Diesel_77 skrev:
discokapten skrev:
Men kan du inte berätta din plan, exakt! Så får jag lite mer grepp om vad det är du vill göra, uppnå och vilken budget du har.
Jag har en Volvo 740 -88 med LH 2.2 system. Jag vill införskaffa en B230FT. B230FT 2.2 är mycket sällsynt.
Fanns bara 1 år. Därför om jag ska lätt få tag på en B230FT så måste jag ha en 2.4. Nackdelen är att jag har en 2.2. Men enligt någon här så är det hyffsat enkelt att byta över till 2.4 från 2.2.
Då är det bara:
* kablage
* 2.4 box
* B230FT
* Någon givare som jag har glömt nu.
Sen vill jag ha den över 200 hk. Jag hittade ett chipp på hi-tunning som kostade 3000 kr som gav 220hk och en på BSR som kostade 2500 kr som gav 220hk. Men på BSR så måste man ha något sportluftfilter för att chippet ska fungera. Filtert kostar 1000 kr.
http://sv.bsr.se/products/t778/ BSR
http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=seEn B230FT LH 2.4 har 165 hk orginal.
Sen fick jag veta att B230FT har 530-topp och en t-kam. Dom betraktas som värdelösa grejer järmfört mot VX3-kam och 531-topp. Sätter jag dit VX3-kam och 531-topp på en B230FT 2.4 så fungerar inte chippen. Chippen är anpassad till orginalmotorn.
Därför om jag ska få allt gå perfekt med VX3-kam och 531-topp på B230FT 2.4 så måste jag mappa.
Mappa kan amn göra med Megasqurit. Det är som ett "dator" som bygger eget chipp inne i 2.4 boxen.
Men jag läste att man kunde spara 2.4 systemet på något sätt. Det går ju också att köpa en 2.4 box på skroten
Då har man två.
MS kostar ca 3000 kr.
Men MS eller chip så gör det att bränsle och syre blir perfekt och man optimerar motorn så det går bättre, dessutom så går den snålare. Fast det beror på hur man kör.
En b230FT 2.4 ligger runt 4-6 kkr beroende på kvalite/mil. En Volvo 740 tubro i dagens läge är ganska dyr. För 15 000 kr så får man en ungdomkörd och lite härdad. Därför kan det vara billigare att fixa egen "740 tubro".
Jag ska också köpa IC. Men det får bli p blocket. 1000 kr ger jag, inge mera. Det så många IC så man kan gå ner till vilket pris som helst.
Mitt mål med "trimmingen" är att jag ska dra mina kompisar. Dom har nyare bilar och dom anser att 740 är skrot järmfört med deras. Jag ska visa dom vad 740 går för
Audi A6 1.8t 162 hk, men förmodligen så ska han chippa den. Den lär bli runt 210 hk.
Därför måste jag skaffa lammeldiff om jag ska få ner 220 hk rakt ner i marken.
Men det kanske inte blir 220 hk, det kan bli mera hk om jag väljer MS + 531-topp + VX3-kam.
Om jag väljer MS så behöver jag inte "konvertera" 2.2 till 2.4. Det ända jag behöver göra är att få B230FT passa.
Men då är frågan: Är det svårt att Mappa en 2.4 box med MS?