3529
Sök

Volvo 945 V8 Turbo Widebody

106 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#61
efter en längre stunds motivationsbrist så börjar det klia i fingrarna igen  big_smile


grenrör helt färdigt sånäsr som på 2 wastegates, men money issues you know :cry:
http://forumbilder.se/images/d192011110052cce7.jpg
http://forumbilder.se/images/88920111109149119.jpg
http://forumbilder.se/images/dc920111110214e72.jpg

börjat pussla ihop fronten samt bygga fästen för vattenkylet
http://forumbilder.se/images/3092011110514e548.jpg
http://forumbilder.se/images/ed920111106395e27.jpg
http://forumbilder.se/images/f1920111107440893.jpg

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

68 Inlägg
27 april 2011
#62
så hur går det här igentligen?

106 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#63
käpprätt åt helvete helt ärligt, har inte ett uns utav motivation trots att jag mer eller mindre har allt för att kunna starta sad
Det ja saknar är en manuell låda, koppling, svänghjul å en kardan, ett jobb å en shitload of pengar till sad

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

68 Inlägg
27 april 2011
#64
hehe okej okej.....
skulle verkligen villja se detta projektet klart och ute om nätterna

SVK Customs
1 639 Inlägg
27 april 2011
#65
Har du svetsat rören till turbon med skyddsgas?
För det blir inte så skoj för turbinen annars när det blir varmt och vibrerar och det börjar lossna slagg inifrån rören.


106 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#66
enbart på den stumpen rostfritt ja använt då den slaggen är jävligt elak mot allt, men på rörbitarna av svart material å struntade ja i det pga de lilla glödskalet är så bräckligt å sprött att de inte kan hugga några jack i en impeller utav inconel, om inte annat så är ju utrymmet ganska så generöst inne i en hx60 tongue

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

106 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#67
påbörjat att bygga om ett 4-portars insug till insprut med.
http://forumbilder.se/images/588201185419Ad81c.jpg
http://forumbilder.se/images/478201185543A1465.jpg

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

SVK Customs
1 639 Inlägg
28 april 2011
#68
200-sxish skrev:
enbart på den stumpen rostfritt ja använt då den slaggen är jävligt elak mot allt, men på rörbitarna av svart material å struntade ja i det pga de lilla glödskalet är så bräckligt å sprött att de inte kan hugga några jack i en impeller utav inconel, om inte annat så är ju utrymmet ganska så generöst inne i en hx60 tongue

Ok haha skön inställning lol
Har du kört med blandtillsats?


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 april 2011
#69
Har glömt fråga, vilken årsmodell är 350'n ifrån?

Ifall du har fått tag i en med 4bultat ramlager-överfall så är det ganska rejält stabil pjäs. Dock så bör du nog inhandla lite stabilare kolvar/stakar, men det är snorbilligt till CSB iaf.



TurbOla skrev:
I somras träffade jag på en snubbe med en ganska elak jänkare med en V8 på lite över 8 liter cylindervolym. Kommer inte ihåg vad det var för bil eller motor. Motorn hade slitit sig från motorfästena när han skulle göra en burnout, p.g.a vridmomentet på lite över 600Nm... wink

Kan faktiskt hålla med om att motorkuddar går det åt mycket utav. Rena rama färskvaran när man börjar få vrid i bilen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

106 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#70
Sportvagnskonsult skrev:
200-sxish skrev:
enbart på den stumpen rostfritt ja använt då den slaggen är jävligt elak mot allt, men på rörbitarna av svart material å struntade ja i det pga de lilla glödskalet är så bräckligt å sprött att de inte kan hugga några jack i en impeller utav inconel, om inte annat så är ju utrymmet ganska så generöst inne i en hx60 tongue

Ok haha skön inställning lol
Har du kört med blandtillsats?

Nja, ja körde me rostfri tig-tråd mellan skarvarna med gjutstålet å alla andra rören samt förvärmde gjutgodset, sen vanlig svartståls tigtråd till övriga skarvar smile

Dessvärre så är de bara en gammal vanmotor från 89 så den är varken stabil eller speciellt häftig, men dess huvudsyfte är att kika hur mycket ös dom tål innan den imploderar/exploderar för att sen lägga sig lite under gränsen å köra på ett billigt koncept tills jag har lyckats fixa ett jobb igen så ja kan bygga nått betydligt roligare i motorväg smile

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

106 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#71
Ooops!!

Motivationen har visst skjutit i topp igen å pular i garaget som aldrig förr, fäste till mitt monsterstora vattenkyl är färdigt, intercoolerupphängning till 97,4% färdigt.
Mitt insugsbygge har ja skrotat å förpassat till "bra-å-ha-lådan" då ja av en händelse snubblade över ett komplett TPI-insug (insug för insprutning med Bosch standardmått för som inte vet)

http://forumbilder.se/images/00201160900PMf7da.jpg
så nu behöver ja i stora drag bara följande stuff för att bli färdig:

" Svänghjul
" koppling
" manuell låda
" kardan
" 4st spridare till från Volvo s40 fas 2
" en till henko soppapump
" tryckrör å vattenrör
" msd 6al med en biffig tändspole
" triggerhjul
" en massa nya bakvagnsdelar (ligger i bra-å-ha-lådan)

Sen skall de mer eller mindre bara va att koppla sprutet å göra ca en miljon andra grejer sen innan start!
Senast redigerat av 200-sxish (1 maj 2011)

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

106 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#72
Titta så beskedlig å snäll liten svenssonbil som kommer:
http://forumbilder.se/images/0d3201111924A2d67.jpg

men vänta nu, den låter inte precis som en sossecontainer brukar låta  :?

STOPP DÄR UNGE MAN!!! Jag får allt be dig att lyfta på huven, de e nått som inte är orginal på denna bilen!!!

http://forumbilder.se/images/2d3201112157A477e.jpg
ÅÅÅH dra åt HEELv... De va de JÄVL!!!  :shock:  :shock:

DE BLIR RAPPORT PÅ DE HÄR :evil:  :evil:

troligt scenario om motståndarlaget skulle få fatt i en!



Hur som haver, efter 12 intensiva timmar i garaget så sitter bilen ihop tillräckligt mycket för att kunna kallas just - bil..

Fronten är ihopbyggd via en ram, kofångaren har lättats på alubalk å nya snabbfästen har byggts till denna.
Intercoolerå fäste till monsterkylet är färdigt numera, tryckrören väntar på helsvetsning samt 5st svarta silikonslangar

kosrt sagt en intensiv dag full med massa tidskrävande småpill som knappt syns men som gör enorm skillnad för servicevänligheten sedan!

Lite Random bilder då på dagens pill:

när ja kom till garaget idag
http://forumbilder.se/images/523201113422A227f.jpg

Lyktfäste höger/vänster
http://forumbilder.se/images/e63201113629Ae76e.jpg
http://forumbilder.se/images/2f3201113810A5f70.jpg

Nu börjar de röriga sakerna
http://forumbilder.se/images/ce3201114031A877b.jpg
http://forumbilder.se/images/df3201114212A4e2a.jpg
http://forumbilder.se/images/a53201114303A2990.jpg

resultatet:

En snygg rördragning å inga yttre ingrepp som skriker KOLLA PÅ MIG för ja har minsann intercoolern på utsidan av kofångarn!!
http://forumbilder.se/images/5b3201114527A087b.jpg
http://forumbilder.se/images/5f3201114734A178b.jpg

Nu får de vara lugnt en vecka framöver, behöver ägna käringen lite tid å sen ligga ute på jobb torsdag-söndag så får väl se hur mycke motivation man har under nästa vecka!

Lilleskutt - over´n out

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 maj 2011
#73
Ska du köra manuell låda nu trots allt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

106 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#75
TurbOla skrev:
Ska du köra manuell låda nu trots allt?

Jepp, insett att rolighetsgraden sjunker med typ 300% om ja skulle montera en tomatlåda på en busbil som anpassas för att leka på drifting å gatebilevent wink

så de blir som så många andra en ombyggd ZF-låda fast ja kommer ta min från en bmw 530d e61 cool

Ja e som Alfons Åberg: SKA BARA!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 maj 2011
#76
Fan va najs att det börjar ta sig smile Blir riktigt busigt detta


675 Inlägg
7 oktober 2011
#77
Hur går det? smile Vill se mer! Mvh/Linkan



Sök