3031
Sök

SAAB og900s banracer E85

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#421
jonTe skrev:
snygg_mange skrev:
Dratsab skrev:
Kul att någon går sin egna väg och inte samma som alla andra. Även om detta inte fungerar som du tänkt dig så ger jag dig stor cred till att du försökte tänka utanför lådan.. bli nog klockers detta smile

Mvh
Tommie

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

För att göra det lite lätt för sig.
Anledningen till att många gör likadant är ju för att det är "den rätta vägen".
Att själv testa alternativa vägar kan ju både vara spännade och lärorikt men det är ofta dyrt och tidskrävande och ibland hamnar man  kanske där "alla andra är" tillslut.

Din bil är ju inte speciellt ny, det har byggts "racers" av den måååååånga gånger under dessa 30år som bilen har funnits.
Att inte lyssna på erfarenheter från dessa byggherrar eller erfarenheterna från tidigare byggen kan ju vara rentav dumt.

Ta lådan som ett exempel......OG900:s växellåda och 500 hästar, det ÄR ingen bra kombination.
Så många STCS träffar jag varit på och sett 200-300-400 hästarsbilar skjutit lådor och många med mig vet jag att det med största sannorlikhet inte kommer fungera.
Jag vet att du vill att det skall fungera, men jag är ganska säker på att det inte kommer göra det.

Risken är ju då att du står där med en motor som du lagt ner tid och pengar i som du inte kan använda......vilket gör att du har en bil som du inte kan använda och det är ju rätt surt?

mvh Jonas

nja fast när ja säger att alla gör lika menar ja att många og ägara "bara" hänger dit en IC pysar upp den o ett bränsle chip. de känns som om de aldrig vart nån som vågat satsa högre. sen lådan är inte o kommer inte vara orginal. har en kompis som bygger rally lådor till 900 som ska ge mig ett bra recept plus en diff som ja fattar de e helt ny på marknaden. sen e de ju inte hästarna som dödar lådorna utan vridet men de vet du ju. o ja ska sattsa på att få så lågt vrid som möjligt för att spara lådorna. sen ska ja ha Trionic 5 så ja kan ställa moment begränsningen de sparar ju också en del. ja vet att lådorna e jätte dåliga men sen får man ju köra med insidan av huvudet o inte burna på torr asfvalt. sen ska ja inte ha 500 hk i denna motorn denna ska ja ha ca 300 i. o ca 500 i motor nr 2. de finns ju en här på g.org som har 400 hk i sin og med orginal låda så de går ju. ja kör på ordspråket "ingen minns en fegis"tongue
sen som ja sagt innan me de e juinte första motorn ja bygger så kunnskap finns ju, sen gillar ja att testa lite nya vägar. varför vara en i mängden? sen e de ju inte direkt några gammla rally rävar som ger mig tipps här den ena är en 19 åring som precis köpt sin första bil, då lyssnar ja ju hellre på min far som byggt motorer o lådor o över 30 år.


Mvh Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

4 001 Inlägg
18 maj 2010
#422
snygg_mange skrev:
jonTe skrev:
snygg_mange skrev:

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

För att göra det lite lätt för sig.
Anledningen till att många gör likadant är ju för att det är "den rätta vägen".
Att själv testa alternativa vägar kan ju både vara spännade och lärorikt men det är ofta dyrt och tidskrävande och ibland hamnar man  kanske där "alla andra är" tillslut.

Din bil är ju inte speciellt ny, det har byggts "racers" av den måååååånga gånger under dessa 30år som bilen har funnits.
Att inte lyssna på erfarenheter från dessa byggherrar eller erfarenheterna från tidigare byggen kan ju vara rentav dumt.

Ta lådan som ett exempel......OG900:s växellåda och 500 hästar, det ÄR ingen bra kombination.
Så många STCS träffar jag varit på och sett 200-300-400 hästarsbilar skjutit lådor och många med mig vet jag att det med största sannorlikhet inte kommer fungera.
Jag vet att du vill att det skall fungera, men jag är ganska säker på att det inte kommer göra det.

Risken är ju då att du står där med en motor som du lagt ner tid och pengar i som du inte kan använda......vilket gör att du har en bil som du inte kan använda och det är ju rätt surt?

mvh Jonas

nja fast när ja säger att alla gör lika menar ja att många og ägara "bara" hänger dit en IC pysar upp den o ett bränsle chip. de känns som om de aldrig vart nån som vågat satsa högre. sen lådan är inte o kommer inte vara orginal. har en kompis som bygger rally lådor till 900 som ska ge mig ett bra recept plus en diff som ja fattar de e helt ny på marknaden. sen e de ju inte hästarna som dödar lådorna utan vridet men de vet du ju. o ja ska sattsa på att få så lågt vrid som möjligt för att spara lådorna. sen ska ja ha Trionic 5 så ja kan ställa moment begränsningen de sparar ju också en del. ja vet att lådorna e jätte dåliga men sen får man ju köra med insidan av huvudet o inte burna på torr asfvalt. sen ska ja inte ha 500 hk i denna motorn denna ska ja ha ca 300 i. o ca 500 i motor nr 2. de finns ju en här på g.org som har 400 hk i sin og med orginal låda så de går ju. ja kör på ordspråket "ingen minns en fegis"tongue
sen som ja sagt innan me de e juinte första motorn ja bygger så kunnskap finns ju, sen gillar ja att testa lite nya vägar. varför vara en i mängden? sen e de ju inte direkt några gammla rally rävar som ger mig tipps här den ena är en 19 åring som precis köpt sin första bil, då lyssnar ja ju hellre på min far som byggt motorer o lådor o över 30 år.


Mvh Mathias

hur mycket vrid har du tänkt dig och ha och vid vilka varvtal ska motorn jobba på?
och vilket laddtryck har du tänkt dig?
vi kan ta 300hk motorn eftersom det är den som är mest aktuell.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#423
kolvas skrev:
snygg_mange skrev:
jonTe skrev:

För att göra det lite lätt för sig.
Anledningen till att många gör likadant är ju för att det är "den rätta vägen".
Att själv testa alternativa vägar kan ju både vara spännade och lärorikt men det är ofta dyrt och tidskrävande och ibland hamnar man  kanske där "alla andra är" tillslut.

Din bil är ju inte speciellt ny, det har byggts "racers" av den måååååånga gånger under dessa 30år som bilen har funnits.
Att inte lyssna på erfarenheter från dessa byggherrar eller erfarenheterna från tidigare byggen kan ju vara rentav dumt.

Ta lådan som ett exempel......OG900:s växellåda och 500 hästar, det ÄR ingen bra kombination.
Så många STCS träffar jag varit på och sett 200-300-400 hästarsbilar skjutit lådor och många med mig vet jag att det med största sannorlikhet inte kommer fungera.
Jag vet att du vill att det skall fungera, men jag är ganska säker på att det inte kommer göra det.

Risken är ju då att du står där med en motor som du lagt ner tid och pengar i som du inte kan använda......vilket gör att du har en bil som du inte kan använda och det är ju rätt surt?

mvh Jonas

nja fast när ja säger att alla gör lika menar ja att många og ägara "bara" hänger dit en IC pysar upp den o ett bränsle chip. de känns som om de aldrig vart nån som vågat satsa högre. sen lådan är inte o kommer inte vara orginal. har en kompis som bygger rally lådor till 900 som ska ge mig ett bra recept plus en diff som ja fattar de e helt ny på marknaden. sen e de ju inte hästarna som dödar lådorna utan vridet men de vet du ju. o ja ska sattsa på att få så lågt vrid som möjligt för att spara lådorna. sen ska ja ha Trionic 5 så ja kan ställa moment begränsningen de sparar ju också en del. ja vet att lådorna e jätte dåliga men sen får man ju köra med insidan av huvudet o inte burna på torr asfvalt. sen ska ja inte ha 500 hk i denna motorn denna ska ja ha ca 300 i. o ca 500 i motor nr 2. de finns ju en här på g.org som har 400 hk i sin og med orginal låda så de går ju. ja kör på ordspråket "ingen minns en fegis"tongue
sen som ja sagt innan me de e juinte första motorn ja bygger så kunnskap finns ju, sen gillar ja att testa lite nya vägar. varför vara en i mängden? sen e de ju inte direkt några gammla rally rävar som ger mig tipps här den ena är en 19 åring som precis köpt sin första bil, då lyssnar ja ju hellre på min far som byggt motorer o lådor o över 30 år.


Mvh Mathias

hur mycket vrid har du tänkt dig och ha och vid vilka varvtal ska motorn jobba på?
och vilket laddtryck har du tänkt dig?
vi kan ta 300hk motorn eftersom det är den som är mest aktuell.

ca 450 nm har inte riktigt tänkt på de än men mellan 4000-4500 ca. har långa insugsrör så kommer ha moment så de räcker innan turbon kommer. skulle dock vilja ha större plenium. har inte mätt klart på grenrören än så vet inte exakt. har tänkt mig ca 1 bar

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

4 001 Inlägg
18 maj 2010
#424
450nm vid 4000 rpm är ca 250 hk
450nm vid 4500 rpm är ca 290 hk

dessutom tror jag inte att du får ut 450 nm med 1 bar i laddtryck vid 4000 rpm, för att få det kommer det att krävas ca 1,5 bar skulle jag kunna tänka mig

problemet du kan få med för långa insugsrör att du kommer tappa effekt på högre varv, och ifall du vill ha en motor med hög effekt och lågt vridmoment så är det helt fel väg att gå, då ska du istället satsa på korta insugningsrör och mera varv

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#425
kolvas skrev:
450nm vid 4000 rpm är ca 250 hk
450nm vid 4500 rpm är ca 290 hk

dessutom tror jag inte att du får ut 450 nm med 1 bar i laddtryck vid 4000 rpm, för att få det kommer det att krävas ca 1,5 bar skulle jag kunna tänka mig

problemet du kan få med för långa insugsrör att du kommer tappa effekt på högre varv, och ifall du vill ha en motor med hög effekt och lågt vridmoment så är det helt fel väg att gå, då ska du istället satsa på korta insugningsrör och mera varv

ne de ska gå vid 1 bar. ja de vet ja men men dels vill ja ha långa smala insugsrör för att ja vill få lite vrid på låga varv även när turbon e igång för fullt och sen så gillar inte saabarna att varvas så de e därför, börjar du varva över 7500 så blir de baksug i oljekanalerna.

sen kan du inte översätta hk till nm så enkelt beror ju helt o hållet på övriga delar i motorn.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#426
en i team bonnmeck har 370hk/400nm på 1.2 bar

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

4 001 Inlägg
18 maj 2010
#427
snygg_mange skrev:
kolvas skrev:
450nm vid 4000 rpm är ca 250 hk
450nm vid 4500 rpm är ca 290 hk

dessutom tror jag inte att du får ut 450 nm med 1 bar i laddtryck vid 4000 rpm, för att få det kommer det att krävas ca 1,5 bar skulle jag kunna tänka mig

problemet du kan få med för långa insugsrör att du kommer tappa effekt på högre varv, och ifall du vill ha en motor med hög effekt och lågt vridmoment så är det helt fel väg att gå, då ska du istället satsa på korta insugningsrör och mera varv

ne de ska gå vid 1 bar. ja de vet ja men men dels vill ja ha långa smala insugsrör för att ja vill få lite vrid på låga varv även när turbon e igång för fullt och sen så gillar inte saabarna att varvas så de e därför, börjar du varva över 7500 så blir de baksug i oljekanalerna.

sen kan du inte översätta hk till nm så enkelt beror ju helt o hållet på övriga delar i motorn.

man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal
Senast redigerat av kolvas (18 maj 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#428
kolvas skrev:
snygg_mange skrev:
kolvas skrev:
450nm vid 4000 rpm är ca 250 hk
450nm vid 4500 rpm är ca 290 hk

dessutom tror jag inte att du får ut 450 nm med 1 bar i laddtryck vid 4000 rpm, för att få det kommer det att krävas ca 1,5 bar skulle jag kunna tänka mig

problemet du kan få med för långa insugsrör att du kommer tappa effekt på högre varv, och ifall du vill ha en motor med hög effekt och lågt vridmoment så är det helt fel väg att gå, då ska du istället satsa på korta insugningsrör och mera varv

ne de ska gå vid 1 bar. ja de vet ja men men dels vill ja ha långa smala insugsrör för att ja vill få lite vrid på låga varv även när turbon e igång för fullt och sen så gillar inte saabarna att varvas så de e därför, börjar du varva över 7500 så blir de baksug i oljekanalerna.

sen kan du inte översätta hk till nm så enkelt beror ju helt o hållet på övriga delar i motorn.

man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

ja de vet ja väl men bara för man har 290 hk e de ju inte säkert vridet är 450nm tex eller tvärt om. jag e ju inte säker på varvet än för har inte börjat mappa

sen 7121 har ja fått lära mig att man ska dela med
Senast redigerat av snygg_mange (18 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

KHRacing
18 maj 2010
#429
snygg_mange skrev:
Dratsab skrev:
Kul att någon går sin egna väg och inte samma som alla andra. Även om detta inte fungerar som du tänkt dig så ger jag dig stor cred till att du försökte tänka utanför lådan.. bli nog klockers detta smile

Mvh
Tommie

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

Helrätt attityd mathias, fler bilbyggare som dig o mig säger jag.

alla skall få säga vad de tycker, men kan de inte ha en trevligt & sjysst attityd i våra egna trådar så skall de bannemig inte få skriva där heller.

mvh Kristian

4 001 Inlägg
18 maj 2010
#430
snygg_mange skrev:
kolvas skrev:
snygg_mange skrev:

ne de ska gå vid 1 bar. ja de vet ja men men dels vill ja ha långa smala insugsrör för att ja vill få lite vrid på låga varv även när turbon e igång för fullt och sen så gillar inte saabarna att varvas så de e därför, börjar du varva över 7500 så blir de baksug i oljekanalerna.

sen kan du inte översätta hk till nm så enkelt beror ju helt o hållet på övriga delar i motorn.

man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

ja de vet ja väl men bara för man har 290 hk e de ju inte säkert vridet är 450nm tex eller tvärt om. jag e ju inte säker på varvet än för har inte börjat mappa

sen 7121 har ja fått lära mig att man ska dela med

har du lärt dig googla?

läs första inlägget i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=1

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#431
kolvas skrev:
snygg_mange skrev:
kolvas skrev:

man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

ja de vet ja väl men bara för man har 290 hk e de ju inte säkert vridet är 450nm tex eller tvärt om. jag e ju inte säker på varvet än för har inte börjat mappa

sen 7121 har ja fått lära mig att man ska dela med

har du lärt dig googla?

läs första inlägget i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 93&p=1

vadå de spelar väl ingen roll? jag har fått lära mig att man ska dela på 7121 end of story. om du tycker nått annat får du väl ta de med mina gammla lärare på KTH

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#432
KHRacing skrev:
snygg_mange skrev:
Dratsab skrev:
Kul att någon går sin egna väg och inte samma som alla andra. Även om detta inte fungerar som du tänkt dig så ger jag dig stor cred till att du försökte tänka utanför lådan.. bli nog klockers detta smile

Mvh
Tommie

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

Helrätt attityd mathias, fler bilbyggare som dig o mig säger jag.

alla skall få säga vad de tycker, men kan de inte ha en trevligt & sjysst attityd i våra egna trådar så skall de bannemig inte få skriva där heller.

mvh Kristian

ne precis:P köpa en chip kan vem som helst:P a man får jätte gärna ha en åsikt bara man framför den på ett vettigt sätt.


Mvh Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 497 Inlägg
18 maj 2010
#433
snygg_mange skrev:
KHRacing skrev:
snygg_mange skrev:

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

Helrätt attityd mathias, fler bilbyggare som dig o mig säger jag.

alla skall få säga vad de tycker, men kan de inte ha en trevligt & sjysst attityd i våra egna trådar så skall de bannemig inte få skriva där heller.

mvh Kristian

ne precis:P köpa en chip kan vem som helst:P a man får jätte gärna ha en åsikt bara man framför den på ett vettigt sätt.


Mvh Mathias

Men du vägrar fortfarande att inse att du inte får lägre vrid med ett lättare svänghjul?

695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#434
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:
KHRacing skrev:

Helrätt attityd mathias, fler bilbyggare som dig o mig säger jag.

alla skall få säga vad de tycker, men kan de inte ha en trevligt & sjysst attityd i våra egna trådar så skall de bannemig inte få skriva där heller.

mvh Kristian

ne precis:P köpa en chip kan vem som helst:P a man får jätte gärna ha en åsikt bara man framför den på ett vettigt sätt.


Mvh Mathias

Men du vägrar fortfarande att inse att du inte får lägre vrid med ett lättare svänghjul?

ne... ja vet:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

100 Inlägg
18 maj 2010
#435
man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

Du skriver att det ska vara en banracer, då kan det ju vara bra att lådan håller som föregående talar säger.
Och eftersom du då inte ska köra på gatan så kan du ju likagärna skita i att ha sådär mycket vrid. För vridet är ju inte intressant om man håller rätt varvtal hela tiden, om du tittar på ekvationerna ovan. Så brukar lådor och kopplingar ha tendens att hålla bättre, när de inte utsätts för så mycket vridmoment på lågavarv.

Förresten vad ska du ha för kammar? Du verkar ju vara taggad på bilbygge, de är ju en positiv grej i varje fall.


695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#436
JonasAlmqvist skrev:
man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

Du skriver att det ska vara en banracer, då kan det ju vara bra att lådan håller som föregående talar säger.
Och eftersom du då inte ska köra på gatan så kan du ju likagärna skita i att ha sådär mycket vrid. För vridet är ju inte intressant om man håller rätt varvtal hela tiden, om du tittar på ekvationerna ovan. Så brukar lådor och kopplingar ha tendens att hålla bättre, när de inte utsätts för så mycket vridmoment på lågavarv.

Förresten vad ska du ha för kammar? Du verkar ju vara taggad på bilbygge, de är ju en positiv grej i varje fall.

öhh...va? vridet är väl de som e mest intressant? att du ska ha ett bra arbetsområde. de spelar ju ingen roll om du har 700hk om du bara har 5 nm, o de spelar ju heller ingen roll om du håller "rätt" varvtal när du inte har en bra arbetskurva. de komer ändå inte gå fort, sen e 450 nm speciellt mycket. säger som carol shelby: hästkrafter säljer bilar, vridmoment vinner race.


kammar tänker ja inte avslöja än.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Vintage is king
67 Inlägg
18 maj 2010
#437
kör skiten ur lådan och byt när det behövs som sagt! nu gäller det väl att få ornding på motorn?
kammar har jag också undrat över, hoppades att du skulle avslöja snart men icke alltså.. tongue
Och så kan jag inte hålle mej längre, elektrolysbadet du kör med, vad är receptet??


695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#438
Rullarn skrev:
kör skiten ur lådan och byt när det behövs som sagt! nu gäller det väl att få ornding på motorn?
kammar har jag också undrat över, hoppades att du skulle avslöja snart men icke alltså.. tongue
Och så kan jag inte hålle mej längre, elektrolysbadet du kör med, vad är receptet??

precis:) japp motorn o karossen:P
okej:P berättar sen när ja valt kammar;) håller på för fullt o mäter:P

electrolys badet är bara vatten och kaustiksoda. en matsked till 5 liter vatten ungefär går fortare om man har lite mer. se e de bara koppla minus polen till den delen du vill ha bort rosten ifrån o plus polen till "slav järnet" som all rost kommer hamna på. en gammal bromsskiva brukar funka bra som slav järn. OBS!! ingen alu får vara med i badet! den kommer frätas sönder helt. de har ja fått lära mig den hårda vägen:P

duger den beskrivningen?tongue bara att fråga om de e nått

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

100 Inlägg
18 maj 2010
#439
snygg_mange skrev:
JonasAlmqvist skrev:
man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

Du skriver att det ska vara en banracer, då kan det ju vara bra att lådan håller som föregående talar säger.
Och eftersom du då inte ska köra på gatan så kan du ju likagärna skita i att ha sådär mycket vrid. För vridet är ju inte intressant om man håller rätt varvtal hela tiden, om du tittar på ekvationerna ovan. Så brukar lådor och kopplingar ha tendens att hålla bättre, när de inte utsätts för så mycket vridmoment på lågavarv.

Förresten vad ska du ha för kammar? Du verkar ju vara taggad på bilbygge, de är ju en positiv grej i varje fall.

öhh...va? vridet är väl de som e mest intressant? att du ska ha ett bra arbetsområde. de spelar ju ingen roll om du har 700hk om du bara har 5 nm, o de spelar ju heller ingen roll om du håller "rätt" varvtal när du inte har en bra arbetskurva. de komer ändå inte gå fort, sen e 450 nm speciellt mycket. säger som carol shelby: hästkrafter säljer bilar, vridmoment vinner race.


kammar tänker ja inte avslöja än.

Du är bra rolig du, jag menade ju att man skulle kunna spara på grejorna... Och då menare jag inte att man behöver dra det till extremer, men att flytta upp effektkurvan lite. då du ändå ska köra på bana!

Carol Shelby KÖRDE V8 a´10liter det gör inte du.


695 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#440
JonasAlmqvist skrev:
snygg_mange skrev:
JonasAlmqvist skrev:
Du skriver att det ska vara en banracer, då kan det ju vara bra att lådan håller som föregående talar säger.
Och eftersom du då inte ska köra på gatan så kan du ju likagärna skita i att ha sådär mycket vrid. För vridet är ju inte intressant om man håller rätt varvtal hela tiden, om du tittar på ekvationerna ovan. Så brukar lådor och kopplingar ha tendens att hålla bättre, när de inte utsätts för så mycket vridmoment på lågavarv.

Förresten vad ska du ha för kammar? Du verkar ju vara taggad på bilbygge, de är ju en positiv grej i varje fall.

öhh...va? vridet är väl de som e mest intressant? att du ska ha ett bra arbetsområde. de spelar ju ingen roll om du har 700hk om du bara har 5 nm, o de spelar ju heller ingen roll om du håller "rätt" varvtal när du inte har en bra arbetskurva. de komer ändå inte gå fort, sen e 450 nm speciellt mycket. säger som carol shelby: hästkrafter säljer bilar, vridmoment vinner race.


kammar tänker ja inte avslöja än.

Du är bra rolig du, jag menade ju att man skulle kunna spara på grejorna... Och då menare jag inte att man behöver dra det till extremer, men att flytta upp effektkurvan lite. då du ändå ska köra på bana!

Carol Shelby KÖRDE V8 a´10liter det gör inte du.

ja men de behöver ja ju inte när ja har trionic 5.5. vadå ändå ska köra bana? ja vill ju inte bygga en kass banbil bara för att grejjerna ska hålla då byter ja hellre låda ibland. sen KÖR nog Carol Shelby V8 o 6,6 liter inte 10
Senast redigerat av snygg_mange (18 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu


Sök