Jag säger som "Sharky", du är medveten om att man INTE får turbokonvertera motorer? du kommer alltså inte att kunna besikta bilen utan att bygga om till original varje gång. Har du en bil innan -75 så får du turbokonvertera. Men din bil är en -89 så det går inte.
Vad du däremot kan göra, och som du nästan är dum om du inte gör i ditt läge... Är att stoppa i en färdig volvo turbomotor. Det blir både billigare och enklare, plus att du kan besikta med den motorn. Sen har jag för mig att volvo 740 är godkänd upp till 225hk UTAN att behöva reggas som ombyggt fordon!
Då räcker det att du gör en regbesiktning för att få en 100% laglig bil.
Ett alternativ stoppa i en t5 motor från en 850, för den ska hålla sig inom maxgränsen... denna motor går med lätta medel(chip o ökat ladd) att plocka ur ca 300hk. Utan att det syns på motorn och den klarar avgasvärdena ändå. Men denna operation kräver en hel del pillande och att man vet vad man gör...
... i det stora hela så tar man motorfästen och sump från 960, sen kortar man sumpen så den passar den t5an (960 har 6a) sen använder man sig även av sprängkåpan från 960. 960 motorn är en 6cyl version av t5an men den har ingen turbo. Så alla delar utom sumpen ska passa rakt på. Och den med sumpen från 960 så ska den passa rakt ner i 740...
Du kan alltså få bilen 100% laglig med t5 bara genom att regbesikta...
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.