish, Läderklädd ratt-knopp-damask, Textil/Läderklädsel inkl. dörrsidor med läder, lm-fälgar med 205/50-16 däck, kolfiberpanel, Extriört sportpaket: sidopaneler och stötfångarförlängning, Dimljus fram, Sportavgasrör, SE-emblem
Salomon line:
Takbox, Kolfiberinstrumentpanel, ev. larm.
Aero 2003:
Extriört Sportpaket ”Aero”: Sidopaneler och stötfångare, lm-fälgar 215/45-17, TCS, elmanövrerade stolar, Sportratt, textilmattor, hf-förberedd, Aero emblem, ej kolfiberpanel

Övrig utrustning:
Bilar med Trionic 7 kunde få TCS som tillägg, standard på Aero(?).

Farthållare sitter i de allra flesta bilar, inte säkert den kunde väljas bort.

Alla bilar har sidokrockkuddar i framstolarna (med givare i framdörrarna, aktas när man uppgraderar till AS3 och skall montera högtalarna!) och krockkudde i ratten. Krockkudde på passagerarsidan var tillval.

Alla bilar har elhissar och elektrisk inställbara backspeglar (till skillnad från 9-5 så finns det ingen minnesfunktion på backspeglarna).

Inre backspegel fanns med automatisk avbländning. Heter som tillbehör: 400 129 201

Alla svensksålda bilar hade stolsvärme i framstolarna (med andra ord en lätt sak att se om bilen är importerad).

Alla bilar levererades med litet prylfack brevid cigg-uttaget (som bara har en plastplugg som måste sitta på plats, annars kan kupéluftsensorn få fel information) om inte "rökarpaket" valdes som innehöll cigg-tändare och askkopp på prylfackets plats. Många importerade bilar har rökarpaketet.
Rökarpaketet består av:
Främre askkopp: 47 07 295
Bakre askkopp (mittkonsolens baksida): 49 04 660
Cigarettändare: 12 785 424
Vill man istället ha facket fram istället för askkopp så heter den Förvaringsfack 400 111 985

SID fanns i 2 modeller med olika mycket info. I Sverige är den mindre SIDen mycket ovanlig.
Den stora SIDen har följande funktioner:

      Tid till ankomst
      Avstånd till ankomst
      Hastighetsvarning
      Alarm (tid)
      Genomsnittsförbrukning de senaste 100km
      DTE: hur långt man kan köra på kvarvarande bränsle i tanken
      Genomsnittshastighet
      Yttertemperatur


Aircondition finns i alla bilar. Skillnaden ligger i om det är manuell (3 vred; värme, fläkt, distribution samt knappar för bakrutevärmare, recirkulation samt AC på/av) eller ACC; automatisk klimatkontroll med temperaturinställning.

Elektrisk taklucka fanns att få.

Mittarmstöd fäst i förarstolen. Påverkar mittkonsolens prylfack, se nedan. Färganpassad med resten av klädseln. Får ej monteras på 3D och cab då armstödet kan slå i växelspaken. Inte säkert det ens _går_ att montera, fästet i stolen saknas nog.

4-stegad automatlåda med 3 program (sport, vinter och "normal") fanns som tillägg på alla utom Viggen(?).

Under SID, över stereo finns möjlighet att ha SAAB orginal mugghållare som ersätter plastlisten som sitter där i vanliga fall. Går inte att montera på SAAB 900 94-98 (SIDen är större). Heter: 400 126 488
Finns även fäste för mugghållare i båda framdörrarna på alla bilar (känns igen som en skåra på insidan av prylfacket i dörrarna fram). Heter: 400 130 076
Finns också mugghållare (med myntfack) för prylfacket i mittkonsolen mellan stolarna. Kunde inte fås om man valt mittarmstöd (då locket inte går att öppna pga att armstödet är i vägen. Har man armstöd byts locket på prylfacket ut mot ett lock som bara är en list runt kanten och som gör att prylfacket saknar lock.) Heter: 400 126 504

På passagerarsidans del av mittkonsolen fanns möjlighet att få ett prylfack i form av ett nät. Kan eftermonteras, man byter då hela den plastskölden. Färganpassad.

4 olika rattar:
Plastratt, mycket ovanlig: 45 32 248
Läderratt 400 107 546, samma som i 9-5 och ng900 -98
Läderratt med perforerat läder "Aero": 400 111 324
Läderratt med träinlägg: 400 109 054

Telefonförberedelse i 3 nivåer:
Utan telefonförberedelse
TELE1 där sladdar var dragna för att kunna få ström till telefonen samt sköte Mute på stereon vid inkommande samtal.
TELE2 där förutom TELE1 det även sitter in mikrofon i panelen vid backspegeln i taket (räfflat hål, finns på alla).
Efter 2001 följde även en "äkta" hajfena med telefonantenn med (vid ingen telefonförberedelse så var det en "dummy").
TELE2 fanns inte på cab(?)

Hur man tyder VIN-nummer (chassienummer) för og9-3:
1 Geografiskt område
Y = Nordeuropa
2 Land
S = Sverige
3 Biltillverkare
3 = Saab Automobile AB
4 Produktlinje
D = 9-3
5 Modellserie
A = Saab 9-3 med förarairbag
B = Saab 9-3 med förar- och passagerarairbag
C = Saab 9-3S med förarairbag
D = Saab 9-3S med förar- och passagerarairbag
E = Saab 9-3SE med förarairbag
F = Saab 9-3SE med förar- och passagerarairbag
G = Saab 9-3 Aero med förarairbag
H = Saab 9-3 Aero med förar- och passagerarairbag
N = Saab 9-3 Viggen med förarairbag
P = Saab 9-3 Viggen med förar- och passagerarairbag
6 Karossutförande
3 = 3-dörrars
5 = 5-dörrars
7 = Cabriolet
7 Växellåda
5 = Manuell 5-växlad
8 = Automatisk 4-växlad
8 Motorvariant
J = 2,0 i, B204I
B = 2,3 i, B234I
N = 2,0 T, B204L
D = 2,2 TiD, D223L
T = 2,0 T, B204E
P = 2,0 T, B204R
G = 2,3 T, B235R
H = 2,0 T, B205L
K = 2,0 T, B205R
C = 2,0 T, B205E
9 Kontrollsiffra
0 - 9 eller X
10 Årsmodell
W = 1998
X = 1999
Y = 2000
1 = 2001
2 = 2002
3 = 2003
11 Produktionsort
2 = Trollhättan
7 = Nystad
9 = Trollhättan, förserie
12 Tillverkningsnummer
000001-999999

Övrig information:
När Viggen skulle introduceras vill SAAB göra en riktigt "tuff" bil. Man överlät då åt det engelska bilförädlarföretaget TWR att göra programvaran till Viggenmotorn (som var samma som 9000 Aero men med lite mindre turbo och uppgraderade kolvar och styrsystem).
Tyvärr blev resultatet riktigt dåligt och bilarna gick dåligt. SAAB utvecklade då sin egen programvara som gjorde att motorerna gick bättre och fick 5 hästar mer. Samma motor, med samma programvara sattes sen i 9-5 Aero från och med 2000 när de introducerades.

Det finns ett räfflat hål i belysningen mitt i taket. Detta är glaskross-sensorn för larmet. På cabbar sitter denna i rutbågen istället, finns ingen möjlighet till mikrofon på cabbar.
Det är glaskross-sensorn till larmet.
Sidonot: Beroende på om man har skinnklädsel eller tygklädsel har den olika känslighet.
Sidonot 2: om man trycker på NIGHT PANEL efter att man tagit ur nyckeln så står det "FULL THEFT ALARM" (eller motsv. beroende på språk) och håller man då NIGHT PANEL inne så står det "DOOR ALARM ONLY" dvs, man stänger av glaskrossen. Detta kan vara bra om man lämnar t.ex. en hund i bilen.
Sidonot 3: Lämna för F*N inte en hund i bilen om solen är framme!!! :evil:

Bilder:
Den dåliga kobran som endast satt på B205L (185hk) årsmodell 2000:
http://slottet.mine.nu/~bollman/forumbilder/cobra.jpg
Bridgevingen på cabbar:
http://www1.garaget.org/archive/38/3707 … 524975.jpg
Sportpaketet:
http://www1.garaget.org/archive/38/3707 … 275561.jpg
Bil utan vinge:
http://www1.garaget.org/archive/11/1002 … 953121.jpg
Aero/Viggen med Viggen-vinge
http://www1.garaget.org/archive/70/6936 … 359330.jpg
Lilla vingen bak och sportpaket:
http://www1.garaget.org/archive/29/2824 … 16062.jpg]
Aero/Viggen-front:
http://www1.garaget.org/archive/33/3286 … 381865.jpg
Aero-vinge bak:
http://www1.garaget.org/archive/1/649/6 … 1-1116.jpg
Aero 2000 inredning:
http://www1.garaget.org/archive/96/9500 … 994728.jpg
http://www1.garaget.org/archive/96/9500 … 994730.jpg

Hemma bra, garaget BÄST!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2009
#12
Mrpalmer: Haha lite? lol

Inget illa menat, där står ju allt man behöver veta smile
Senast redigerat av Rquired (10 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
10 augusti 2009
#13
Jag hade satsat på 9-3:an. Känns lyxigare och som en modern bil. 900:an känns lite smågammal. Köp en 9-3 så blir du nöjd.

Ang. 200 hk och uppåt så är det endast Aeron som har detta original. Men jag misstänker att du ska trimma, så då är det väl strunt samma. Vanliga 2,0t är sköna de med. Är det seriöst trim du ska pyssla med så har jag förstått att T5-motorn är mest trimvänlig.

796 Inlägg
11 augusti 2009
#14
Tunestream skrev:
Jag hade satsat på 9-3:an. Känns lyxigare och som en modern bil. 900:an känns lite smågammal. Köp en 9-3 så blir du nöjd.

Ang. 200 hk och uppåt så är det endast Aeron som har detta original. Men jag misstänker att du ska trimma, så då är det väl strunt samma. Vanliga 2,0t är sköna de med. Är det seriöst trim du ska pyssla med så har jag förstått att T5-motorn är mest trimvänlig.

Håller med satsa på 9-3an!

Hur menar du nu? 9-3an fanns ju att få med samma motor som aeron utan att den hade diverse olika utrustningspkt!

sen ÄR motorn som jag har trionic5 på 200 hk orginal den mest trimvänligaste! och bra mkt billigare att försäkra en aeron! big_smile

Hemma bra, garaget BÄST!

265 Inlägg
11 augusti 2009
#15
mrpalmer skrev:
Hur menar du nu? 9-3an fanns ju att få med samma motor som aeron utan att den hade diverse olika utrustningspkt!

Ja, det gjorde den kanske. Fel av mig isåfall. smile

Turbo lover
555 Inlägg
11 augusti 2009
#16
Plastruta bak på BMW cabbarna är ju för jäkla fattigt, så lätt en 9-3 cab med T5-motor och Viggenpaket. Sen allt snack om väghållning, kanske lite fel att satsa på en cab om det är det viktigaste wink


155 Inlägg
11 augusti 2009
#17
Köp en saab, titta på min så kan du inte bli annat än sugen, dock får du nog plussa på lite mer än 50k om du ska få en schysst bil.

mvh


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#18
mrpalmer skrev:
*Massa text*

Tack! Det ska jag läsa igenom en regnig dag, hehe smile

SAAB__9000 skrev:
Mrpalmer du fick nog all info han behöver hoppas jag xD , SAAB är ett bra första bil köp och en bra bil, lycka till med köpet.

Tackar, jo är ju ett tag till som sagt smile Men är man intresserad så drömmer man en bit innan;)

Tunestream skrev:
Jag hade satsat på 9-3:an. Känns lyxigare och som en modern bil. 900:an känns lite smågammal. Köp en 9-3 så blir du nöjd.

Ang. 200 hk och uppåt så är det endast Aeron som har detta original. Men jag misstänker att du ska trimma, så då är det väl strunt samma. Vanliga 2,0t är sköna de med. Är det seriöst trim du ska pyssla med så har jag förstått att T5-motorn är mest trimvänlig.

Mjo sant. Blir nog till att fullfölja stegen hoss Maptun då jag har hört att de ska vara bäst till saab. Elller om det kommit ngn bättre när bilen står på uppfarten (A).

Turbovin skrev:
Plastruta bak på BMW cabbarna är ju för jäkla fattigt, så lätt en 9-3 cab med T5-motor och Viggenpaket. Sen allt snack om väghållning, kanske lite fel att satsa på en cab om det är det viktigaste wink

Finns inget härligara än att glassa runt i en cab på sommaren, så cab är ett måste:).

Ligaya skrev:
Köp en saab, titta på min så kan du inte bli annat än sugen, dock får du nog plussa på lite mer än 50k om du ska få en schysst bil.

mvh

Den såg fin ut, viggen paketet är underbart fint.
Som jag skrev lite längre upp i tråden så ska bilen först införskaffas om ca 1,5-2år så lite hinner de prissänkas då man kan få en 2.0T för ca 70k i dag. Med fina milantal och i allmänt fint skick så tror jag det löser sig smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#20
mrpalmer skrev:
HAr du köpt ngn bil ännu? smile

Nope, ändrade planer väntar lite wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök