Det finns några saker som är känsliga på 1,8t, det första man brukar få byta om man tar ut mycket effekt är kopplingen, detta redan vid omkring 40-45 hk... Turbo och ic är lite små på 150 hk motorn så sen får jobba väldigt hårt för att plocka ut mer än 40 hk.
Att byta avgassystemet efter kat (halvsats) ger ingen större skillnad då stypningen sitter i downpipe och kat.
Dumpventilerna i plast funkar kanon bra upp till 1,5 bars laddtryck och är snabbare än en alu dump så det finns egentligen ingen anledning till att byta om den inte är trasig. Men har bilen gått ett gäng tusen mil kan gummit i membranet torkat och därför börja läka, en ny originaldump kostar omkring 300 kr, jag kör dubbla original plastdumpar på S2an och har betydligt högre ladd än 1,5 bar.
Mig veteligen så skiljer det inte något att köra på 95 eller 98 om man kollar kr/mil då förbrukningen oftast blir lägre på 98.
Innan du chippar rekomenderar jag att du kollar så dina stift är i gott skick, originalstiften funkar fint i 3000 mil sen börjar de bli trötta, och framförallt se till att det är rätt stift som sätts i bilen om du byter. 1,8T motorerna funkar bäst på NGK platina PFR6Q då dessa sitter original. Bosch platina ska funka bra de oxå. Men BERU och Champion har jag sett gett beskymmer med ryckningar.
- "Fixade det som var trasigt men..." -