3113
Sök

ABS börjar lysa under körning.

4 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Min ABS lampa har börjat lysa under den senaste tiden.
Det började en gång när jag körde i en ganska skarp kurva och efter det så har den börjat lysa lite då och då, det börjar lysa när man har kört ca 1 mil helt oberoende på hur eller var man kör, och den slutar lysa om man tex startar om bilen. Och den börjar lysa oftare om det är/har vart blött ute.
En annan sak som jag har märkt är att när den börjar lysa så bromsar den till lite snabbt och när den lyser så vill inte farthållaren fungera ordentligt, men några andra problem med själva bromsarna märker jag inte av.
Bilen är en Saab 900 -94.
Någon som har nån ide om vad felet kan vara?
Tack på förhand.

Ljudbyggare
170 Inlägg
27 augusti 2009
Kolla sladdarna, en polare till mig hade samma problem engång (annan modell). Men till sist hittade han felet. Skarva om sladden vid brottet och var lycklig igen. Annars vet jag inte

402 Inlägg
27 augusti 2009
Vet inte hur de är med saab, men du kan ju kolla tandhjulen (sitter ett runt varje hjulaxel
som givaren "läser" på) om dom är fyllda med damm och smuts så indikerar givaren ett
"stillastående" hjul, kan bli felindikation av de kanske?hmm

360 Inlägg
14 september 2009
Jag hade samma fel på min gamla saab. Abs lampan började lysa då och då. Den levde sitt egna lilla liv smile.
Felet på min bil var abs givaren på hö framhjul. Om jag vore dig så skulle jag kolla fel koderna. Åk upp till någon saab verkstad och kolla fel koderna. Abs givare är inget man bara testar att byta ut. Om jag inte missminner mig så kostade min givare ca 1100.

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

3 Inlägg
15 september 2009
Det kan även vara att kolbryggan till generatorn börjar vara slut, kolla för säkerhetskull.. Behöver inte vara en givare alla gånger.

360 Inlägg
15 september 2009
Mercaknugen skrev:
Det kan även vara att kolbryggan till generatorn börjar vara slut, kolla för säkerhetskull.. Behöver inte vara en givare alla gånger.

Visst, det behöver inte vara givaren. Men det är väldigt lätt att kolla fel koderna

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

Sök