3259
Sök

Köpråd: 150-175.000:- Gammal eller ny jänkare, eller annat? Bil köpt - Case Closed!

TACS Medlem
457 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena, gorgare!

Jag har letat bil hela sommaren men då jag fortfarande hade kvar min Trans Am förut hade hade jag helst sett att ett byte rakt av blev av.
Nu blev det inte så för den blev inlöst (kraschad... roll ) och nu sitter jag i en ny sits med cash på fickan och funderar på vad för bil jag ska köpa. big_smile

Krav är;
V8 eller minst 300 hk
Gå igenom besiktning utan att behöva riva halva motorn ...
Ej framhjulsdriven
Helst mellan 150-175.000:- men kan sträcka mig till 200.000:- om det inte behövs "underhåll" eller lagningar och uppgraderingar på bilen.


Jag har en förkärlek för amerikanska bilar, men har endast kört "moderna" sådana. Har kollat på 70-tals f-bodies men det måste väl finnas fler än dessa som kvalificerar sig som sportiga jänkare!?

Nämn gärna fördelar OCH nackdelar med erat tips.
/KingWS6
Senast redigerat av KingWS6 (30 september 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 augusti 2009
#2
Corvette C5
Någon gammal pärla typ Charger, Challanger, GTO
Bmw M3 (343hp)
MB CLK430 (bara 280 nånting men V8a iaf)

Amerikanarna är jag inte så insatt på, men de vinner ju på det klassiska amerikanska. Motorer, prestanda, manlighet, motorljud. Nackdelen är väl att kurvtagning och förbrukning inte är nr1 på tillverkarnas lista, vilket framför allt gäller de äldre (det här kommer jag få igen roll )

Bmwn vinner väl på vägegenskaperna, men är en rätt vanlig bil jämfört med de andra. Och M3 är rätt blek (i jämförelse) inget muller, inget "titta här kommer jag", inte lika manlig som de andra heller kanske. Folk kommer tro det är en 320 coupé till du trycker på gasen tongue

Mercan vet jag inte vart man ska placera, inte en glidare som amerikanarna och inte vägegenskaper som M3an. Fördelen är väl komforten, nackdelen är att den har Bmwns alla nackdelar utan att ha fördelarna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

TACS Medlem
457 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Corvette C5
Någon gammal pärla typ Charger, Challanger, GTO
Bmw M3 (343hp)
MB CLK430 (bara 280 nånting men V8a iaf)

Amerikanarna är jag inte så insatt på, men de vinner ju på det klassiska amerikanska. Motorer, prestanda, manlighet, motorljud. Nackdelen är väl att kurvtagning och förbrukning inte är nr1 på tillverkarnas lista, vilket framför allt gäller de äldre (det här kommer jag få igen roll )

Bmwn vinner väl på vägegenskaperna, men är en rätt vanlig bil jämfört med de andra. Och M3 är rätt blek (i jämförelse) inget muller, inget "titta här kommer jag", inte lika manlig som de andra heller kanske. Folk kommer tro det är en 320 coupé till du trycker på gasen tongue

Mercan vet jag inte vart man ska placera, inte en glidare som amerikanarna och inte vägegenskaper som M3an. Fördelen är väl komforten, nackdelen är att den har Bmwns alla nackdelar utan att ha fördelarna.

M3 (och M5 för den delen) har jag alltid haft bra förhållande till då jag vet vad de går för. Men som du skrev själv här ovan- " inget muller, inget "titta här kommer jag", inte lika manlig som de andra heller" Och man är ju trots allt en ung kille än ... cool

Jag drömmer om en lite mer extravagant, utmärkande bil. De nya jänkarna har jag ganska bra koll på, jag undrar mer om gammeljänkare, kan deras charm övervinna de nya? Kan de rent utav klämma åt dom på prestanda och tillförlitlighet också?
Vilka isf?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 augusti 2009
#4
Vill du ha någonting som matchar din Trans Am men flerdubbelt så mycket råare så finns ju Corvette C3, 60-tals Camaro, HotRods. Sen har vi ju Charger, Chevelle osv osv

Rock'n Roll

2 182 Inlägg
27 augusti 2009
#5
Du ska satsa på en Oldsmobile

orkar inte förklara så hä sent på natten, så imorgon ska jag förklara varför du ska ha en sån

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 482 Inlägg
27 augusti 2009
#6
Camaro RS 67-69!
Eller en Firebird 67-69.
Annars chevelle? 1970 typ.
m.m

Gammla jänkar 8or är så fruktansvärt simpla så dom är oerhört lättmeckade.
Något alla lider av ordentligt är kylning! Men en 3 raders alu kylare med 2+ elfläktar ska inte vara några problem.

Men när det gäller gammla jänkare så handlar det prestandavis vad som sitter innanför huven. Försök att hitta en som är reggad med "utbytt motor". Då står det inte vad det sitter för motor i utan att det inte är original motorn. Dvs du kan slänga i vafan du vill utan större problem. Har du dessutom ombyggt motor med så ere bara på med kompressorn.

Gammal jänkare+prestanda resulterar i hög soppaförbrukning. Värt att tänka på wink

Vill du åka rakt fram fort eller svänga mycket? Det går att svänga med jänkarplåt, men det är ganska läskigt wink.
Vill du svänga mycket trotts att du har en gammal jänkare finns det alternativ. Du kan konvertera bakvagnen och montera dit riktigt fjädrar. Annars så gör Tractionbars underverk, den kränger inte lika mycket då. Ifram kan du alltid sänka den med hårdare och kortare fjädrar.

BLT Service
Theracords Music Label

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
27 augusti 2009
#7
Jag har själv haft 4st F-body ur fjärde generationen och två äldre jänkare.

För dom pengarna så hade jag nog köpt en likadan som jag har själv fast med tak om du inte måste ha cab som jag då haha, och en herrejösses motor eller ja en hyfsad bra iordninggjord 389 eller 400 om man ska hålla sig till Pontiacs motorer.

Annars har du Camaro, Firebird, ur GM- koncernen eller om man kliver på ett steg större bilar så blir de Oldsmobile Cutlass, Buick Skylark, Pontiac Lemans(Gto) eller Chevrolet Chevelle.  Mopars challenger, cuda och charger blir lite svårt att hitta nåt fint i den prisklassen. Ford har ju bilar dom också, mustang tror jag dom kallas, finns fler också big_smile

Annars så funderar jag ju på att försöka hitta en gamma bil med modern drivlina t.ex. lt1 elelr ls1 och 4l60 eller th700lådan, blir nog så efter den här. De är nog min drömbil iaf.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

FreddeK
27 augusti 2009
#8
Bmw m635csi kanske=)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 augusti 2009
#9
Dodge Ram?


Eller kanske en Plymouth Roadrunner om du är ute efter något äldre smile
Senast redigerat av IceEyes (27 augusti 2009)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 augusti 2009
#10
KingWS6 skrev:
Rquired skrev:
Corvette C5
Någon gammal pärla typ Charger, Challanger, GTO
Bmw M3 (343hp)
MB CLK430 (bara 280 nånting men V8a iaf)

Amerikanarna är jag inte så insatt på, men de vinner ju på det klassiska amerikanska. Motorer, prestanda, manlighet, motorljud. Nackdelen är väl att kurvtagning och förbrukning inte är nr1 på tillverkarnas lista, vilket framför allt gäller de äldre (det här kommer jag få igen roll )

Bmwn vinner väl på vägegenskaperna, men är en rätt vanlig bil jämfört med de andra. Och M3 är rätt blek (i jämförelse) inget muller, inget "titta här kommer jag", inte lika manlig som de andra heller kanske. Folk kommer tro det är en 320 coupé till du trycker på gasen tongue

Mercan vet jag inte vart man ska placera, inte en glidare som amerikanarna och inte vägegenskaper som M3an. Fördelen är väl komforten, nackdelen är att den har Bmwns alla nackdelar utan att ha fördelarna.

M3 (och M5 för den delen) har jag alltid haft bra förhållande till då jag vet vad de går för. Men som du skrev själv här ovan- " inget muller, inget "titta här kommer jag", inte lika manlig som de andra heller" Och man är ju trots allt en ung kille än ... cool

Jag drömmer om en lite mer extravagant, utmärkande bil. De nya jänkarna har jag ganska bra koll på, jag undrar mer om gammeljänkare, kan deras charm övervinna de nya? Kan de rent utav klämma åt dom på prestanda och tillförlitlighet också?
Vilka isf?

har testkört en M5 den hinkas äger här på garaget fy fan va grymt kul den va att köra tycker att du ska satsa på en sånn smile å vilket ljud med wink

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 augusti 2009
#11
Jag kan ju berätta en liten anekdot. smile

Jag och grannen var ute med hans Camaro Z28 -87a, ingen ny bil, och inte gammal eller, eller våldsamt stark, men i alla fall, så körde vi runt lite i Hässleholm en onsdag-kväll och cruisade.

Klockan var väl runt 23.
Stannar vid ett övergångsställe för att släppa förbi ett medelålderspar.
De stannar också innan de går på övergångsstället, vinkar förbi mig, och tjoar när jag sakta rullar förbi med automaten, så man var ju tvungen att bjuda på ett gaspådrag sen. smile

Det händer aldrig när jag kommer med Volvon, och jag tror inte det händer om man rullar upp med en M3a eller M5a heller.

Därför skulle jag kunna tänka mig att köpa en äldre V8a nästa gång. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

135 Inlägg
27 augusti 2009
#12
Noxxer skrev:
Något alla lider av ordentligt är kylning! Men en 3 raders alu kylare med 2+ elfläktar ska inte vara några problem.

Jag tror att de flesta gångerna handlar om att originalgrejorna har hängt med sedan 60-talet utan någon direkt omvårdnad. Som alla jänkare man ser på träffar som har stora problem när det är varmt och bildas kö, tror inte att bilarna hade dessa problem när de var nya...
Ett bra originalsystem räcker nog väldigt långt, om det inte är något fel på motorn så den går varmare än normalt.
Men om man har dåligt originalsystem och måste byta det kan man lika bra köra på alu kylare och annat.

Det är helt sjukt svårt att välja en ny bil, finns så många fina! Om man vill synas och höras så är nog en äldre jänk att föredra! Det lite tråkiga med Camaro/Firebird/Mustang/Corvette är att de är väldigt vanliga, väldigt bra bilar dock!
Plymouth GTX är väldigt grym, men kanske lite större bil än du tänkt dig...


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
27 augusti 2009
#13
TurbOla skrev:
Jag kan ju berätta en liten anekdot. smile

Jag och grannen var ute med hans Camaro Z28 -87a, ingen ny bil, och inte gammal eller, eller våldsamt stark, men i alla fall, så körde vi runt lite i Hässleholm en onsdag-kväll och cruisade.

Klockan var väl runt 23.
Stannar vid ett övergångsställe för att släppa förbi ett medelålderspar.
De stannar också innan de går på övergångsstället, vinkar förbi mig, och tjoar när jag sakta rullar förbi med automaten, så man var ju tvungen att bjuda på ett gaspådrag sen. smile

Det händer aldrig när jag kommer med Volvon, och jag tror inte det händer om man rullar upp med en M3a eller M5a heller.

Därför skulle jag kunna tänka mig att köpa en äldre V8a nästa gång. smile

Ganska bra sammanfattat av en stor skillnad mellan att köra amerikanskt och V8 jämfört med allt annat smile
Sen om du kör på en väg nånstans och möter en jänkare oavsett märke så hejar man på varann,  har aldrig varit med om att de händer i en "vanlig" bil.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

260 Inlägg
27 augusti 2009
#14
Detta blev en bra tråd, Jörgen!
Men, har du inga fler "ska ha" -krav? Eller "får absolut inte ha" -krav!
Som ex: Cabriolet, T-top, 2d, 4d, nästan ny med ny teknologi, gammal, halvgammal, färdig att köra eller nåt att renovera och göra till din egen?
Själv är jag dökär i Camaro -70 (gammalt) eller Corvette (ny!). Thunderbird gjorde några fina modeller också.....

Och ni som har bilder på era förslag - lägg upp dem här.
...just det, nu skulle jag haft en bild på Camoro -70.....
Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

414 Inlägg
27 augusti 2009
#15
En 1gen(67-69) camaro kasnke vore något? smile

hej

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
27 augusti 2009
#17
https://www1.garaget.org/gallery/archive/21401/749458_68n1uk.jpg
vill bara säga denna camaro 69 ss är nog en av de snyggaste jänk som från usa


260 Inlägg
27 augusti 2009
#18
Jörgen.
Här är Camaros vackraste front någonsin:
http://www.garaget.org/?car=47966&image=416353
Även baken är ackrare än -69:n
http://www.garaget.org/?car=47966&image=416358
Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Avstängd
512 Inlägg
27 augusti 2009
#19
Nyare Corvette är ett bra val, glöm BMW´n, könslöst och dyrt! Och glömm även gamla jänkare, kört Mustanger -1966, fina bilar, men som sagt över 40år gamla, dålig komfort mm, jag köpte en Crossfire till, inga pengar och syns mer än en fin gammal mustang, körglad och komfort och inget rappel

806 Inlägg
27 augusti 2009
#20
Crozzfire skrev:
Nyare Corvette är ett bra val, glöm BMW´n, könslöst och dyrt! Och glömm även gamla jänkare, kört Mustanger -1966, fina bilar, men som sagt över 40år gamla, dålig komfort mm, jag köpte en Crossfire till, inga pengar och syns mer än en fin gammal mustang, körglad och komfort och inget rappel

Får man den nya corvetten för 175 k?yikes



Sök