3559
Sök

Större kabelkit fast blir svårt att passa i steget-

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Tja, Ursäkta det luddiga ämnet, visste inte vad jag skulle skriva:P
Det är så här att jag tänkte köpa ett grövre kabelkit än det jag har idag, men det blir svårt att få dit typ 35mm2 eller så då 16mm2 är max. Men då undrar jag om man kan skala av en del av koppartråden så det passar att sätta på en kabelsko för 16mm2 eller tappar man ström försörjning då?

stRaend
24 augusti 2009
varför ska du ha en 35mm2 när 16mm2 är max?

685 Inlägg
24 augusti 2009
straend en sak som kan vara anledningen är att kabeln blir varm om det är för lång sträcka.

Jag har dragit 21mm2 och sen gått ner till 16mm2 och in i mitt slutsteg endast för den anledningen att 16mm2 i verkligen MAX att få in i steget men jag behöver igentligen en 21mm2 kabel för den längden mellan batteri och slutsteg. körde med endast 16mm2 innan men den blev varm efter 10-15 minuters spelande.

och till trådskaparen, det funkar utmärkt att göra så som jag har gjort om det är detta som är ditt problem smile
annars finns det förminskare här: http://www.blekingebilradio.se/ListProd … px?cat=607
Senast redigerat av Snoogiloo (24 augusti 2009)

10 287 Inlägg
24 augusti 2009
Sträcken på kabeln i sig gör inte att den blir varmare, men spänningsfallet ökar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

CNC-Operatör
561 Inlägg
24 augusti 2009
köp ett powerblock

685 Inlägg
24 augusti 2009
Sharky skrev:
Sträcken på kabeln i sig gör inte att den blir varmare, men spänningsfallet ökar.

/Göran

kan du förklara för mig varför min kabel blev varm då? trodde det blev för att det va för att det va för tunn och för lång. nu när den bara är ca 1,5m lång så blir den inte varm över huvud taget så.

10 287 Inlägg
24 augusti 2009
OK.

Låt oss anta att du kör 100A och har 1 milliohm per meter.

Har du en meter kabel så kommer effektförlusten i kabeln att bli (P = R*I^2) 10W
Har du två meter kabel så kommer effektförlusten att bli 20W

Dvs du har samma effekt per längdenhet oavsett om du har en eller två meter kabel. och uppvärmningen av kabeln - dvs hur varm kabeln blir i en viss punkt - beror på den effekt som värmer upp kabeln per längdenhet.

Jag tror inte - jag vet...tongue

/Göran

Snoogiloo skrev:
Sharky skrev:

/Göran

kan du förklara för mig varför min kabel blev varm då? trodde det blev för att det va för att det va för tunn och för lång. nu när den bara är ca 1,5m lång så blir den inte varm över huvud taget så.

(Groucho Marx).

186 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Så då köper jag en grövre strömkabel, och delar upp det i ett distblock? Är ju bra nu när jag ska skaffa ett till steg.

10 287 Inlägg
24 augusti 2009
Det är definitivt den bästa lösningen.

/Göran

addea1 skrev:
Så då köper jag en grövre strömkabel, och delar upp det i ett distblock? Är ju bra nu när jag ska skaffa ett till steg.

(Groucho Marx).

7 274 Inlägg
24 augusti 2009
addea1 skrev:

Tänk däremot på att om du sätter smalare kablar efter den grova så BÖR du avsäkra dessa med egna säkringar då den första säkringen är antagligen för stor för dom mindre kablarna.
Visst, om du har bara en eller två decimeter mellan dist.blocket och steget samt att det inte finns någon risk för att kabeln kan gå av och ta i något annat så kan man skippa det.

Sök