1986
Sök

Nya snabbtåg i Sverige? varför inte flyg istället?

1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#1
Sverige vill investera 125 miljarder kr i att bygga spår och köpa in nya snabbtåg som gör ca 300 km/h, nu jobbar jag som pilot så jag är kanske lite partisk här men titta på dessa siffror:

Ersättare: Flygplan Airbus A320
Pris: ca 550 miljoner kr / st
Hasighet: ca 800 km/h
Kapacitet: 185 passagerare
Vikt: 75 ton
Vikt / passagerare: 0,4 ton

För 125 miljarder kr skulle man få 227 st sådana flygplan, detta motsvarar ca 50 flygplan mer än vad SAS har totalt idag. Dessa flygplan har även en bränsle-ekonomi på ca 0,3 liter bränsle / mil och med en verkningsgrad på ca 85-90% på motorerna.

Tåg: Franska TGV
Hastighet: 320 km/h
Kapacitet: 361 passagerare
Vikt: 415 ton
Vikt / passagerare: 1,15 ton

Nu kan vem som helst som kan lite matte ganska snabbt förstå att vikt per buren passagerare = energi-förbrukning per passagerare. Alltså måste man sätta fart på 1,15 ton för varje passagerare man ska frakta. På flygplanet i fråga är samma siffra 0,4 ton.

Restid mellan Göteborg - Stockholm skulle bli ca 2,5 timmar med ett sånt här tåg. Med flyg är det ca 45 min så flyget kan med andra ord åka tur o retur på samma tid. Därför blir mängden passagerare som 1 flygplan kan bära samma som för tåget om man räknar per 2 timmars period.

Ytterligare en poäng: Miljö, för att bygga ett tåg som TGV som byggs i stål krävs en enorm mängd energi för att smälta stålet och forma det, ett flygplan byggs i kompositer och lätt-aluminium samt en liten del titan. Tillverkningsprocessen är extremt mycket mer miljövänlig eftersom det knappt krävs någon energi för att bygga planet jämfört med tåget.

Det skulle dessutom ta 3-5 år att bygga spåret och köpa in tågen. Flygplanen kan börja flyga inom några veckor.

Ytterligare en poäng, om resandet skulle minska mellan stockholm-göteborg kan man inte sätta in dessa tåg på någon annan linje eftersom det krävs en special byggd räls för att dessa tåg ska kunna hålla så hög hastighet. Flygplanen kan bokas om o flyga mer eller mindre överallt i Europa på bara några timmars om-planering. Flexibilitet är otroligt viktigt i dagens samhälle.

Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Idag är en flygbiljett ca 15% billigare än en tågbiljett på samma sträcka STHLM-GBG (källa: sas, norwegian, skyways).

Jag vet inte vad ni tycker men rent ekonomiskt och miljö-mässigt tycker jag det är helt vansinnigt att köpa in dessa tåg... Vore kul med några som vill diskutera ämnet! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

3 354 Inlägg
14 september 2009
#2
hur är det med utbyggnad av terminaler? om det behövs
Senast redigerat av Seth (14 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

8 883 Inlägg
14 september 2009
#3
Fördelen med tåg är ju att den når överlägset flera orter än flyget
"åker aldrig själv tåg så mig kvittar det"

Fotograf på tierpidag.se

1 417 Inlägg
14 september 2009
#4
Och flygplanen drivs inte längre av fossila bränslen, utan av drömmar och viljor?
Hur är det med lastkapacitet för flyg vs tåg?
Jag tror tåg inrikes är bättre än flyg.
Ska vi ha en flygplats på varje ort som idag har en tågstation?
Vad gäller biljettpriser så kommer dom förmodligen ändras så fort tågen kommer ut.
Det bolag som skulle köpt flygplanen vill ju ha tillbaka inköpskostnaden så fort dom kan, och såklart höja biljettpriset omedelbums. Förmodligen samma med tågbolaget i och för sig.
Men näe, jag tror på tågen.


Yellow bug!
1 640 Inlägg
14 september 2009
#5
Tänk dig hur mycket ett flygplan släpper ut Vs. tågens utsläpp så har du ett jäkla bra svar på din fråga..

Och en tågstation tar inte riktigt lika mycket plats som en hel flygplats xD
Senast redigerat av Edil_ (14 september 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2009
#6
Flyg > Tåg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 001 Inlägg
14 september 2009
#7
Personligen flyger jag hellre än åker tåg, men detta enbart pga SJ som aldrig kan passa några tider, jag har åkt tåg 4ggr i år och 3 av dessa ggr har blivit mer än 45 min försenade och det är inte acceptabelt.
Miljömässigt är det bättre att åka tåg än att åka flyg, mycket av de transporter som går via lastbil skulle gå att skicka med tåg om inte så många företag var beroende av dagenefter leverans för där faller det på logistiken kring tågen och deras ständiga förseningar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#8
Ni bör tänka på att dessa tåg enbart ska stanna på 2 platser, Göteborg och Stockholm...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Diktator
968 Inlägg
14 september 2009
#9
hur länge har järnvägen som ligger på marken nu funnits? det är väl liiite längre tid än vad ett flygplan har som livslängd..

restid. jag behöver inte vara på tågstationen 1 timme i förväg för att få gå ombord på tåget. jag behöver inte stå i kö för att checka in och jag kan alltid ha koll på hur min väska hanteras. och jag får ha hur jävla mycket schampo jag vill med mig på tåg.


hur mycket kostar det inte att köpa reservdelar till dom diverse transportsätten?

hur mycket yta skulle dom där planen ta upp av våra flygplatser, och hur mycket dötid skulle dom ha?


sverige har ju europas sämsta tågnät just nu. så det är dags
Senast redigerat av Brandis (14 september 2009)

Diktator
968 Inlägg
14 september 2009
#10
Founder skrev:
Ni bör tänka på att dessa tåg enbart ska stanna på 2 platser, Göteborg och Stockholm...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5788710.ab


nej.

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2009
#11
Brandis skrev:
Founder skrev:
Ni bör tänka på att dessa tåg enbart ska stanna på 2 platser, Göteborg och Stockholm...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5788710.ab


nej.

Men detta tycker iallafall jag är en viktig grej.
AB skrev:
Biljettpriserna kommer enligt förslaget att ligga på samma nivå som i dag och trafiken beräknas kunna komma igång 2023-2025.

Hellre en timmes check-in än 15 års väntan på tåget till Stockholm. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Diktator
968 Inlägg
14 september 2009
#12
men att tro att dom kan bygga 200 flygplan till ett enda land är ju att dröma, det tar ju minst 10 år att göra det, det är ingen jävla bil branch vi snackar om där en bil monteras på 10 minuter...

sen tror jag inte folk skulle flyga mer bara för att det fanns fler flygplan att åka i. jag pallar knappt flyga då jag gjort det, hatar flygplatser även fast jag inte har något att dölja. och sen förseningar är väl inte heller något tågtrafiken är ensamma om? i ett land som sverige där vädret som snö kan ställa till med lite jobb för flygplatserna, dock har ju även tågen en del av dom problemen också. men oftast är dom lättare att lösa än flygplatsernas...

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2009
#13
Brandis skrev:
men att tro att dom kan bygga 200 flygplan till ett enda land är ju att dröma, det tar ju minst 10 år att göra det, det är ingen jävla bil branch vi snackar om där en bil monteras på 10 minuter...

sen tror jag inte folk skulle flyga mer bara för att det fanns fler flygplan att åka i. jag pallar knappt flyga då jag gjort det, hatar flygplatser även fast jag inte har något att dölja. och sen förseningar är väl inte heller något tågtrafiken är ensamma om? i ett land som sverige där vädret som snö kan ställa till med lite jobb för flygplatserna, dock har ju även tågen en del av dom problemen också. men oftast är dom lättare att lösa än flygplatsernas...

Vi behöver inte 200, vi behöver typ 5...
(Påhittad siffra, men du förstår nog vad jag menar.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#14
Medel förseningarna på flygplanen förra vintern i Sverige var +6 min, det betyder att dom oftast kom fram 6 min fortare än planerat... och detta trots stormar! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#15
Brandis skrev:
Founder skrev:
Ni bör tänka på att dessa tåg enbart ska stanna på 2 platser, Göteborg och Stockholm...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5788710.ab


nej.

okej, det ska gå ett tåg från malmö också smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#16
Edil_ skrev:
Tänk dig hur mycket ett flygplan släpper ut Vs. tågens utsläpp så har du ett jäkla bra svar på din fråga..

Och en tågstation tar inte riktigt lika mycket plats som en hel flygplats xD

Har du tänkt på hur mycket el det går åt att driva ett tåg? Vart kommer den elen ifrån idag när vi inte ens klarar av att driva våra hus med den el vi producerar utan tvingas köpa el från polen o tyskland där dom bränner kol för att utvinna el?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

blacken
14 september 2009
#17
Founder skrev:
Sverige vill investera 125 miljarder kr i att bygga spår och köpa in nya snabbtåg som gör ca 300 km/h, nu jobbar jag som pilot så jag är kanske lite partisk här men titta på dessa siffror:

Ersättare: Flygplan Airbus A320
Pris: ca 550 miljoner kr / st
Hasighet: ca 800 km/h
Kapacitet: 185 passagerare
Vikt: 75 ton
Vikt / passagerare: 0,4 ton

För 125 miljarder kr skulle man få 227 st sådana flygplan, detta motsvarar ca 50 flygplan mer än vad SAS har totalt idag. Dessa flygplan har även en bränsle-ekonomi på ca 0,3 liter bränsle / mil och med en verkningsgrad på ca 85-90% på motorerna.

Tåg: Franska TGV
Hastighet: 320 km/h
Kapacitet: 361 passagerare
Vikt: 415 ton
Vikt / passagerare: 1,15 ton

Nu kan vem som helst som kan lite matte ganska snabbt förstå att vikt per buren passagerare = energi-förbrukning per passagerare. Alltså måste man sätta fart på 1,15 ton för varje passagerare man ska frakta. På flygplanet i fråga är samma siffra 0,4 ton.

Restid mellan Göteborg - Stockholm skulle bli ca 2,5 timmar med ett sånt här tåg. Med flyg är det ca 45 min så flyget kan med andra ord åka tur o retur på samma tid. Därför blir mängden passagerare som 1 flygplan kan bära samma som för tåget om man räknar per 2 timmars period.

Ytterligare en poäng: Miljö, för att bygga ett tåg som TGV som byggs i stål krävs en enorm mängd energi för att smälta stålet och forma det, ett flygplan byggs i kompositer och lätt-aluminium samt en liten del titan. Tillverkningsprocessen är extremt mycket mer miljövänlig eftersom det knappt krävs någon energi för att bygga planet jämfört med tåget.

Det skulle dessutom ta 3-5 år att bygga spåret och köpa in tågen. Flygplanen kan börja flyga inom några veckor.

Ytterligare en poäng, om resandet skulle minska mellan stockholm-göteborg kan man inte sätta in dessa tåg på någon annan linje eftersom det krävs en special byggd räls för att dessa tåg ska kunna hålla så hög hastighet. Flygplanen kan bokas om o flyga mer eller mindre överallt i Europa på bara några timmars om-planering. Flexibilitet är otroligt viktigt i dagens samhälle.

Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Idag är en flygbiljett ca 15% billigare än en tågbiljett på samma sträcka STHLM-GBG (källa: sas, norwegian, skyways).

Jag vet inte vad ni tycker men rent ekonomiskt och miljö-mässigt tycker jag det är helt vansinnigt att köpa in dessa tåg... Vore kul med några som vill diskutera ämnet! smile

Njaa miljömässigt så vete fasen ifall man kan hålla med dig där. För även om det kostar mer energi att framställa ett tåg, så är det mycket mera farligare ämnen som använd inom flygplansframställningen, alla garanterat livsfarliga kemikalier som dom olika kompositerna består av, även dom måste ju framställas någonstans och skita ner miljön med en massa biprodukter som det alltid framkommer vid kemikalie framställning. Sedan så ska även dom produkterna "slutförvaras" någonstans.

Ett tåg "kostar" visserligen en del i framställning, men sedan så kan det framföras med/på ett fasen så mycket mera miljövänligt sätt än ett flygplan, typ vind/vatten/sol energi. Dessutom så vräker det inte ut en massa avgaser i luften på samma sätt som en jetsnurra..

blacken
14 september 2009
#18
Hellre en timmes check-in än 15 års väntan på tåget till Stockholm.

Vad fasen ska du i Stockholm och göra?. Vi har nog som det är..big_smile

Diktator
968 Inlägg
14 september 2009
#19
Founder skrev:
Edil_ skrev:
Tänk dig hur mycket ett flygplan släpper ut Vs. tågens utsläpp så har du ett jäkla bra svar på din fråga..

Och en tågstation tar inte riktigt lika mycket plats som en hel flygplats xD

Har du tänkt på hur mycket el det går åt att driva ett tåg? Vart kommer den elen ifrån idag när vi inte ens klarar av att driva våra hus med den el vi producerar utan tvingas köpa el från polen o tyskland där dom bränner kol för att utvinna el?

och vi producerar våran egna flygplans bränsle också?


vill ha lite källor på det du jiddrar om när det handlar om hur bra tidhållningen är bland flygen.


har för mig dom nämner i ett tog gear avsnitt att tågen i japan har typ 40 sekunder att hålla sig inom, annars får man typ resan gratis.. kan dom kan väl vi också?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 september 2009
#20
Jag håller med trådskaparen - detta tåg är galenskap!

Vi börjar med tågets fördel, tunga laster - borta. Höghastighetståg fraktar samma saker som ett normalt flygplan.

Miljöaspekten - Oj, ett tåg släpper inte ut någonting... Eller vänta, stämmer det? Järnoxiden från spåren som skickar folk till sjukhus är ett bekymmer, naturen där djur och träd idag lever kommer få en metallklump på x antal ton som dödar allt som är i vägen, efter att mark skövlats. Och viktigast, var kommer elen från? Hur mycket el går åt?
Att tro att ett tåg inte slukar energi (som allt handlar om idag) är smått galet. smile Då har vi hittat en evighetsmaskin. Nej, ser vi TGV så slukar det otroliga mängder energi, speciellt i höga hastigheter och start. Om vi då räknar energimängd per passagerare så tror jag inte att tåget är överlägset.

Koldioxid - Varför bry oss om den, det är en gas som motsvarar 0.0006% av atmosfären... Men det kan vi ta i en annan tråd, en annan gång. Nu kan vi se utsläppen som faktiskt sker. Med ett flygplan släpps det givetvis ut avgaser, men hur är det med tåget? Har ni någonsin stått vid ett par bommar på tomgång? Om vi uppskattar att 1000bilar (hela sträckan) står på tomgång i 3minuter för att ett tåg ska passera, ska de utsläppen då placeras på fordonssidan eller på järnvägen? Att vi inte i dagens läge klarar att hålla vårt land med el hela vintrar utan måste köpa "oren" kraft, hur ska det då bli med ett högförbrukande tåg? För vad man än tror så går all el in i samma nät, så all el är lika "ren" eller "smutsig"...

Övrigt - Hur blir det med ett höghastighetståg i snö? Mig veterligen finns det inget land som testat köra ett tåg i 1dm snö. Ska vi då ha ett höghastighetssnöröjningståg att skicka ut med? (ironi)
Flyg kan inte starta när det är riktigt kraftiga oväder, men oftast fungerar det att de bara startar åt motsatt håll eller på en annan bana.
Flera hållplatser - nån som åkt med "flygbussarna till norrland" någon gång? Skyways tar sina turbopropplan och de stannar på 2ställen, på under 2timmar. Ser vi då "riktiga" plan så går de mer effektivt och snabbare, och skulle kunna stanna på ganska många ställen och fortfarande vara snabbare än tåget.
Terminaler - titta sthlm och gbg, halva städerna upptas av spår på väg in till stationen. Nu ska det in ännu fler spår. Frågan är vad som då tar upp mest plats, all räls eller en flygplats (som redan finns).
Problemet med 1timmes incheckning är lätt ordnat. Går det täta flyg gör man väl bara som de har på tågen, när dörren stängs är det kört. Går utmärkt att ordna om man bara har handbaggage. Jag har själv kommit ca 10min innan planet ska lyfta och fått åka med. Men det funkar inte på Charter då folk missar semestrar och blir sura, då ser man till att samla alla innan för att det ska bli så lite missar som möjligt.

Så jag ser bara nackdelar med tåget jämfört med flyg.



Sök