3759
Sök

Lambdalampan lyser!

44 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Nu är det så att min lambdalampa började lysa igår, bilen gick som den skulle efter att lampan tändes ändå. För några dagar sen så demonterade jag bort ljuddämparen och ersatte med ett ett skarvrör istället, men det borde väl inte ha något med detta att göra? (Volvo 850 Glt -92).

Mvh Max:)

// Max W

313 Inlägg
18 augusti 2009
#2
lambdan e väl kass då. bilen brukar ändå gå som den ska om lambdan e sönder.är väll inget livsviktigt att byta om du inte ska besiktiga bilen snart....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

44 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#3
Nej precis, lambdan påverkar ju inte motorns gång om man säger så. Ända jag undrar är om det kan vara något annat fel än lambdan?

// Max W

77 Inlägg
18 augusti 2009
#4
Maxrace skrev:
Nej precis, lambdan påverkar ju inte motorns gång om man säger så. Ända jag undrar är om det kan vara något annat fel än lambdan?

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

50 Inlägg
18 augusti 2009
#5
Det kan faktiskt påverka motorns gång, om det är fel på lambdan så kan den läsa av felaktiga värden på avgaserna och därmed få bilen att ändra på luft/bränsle-blandningen.

Gör om, gör rätt...

44 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#6
boenana skrev:
Maxrace skrev:
Nej precis, lambdan påverkar ju inte motorns gång om man säger så. Ända jag undrar är om det kan vara något annat fel än lambdan?

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

// Max W

44 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#7
Jez skrev:
Det kan faktiskt påverka motorns gång, om det är fel på lambdan så kan den läsa av felaktiga värden på avgaserna och därmed få bilen att ändra på luft/bränsle-blandningen.

Okej! Får väl ta och göra en felsökning och se vilka koder som dyker upp, om jag bara får upp 1-1-1 dvs inga fel så är allt okej?

// Max W

44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#8
Försökte använda diagnos grejjen idag som sitter strax brevid höger framlykta, gjorde exakt som man skulle göra sätt kabeln i uttag 7 på A sen slå på tädningen då ska lampan blinka till och sen ska man trycka en gång på knappen och därefter ska lampan avläsa felkoderna. MEN inget av detta händer lampan varken lyser vid påslagning av tändning eller avläser felkoderna!!:S

Dock så prövade jag en annan diagnos metod, att man trycker tre gånger på knappen när tädningen är på och då ställer sig varvräknare och hastighetsmätare lodrätt samt att tempmätaren visar rött. Men lampan på diagnos grejjen blinkar inte en endaste gång?

Vad kan jag ha missat eller vara för fel?

// Max W

50 Inlägg
19 augusti 2009
#9
På 850 hemma så lyser lambdasondsmätaren med, om man nollställer den så släcks den men tänds igen såfort man startar om bilen. Verksatan säger att det enda rätta är at tköpa en ny sond.
Fast din bil har gått så jäkla kort så den borde inte kunna gå sönder så fort, vår har rullat snart 30000 mil och det var väl runt 29500-nånstans som lambdan började jäklas.
Fast det är ju coolt att ha "Half-Life"-märket i instrumentpanelen ju tongue

Gör om, gör rätt...

44 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#10
Okok, men det kan väl vara andra saker än sonden?yikes

// Max W

1 043 Inlägg
19 augusti 2009
#11
Ja det kan vara massor av andra saker!
Åk till verkstad och felsök, om du kör med den lysande kan du få andra problem tex att katalysatorn går sönder.

3 Inlägg
20 augusti 2009
#12
ezz4 skrev:
lambdan e väl kass då. bilen brukar ändå gå som den ska om lambdan e sönder.är väll inget livsviktigt att byta om du inte ska besiktiga bilen snart....

Jag hoppas att du skojar?

En lamda mäter luft och syreblandningen i avgaserna och utan den kommer bilen få helt fel bränsleblandning och gå fett eller snålt..

För snålt kan leda till att en kolv smälter som bränslet även kyler kolven om du kör riktigt hårt!


44 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#13
Tincker skrev:
ezz4 skrev:
lambdan e väl kass då. bilen brukar ändå gå som den ska om lambdan e sönder.är väll inget livsviktigt att byta om du inte ska besiktiga bilen snart....

Jag hoppas att du skojar?

En lamda mäter luft och syreblandningen i avgaserna och utan den kommer bilen få helt fel bränsleblandning och gå fett eller snålt..

För snålt kan leda till att en kolv smälter som bränslet även kyler kolven om du kör riktigt hårt!

Okej, låter ju rätt riskabelt då..hmm Det tråkiga är ju att min diagnosbox inte fungerar plus att det inte sitter något obd uttag på en Volvo 850 från 92 (?). Så jag sitter ju ganska mycket i klistret, hur ska jag bära mig åt? Har ju prövat att fixa diagnosboxen..neutral

// Max W

1 043 Inlägg
25 augusti 2009
#14
Volvo kopplar in sin dator i det uttaget så jag tror dom klarar det.

301 Inlägg
25 augusti 2009
#15
har du kollat i din bok till bilen vad lampan betyder???
det kommer du finna något liknande "fel i motorns elektroniska styrsytem, uppsök närmsta återförsäljare omgående"
och för 10 000de gången på garaget LAMBDALAMPAN ÄR INTE ENDAST TILL FÖR LAMBDASONDEN!!!!!
åk till volvo och be dom läsa ut vad du har för felkoder.
laga felet å lampan slocknar.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

44 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#16
t5-r micke skrev:
har du kollat i din bok till bilen vad lampan betyder???
det kommer du finna något liknande "fel i motorns elektroniska styrsytem, uppsök närmsta återförsäljare omgående"
och för 10 000de gången på garaget LAMBDALAMPAN ÄR INTE ENDAST TILL FÖR LAMBDASONDEN!!!!!
åk till volvo och be dom läsa ut vad du har för felkoder.
laga felet å lampan slocknar.

Jo jag har kollat i mina böcker ett tusentals gånger, men tänkte ju att jag faktiskt kunde pröva själv först innan man åker iväg till volvo och betalar  dyra pengar(?) för att få den felsökt. Eftersom det finns diagnosboxar tänkte jag att det skulle gå att fixa själv också.. Men i mitt läge så är det ju halvt kört på den delen.

// Max W

Smålänning
7 883 Inlägg
25 augusti 2009
#17
Du har blinkkoder på din bil.
Lamdalampan har samma funktion på Volvo som check engine har på alla andra bilar, alltså kan felet ligga vart som helst i insprutningen eller tändningen.

Ta felkoder på din bil. På min 740 är det uttag 3 för insprutning och uttag 6 för tändning, men inte säker på vilka uttag det är för 850, men jag vet att du har blinkkoder.

Såg nu att du skrev att dne itne funkar.. Vad är det som itne funkar? Kan ju mycket väl vara så att det är den som genererar en felkod.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

44 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#18
twin_cam skrev:
Du har blinkkoder på din bil.
Lamdalampan har samma funktion på Volvo som check engine har på alla andra bilar, alltså kan felet ligga vart som helst i insprutningen eller tändningen.

Ta felkoder på din bil. På min 740 är det uttag 3 för insprutning och uttag 6 för tändning, men inte säker på vilka uttag det är för 850, men jag vet att du har blinkkoder.

Såg nu att du skrev att dne itne funkar.. Vad är det som itne funkar? Kan ju mycket väl vara så att det är den som genererar en felkod.

Felet är att den lilla röda "dioden" som skall blinka fram felkoderna inte lyser, blinkar, tänder sig etc. Den är helt död med andra ord. Så jag kan ju inte se vilken felkod jag har och det är väl där problemet ligger i nuläget..hmm

// Max W

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
27 augusti 2009
#19
Maxrace skrev:
boenana skrev:
Maxrace skrev:
Nej precis, lambdan påverkar ju inte motorns gång om man säger så. Ända jag undrar är om det kan vara något annat fel än lambdan?

Lyft batterikabeln o några sekunder o sen på med den igen. Tänds den inte igen kan det varit något tillfälligt. Annars får du köra diagnos på bilen o kolla. Om jag förstått det rätt kan det vara mycket som är fel om den tänds.

Gjorde faktiskt så att jag tog av + kabeln från batteriet och väntade i kanske 2 minuter sen monterade jag tillbaks den och startade men lampan lös fortfarande..

vet inte om de funkar på 850, men när lamda lampan börjar lysa på min 740, ( har liknade eller likadant diagnos sytem me blinklampa å en knapp) så tar jag bara ur säkringen för motorstyrningen övernatten, brukar vara släckt några veckor efter de iaf smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

45 Inlägg
28 augusti 2009
#20
Många dumma idèr här tycker ja tongue Ryckbort lambdasonden då så ska ni få se att det ändrar motorns gång! Är det läckage innan där lambdasonden sitter så får syrenheten fel värden och skickar på mer bränsle eftersom bränsle/luft blandningen inte stämmer för lambdan. det är lambdan som reglerar bränsle/luft blandningen och är det inte avgassystemet tätt så tänder sig lampan och en felkod kommer fram! Blir exat samma fel om de läcker efter luftmassemätaren. 

Är väldigt lätt att se om lambdan är hel bara att volt mäta den! ska pendla mellan 0-5volt annars är den trasig svårare är det inte. DET SKULLE JA PRÖVAT FÖRST!  mvh jonas
Senast redigerat av _karlsson_90 (28 augusti 2009)



Sök