caromania skrev:
Rquired skrev:
... än den baktunga Porschen. Man brukar säga att kan du kasta en slägghammare med skaftet före är 911 bilen för dig, jag kan inte göra just det
Det där är väl lite överdrivet? Det gäller väl framförallt äldre modeller 911.
Visst är det lite överdrivet, där av en smiley. Men det är en förenklad förklaring av 911an som gäller även idag om du slår av det utmärkta antisladdet
Sen håller jag inte med HCT helt enkelt, S54 rasade i början men det är något som ordnats. Att M3 E46 skulle vara opålitlig och inte hålla ihop är inte hela sanningen. Som någon ovan skrev med en som rullat 21k med 460hp, Loaded, det finns flertal exempel på att det håller.
Att SMG stänger av sig är
inte ett fel. Den gör så för att skydda sig själv, hade den funktionen inte funnits och ägarna bränt runt med LC för jämnan hade lådan gett upp efter 10-15k mil och då hade alla klagat över det. LC funktionen där bilen går för allt vad den har att ge sliter helt enkelt, gör det samma "manuellt" med en annan bil skulle den inte hålla länge. När komponenterna i drivlinan blir för varma stänger den av sig just för att undvika detta värsta slitaget, inte för att den går sönder. Klart det inte hjälper att stänga av motorn bryta strömmen eller liknande, drivlinan är lika varm fortfarande och det känner bilen. Därför startar den inte...
LC finns där för att man skall kunna ge det där lilla extra föraren inte klarar för att vinna ett rödljusrace i en "bruksbil". M3 SMG är ingen racerbil och att tro så är lite löjligt.
Ett litet citat:"The S54 used to be known as the Engine of Damocles because of the tendency of early production M3s to explode spectacularly at elevated engine speeds. BMW attempted to blame vehicle owners for the failures early on but eventually started replacing rod bearings, oil pumps, and whole engines under warranty.[1] This fault was attributed to a problem with the connecting rod bottom-end bearing shells that were supplied to BMW by a third party that did not meet BMW's specifications.[2] This problem was fully corrected by BMW on engines produced after 06/2003. A recall was issued to retrofit all M3 cars with affected engines to swap to the proper bearing shells"För övrigt vann S54 titeln "engine of the year" (alltså totalt, inte bara sin grupp) år 2001 och var bästa motor i sin grupp 2001-2006. S54 låg också på listan "Ward's 10 Best Engines" från 2001 till 2004. Jag finner detta väldigt konstigt om den nu är så usel som beskrivs ovan.
Dessutom har motor och drivlina sålts på licens till ett flertal andra tillverkare (bla wiesmann) och varit mycket eftertraktad. Tror någon flera andra tillverkare stått på kö för att köpa en motor som är usel?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54#S54B32Som någon skrev har Bmw tryckt in massvis med teknik i dessa motorerna, det gör att den förstås inte är lika tålig som en gammal gjutjärnsmotor i en amerikanare med stötstänger (inget ont om HCTs Corvette, vet inte ens om det stämmer in på den) Dessutom har tekniken i dessa använts för prestanda, förbrukningen kommer i andra hand om den ens tagits hänsyn till. Så 1.3 liter/milen kan nog stämma bra. Däremot så är jag väldigt tveksam till att en Corvette skulle ligga på de siffrorna, visst lugn körning kanske då det är en högt växlad bil.
Skriver som föregående talare fast vridet för att passa min version av saken att; M3 E46 är en kanonbil som håller så bra man kan förvänta sig. Punkt!
Sedan hoppas jag TS själv kollar upp de modeller han är intresserad av. Jag är säker på att han finner lika många negativa saker om de andra modellerna som M3 E46.
Detsamma gäller M5 E39 som S62, visst hade de problem med motorn i början men det betyder verkligen inte att den är skit idag. Motorer som låter som den vore en diesel är det största problemet du kan råka ut för idag, visst är det ett skönhetsfel men det har ingen inverkan på motorn eller dess prestation. Att åtgärda det på bilar där garantin gått ut blir dyrt, men Bmw har förlängd garanti på detta så köper du inte någon av de äldsta kan du få det åtgärdat. Annars går det på ca 40k skr att ordna på aukt. verkstad.
Klart det är tråkigt att HCT inte var nöjd med sin M3a, men jag tycker inte det verkar så konstigt. M3 är mer än en sportig bil, jag vågar nästan påstå att det är en sportbil. Men det är inte en räcerbil och bränner man runt på streetrace och tror detta är det inte konstigt att man har problem.
Till vardagskörning med lite omvägar på kurvig väg och liknande (kanske till och med en bankörning nån gång?) är det däremot en toppenbil, och det är så en M3 skall användas. Till race finns CSL-modellen med kraftigare bromsar etc.