En kille vill sälja sitt insug till mig, till en 850.. har ju vacum spjäll i insuget nu, och i detta han vill sälja så är det fria kanaler..är inte alls inne på insug.. kanske är omöjligt att veta va de är bara med den förklaringen?.. ska iaf gå lite bättre me det.. undrar också va de kan vara värt? skulle få köpa det för 500 kr, då skulle han även montera det..
Undrar också hur många häst man kan få av det ca?.. eller de blir väl inga mer hästar, men kommer den gå märkbart bättre med ett sånt insug?.. och hur mycke kan ett sånt kosta begagnat ungefär?.. nån som vet?
Du menar att det inte sitter nåt gasspjäll i insuget? Utan bara fullt flöde rakt från insugsrören?
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
På de första insugen på GLT fanns det två kanaler, den ena lite längre för att få bättre botten drag. Sedan vid ca 3000RPM så öppnar en vakuum-ventil och de kortare insugskanalerna öppnar. Detta har dock en tendens att krångla, oftast måste vakuum-ventilen smörjas och ibland är det el-styrningen som inte fungerar. Om du byter till ett insug från en 10v motor som inte har denna tekning kommer insugskanalerna att konstant vara lika långa. Om detta är bättre eller sämre vet jag inte, de nyare GLT motorerna har ju inte denna teknik så det var väll något som gjorde att Volvo valde att sluta med det, alltså borde det ju vara "bättre" med ett nytt insug. Sedan kanske det är skillnad på insuget från en 10-Ventils motorn och 20-Ventils
På de första insugen på GLT fanns det två kanaler, den ena lite längre för att få bättre botten drag. Sedan vid ca 3000RPM så öppnar en vakuum-ventil och de kortare insugskanalerna öppnar. Detta har dock en tendens att krångla, oftast måste vakuum-ventilen smörjas och ibland är det el-styrningen som inte fungerar. Om du byter till ett insug från en 10v motor som inte har denna tekning kommer insugskanalerna att konstant vara lika långa. Om detta är bättre eller sämre vet jag inte, de nyare GLT motorerna har ju inte denna teknik så det var väll något som gjorde att Volvo valde att sluta med det, alltså borde det ju vara "bättre" med ett nytt insug. Sedan kanske det är skillnad på insuget från en 10-Ventils motorn och 20-Ventils
har jhu haft "nöjet" att prova både gamla och nya motorerna på 20v 850 och dom nyare är av någon anledning alltid märkbart tröttare
körde bla en 97:Ans glt med släp efter och jag har ALDRIG kört en slöare bil fick ligga på 2:An och över 4000rpm för att den skulle orka upp för en backe inget jag upplevt med något annat fordon
Tackar för informationen men om det är bra eller dåligt vet du inte?.. borde väl vara bra? någon annan som vet något om detta? om det är bra eller dåligt? värt 500 kr ink montering då..
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.
Killen som renoverar motorn sa att bilen kommer gå bättre, men tänkte höra me er andra också.. även han jobbar på en bilverkstad och kan en jäkla mycke, så vet inte vem man ska lyssna på aja, ja skulle väl inte tro att bilen går sämre iaf?, då du säger att vissa saker kan krångla.. så om mitt nu funkar så kan de ju sluta funka pågrund av elfelet du sa tidigare.. och me detta insug är de ingen risk me det?.. och 500 kr är ju itne så himla farligt.. har ju iaf kvar mitt orginal insug så, kan väl testa..
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.
Killen som renoverar motorn sa att bilen kommer gå bättre, men tänkte höra me er andra också.. även han jobbar på en bilverkstad och kan en jäkla mycke, så vet inte vem man ska lyssna på aja, ja skulle väl inte tro att bilen går sämre iaf?, då du säger att vissa saker kan krångla.. så om mitt nu funkar så kan de ju sluta funka pågrund av elfelet du sa tidigare.. och me detta insug är de ingen risk me det?.. och 500 kr är ju itne så himla farligt.. har ju iaf kvar mitt orginal insug så, kan väl testa..
Ja det är ju också något att tänka på, att ditt kan gå sönder även om de är helt nu... Men jag har som sagt inte provat själv så ska inte säker säga vad skillnaden kommer bli. Men om du bestämmer dig för att test så dela gärna med dig av resultatet:)
Om det du har nu fungerar varför ska du då byta? Jag skulle först undersöka om din variabla-insug fungerar, gör det det skulle jag inte byta.
Killen som renoverar motorn sa att bilen kommer gå bättre, men tänkte höra me er andra också.. även han jobbar på en bilverkstad och kan en jäkla mycke, så vet inte vem man ska lyssna på aja, ja skulle väl inte tro att bilen går sämre iaf?, då du säger att vissa saker kan krångla.. så om mitt nu funkar så kan de ju sluta funka pågrund av elfelet du sa tidigare.. och me detta insug är de ingen risk me det?.. och 500 kr är ju itne så himla farligt.. har ju iaf kvar mitt orginal insug så, kan väl testa..
Ja det är ju också något att tänka på, att ditt kan gå sönder även om de är helt nu... Men jag har som sagt inte provat själv så ska inte säker säga vad skillnaden kommer bli. Men om du bestämmer dig för att test så dela gärna med dig av resultatet:)
Japp klart har dock inte kört 850in på ett bra tag nu, så om det är en liten skillnad så kanske ja inte märker.. men vi får la se