3771
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

10 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag funderar på att turbokonvertera min motor som är en b230f och som sitter i en 740 gle från 1989. Mina frågor är då...

Insprutet, jag har hört att det är mekaniskt insprut och vad gör det för skillnad om det är elektroniskt och mekaniskt? Blir det svårare och varför?

Vad är det jag bör tänka på generellt när jag ska konvertera?

Ungefär hur mycket kommer hela kalaset att kosta?

Håller original växellådan? Det är manuella lådan med 5 växlar (inte överväxel)

Tack på förhand!

10 287 Inlägg
7 september 2009
#2
Hej,

Först vanliga kontrollfrågen: - Du inser väl att du inte kan besikta lagligt med en turbokonverterad motor.

Sedan så är det bra att veta vilka effektmål du har innan det går att säga om växellådan håller eller inte.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Darth Vader
1 644 Inlägg
7 september 2009
#3
Smidigare, mer hållbart, samt oftast billigare är ju nästan alltid att köpa en komplett b230ft/fk istället.

Braaaaap?

Smålänning
7 883 Inlägg
7 september 2009
#4
Är det en B230F har den alltid elektroniskt sprut.

Stakarna är samma som ET, men du behöver grenrör, turbo, box, kolvar, och någon givare till. Allt detta lär gå på mer än vad en komplett B230FK/FT gör, men det går.

Sen kan du ju inte besikta den lagligt heller...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
7 september 2009
#5
Jag säger som "Sharky", du är medveten om att man INTE får turbokonvertera motorer? du kommer alltså inte att kunna besikta bilen utan att bygga om till original varje gång. Har du en bil innan -75 så får du turbokonvertera. Men din bil är en -89 så det går inte.

Vad du däremot kan göra, och som du nästan är dum om du inte gör i ditt läge... Är att stoppa i en färdig volvo turbomotor. Det blir både billigare och enklare, plus att du kan besikta med den motorn. Sen har jag för mig att volvo 740 är godkänd upp till 225hk UTAN att behöva reggas som ombyggt fordon!

Då räcker det att du gör en regbesiktning för att få en 100% laglig bil.

Ett alternativ stoppa i en t5 motor från en 850, för den ska hålla sig inom maxgränsen... denna motor går med lätta medel(chip o ökat ladd) att plocka ur ca 300hk. Utan att det syns på motorn och den klarar avgasvärdena ändå. Men denna operation kräver en hel del pillande och att man vet vad man gör...

... i det stora hela så tar man motorfästen och sump från 960, sen kortar man sumpen så den passar den t5an (960 har 6a) sen använder man sig även av sprängkåpan från 960. 960 motorn är en 6cyl version av t5an men den har ingen turbo. Så alla delar utom sumpen ska passa rakt på. Och den med sumpen från 960 så ska den passa rakt ner i 740...

Du kan alltså få bilen 100% laglig med t5 bara genom att regbesikta...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

446 Inlägg
7 september 2009
#6
vad kostar en regbesiktning? och behöver men inte byta bromsar osv?


67 Inlägg
7 september 2009
#7
Men va fan va ni klagar om han nu vill turbokonvertera sin b230f så får han väl de.


10 287 Inlägg
7 september 2009
#8
Javisst. OP får göra vad han vill. Det är dock rent historiskt så att många som vill/drömmer om att turbokonvertera gör det med en grundtro att man kan regbesikta med det och det är därför bl a jag ställer kontrollfrågan.

Jag upplyser gärna om hur man gör. Gissa om min egen turbokonverterade 16V motor var laglig.....wink

/Göran

nilsson_racing skrev:
Men va fan va ni klagar om han nu vill turbokonvertera sin b230f så får han väl de.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Hej,

Först vanliga kontrollfrågen: - Du inser väl att du inte kan besikta lagligt med en turbokonverterad motor.

Sedan så är det bra att veta vilka effektmål du har innan det går att säga om växellådan håller eller inte.

/Göran

Att det inte gick att besikta lagligt hade jag inte en aning om nej. Jag ska självklart byta bromsar och stötdämpare och eventuellt växellådan också om det behövs. Går det fortfarande inte att besikta den då?
Senast redigerat av Greymetallic (8 september 2009)

10 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#10
twin_cam skrev:
Är det en B230F har den alltid elektroniskt sprut.

Stakarna är samma som ET, men du behöver grenrör, turbo, box, kolvar, och någon givare till. Allt detta lär gå på mer än vad en komplett B230FK/FT gör, men det går.

Sen kan du ju inte besikta den lagligt heller...

Okej tack för tipset!

10 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Javisst. OP får göra vad han vill. Det är dock rent historiskt så att många som vill/drömmer om att turbokonvertera gör det med en grundtro att man kan regbesikta med det och det är därför bl a jag ställer kontrollfrågan.

Jag upplyser gärna om hur man gör. Gissa om min egen turbokonverterade 16V motor var laglig.....wink

/Göran

nilsson_racing skrev:
Men va fan va ni klagar om han nu vill turbokonvertera sin b230f så får han väl de.


Okej men hur gjorde du då när du turbokonverterade din 16v?

10 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#12
Sharky skrev:
Hej,

Först vanliga kontrollfrågen: - Du inser väl att du inte kan besikta lagligt med en turbokonverterad motor.

Sedan så är det bra att veta vilka effektmål du har innan det går att säga om växellådan håller eller inte.

/Göran

Effektmålet är inget spec än så länge, bortemot 200 häst till att börja med?

10 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#13
nilsson_racing skrev:
Men va fan va ni klagar om han nu vill turbokonvertera sin b230f så får han väl de.

Tack, jag har inte lagt upp dessa frågor för att vara otrevlig el verka dum om någon trott det då får jag väl be om ursäkt. Allt jag söker är information och fakta för att jag därifrån ska kunna utgå ifrån om jag fortfarande vill göra det och om det är värt jobbet el om jag istället ska köpa mig en annan motor el rentutav en helt annan bil.

10 287 Inlägg
8 september 2009
#14
Du har ingen anledning alls att behöve be någon om ursäkt. Du har ställt en ärlig fråga.

/Göran

Greymetallic skrev:
Tack, jag har inte lagt upp dessa frågor för att vara otrevlig el verka dum om någon trott det då får jag väl be om ursäkt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
8 september 2009
#15
Det är alltså konverteringen som är problemet. Naturvårdsverket ställer upp reglerna och varje ny motortyp måste avgascertifieras enligt gällande avgasreglemente. Och när väl en motortyp är godkänd får man inte ändra något som ingår i certifieringen för då gör man certifieringen ogiltig.



Greymetallic skrev:
Att det inte gick att besikta lagligt hade jag inte en aning om nej. Jag ska självklart byta bromsar och stötdämpare och eventuellt växellådan också om det behövs. Går det fortfarande inte att besikta den då?

Körde olagligt....

Okej men hur gjorde du då när du turbokonverterade din 16v?

Då håller orginal växellåda

Effektmålet är inget spec än så länge, bortemot 200 häst till att börja med?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#16
Jahaaa okej. jag får nog tänka över det här. Förstår nu varför det är smidigare att byta motor helt! Men tack för alla svar iaf!

Mvh Victor

10 287 Inlägg
8 september 2009
#17
Vill man konvertera för att man gillar utmaningen eller vill lära sig det så är det bra anledningar. Men vill man ha så lite trassel som möjligt men behålla den bil man har så byter man till en färdig orginalmotor med turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

MulleRacing
499 Inlägg
8 september 2009
#18
AcesHigh666 skrev:
Jag säger som "Sharky", du är medveten om att man INTE får turbokonvertera motorer? du kommer alltså inte att kunna besikta bilen utan att bygga om till original varje gång. Har du en bil innan -75 så får du turbokonvertera. Men din bil är en -89 så det går inte.

Vad du däremot kan göra, och som du nästan är dum om du inte gör i ditt läge... Är att stoppa i en färdig volvo turbomotor. Det blir både billigare och enklare, plus att du kan besikta med den motorn. Sen har jag för mig att volvo 740 är godkänd upp till 225hk UTAN att behöva reggas som ombyggt fordon!

Då räcker det att du gör en regbesiktning för att få en 100% laglig bil.

Ett alternativ stoppa i en t5 motor från en 850, för den ska hålla sig inom maxgränsen... denna motor går med lätta medel(chip o ökat ladd) att plocka ur ca 300hk. Utan att det syns på motorn och den klarar avgasvärdena ändå. Men denna operation kräver en hel del pillande och att man vet vad man gör...

... i det stora hela så tar man motorfästen och sump från 960, sen kortar man sumpen så den passar den t5an (960 har 6a) sen använder man sig även av sprängkåpan från 960. 960 motorn är en 6cyl version av t5an men den har ingen turbo. Så alla delar utom sumpen ska passa rakt på. Och den med sumpen från 960 så ska den passa rakt ner i 740...

Du kan alltså få bilen 100% laglig med t5 bara genom att regbesikta...

Måste fråga lite angående det här inlägget. Om man ska dra i en t5 så måste man väl regga med t5:an i? och då måste man väl ha avgaskrav å liknande från volvo? Enligt nya regler sen nått år tillbaka så ska det vara så, iaf när jag har frågat runt


335 Inlägg
925 Inlägg
25 september 2009
#20
Ska försöka hålla mig till det TS frågar om.

EN mekanisk insprutning går bra att använda till måttliga effektutag. Det som begränsar är att luftvågen klarar inte av att mäta upp den större luftmängden som en Turbomotor suger i sig. DÅ går den i botten och blandningen blir för mager. 20-30% mer effekt KANSKE man kan ta ut med en mek insprutning.
Alt, kan man byta till ett större bränslehuvud, man kan gnista om sliderna inne i mäthuvudet. Ganska komplicerat.
På elektrisk/digital insprut, är det istället spridare och pumpar som begränsar flödet av bränsle. Det är lättare att byta. Men då måsta man manipulera dataprogramet istället.

Hur mycket en växellåda håller för beror väldigt mycket på hur "Greppiga" däck man kör på. SÅ beror det lite på shuffören också.

Vad man får eller inte får är DITT eget ansvar!

Mats


Sök