2731
Sök

Från 170kmh till 100kmh med gasen i botten!?!?!

103 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Har åkt genom Tyskland nyligen och har märkt att bilen vid några tillfälle tappar kraften i farten där bilen
går ner sakta i 100kmh från 170kmh fastän jag håller gasen i botten.
Har också märkt att bilen accelererar iväg för en kort stund när jag släpper gasen sakta från bottenläge.(Ej vid samma tillfälle)
Vet inte om dessa har med varandra att göra...
Det hade varit skönt att veta vad det kan vara...

Tack på förhand!

Mitsubishi Outlander 04 2.0l

Y not
221 Inlägg
19 augusti 2009
#2
luftmasse mätaren.. har haft precis samma poblem på alpinan då det var en lmm som inte ville ge riktig info och motorn gick i nödläge!. började med att det hände ibland.. sedan gick det över till att den blev lite bluddrig på tomgången...

Everything thats fast. has my name written on it

471 Inlägg
19 augusti 2009
#3
aa lmm:en låter det som smile

Skiiit du nedde ! ;)

442 Inlägg
19 augusti 2009
#4
Har bilens förbrukning blivit högre än normalt? Uppstår problemen alltid på samma sätt vid liknande hastigheter?

103 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#5
MiWi skrev:
Har bilens förbrukning blivit högre än normalt? Uppstår problemen alltid på samma sätt vid liknande hastigheter?

Den förbrukar ganska mycket för att vara en 2,0a men jag har kört den i ganska höga hastigheter också.
Det sker ibland men det känns som att det kommer allt oftare och oftare.
Ska kolla på lmm.
Senast redigerat av Block (19 augusti 2009)

Y not
221 Inlägg
19 augusti 2009
#6
tror det kan vara en fördel att kolla lmm...

hoppas de löser sig för dig

Everything thats fast. has my name written on it

103 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#7
Tänkte bara säga att bilen går normalt i stadstrafik och tomgången går utan problem smile
Problemet uppstå bara i höga hastigheter.

4 001 Inlägg
19 augusti 2009
#8
hur har tempen varit?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Medlem 5280
552 Inlägg
19 augusti 2009
#9
Du kan testa att göra rent lmm med tex tops och aceton eller nått annat starkt. Brukar gå o rädda dom innan dom går sönder helt.


442 Inlägg
19 augusti 2009
#10
När vattentempgivaren ger upp brukar nämligen förbrukningen öka rätt så ordentligt samt att bilen inte går på högre varv under belastning då motorn kvävs utav all bränsle som skickas in i förbränningsrummen.

Fungerar smidigt på lägre växlar men problemet blir värre och värre på högre.

Nu tror jag inte att det är så i ditt fall, men det var värt en fundering.

103 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#11
kolvas skrev:
hur har tempen varit?

Tempen har varit normal ökar aldrig.

564 Inlägg
19 augusti 2009
#12
MiWi skrev:
När vattentempgivaren ger upp brukar nämligen förbrukningen öka rätt så ordentligt samt att bilen inte går på högre varv under belastning då motorn kvävs utav all bränsle som skickas in i förbränningsrummen.

Fungerar smidigt på lägre växlar men problemet blir värre och värre på högre.

Nu tror jag inte att det är så i ditt fall, men det var värt en fundering.

hmm. Så kan det kanske vara. Men borde inte lambdasensorn känna av det och i sin tur se till att bränsleblandningen sjunker? Eller är den bortkopplad när bilen tror att motorn är kall?

103 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#13
groze skrev:
MiWi skrev:
När vattentempgivaren ger upp brukar nämligen förbrukningen öka rätt så ordentligt samt att bilen inte går på högre varv under belastning då motorn kvävs utav all bränsle som skickas in i förbränningsrummen.

Fungerar smidigt på lägre växlar men problemet blir värre och värre på högre.

Nu tror jag inte att det är så i ditt fall, men det var värt en fundering.

hmm. Så kan det kanske vara. Men borde inte lambdasensorn känna av det och i sin tur se till att bränsleblandningen sjunker? Eller är den bortkopplad när bilen tror att motorn är kall?

Jag tror inte lambdan är bortkopplad. Allt stämde med avgaserna vid besiktningen.
Förbrukningen är inte så stor, den drog mycket när jag körde fort men det gör väll alla bilar:)

Funderade också på en annan grej, har nämligen haft problem med ACn den slutar fungera om bilen har stått i solen eller om det är jätte varmt ute. Från garaget där det är svalt och när ute temperaturen är under 25 så fungerar den normalt. Personligen tror jag inte att detta har med det förgående att göra men kanske borde nämna det i fall det skulle vara pga samma problem.
Senast redigerat av Block (19 augusti 2009)

564 Inlägg
19 augusti 2009
#14
Jag menade inte att den var bortkopplad så, utan att om databoxen struntar i signalerna från lambdan under tiden motorn är kall, eftersom motorn under kallstarten behöver extra bränsle. smile

Problemet med ACn har nog inget med att motorn blir slö att göra. Det låter mer som det beror på någon tryckvakt eller så, som tycker att trycket i systemet blir för högt när den måste kyla extremt mycket. (jag är urdålig på klimatanläggningar, så jag kanske bara yrar i nattmössan?) smile

MVh Johan.

442 Inlägg
20 augusti 2009
#15
groze skrev:
hmm. Så kan det kanske vara. Men borde inte lambdasensorn känna av det och i sin tur se till att bränsleblandningen sjunker? Eller är den bortkopplad när bilen tror att motorn är kall?

Eftersom sensorn lurar motorn att tro att det är låg motortemperatur så gör styrsystemet det den alltid gör med kall motor, nämligen att skicka i mer bränsle.

Motorns styrsystem vill ju att bilen ska nå optimal drifttemperatur så fort som möjligt (därav att man ska köra avgasvärden med en varm bil).

103 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#16
Kopplade bilen på dator i verkstan idag! Inga fel registrerade!

103 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#17
Nån som tror sig veta vad det kan vara? sad

driftsättare
169 Inlägg
14 september 2009
#18
lmm den brukar inte registreras om den inte är helt sönder det konstiga med dessa är att de har en tendens att gå sönder lite och funka sämmre men inte registreras i systemet som söndriga


103 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#19
jooeell skrev:
lmm den brukar inte registreras om den inte är helt sönder det konstiga med dessa är att de har en tendens att gå sönder lite och funka sämmre men inte registreras i systemet som söndriga

Ahaaa... Kan det möjligtvis glappa nånstans? Var ska man titta isf?

MVH!

4 586 Inlägg
14 september 2009
#20
koppla ur lmm och kör sedan en sväng får bilen samma symtom så har du hittat felet



Sök