3341
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

407 Inlägg
3 oktober 2009
#81
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:

om du ska byta från 2.2 till 2.4 ska du byta motorns givare, samt kabelpiska och boxar.

Så det är bara det?
LH 2.4 box och kablage och givarna?
Jag ska byta till 2.4, sen megasqurit.

Vad skulle du ha valt? Chipp eller Megasqurit?
Jag börjar fundera på megasqurit för jag vill ha 531-topp + VX3-kam på min B230FT 2.4.
Jag har läst att man kan spara det gammla systemet.

Jag skulle vilja helst ha en 531-topp istället för en 530 topp.
Vad är bäst för tubro: T-kam eller VX3-kam? V-kam?
Vad är det MAX man kan trimma en 740? Hk och Nm?

Jag hade tagit ett MS, vill du nån gång ha mera mos så är det bra att ha det. Kör du Ms så använder du INTE LH 2.4 längre.

Du behöver ingen 531:a till 200hk.. Men det kan vara bra att ha för framtida effekt uttag.

Vx3:a används flitigt av dagens volvo mekare. En väl beprövad topp med andra ord.

Vadå max man kan trimma en 740? jaa... 1000 hästar. Finns ju olika motorer i volvos 740 serie.

Men jag har hört att max det man frår trimma en 740 är 225 hk oombyggd fordon.

Men om jag ska ha 531-topp och VX3-kam så kan jag inte ha Hi-tunings chipp 220 hk. Då måste jag ha MS.
Väljer jag MS så behöver jag inte göra om mitt system till 2.2, utan jag behöver bara göra om B230FT till en 2.2. Då byter jag bara en givare, tror jag. Vilken har jag glömt.

Men då är frågan. Är det lätt att mappa med MS på ett 2.2 system?

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#82
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:

Så det är bara det?
LH 2.4 box och kablage och givarna?
Jag ska byta till 2.4, sen megasqurit.

Vad skulle du ha valt? Chipp eller Megasqurit?
Jag börjar fundera på megasqurit för jag vill ha 531-topp + VX3-kam på min B230FT 2.4.
Jag har läst att man kan spara det gammla systemet.

Jag skulle vilja helst ha en 531-topp istället för en 530 topp.
Vad är bäst för tubro: T-kam eller VX3-kam? V-kam?
Vad är det MAX man kan trimma en 740? Hk och Nm?

Jag hade tagit ett MS, vill du nån gång ha mera mos så är det bra att ha det. Kör du Ms så använder du INTE LH 2.4 längre.

Du behöver ingen 531:a till 200hk.. Men det kan vara bra att ha för framtida effekt uttag.

Vx3:a används flitigt av dagens volvo mekare. En väl beprövad topp med andra ord.

Vadå max man kan trimma en 740? jaa... 1000 hästar. Finns ju olika motorer i volvos 740 serie.

Men jag har hört att max det man frår trimma en 740 är 225 hk oombyggd fordon.

Men om jag ska ha 531-topp och VX3-kam så kan jag inte ha Hi-tunings chipp 220 hk. Då måste jag ha MS.
Väljer jag MS så behöver jag inte göra om mitt system till 2.2, utan jag behöver bara göra om B230FT till en 2.2. Då byter jag bara en givare, tror jag. Vilken har jag glömt.

Men då är frågan. Är det lätt att mappa med MS på ett 2.2 system?

Ur besiktnings synpunkt så kan du inte köra igenom med din b230f med turbo ändå. det är INTE LAGLIGT!!!

Varför skulle du inte kunna ha deras chipp? det är inte direkt några stora modifikationer att byta topp och kamm..

Vad är det du inte förstår!? OM DU SKA KÖRA MED MS SÅ ANVÄNDER DU INTE 2.2 SYSTEMET LÄNGRE! du ersätter ju 2.2 systemet med megasquirtet!

team Svineri. Volvos under construction.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#83
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:

Jag hade tagit ett MS, vill du nån gång ha mera mos så är det bra att ha det. Kör du Ms så använder du INTE LH 2.4 längre.

Du behöver ingen 531:a till 200hk.. Men det kan vara bra att ha för framtida effekt uttag.

Vx3:a används flitigt av dagens volvo mekare. En väl beprövad topp med andra ord.

Vadå max man kan trimma en 740? jaa... 1000 hästar. Finns ju olika motorer i volvos 740 serie.

Men jag har hört att max det man frår trimma en 740 är 225 hk oombyggd fordon.

Men om jag ska ha 531-topp och VX3-kam så kan jag inte ha Hi-tunings chipp 220 hk. Då måste jag ha MS.
Väljer jag MS så behöver jag inte göra om mitt system till 2.2, utan jag behöver bara göra om B230FT till en 2.2. Då byter jag bara en givare, tror jag. Vilken har jag glömt.

Men då är frågan. Är det lätt att mappa med MS på ett 2.2 system?

Ur besiktnings synpunkt så kan du inte köra igenom med din b230f med turbo ändå. det är INTE LAGLIGT!!!

Varför skulle du inte kunna ha deras chipp? det är inte direkt några stora modifikationer att byta topp och kamm..

Vad är det du inte förstår!? OM DU SKA KÖRA MED MS SÅ ANVÄNDER DU INTE 2.2 SYSTEMET LÄNGRE! du ersätter ju 2.2 systemet med megasquirtet!

VAD ÄR DET DU INTE KAN LÄSA.

Jag ska ha B230FT. Inte B230F.

Men jag har läst att man kan "spara" typ 2.2 systemet och sedan installera MS. Sen kan man byta tillbaka , om man vill.

Men om jag chippar min B230FT till 220 hk (hi.tunning.com).
Sen lägger jag dit en 531-topp och en VX3-kam så kommer B230FT  gå dåligare, tror jag.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#84
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:

Men jag har hört att max det man frår trimma en 740 är 225 hk oombyggd fordon.

Men om jag ska ha 531-topp och VX3-kam så kan jag inte ha Hi-tunings chipp 220 hk. Då måste jag ha MS.
Väljer jag MS så behöver jag inte göra om mitt system till 2.2, utan jag behöver bara göra om B230FT till en 2.2. Då byter jag bara en givare, tror jag. Vilken har jag glömt.

Men då är frågan. Är det lätt att mappa med MS på ett 2.2 system?

Ur besiktnings synpunkt så kan du inte köra igenom med din b230f med turbo ändå. det är INTE LAGLIGT!!!

Varför skulle du inte kunna ha deras chipp? det är inte direkt några stora modifikationer att byta topp och kamm..

Vad är det du inte förstår!? OM DU SKA KÖRA MED MS SÅ ANVÄNDER DU INTE 2.2 SYSTEMET LÄNGRE! du ersätter ju 2.2 systemet med megasquirtet!

VAD ÄR DET DU INTE KAN LÄSA.

Jag ska ha B230FT. Inte B230F.

Men jag har läst att man kan "spara" typ 2.2 systemet och sedan installera MS. Sen kan man byta tillbaka , om man vill.

Men om jag chippar min B230FT till 220 hk (hi.tunning.com).
Sen lägger jag dit en 531-topp och en VX3-kam så kommer B230FT  gå dåligare, tror jag.

Du tror mycket du, och du verkar ju inte lyssna på vad nån säger heller, men jag säger det igen det funkar utmärkt att köra med chip samt 531 med VX3.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 oktober 2009
#85
Du vill ha runt 200hk? Då är det mycket enklare att köpa sig en färdig biljävel med LH2.4, stoppa i ett chipp och du är färdig, inget klabbande med motorbyten, regbesiktningar, mappning, toppar, kammar och allt vad du pratar om.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 oktober 2009
#86
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Vad exakt bör bytas på en 2.2 om man ska ha en B230FT från 940 som oftast har 2.4?
Bränslepumpen eller?

om du ska byta från 2.2 till 2.4 ska du byta motorns givare, samt kabelpiska och boxar.

Så det är bara det?
LH 2.4 box och kablage och givarna?
Jag ska byta till 2.4, sen megasqurit.

Vad skulle du ha valt? Chipp eller Megasqurit?
Jag börjar fundera på megasqurit för jag vill ha 531-topp + VX3-kam på min B230FT 2.4.
Jag har läst att man kan spara det gammla systemet.

Jag skulle vilja helst ha en 531-topp istället för en 530 topp.
Vad är bäst för tubro: T-kam eller VX3-kam? V-kam?
Vad är det MAX man kan trimma en 740? Hk och Nm?

Kan du ens fylla på luft i däcken eller fylla på spolarvätska?

Jag tvivlar.

MVH. Alex

407 Inlägg
4 oktober 2009
#87
discokapten skrev:
Du vill ha runt 200hk? Då är det mycket enklare att köpa sig en färdig biljävel med LH2.4, stoppa i ett chipp och du är färdig, inget klabbande med motorbyten, regbesiktningar, mappning, toppar, kammar och allt vad du pratar om.

Ja, men nu var det så att jag tänkte inte på en turbo när jag köpte bilen.

För 15 tusen så får man inte så mycket 740 tic för pengarna. Oftast så är dom härdade.
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 oktober 2009
#88
Men kan du inte berätta din plan, exakt! Så får jag lite mer grepp om vad det är du vill göra, uppnå och vilken budget du har.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
4 oktober 2009
#89
Säger som så att det blir billigare för dig att hämta en komplett FK/FT motor från returbilen eller Thomassons i hbg, Du bor ju närma vilket som eftersom du bor i Barsebäck. smile
Där tar du komplett LH 2.4 samt motorn, Brukar komma in många 940:or som är smällda du kan plocka ifrån. smile

Mvh


407 Inlägg
4 oktober 2009
#90
discokapten skrev:
Men kan du inte berätta din plan, exakt! Så får jag lite mer grepp om vad det är du vill göra, uppnå och vilken budget du har.

Jag har en Volvo 740 -88 med LH 2.2 system. Jag vill införskaffa en B230FT. B230FT 2.2 är mycket sällsynt.
Fanns bara 1 år. Därför om jag ska lätt få tag på en B230FT så måste jag ha en 2.4. Nackdelen är att jag har en 2.2. Men enligt någon här så är det hyffsat enkelt att byta över till 2.4 från 2.2.
Då är det bara:
* kablage
* 2.4 box
* B230FT
* Någon givare som jag har glömt nu.

Sen vill jag ha den över 200 hk. Jag hittade ett chipp på hi-tunning som kostade 3000 kr som gav 220hk och en på BSR som kostade 2500 kr som gav 220hk. Men på  BSR så måste man ha något sportluftfilter för att chippet ska fungera. Filtert kostar 1000 kr.

http://sv.bsr.se/products/t778/ BSR
http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se

En B230FT LH 2.4 har 165 hk orginal.

Sen fick jag veta att B230FT har 530-topp och en t-kam. Dom betraktas som värdelösa grejer järmfört mot VX3-kam och 531-topp. Sätter jag dit VX3-kam och 531-topp på en B230FT 2.4 så fungerar inte chippen. Chippen är anpassad till orginalmotorn.

Därför om jag ska få allt gå perfekt med VX3-kam och 531-topp på B230FT 2.4 så måste jag mappa.
Mappa kan amn göra med Megasqurit. Det är som ett "dator" som bygger eget chipp inne i 2.4 boxen.

Men jag läste att man kunde spara 2.4 systemet på något sätt. Det går ju också att köpa en 2.4 box på skroten tongue Då har man två.

MS kostar ca 3000 kr.

Men MS eller chip så gör det att bränsle och syre blir perfekt och man optimerar motorn så det går bättre, dessutom så går den snålare. Fast det beror på hur man kör. wink

En b230FT 2.4 ligger runt 4-6 kkr beroende på kvalite/mil. En Volvo 740 tubro i dagens läge är ganska dyr. För 15 000 kr så får man en ungdomkörd och lite härdad. Därför kan det vara billigare att fixa egen "740 tubro".
Jag ska också köpa IC. Men det får bli p blocket. 1000 kr ger jag, inge mera. Det så många IC så man kan gå ner till vilket pris som helst.

Mitt mål med "trimmingen" är att jag ska dra mina kompisar. Dom har nyare bilar och dom anser att 740 är skrot järmfört med deras. Jag ska visa dom vad 740 går för roll

Audi A6 1.8t 162 hk, men förmodligen så ska han chippa den. Den lär bli runt 210 hk.
Därför måste jag skaffa lammeldiff om jag ska få ner 220 hk rakt ner i marken.

Men det kanske inte blir 220 hk, det kan bli mera hk om jag väljer MS + 531-topp + VX3-kam.
Om jag väljer MS så behöver jag inte "konvertera" 2.2 till 2.4. Det ända jag behöver göra är att få B230FT passa.

Men då är frågan: Är det svårt att Mappa en 2.4 box med MS?
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
4 oktober 2009
#91
Återigen så mappar du inte 2.4 boxen med MS, Du använder inte LH längre när du kör med MS.
MS är ett standalone sprut. smile

Mvh


407 Inlägg
4 oktober 2009
#92
Equinox skrev:
Återigen så mappar du inte 2.4 boxen med MS, Du använder inte LH längre när du kör med MS.
MS är ett standalone sprut. smile

Mvh

Jasså?

Jag som har läst MS FAQ.

Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

864 Inlägg
4 oktober 2009
#93
Vx3+531 fungerar alldeles utmärkt ihop med de chip du kollat på. En polare bänkade 234hk i sin b230ft med:

Chip (BSR 220hk)
3" avgas
Vx3-kam
531-topp
Laddtryck på 0.9 bar
Uppgraderad IC
Sportluftfilter

Återigen: Originalsprutet tas bort om du ska köra med MS, 2.4 ska enligt många kunniga hänga med till 300hk
Senast redigerat av Tuffhaggman (4 oktober 2009)

Bärs!
3 456 Inlägg
4 oktober 2009
#94
Diesel_77 skrev:
Därför om jag ska få allt gå perfekt med VX3-kam och 531-topp på B230FT 2.4 så måste jag mappa.
Mappa kan amn göra med Megasqurit. Det är som ett "dator" som bygger eget chipp inne i 2.4 boxen.

Eehm, Nej.

Diesel_77 skrev:
Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?

Ja.
Senast redigerat av Aga_Diff (4 oktober 2009)

Garaget.org peakade 2008.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 oktober 2009
#95
Diesel_77 skrev:
En B230FT LH 2.4 har 165 hk orginal.

Sen fick jag veta att B230FT har 530-topp och en t-kam. Dom betraktas som värdelösa grejer järmfört mot VX3-kam och 531-topp. Sätter jag dit VX3-kam och 531-topp på en B230FT 2.4 så fungerar inte chippen. Chippen är anpassad till orginalmotorn.

Därför om jag ska få allt gå perfekt med VX3-kam och 531-topp på B230FT 2.4 så måste jag mappa.
Mappa kan amn göra med Megasqurit. Det är som ett "dator" som bygger eget chipp inne i 2.4 boxen.

Va?! Skulle säga att bilen går bättre med 531 och vx3 med chippet.

Jonas

407 Inlägg
4 oktober 2009
#96
Tuffhaggman skrev:
Vx3+531 fungerar alldeles utmärkt ihop med de chip du kollat på. En polare bänkade 234hk i sin b230ft med:

Chip (BSR 220hk)
3" avgas
Vx3-kam
531-topp
Laddtryck på 0.9 bar
Uppgraderad IC
Sportluftfilter

Återigen: Originalsprutet tas bort om du ska köra med MS, 2.4 ska enligt många kunniga hänga med till 300hk

Det är lite skumt med BSR chippet. Det kostar 2500 kr, vilket är mycket billigt. Men sedan ska man ha med något sportluftfilter som ser snik ut.

3" avgas från katten eller?
Vx3-kam och 531-topp finns ganska mycket av.
Vad menar du med Uppgraderad IC?

Dessutom så måste jag ha lamelldiff. Jag kan inte få ner 234 hk med ett däck wink

Men jag har läst att om man ska besikta med en motor som överstiger 225 hk så måste man förstärka fordonet. Det gäller 740. Sant eller lögn?
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 oktober 2009
#97
Diesel_77 skrev:
Tuffhaggman skrev:
Vx3+531 fungerar alldeles utmärkt ihop med de chip du kollat på. En polare bänkade 234hk i sin b230ft med:

Chip (BSR 220hk)
3" avgas
Vx3-kam
531-topp
Laddtryck på 0.9 bar
Uppgraderad IC
Sportluftfilter

Återigen: Originalsprutet tas bort om du ska köra med MS, 2.4 ska enligt många kunniga hänga med till 300hk

Det är lite skumt med BSR chippet. Det kostar 2500 kr, vilket är mycket billigt. Men sedan ska man ha med något sportluftfilter som ser snik ut.

3" avgas från katten eller?
Vx3-kam och 531-topp finns ganska mycket av.
Vad menar du med Uppgraderad IC?

Dessutom så måste jag ha lamelldiff. Jag kan inte få ner 234 hk med ett däck wink

Men jag har läst att om man ska besikta med en motor som överstiger 225 hk så måste man förstärka fordonet. Det gäller 740. Sant eller lögn?

Egentligen kan man inte besikta en trimmad bil eftersom motorn ändrats. Men det brukar inte vara några problem sålänge det ser hyffsat original ut under huven

Jonas

864 Inlägg
4 oktober 2009
#98
Diesel_77 skrev:
Tuffhaggman skrev:
Vx3+531 fungerar alldeles utmärkt ihop med de chip du kollat på. En polare bänkade 234hk i sin b230ft med:

Chip (BSR 220hk)
3" avgas
Vx3-kam
531-topp
Laddtryck på 0.9 bar
Uppgraderad IC
Sportluftfilter

Återigen: Originalsprutet tas bort om du ska köra med MS, 2.4 ska enligt många kunniga hänga med till 300hk

Det är lite skumt med BSR chippet. Det kostar 2500 kr, vilket är mycket billigt. Men sedan ska man ha med något sportluftfilter som ser snik ut.

3" avgas från katten eller?
Vx3-kam och 531-topp finns ganska mycket av.
Vad menar du med Uppgraderad IC?

Dessutom så måste jag ha lamelldiff. Jag kan inte få ner 234 hk med ett däck wink

3" från turbo inkl. sportkatalysator
En bättre IC i alu som är anpassad för att sitta på samma ställe som den gamla. Det är nog inte så noga vilken man väljer.

Jag skulle tro att originalfilter fungerar bra till 250hk. Öppna sportfilter ger ett roligare ljud, men är ofta rätt kassa.

M90+bättre diff är starkt rekommenderat, men det fungerar utan....
Senast redigerat av Tuffhaggman (4 oktober 2009)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 oktober 2009
#99
Diesel_77 skrev:
discokapten skrev:
Men kan du inte berätta din plan, exakt! Så får jag lite mer grepp om vad det är du vill göra, uppnå och vilken budget du har.

Jag har en Volvo 740 -88 med LH 2.2 system. Jag vill införskaffa en B230FT. B230FT 2.2 är mycket sällsynt.
Fanns bara 1 år. Därför om jag ska lätt få tag på en B230FT så måste jag ha en 2.4. Nackdelen är att jag har en 2.2. Men enligt någon här så är det hyffsat enkelt att byta över till 2.4 från 2.2.
Då är det bara:
* kablage
* 2.4 box
* B230FT
* Någon givare som jag har glömt nu.

Sen vill jag ha den över 200 hk. Jag hittade ett chipp på hi-tunning som kostade 3000 kr som gav 220hk och en på BSR som kostade 2500 kr som gav 220hk. Men på  BSR så måste man ha något sportluftfilter för att chippet ska fungera. Filtert kostar 1000 kr.

http://sv.bsr.se/products/t778/ BSR
http://www.hi-tuning.com/item_list.php? … mp;lang=se

En B230FT LH 2.4 har 165 hk orginal.

Sen fick jag veta att B230FT har 530-topp och en t-kam. Dom betraktas som värdelösa grejer järmfört mot VX3-kam och 531-topp. Sätter jag dit VX3-kam och 531-topp på en B230FT 2.4 så fungerar inte chippen. Chippen är anpassad till orginalmotorn.

Därför om jag ska få allt gå perfekt med VX3-kam och 531-topp på B230FT 2.4 så måste jag mappa.
Mappa kan amn göra med Megasqurit. Det är som ett "dator" som bygger eget chipp inne i 2.4 boxen.

Men jag läste att man kunde spara 2.4 systemet på något sätt. Det går ju också att köpa en 2.4 box på skroten tongue Då har man två.

MS kostar ca 3000 kr.

Men MS eller chip så gör det att bränsle och syre blir perfekt och man optimerar motorn så det går bättre, dessutom så går den snålare. Fast det beror på hur man kör. wink

En b230FT 2.4 ligger runt 4-6 kkr beroende på kvalite/mil. En Volvo 740 tubro i dagens läge är ganska dyr. För 15 000 kr så får man en ungdomkörd och lite härdad. Därför kan det vara billigare att fixa egen "740 tubro".
Jag ska också köpa IC. Men det får bli p blocket. 1000 kr ger jag, inge mera. Det så många IC så man kan gå ner till vilket pris som helst.

Mitt mål med "trimmingen" är att jag ska dra mina kompisar. Dom har nyare bilar och dom anser att 740 är skrot järmfört med deras. Jag ska visa dom vad 740 går för roll

Audi A6 1.8t 162 hk, men förmodligen så ska han chippa den. Den lär bli runt 210 hk.
Därför måste jag skaffa lammeldiff om jag ska få ner 220 hk rakt ner i marken.

Men det kanske inte blir 220 hk, det kan bli mera hk om jag väljer MS + 531-topp + VX3-kam.
Om jag väljer MS så behöver jag inte "konvertera" 2.2 till 2.4. Det ända jag behöver göra är att få B230FT passa.

Men då är frågan: Är det svårt att Mappa en 2.4 box med MS?

Eftersom du inte vet vad du pratar om så antar jag att du ALDRIG har mappat förut, vilket innebär att det kommer ta ett tag att få till en perfekt AFR, om du inte lyckas med att spika sönder motorn innan.

Sen att det skulle bli så jävla mycket billigare att bygga en "egen" 740 Tic köper jag inte, det är massor med kostnader som du inte räknat med.

Motor: 5000
IC: 1000
MS: 3000
Avgas: 1000:-
Diff: Aussie Locker 3600:-
Stötdämpare från 740 turbo (Man måste ha dem för regbes va?) 1000:-?
Regbesiktning + vägning + vanlig bes: 1-2000? (Osäker om vad det kostar nuförtiden.)

15-16000 minst.
Sen är det plus mantimmar, material, slit svett och tårar. För en motor du INTE har renoverat utan kan vara MINST lika sönderkörd som vilken annan 740 tic som helst.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#100
Tuffhaggman skrev:
Diesel_77 skrev:
Tuffhaggman skrev:
Vx3+531 fungerar alldeles utmärkt ihop med de chip du kollat på. En polare bänkade 234hk i sin b230ft med:

Chip (BSR 220hk)
3" avgas
Vx3-kam
531-topp
Laddtryck på 0.9 bar
Uppgraderad IC
Sportluftfilter

Återigen: Originalsprutet tas bort om du ska köra med MS, 2.4 ska enligt många kunniga hänga med till 300hk

Det är lite skumt med BSR chippet. Det kostar 2500 kr, vilket är mycket billigt. Men sedan ska man ha med något sportluftfilter som ser snik ut.

3" avgas från katten eller?
Vx3-kam och 531-topp finns ganska mycket av.
Vad menar du med Uppgraderad IC?

Dessutom så måste jag ha lamelldiff. Jag kan inte få ner 234 hk med ett däck wink

3" från turbo inkl. sportkatalysator
En bättre IC i alu som är anpassad för att sitta på samma ställe som den gamla. Det är nog inte så noga vilken man väljer.

Jag skulle tro att originalfilter fungerar bra till 250hk. Öppna sportfilter ger ett roligare ljud, men är ofta rätt kassa.

M90+bättre diff är starkt rekommenderat, men det fungerar utan....

Jo jag har hört att man ska ha m90 låda, men det går bra att köra med M47 OM man inte trimmar allt förmycket.

Det jag måste ha är Vx3-kam, 531-topp, BSR chippet 2500 kr big_smile, 3" med sportkatt och diff. Jag vill inte att den ska leva om..ni vet..som en EPA. Jag villa att det ska låta som att det är något under huven. Men inte 200 hk iallafall. Vill att den ska gå hyffsat tyst. Som en BMW.

Men med BSR chippet, måste man ha sportluftfiltret? Det kostar 1000 kr typ.

Men jag kan ju skaff M90 låda, beror på hur mycket den kostar.

Jag tänker också skaffa en annan väghållning http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735
Och en sportratt.

Men håller en M47 låda för 234 hk? Det är inte så att jag ska ställa fast bilen. Jag vill bara att den ska gå bra.

En annan fråga? Vilken kan skulle ni ha valt: T-kammen eller Vx3-kam? Skillnad mellan dom?
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)


Sök