3122
Sök

Dra pluskabel.

28 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Ja har hållt på hela JÄ*** dagen med att föröka dra pluskabeln från batteriet till slutsteget. Men men jag hittar ingen stanns jag kan komma in med kabeln från motorutrymmet till kupen. Någon som har nått bra tips.

Sätter inte gärna borren i torpetväggen. Bilen är en Renault Megane 04 kombi. Snälla hjälp mig, nått litet hål lär de ju finnas men jag kan int hitta de.

MVH Kristoffer

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 augusti 2009
borde vell ha såna där gummi pluttar lr vad de heter alla kablar går igenom som på alla andra bilar? gäller bara hitta dom? måste ju finnas 1 / flera iaf ...

om inte så äre bara borra

* Klåpare
1 718 Inlägg
16 augusti 2009
Ett alternativ är att dra kabeln under bilen och in i skuffen bakom kofångaren någonstans.
Det blev enda utvägen på en Renault 5 för ett antal år sedan.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

16 Inlägg
16 augusti 2009
Hör av dig till din lokala BRL eller liknande som håller på med bil installationer, dom vet garanterat, och ger dig säkert lite tips, så gjorde jag och vips så va kabeln igenom.

"Lite bisarrt att stå på en drogfri spelning och hela tältet skriker Monsterspliffar i takt med att weedröken stiger mot taket!"

jobbar påre
751 Inlägg
16 augusti 2009
de finns gummigenomföring för kablarna på nån sida på torpedväggen...de MÅSTE de finnas..har för mig att de var framför förarplatsen på 850.om jainte mins helt fel från nån tråd....

och nej man ids inte lämna in bilen för att dom ska dra strömkabel.lol....rena rånet för inget

* Klåpare
1 718 Inlägg
16 augusti 2009
Pro_fxr skrev:
de finns gummigenomföring för kablarna på nån sida på torpedväggen...de MÅSTE de finnas..har för mig att de var framför förarplatsen på 850.om jainte mins helt fel från nån tråd....

och nej man ids inte lämna in bilen för att dom ska dra strömkabel.lol....rena rånet för inget

Tror inte han vill byta bil för att ha lite nytt ljud...

Renault brukar har riktigt taskigt placerade genomföringar som helst ska komma rakt in i mitten av instrumentbrädan så man får plocka isär halva kupén för att överhuvudtaget se kabeln.. hmm

Gör det rätt (demontering) eller gör det lätt (borra eller dra under bilen).

stahre
16 augusti 2009
Har för mig att det finns bakom handskfacket, längst ner mot a stolpen. En gummigenomföring där man lätt får plats med 21mm2 varje fall.

Hifi Freak
462 Inlägg
17 augusti 2009
Halå mår ni bra här eller? Dra kabel under bilen? skit smart... (not)

Kommer inte ihåg exakt var det sitter på megane nu. Men har för mig det finns bakom handskfacket. Men sj så vill ja alltid ha strömkabeln på förarsidan. Så ja brukar bora o sen sätta dit en gummigenomföring Tar ca 2 min.

Så bara ta fram borren. Ingen fara om du gör det snyggt.

Lycka till.

/Andreas

6 851 Inlägg
17 augusti 2009
T-RÖD skrev:
Halå mår ni bra här eller? Dra kabel under bilen? skit smart... (not)

Men sj så vill ja alltid ha strömkabeln på förarsidan. Så ja brukar bora o sen sätta dit en gummigenomföring Tar ca 2 min.

/Andreas

Under bilen går kalas, om man bara ser till att den ligger skyddad i något mot vatten,stenskott m.m..

Sedan det att alltid vilja ha den på förarsidan? det beror väl på vilken sida man har batteriet på..
Har du batteriet på höger sida (förmodar att din bil är vänsterstyrd?), så drar man väl inte onödigt lång kabel bara för att få den på andra sidan..!?
Du gör såkart som du vill..men jag drar den alltid på samma sida som batteriet är på.
Senast redigerat av TT-Avant (17 augusti 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
17 augusti 2009
Att dra en strömkabel på utsidan av bilen är inte bara dumt. Det är rent idiotiskt. Men det är klart varför göra det lätt när man kan göra det svårt.... tongue

Ja menar självklart samma sida som batteriet. Men orkade inte ta upp det. Beroende på vad det är för bil. Om det sitter på höger vänster i bagerum under baksäte i golvet på passagerarsida i golvet på förarsida. Under passagerarstol under förarstol. m.m

* Klåpare
1 718 Inlägg
17 augusti 2009
Ser inte det enorma problemet med kabeln under bilen? Har inte haft mer problem med det än neon med tillhörande kablage draget under bilen, även om man kan debattera hurvida belysning under bilen är snyggt eller inte.

16 Inlägg
17 augusti 2009
Pro_fxr skrev:

Vem har sagt någonting om att lämna in bilen? antar att du läste mitt titigare inlägg och missuppfattade hela grejjen, jag menar att dom på tex BRL vet var kabel genomföringarna sitter på olika bilmodeller och kan tala om de för TS, och så vitt jag vet så är de gratis att tala med folk,  "lol"

"Lite bisarrt att stå på en drogfri spelning och hela tältet skriker Monsterspliffar i takt med att weedröken stiger mot taket!"

Hifi Freak
462 Inlägg
17 augusti 2009
Beror ju på om man vill göra en amatörmontering eller om man vill ha en proffs instalation. Ja föredrar en proffs instalation. Och då drar ja inga kablar utanför bilen. Skulle aldrig komma på tanken. Finns många bättre snyggare säkrare och snabbare sätt.

Men som någon sa här. Så ser ja inte problemet med o dra en +30 kabel. Borde vara det enklaste i hela instalationen.

Men lycka till iaf

/Andreas

Gulmun skrev:
Ser inte det enorma problemet med kabeln under bilen? Har inte haft mer problem med det än neon med tillhörande kablage draget under bilen, även om man kan debattera hurvida belysning under bilen är snyggt eller inte.

ljudfantast
1 372 Inlägg
17 augusti 2009
det är inget enormt problem att dra kabeln utanför bilen en bit, om man skyddar kabeln väl. Förutom att vissa inte skulle kunna tänka sig att göra det, vilka nackdelar finns om man då som sagt skyddar kabeln väl?

offtopic: Mina ögon börjar snart blöda av alla särskrivningar och felstavningar på detta forum. Finns det ingen gräns?

28 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Tack för alla tips. Kruxet är att de verkar som att dom har byggt bilen efter motorn. De är hur trångt som helst. Man ser int spec mycke alls.

Tänkte montera bort handsfacket idag och se om jag hittar nånting. Annars blir de en pling till brl.

Tack alla.

Kristoffer

Sök