1902
Sök

Ac försvinner vid fullt gaspådrag + Varför luktar det alkohol när jag startar bilen + ac?

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Upptäckte en sak häromdagen i min Volvo S90.

När jag har ACCn på auto och 22grader(standard) och sedan tar fullt gaspådrag så slutar den blåsa kall-luft i kupén och jag får varm luft på mig. Det blåser väldigt mycket på fötterna med.
När jag släpper gasen så kommer kall-luften tillbaka efter 5 sek ungefär.

Varför blir det så, är det något fel?
Senast redigerat av linuslinje (15 september 2009)


296 Inlägg
26 augusti 2009
#2
En del bilar slår av AC för att man inte ska tappa effekt när man gasar men om det är så på en S90 vågar jag inte svara på.


335 Inlägg
26 augusti 2009
#3
så är min 940 oxå, fast den slutar blåsa helt vid fullgas, har inte orkat tagit reda på vad de är för fel än eller om de ska vara så :p


Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 augusti 2009
#4
slirande kompressor/rem?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2009
#5
Ac kopplar automatiskt ur när du har full gas. Kompressorn kan ju ta upp till 10 hästar och förmodligen vill du ha dom till framdrift istället för kyla vid fullgas.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Avstängd
512 Inlägg
26 augusti 2009
#6
Är det en lastbil med kylsläp?? Inte fan tar nån AC 10Hk! Ca 1Hk..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 augusti 2009
#7
Crozzfire skrev:
Är det en lastbil med kylsläp?? Inte fan tar nån AC 10Hk! Ca 1Hk..

inga 10 häst. Men garanterat mer än 1 häst. + att ac´n drar ju massa mer bensin o det vill man ju inte heller när man gasar.

C H E V R O L E T <3

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2009
#8
Crozzfire skrev:
Är det en lastbil med kylsläp?? Inte fan tar nån AC 10Hk! Ca 1Hk..

Ja du kan ju försöka leva med tron du.  Det e ju säkert därför den bilen klipper AC kompressorn vid fullgas för å få 1 häst till

Kolla upp fakta och jag sa kan ta upp mot 10hk sa inte att den alltid gör det dom nya varibla kompressorna som sitter bla i volvo kan pumpa mer eller mindre vid olika behov å dom tar lite mindre hästar men tror inte det finns nån kompressor som tar så lite som 1 häst

Jag e utbildad nivå4 mekaniker på Volvo bara så du vet vem du pratar med.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#9
JaggaChafen skrev:
Crozzfire skrev:
Är det en lastbil med kylsläp?? Inte fan tar nån AC 10Hk! Ca 1Hk..

Ja du kan ju försöka leva med tron du.  Det e ju säkert därför den bilen klipper AC kompressorn vid fullgas för å få 1 häst till

Kolla upp fakta och jag sa kan ta upp mot 10hk sa inte att den alltid gör det dom nya varibla kompressorna som sitter bla i volvo kan pumpa mer eller mindre vid olika behov å dom tar lite mindre hästar men tror inte det finns nån kompressor som tar så lite som 1 häst

Jag e utbildad nivå4 mekaniker på Volvo bara så du vet vem du pratar med.

Spännande! smile

Då förstår jag. Då ser jag det som en boost-funktion.. smile


1 758 Inlägg
26 augusti 2009
#10
Möjligt att vissa bilar har nån sån funktion, men Volvo S90 tillhör inte den skaran.
S90 (och alla andra äldre Volvobilar) har ett vakuumstyrt AC-system. För att försäkra tillräckligt vakuum sitter det en fiffig backventil först i systemet (innan vakuumklockorna som styr ACns funktion). Om denna backventil går sönder (vilket den ibland kan göra, framförallt på Turbo-modellerna). Får man lågt vakuum (eller övertryck på en Turbo) vilket innebär att vakuumklockorna inte funkar som det är tänkt.
Alltså: något är fel med backventilen på din bil.
Följ den vakuumslang som går från insuget och in till kupén. Första grunkan som sitter på den slangen är backventilen. Byt ut den mot en fungerande så ska du se att AC funkar fint igen.

4 005 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#11
schnauz skrev:
Möjligt att vissa bilar har nån sån funktion, men Volvo S90 tillhör inte den skaran.
S90 (och alla andra äldre Volvobilar) har ett vakuumstyrt AC-system. För att försäkra tillräckligt vakuum sitter det en fiffig backventil först i systemet (innan vakuumklockorna som styr ACns funktion). Om denna backventil går sönder (vilket den ibland kan göra, framförallt på Turbo-modellerna). Får man lågt vakuum (eller övertryck på en Turbo) vilket innebär att vakuumklockorna inte funkar som det är tänkt.
Alltså: något är fel med backventilen på din bil.
Följ den vakuumslang som går från insuget och in till kupén. Första grunkan som sitter på den slangen är backventilen. Byt ut den mot en fungerande så ska du se att AC funkar fint igen.

Ojdå, härlig beskrivning! Ska kolla upp!


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2009
#12
schnauz skrev:
Möjligt att vissa bilar har nån sån funktion, men Volvo S90 tillhör inte den skaran.
S90 (och alla andra äldre Volvobilar) har ett vakuumstyrt AC-system. För att försäkra tillräckligt vakuum sitter det en fiffig backventil först i systemet (innan vakuumklockorna som styr ACns funktion). Om denna backventil går sönder (vilket den ibland kan göra, framförallt på Turbo-modellerna). Får man lågt vakuum (eller övertryck på en Turbo) vilket innebär att vakuumklockorna inte funkar som det är tänkt.
Alltså: något är fel med backventilen på din bil.
Följ den vakuumslang som går från insuget och in till kupén. Första grunkan som sitter på den slangen är backventilen. Byt ut den mot en fungerande så ska du se att AC funkar fint igen.

Det låter ju faktiskt också som en mkt möjlig orsak då det inte skall böja blåsa varmt förr att AC koplar ur. Men AC kopressorn e inte vakumstryd

ECC skickar en signal till motorstyrenheten som säger att den vill ha AC om motrorstyreneheten tycker det e OK ger den signal till AC relät.

Om du har full gas tycker den inte att det e OK och klippe rsåledes strömmen till AC kompressorn

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2009
#13
Olsson-Aero skrev:
JaggaChafen skrev:
Crozzfire skrev:
Är det en lastbil med kylsläp?? Inte fan tar nån AC 10Hk! Ca 1Hk..

Ja du kan ju försöka leva med tron du.  Det e ju säkert därför den bilen klipper AC kompressorn vid fullgas för å få 1 häst till

Kolla upp fakta och jag sa kan ta upp mot 10hk sa inte att den alltid gör det dom nya varibla kompressorna som sitter bla i volvo kan pumpa mer eller mindre vid olika behov å dom tar lite mindre hästar men tror inte det finns nån kompressor som tar så lite som 1 häst

Jag e utbildad nivå4 mekaniker på Volvo bara så du vet vem du pratar med.

Först av allt. Att du är "Nivå4" mekaniker på volvo (Wow) spelar inte så stor roll. Har du någonsin bänkat en bil med eller utan ac?

Finns en del trådar om detta på Saabturboclub. Vissa har testat med eller utan ac. Vid varma förhållanden då kompressorn får jobba ordentligt kan den sno upp till 10hk. Normalt sett runt 3-5hk. Detta är ingen märkbart när man kör.

Jag e nivå 4 mekaniker å går en hel del kurser på Volvo vi har under dessa utbildningar fått lära oss att en kompressor kan stjäla upp mot 10 hästar men dom skojjar säkert bara med oss.

Å jag sa till en kille som sa att en AC kompressor ine drar mer än 1 häst att den kan dra upp mot 10 å det e ju precis vad du säger ju.

Å man kan veta saker utan att ha gjort det du vet kanske att man kan hoppa bungyjump men du har förmodligen inte gjort det. eller ja du fattar vad jag menar

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Avstängd
512 Inlägg
26 augusti 2009
#14
När tar den isåfall 10hk?? En Ac är på eller av, det finns inte olika lägen, och några 10hk tror jag ej, om du har en Micra på 55hk, skulle ju bilen dra dubbelt med bränsle, nivå 4 mekaniker..wow! Skulle inte vara så stolt och skita ned händerna i andras bilar...huvva!

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 augusti 2009
#15
Crozzfire skrev:
När tar den isåfall 10hk?? En Ac är på eller av, det finns inte olika lägen, och några 10hk tror jag ej, om du har en Micra på 55hk, skulle ju bilen dra dubbelt med bränsle, nivå 4 mekaniker..wow! Skulle inte vara så stolt och skita ned händerna i andras bilar...huvva!

Detta är en tråd å inte personangrepp...


nivå 4 mek är rätt bra punkt slut. tror de är många som är avis...


Om du har en micra så har  du inte lika stort å kraftig ac system som i en volvo på 4 kubik mer utrymme heller... så nä den drar inte lika mycke kraft....

å de finns många olika typer av kompressorer...


Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
26 augusti 2009
#16
Crozzfire, är det inte bättre att inte säga något när man inte kan något?


4 005 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#17
Det känns som om någon har kommit hem till mig där vi diskuterar och lagt avföring på mattan sad


1 758 Inlägg
26 augusti 2009
#18
linuslinje skrev:
Det känns som om någon har kommit hem till mig där vi diskuterar och lagt avföring på mattan sad

Tråkigt när det blir så! Men åk till Volvo eller skroten och köp en ny backventil så ska du nog se att bilen mår bättre iaf.
Vet många som haft detta problem (jag är en av dem) och efter byte av backventilen slipper man konstigheterna.

4 005 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
#19
Nu luktar det alkohol/läkarsprit när man startar acn om bilen har stått en stund. Vad kan det vara då? Kanske är såhär ac luktar om det läcker?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
15 september 2009
#20
Ganska vanligt att det luktart illa om ACn men läkarsprit veifan om det luktar bløt hund så e det sækert dags før en rensnig av systemet. Det bildas massa bakterier å skit i flækt systemet dessa ¨lukter inte hallon direkt. kontrollera så att dräneringen till evaporatorn (ac kylet inne i bilen) inte e tät. Finns sen diverse olika metoder att få bort lukten p. Sprayer å profesionell regngøring med ozonering osv dom flesta rekondfirmor och større bilverkstäder har utrustning till detta.

Lycka till

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök