3650
Sök

Volvo 945 V8 Turbo Widebody

106 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#1
Då får ja väl slänga upp en lite tråd om min kärra me då de e dags för lite uppgradering på den!

Gamla specen:

Motorn:

* orginal 530 topp me smygfixade ventiler
* vx3 kam
* standard bottendel som rullat 32k mil, fast nu me nya lager ringar etc
* duktigt flödesportat orginalgrenrör
* Kina t3/t04e turbo
* HKS-kopia på deras 40mm externa wastegate
* helalu intercooler som härstammar från öhmans ådi
* spridare från s60r (968or)
* wallbro gss341 pump i tanken
* progressiv BTR från misab

Drivlina

* M90 låda, duktigt tuktad 4e i raden rasad nu :evil:
* nån form av bakaxel, slungdiffad eller bara sopslut, har inte orkat öppna kåpan å kolla efter
* orginal kardan

Nya motorspecen:

* Cheva 350 v8 med singelturbo konvertering,
* genomgången samt penselrenoverad
* Bygga eget insug me plenum samt fullradie trattar
* Bygga egna grenrör som blir 4-1 på varje cylinderbank som sen går ihop till turbon
* Eftermarknadssprut, vet ej vilket, men ekonomin får bestämma
* Minst 1000cc spridare, vill ju ha lite å växa i
* Vill ha en Barry Grant soppapump 400gal/h vid 75psi :twisted: kostar bara 4500 svenska plus frakt

Nya drivlinan:

* 350 eller 400 lådan, beroende på vad som sitter på donatorbilen
* manuellt ventilhus
* ful-preppad, jepp ful, inte full utan ful :hihi:
* nån jänkeaxel som håller bättre än volvo axeln, har några styckna i garaget som ligger å skräpar

Karossen

lite mer svullen å me bur samt kanske liiite puts me :twisted:

Övrigt:

detta projekt byggs i mån av pengar då ja e arbetslös så ekonomin e rätt kärv! så själva motorn å lådan blir ren budget dvs inget mer än på sin höjd lite nya lager, ringar samt packningar men ändå så den går redigt från början innan överladd prylarna hängs dit!
Tanken me detta är att experimentera sig fram till ett fungerande koncept där man kan börja lägga ner lite mer pengar på drivlinan!
I nuläget så önskar ja bara att komma upp till runt 100hk/liter istället för dom pinsamma 26.94hk/liter som finns där orginal :wall:


lite bilder på kärran som den var innan ja ställde ner den i garaget för ombyggnation:


http://forumbilder.se/images/5832009111856f5f4.jpg

http://forumbilder.se/images/f3320091121344fda.jpg

http://forumbilder.se/images/df32009112725b85d.jpg

http://forumbilder.se/images/f7320091124335c8e.jpg

http://forumbilder.se/images/4b320091125150b26.jpg

jag har även påbörjat min breddning utav bakskärmarna, var faktiskt lättare än va ja trodde,  lite bilder på innan ja skall börja svetsa ihop den.

dörr demonterad så man kommer åt redigt me rondellen:
http://forumbilder.se/images/c46200971903Pe220.jpg

efter en stunds kapande så blir den så här mycke bredare:
http://forumbilder.se/images/296200972013P6084.jpg

mysigt me breddat, dörren är bara dit tryckt, men den blir ungefär 6cm bredare:
http://forumbilder.se/images/256200972205P71dc.jpg

imorron skall ja försöka laga svetsjäveln som så klart fick för sig att strejka ikväll, sen blir de breddning av dörren på denna sidan!

nu har man varit en stund till i garaget å bråkat lite me karossen, å hela vänster sidas breddning fram/bak är nu färdig för ihopsvetsning, dock så tjurar svetsen fortfarande så får se när nån me el-skillz orkar att ta tag i de!

mitt mål med breddningen är även uppnått, ja får numera plats med däck upp till 19" i höjd samt 295 i bredd bak samt 255 i bredd fram :twisted: !
Notera att de normalt fetaste man kan klämma dit på en 945-kaross är 225or fram å man man verkligen kämpar så kan man klämma dit 235or bak me hjälp av massering i skärmkanterna :x

pics to prove it:

Med 195a bak:
http://forumbilder.se/images/608200965336Pf200.jpg

med 285a bak:
http://forumbilder.se/images/e08200965611P7560.jpg

http://forumbilder.se/images/828200965449Pb78c.jpg

med 255 fram å 285 bak :twisted:
http://forumbilder.se/images/be8200965710Pefc1.jpg

nu väntar ja bara på att svetsen skall bli fixad så ja kan börja bränna ihop allt å bygga å bocka sidokjolen till vänster sida!

turbo till mitt bygge hämtad big_smile

lite mått då!

Kompressorn
Inducer: 66mm
Exducer: 103mm
A/R: 0.60?

Turbin
Inducer: 93mm
Exducer: 84mm
A/R: 1.27


http://forumbilder.se/images/3d0200933728P72a4.jpg
hmm den bilden blev lite väl suddig, e skall stå 5" på inloppet å 3,5" på utloppet på kompressorn

http://forumbilder.se/images/790200934137P541f.jpg

åså en liten monteringsbild!
http://forumbilder.se/images/1f0200934242P5089.jpg

denna skall väl räcka till att föda min lilla 350 en stund iaf  roll

sådär ja, nu är vi framme i nutid, får ursäkta för en massa info direkt, men de blir så när man kopierar över en massa från min enda projekttråd ja hade innan!

ja måste jaga tag i en svets fortare än faan nu me, håller på å bli knäpp på att ja inte kan fortsätta me vänstersidan mer nu pga det lilla problemet, å ja vill inte kapa upp hela högersida oxå för då försvagar ja hela karossen såpass mycket att den lär sjunka ihop helt i baken :x
Senast redigerat av 200-sxish (6 september 2009)

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 augusti 2009
#2
BMW-fälgar är det enda rätta ;D Även om jag faktiskt föredrar de vita plåtisarna till denna, ser mkt råare ut smile

"When innovation meets passion!"

106 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#3
de kommer även bli vita 17" tokbreda plåtisar på denna sen när den kommer ut på gatan igen, men ja hade bara mina 17" orginal bmw fälgar att mäta med innan ja fick låna en kompis 19" fälg att måtta med bak, oxå den från en bmw, då ja tyckte de var lite drygt att plocka av en av mina 19tummare från min bmw varje gång ja skulle måtta lite tongue

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

106 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#4
idag lyckades ja ragga tag på en lite gullig enfas svets, men damn va skön den var att köra me, så nu ikväll lyckades ja punkta ihop halva bakskärmen å börjat punkta upp å spänna isär dörrplåten med:

http://forumbilder.se/images/3a12009114754c726.jpg

fan va svårt det är att fota breddningen :x

http://forumbilder.se/images/a0120091150080ead.jpg

jobbet är lagt på is tills på söndag då skall ja iväg till en kompis garage å snatta hans plåtnibbler, lite skönare å lättare än å köra me vanlig plåtsax :wink:

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

106 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#5
hmm, efter lite surfande på ebay i eftermiddag så vete faan om man inte skulle ta å köra chevy ändå, hitta massa lattjo nascar pryttlar till typ gratis priser tex carillo stakar uppmätta å rediga för det fatala priset av 434sek plus frakten hem på 495sek 

eller tex en komplett 3skivig tilton koppling med svänghjul till csb oxå igenomgånget för hela 1300sek, de e så man blir förbannad, så nu vet ja inte hur ja skall göra, mopar eller chevy, automat eller manuell?

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2009
#6
Blir en fet bil av detta när det är klart, bara namnet är klockrent "Vodge" lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 484 Inlägg
23 augusti 2009
#7
Rquired skrev:
Blir en fet bil av detta när det är klart, bara namnet är klockrent "Vodge" lol

+1 på vodge xD

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Avstängd
1 714 Inlägg
23 augusti 2009
#8
jag gillar ditt sätt att tänka! kommer följa detta.
har du räknat på turbon? alltså om den kommer räcka till, för en v8 brukar ju kräva rätt stora bullar även vid dubbelturbo,
kan tänka mig att laddet kommer sent också?


106 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#9
ja bör ha fullt ladd me min gt47a runt 2500-3000rpm siktar på runt 1.2-1.4bar, om allt lirar så bör den ge närmare 750-800hk samt ha ett vrid på 1100nm+ big_smile

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

[- Ultimate -]
55 Inlägg
23 augusti 2009
#10
Kommer nog bli ett fräkt bygge tongue


106 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#11
klarar ja bara reda ut detta rent ekonomiskt så kommer de bli ett riktigt psykbygge med en del balla delar samt kluriga lösningar!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

787 Inlägg
24 augusti 2009
#12
Grymt . Detta blir det att följa big_smile

106 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#13
nu har de vart dåligt me uppdateringar på ett tag pga vart utan internet, men nu är de problemet löst!

Dagens uppdate består mest av att tala om att nu ör breddningen helt färdig samt skall börja grovspackla all plåt inom kort!

V8an är även i stoppad för tillfället mest för att se hur mycket utav torpeden ja måste kapa upp för att få de service vänligt!

Pics på detta då:
http://forumbilder.se/images/25200932906PMcc5a.jpg

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
6 september 2009
#14
trevligt!

Pontiac Firebird 1989.

Meister
6 763 Inlägg
6 september 2009
#15
200-sxish skrev:
hmm, efter lite surfande på ebay i eftermiddag så vete faan om man inte skulle ta å köra chevy ändå, hitta massa lattjo nascar pryttlar till typ gratis priser tex carillo stakar uppmätta å rediga för det fatala priset av 434sek plus frakten hem på 495sek 

eller tex en komplett 3skivig tilton koppling med svänghjul till csb oxå igenomgånget för hela 1300sek, de e så man blir förbannad, så nu vet ja inte hur ja skall göra, mopar eller chevy, automat eller manuell?

Eftersom att du är arbetslös och därför har taskigt med pengar så är csb det självklara valet.


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
6 september 2009
#16
är de bara ja som tror att de här kommer att bli jävligt fränt? tongue

Lycka till smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

4 682 Inlägg
6 september 2009
#17
skitgrymt med v8:a i en gammal volvo , kör på dodge på motorn så går du mot strömmen smile.
detta kommer att följas!

106 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#18
camaro67 skrev:
200-sxish skrev:
hmm, efter lite surfande på ebay i eftermiddag så vete faan om man inte skulle ta å köra chevy ändå, hitta massa lattjo nascar pryttlar till typ gratis priser tex carillo stakar uppmätta å rediga för det fatala priset av 434sek plus frakten hem på 495sek 

eller tex en komplett 3skivig tilton koppling med svänghjul till csb oxå igenomgånget för hela 1300sek, de e så man blir förbannad, så nu vet ja inte hur ja skall göra, mopar eller chevy, automat eller manuell?

Eftersom att du är arbetslös och därför har taskigt med pengar så är csb det självklara valet.

jepp, csb blev de, men ja har inte planerat att vara arbetslös mer nu, ja håller på å bli tokig om ja inte fixar jobb snart! men de suger att de alltid e typ 600 andra pers som söker samma tjänst!mad

men under tiden så ligger ja i garaget å skruvar så de händer nått! ja sitter på multum massa me foton me bra kvalitet men har lyckats supa bort sladden till min digitalkamera så ja kan få över bilderna till dumburken!

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

351 Inlägg
6 september 2009
#19
Denna tråd kommer följas med spänning, smile Ser framemot resultatet sen, smile Lycka till

Våga Köra Sänkt

4 005 Inlägg
6 september 2009
#20
740tjejen skrev:
Denna tråd kommer följas med spänning, smile Ser framemot resultatet sen, smile Lycka till

Jag håller bara med!
Prenumerar på tråden!

Hoppas du får ett jobb snart så att projektet fortsätter smile



Sök