3049
Sök

4 bult till 5 bult

180 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
#1
Hur svårt är det att modifera från 4 bult till 5 bult på en e30

93 Inlägg
3 maj 2006
#2
du kan ju alltid dunka dit spacer plattor, vet dock inte va SBP har att säga om de... ja skulle själv inte göra de...

TURBO -forever!

1 453 Inlägg
3 maj 2006
#3
Om du bygger om till 5-bult med hjälp av spacers så är det tyvärr inte tillåtet att framföra bilen på allmän väg sad


424 Inlägg
4 maj 2006
#4
kan man byta till femseriens bormsskivor?

**// Toyota \\**

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 maj 2006
#5
eller borra i nya hålmönster
Senast redigerat av niclas_swe (4 maj 2006)

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Streetracer
53 Inlägg
4 maj 2006
#6
Eller köpa ny bil! smile

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

Avstängd
1 106 Inlägg
4 maj 2006
#7
freddp skrev:
Eller köpa ny bil! smile
Vaför köpa en ny bil. Borra nya hål för att få 5-bult istället för 4-bult. Spacers är endast tillåtet  för tävlingskörning o utställning o är inte tillåtet att köra med på gatan te.x motorvägen. Borra nya hål men se till att inte göra fel.

Livet startar vid 220 km/h

1 277 Inlägg
6 maj 2006
#8
freddp skrev:
Eller köpa ny bil! smile
Något du borde göra istället!!


43 Inlägg
6 maj 2006
#9
Saabare skrev:
freddp skrev:
Eller köpa ny bil! smile
Vaför köpa en ny bil. Borra nya hål för att få 5-bult istället för 4-bult. Spacers är endast tillåtet  för tävlingskörning o utställning o är inte tillåtet att köra med på gatan te.x motorvägen. Borra nya hål men se till att inte göra fel.
klart det är tillåtet
men inga plattor utan bultade spacers som bultas i skivan/trumman som sen fälgen bultas på som vanligt
t.om. TUV märkta i Tyskland
men tänk på spårvidden om du ska besiktiga
men dyra cirka 1000-1300 beroende på storleken
Senast redigerat av Taarzaahn (6 maj 2006)


141 Inlägg
6 maj 2006
#10
Varför ens borra sönder en fälg? E den verkligengen så unik att den inte finns på marknaden? Ibland får man släppa taget om något man tycker om och försöka hitta annat som passar. Borrar du så e det också risk att det inte passar för allt handlar om 1 mm. Jag personligen hade aldrig vågat mig på nåt sån dum idè som att borra.
Senast redigerat av Alexx (6 maj 2006)


Avstängd
257 Inlägg
6 maj 2006
#11
damirshark skrev:
Hur svårt är det att modifera från 4 bult till 5 bult på en e30
Enkelt med hjälp av en svarv & en fräs.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

88 Inlägg
8 maj 2006
#12
En fräs och en fördelnings maskin om ni vet vad det är smile


Bilplåtslagare
88 Inlägg
10 maj 2006
#14
shogun skrev:
Man kan ju byta huben (navet) också ;-)
http://200sx.kicks-ass.net/album/album. … p;cat=3657
va de svårt att byta dem.... är de från en s14 eller??   

hade tängkt göra samma sak......

There's something about engines that calms me down... You know ??
(Sil-eighty)

180 Inlägg
11 maj 2006
Trådstartare
#15
shogun
Tack för tipss den tänkte jag på men vet inte från vilken model e den som passar bäst menar bmw modelena

2 117 Inlägg
11 maj 2006
#16
x-3-m-BOOST skrev:
shogun skrev:
Man kan ju byta huben (navet) också ;-)
http://200sx.kicks-ass.net/album/album. … p;cat=3657
va de svårt att byta dem.... är de från en s14 eller??   

hade tängkt göra samma sak......
Köpte dem från Autralien. Alla fyra, på de främre ingick nya lager.
Det är ett rakt av byte. Fram bara montera av gamla och på med nya.
Bak återanvänder man original lager. Lite pressa av och pressa på sedan är det klart det med.
Allt som allt kanske två timmars arbete.
Kostade 4000...inte gratis men nu så sitter de nya breda fälgarna på plats och så är det fem bultar som håller dem på plats istället för bara fyra, bra med tanke på hästar, ban- och strippenkörning smile


2 117 Inlägg
11 maj 2006
#17
damirshark skrev:
shogun
Tack för tipss den tänkte jag på men vet inte från vilken model e den som passar bäst menar bmw modelena
Kan tyvärr inte hjälpa dig med det men antagligen så är det bäst att kolla med bildelsbasen om de har nav hemma från en senare årsmodell där de bytt till 5-bult och jämföra med 4-bultade. Har du tur så räcker det med att byta bara navet. För oss med 200sx kan vi byta mellan S14 och S13 men då måste även fler delar bytas ut (spindelledsarmen fram mm). Jag hade turen att hitta en tillverkare som fixade nya nav i original storlek men med 5 bultar istället för original 4-bultat.
Han gör dem i chrome molly så det blir både starkare och lättare än original gjutna. Dessutom så är det enkelt att välja både 4- och 5-bultat om jag någon gång måste köra med original fälg eller liknande wink


27 Inlägg
11 maj 2006
#18
damirshark skrev:
Hur svårt är det att modifera från 4 bult till 5 bult på en e30
Är inte e30 cabbarna 5-bultade? Eller om e36ans nav passar? man borde ju kunna ta naven från dom i så fall. jag har själv fundetat på det för det är ett helvete å hitta snygga fälgar till e30 4-bult. Mitt problem är dock att jag kör en 325ix och då blir det värre eftersom nav med drivning och styrningsfunktion inte finns som 5-bult...


180 Inlägg
12 maj 2006
Trådstartare
#19
Nej jag tror inte att cab e 5-bultad

27 Inlägg
12 maj 2006
#20
Då är det m3orna för det finns nån e30 som är 5-bultad   
eller om det är från nån årsmodell... Men det borde ju gå med såna nav iaf...



Sök