4 september 2009
Trådstartare
Hej!
Ja har planer på ett vinterbilsprojekt å vet inte om ja kommit rätt, men så här är tanken:
Om ja minns rätt så berättade min gamla fordonslärare att man kunde skruva på en komplett Audi 100 Quattro-bakvagn på en på en vanlig Audi 100 och bara åka in till bilprovningen och regga med bakhjulsdrift.
Det gick tydligen att skruva ihop det med originaldelar från Audi och Volvo som va godkända att använda och som passar utan modifiering av golvet, stommen eller drivlinan, eftersom motorn är rakställd med bakmonterad växellåda, samtidigt som det användes samma självbärande kaross på alla Audi 100 1987 till -90 utföranden, inkl. Quattro-varianten!
Det jag har för mig han sa behövdes var:
* En Audi 100 av årsmodell -87 till -90 (Tänkte mig en -90 turbo).
* Växellåda och sprängkåpa från en Volvo 7/900 diesel/turbodiesel. motorn är ju en audi/vw motor så den passar tydligen direkt på audis alla 5-cyl. motorblock.
* Original koppling
* Audi 100 eller Volvo 7/900 kardan (minns inte vilken av dom som passade utan modifiering).
* Komplett bakvagn med bakaxel, fjädring och bromsar från Audi 100 Quattro.(Bolt-on, skruvhål finns original)
Och denna idé har funnits i åtanke i snart tre år så man har ju hunnit grubbla en hel del om de han berättade med ett smil i mungipan stämmer men jag har aldrig fått tummen ur å börjat leta information förrän nu.
det jag har lite problem att hitta är info om om det ens går att bara typbesikta (eller regbesikta eller va det nu heter) med den drivlinan, eller om de måste reggas som ombyggt fordon och vilken kardanstång som passar av quattrons och volvons på längden, och medbringare på lådan och pinjongen m.m.
Sen känner ja till svensk bilprovning, varenda en har olika syn på vad som funkar eller inte och hur mycket man kan ha "missat" å de ändå går igenom!
Har letat lite på Sfro:s hemsida men hittade inte det jag sökte men har inte kollat några Audi eller volvo forums FAQ, inte heller här på garaget än.
Är det inte så enkelt som ja fått höra, säg till!, det ska bara bli vinterbils projekt i så fall så de ska inte va för jobbigt/dyrt att genomföra, utan en udda bil att leka med i vinterkylan.
Är det någon som vet mer om detta än jag, eller kanske har någon information, kanske ett tips eller länk så får ni gärna dela med er!
It´s a Jeep thing, you wouldn´t understand