Då får ja väl slänga upp en lite tråd om min kärra me då de e dags för lite uppgradering på den!
Gamla specen:
Motorn:
* orginal 530 topp me smygfixade ventiler
* vx3 kam
* standard bottendel som rullat 32k mil, fast nu me nya lager ringar etc
* duktigt flödesportat orginalgrenrör
* Kina t3/t04e turbo
* HKS-kopia på deras 40mm externa wastegate
* helalu intercooler som härstammar från öhmans ådi
* spridare från s60r (968or)
* wallbro gss341 pump i tanken
* progressiv BTR från misab
Drivlina
* M90 låda, duktigt tuktad 4e i raden rasad nu :evil:
* nån form av bakaxel, slungdiffad eller bara sopslut, har inte orkat öppna kåpan å kolla efter
* orginal kardan
Nya motorspecen:
* Cheva 350 v8 med singelturbo konvertering,
* genomgången samt penselrenoverad
* Bygga eget insug me plenum samt fullradie trattar
* Bygga egna grenrör som blir 4-1 på varje cylinderbank som sen går ihop till turbon
* Eftermarknadssprut, vet ej vilket, men ekonomin får bestämma
* Minst 1000cc spridare, vill ju ha lite å växa i
* Vill ha en Barry Grant soppapump 400gal/h vid 75psi :twisted: kostar bara 4500 svenska plus frakt
Nya drivlinan:
* 350 eller 400 lådan, beroende på vad som sitter på donatorbilen
* manuellt ventilhus
* ful-preppad, jepp ful, inte full utan ful :hihi:
* nån jänkeaxel som håller bättre än volvo axeln, har några styckna i garaget som ligger å skräpar
Karossen
lite mer svullen å me bur samt kanske liiite puts me :twisted:
Övrigt:
detta projekt byggs i mån av pengar då ja e arbetslös så ekonomin e rätt kärv! så själva motorn å lådan blir ren budget dvs inget mer än på sin höjd lite nya lager, ringar samt packningar men ändå så den går redigt från början innan överladd prylarna hängs dit!
Tanken me detta är att experimentera sig fram till ett fungerande koncept där man kan börja lägga ner lite mer pengar på drivlinan!
I nuläget så önskar ja bara att komma upp till runt 100hk/liter istället för dom pinsamma 26.94hk/liter som finns där orginal :wall:
lite bilder på kärran som den var innan ja ställde ner den i garaget för ombyggnation:
jag har även påbörjat min breddning utav bakskärmarna, var faktiskt lättare än va ja trodde, lite bilder på innan ja skall börja svetsa ihop den.
dörr demonterad så man kommer åt redigt me rondellen:
efter en stunds kapande så blir den så här mycke bredare:
mysigt me breddat, dörren är bara dit tryckt, men den blir ungefär 6cm bredare:
imorron skall ja försöka laga svetsjäveln som så klart fick för sig att strejka ikväll, sen blir de breddning av dörren på denna sidan!
nu har man varit en stund till i garaget å bråkat lite me karossen, å hela vänster sidas breddning fram/bak är nu färdig för ihopsvetsning, dock så tjurar svetsen fortfarande så får se när nån me el-skillz orkar att ta tag i de!
mitt mål med breddningen är även uppnått, ja får numera plats med däck upp till 19" i höjd samt 295 i bredd bak samt 255 i bredd fram :twisted: !
Notera att de normalt fetaste man kan klämma dit på en 945-kaross är 225or fram å man man verkligen kämpar så kan man klämma dit 235or bak me hjälp av massering i skärmkanterna :x
pics to prove it:
Med 195a bak:
med 285a bak:
med 255 fram å 285 bak :twisted:
nu väntar ja bara på att svetsen skall bli fixad så ja kan börja bränna ihop allt å bygga å bocka sidokjolen till vänster sida!
turbo till mitt bygge hämtad
lite mått då!
Kompressorn
Inducer: 66mm
Exducer: 103mm
A/R: 0.60?
Turbin
Inducer: 93mm
Exducer: 84mm
A/R: 1.27
hmm den bilden blev lite väl suddig, e skall stå 5" på inloppet å 3,5" på utloppet på kompressorn
åså en liten monteringsbild!
denna skall väl räcka till att föda min lilla 350 en stund iaf
sådär ja, nu är vi framme i nutid, får ursäkta för en massa info direkt, men de blir så när man kopierar över en massa från min enda projekttråd ja hade innan!
ja måste jaga tag i en svets fortare än faan nu me, håller på å bli knäpp på att ja inte kan fortsätta me vänstersidan mer nu pga det lilla problemet, å ja vill inte kapa upp hela högersida oxå för då försvagar ja hela karossen såpass mycket att den lär sjunka ihop helt i baken :x
Gamla specen:
Motorn:
* orginal 530 topp me smygfixade ventiler
* vx3 kam
* standard bottendel som rullat 32k mil, fast nu me nya lager ringar etc
* duktigt flödesportat orginalgrenrör
* Kina t3/t04e turbo
* HKS-kopia på deras 40mm externa wastegate
* helalu intercooler som härstammar från öhmans ådi
* spridare från s60r (968or)
* wallbro gss341 pump i tanken
* progressiv BTR från misab
Drivlina
* M90 låda, duktigt tuktad 4e i raden rasad nu :evil:
* nån form av bakaxel, slungdiffad eller bara sopslut, har inte orkat öppna kåpan å kolla efter
* orginal kardan
Nya motorspecen:
* Cheva 350 v8 med singelturbo konvertering,
* genomgången samt penselrenoverad
* Bygga eget insug me plenum samt fullradie trattar
* Bygga egna grenrör som blir 4-1 på varje cylinderbank som sen går ihop till turbon
* Eftermarknadssprut, vet ej vilket, men ekonomin får bestämma
* Minst 1000cc spridare, vill ju ha lite å växa i
* Vill ha en Barry Grant soppapump 400gal/h vid 75psi :twisted: kostar bara 4500 svenska plus frakt
Nya drivlinan:
* 350 eller 400 lådan, beroende på vad som sitter på donatorbilen
* manuellt ventilhus
* ful-preppad, jepp ful, inte full utan ful :hihi:
* nån jänkeaxel som håller bättre än volvo axeln, har några styckna i garaget som ligger å skräpar
Karossen
lite mer svullen å me bur samt kanske liiite puts me :twisted:
Övrigt:
detta projekt byggs i mån av pengar då ja e arbetslös så ekonomin e rätt kärv! så själva motorn å lådan blir ren budget dvs inget mer än på sin höjd lite nya lager, ringar samt packningar men ändå så den går redigt från början innan överladd prylarna hängs dit!
Tanken me detta är att experimentera sig fram till ett fungerande koncept där man kan börja lägga ner lite mer pengar på drivlinan!
I nuläget så önskar ja bara att komma upp till runt 100hk/liter istället för dom pinsamma 26.94hk/liter som finns där orginal :wall:
lite bilder på kärran som den var innan ja ställde ner den i garaget för ombyggnation:
jag har även påbörjat min breddning utav bakskärmarna, var faktiskt lättare än va ja trodde, lite bilder på innan ja skall börja svetsa ihop den.
dörr demonterad så man kommer åt redigt me rondellen:
efter en stunds kapande så blir den så här mycke bredare:
mysigt me breddat, dörren är bara dit tryckt, men den blir ungefär 6cm bredare:
imorron skall ja försöka laga svetsjäveln som så klart fick för sig att strejka ikväll, sen blir de breddning av dörren på denna sidan!
nu har man varit en stund till i garaget å bråkat lite me karossen, å hela vänster sidas breddning fram/bak är nu färdig för ihopsvetsning, dock så tjurar svetsen fortfarande så får se när nån me el-skillz orkar att ta tag i de!
mitt mål med breddningen är även uppnått, ja får numera plats med däck upp till 19" i höjd samt 295 i bredd bak samt 255 i bredd fram :twisted: !
Notera att de normalt fetaste man kan klämma dit på en 945-kaross är 225or fram å man man verkligen kämpar så kan man klämma dit 235or bak me hjälp av massering i skärmkanterna :x
pics to prove it:
Med 195a bak:
med 285a bak:
med 255 fram å 285 bak :twisted:
nu väntar ja bara på att svetsen skall bli fixad så ja kan börja bränna ihop allt å bygga å bocka sidokjolen till vänster sida!
turbo till mitt bygge hämtad
lite mått då!
Kompressorn
Inducer: 66mm
Exducer: 103mm
A/R: 0.60?
Turbin
Inducer: 93mm
Exducer: 84mm
A/R: 1.27
hmm den bilden blev lite väl suddig, e skall stå 5" på inloppet å 3,5" på utloppet på kompressorn
åså en liten monteringsbild!
denna skall väl räcka till att föda min lilla 350 en stund iaf
sådär ja, nu är vi framme i nutid, får ursäkta för en massa info direkt, men de blir så när man kopierar över en massa från min enda projekttråd ja hade innan!
ja måste jaga tag i en svets fortare än faan nu me, håller på å bli knäpp på att ja inte kan fortsätta me vänstersidan mer nu pga det lilla problemet, å ja vill inte kapa upp hela högersida oxå för då försvagar ja hela karossen såpass mycket att den lär sjunka ihop helt i baken :x
Senast redigerat av 200-sxish (6 september 2009)
Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!
0
0
0
0