2972
Sök

Kokande Audi 100 TQ 1990

DHL:are
41 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Ska ev. köpa en audi 100 imorgon och behöver lite råd och tips innan för den har lust att koka, Vill inte köpa en bil med blåst toppackning.

Ägaren som har den nu säger att den kokar och bygger tryck i expansionskärlet. Men bilen går bra i sig och den har varken gräddig eller vit olja. Ser svart ut men endå rätt fräsch. Elfläkten fungerade inte för tillfället men det är ju knappast det som är orsaken till det hela.

Hur ser man om toppackningen är skjuten, är inget vit i oljan och de bubblar inte i expkärlet när den är kall heller, bara när den blir varm det blir tryck i kärlet

Så gärna om nån är vaken nu eller hinner svara på denna tråd innan 15.30 imorgon (20:e aug) då jag ska ev. köpa bilen så vore det underbart.

Tack på förhand
/Robban

Bussmekaniker
81 Inlägg
20 augusti 2009
Om toppackningen är "skjuten" så får du inget komp.

169 Inlägg
20 augusti 2009
Funkar inte fläkten så kokar motorn om du står på tomgång med bilen under en längre tid. Vidare så ska du ha tryck i kärlet när motorn är varm, dock ska den inte trycka ut något vatten.

Toppackningen kan var trasig trotts att du inte har vatten i oljan eller tvärt om. Du kan även ha hyffsat komp.

Har själv haft en TQ som jag blåste toppackingen på. Den enda som hände var att den tryckte ut vatten när motorn var varm. Annars gick den som den skulle och ingen olja i vattnet eller vatten i oljan. Kompet var något lägre på en cylinder men inom marginalerna. Tog lite bilder när jag bytte packning och renoverade topplocket så ser du vad som kan vänta. Det är en del jobb och tar lite tid om man samtidigt renoverar det som är slitet.

Det kan men andra ord vara topplockspackningen men det behöver inte vara det. Om du inte kan eller vill byta topplockspackningen så ska du nog kika efter ett annat objekt. Eller ber du ägaren köra till en verkstad där dom kan kontrollera om det finns CO i kylvattnet.

Mvh Mattias

DHL:are
41 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Tack för alla svar! är inte intresserad av att skruva så mycket så jag tror den där får han ha kvar!

//Robban

10 287 Inlägg
20 augusti 2009
Det är rätt beslut. Sådan bil köper man bara om man vill meka.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
Lindgren__ skrev:
Tack för alla svar! är inte intresserad av att skruva så mycket så jag tror den där får han ha kvar!

//Robban

Länk till denna bilen om den finns på annons? smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 augusti 2009
te_wik skrev:
Lindgren__ skrev:

//Robban

Länk till denna bilen om den finns på annons? smile

Mvh Tommy

Här har vi ngn som vill skruva wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök