Sverige vill investera 125 miljarder kr i att bygga spår och köpa in nya snabbtåg som gör ca 300 km/h, nu jobbar jag som pilot så jag är kanske lite partisk här men titta på dessa siffror:
Ersättare: Flygplan Airbus A320
Pris: ca 550 miljoner kr / st
Hasighet: ca 800 km/h
Kapacitet: 185 passagerare
Vikt: 75 ton
Vikt / passagerare: 0,4 ton
För 125 miljarder kr skulle man få 227 st sådana flygplan, detta motsvarar ca 50 flygplan mer än vad SAS har totalt idag. Dessa flygplan har även en bränsle-ekonomi på ca 0,3 liter bränsle / mil och med en verkningsgrad på ca 85-90% på motorerna.
Tåg: Franska TGV
Hastighet: 320 km/h
Kapacitet: 361 passagerare
Vikt: 415 ton
Vikt / passagerare: 1,15 ton
Nu kan vem som helst som kan lite matte ganska snabbt förstå att vikt per buren passagerare = energi-förbrukning per passagerare. Alltså måste man sätta fart på 1,15 ton för varje passagerare man ska frakta. På flygplanet i fråga är samma siffra 0,4 ton.
Restid mellan Göteborg - Stockholm skulle bli ca 2,5 timmar med ett sånt här tåg. Med flyg är det ca 45 min så flyget kan med andra ord åka tur o retur på samma tid. Därför blir mängden passagerare som 1 flygplan kan bära samma som för tåget om man räknar per 2 timmars period.
Ytterligare en poäng: Miljö, för att bygga ett tåg som TGV som byggs i stål krävs en enorm mängd energi för att smälta stålet och forma det, ett flygplan byggs i kompositer och lätt-aluminium samt en liten del titan. Tillverkningsprocessen är extremt mycket mer miljövänlig eftersom det knappt krävs någon energi för att bygga planet jämfört med tåget.
Det skulle dessutom ta 3-5 år att bygga spåret och köpa in tågen. Flygplanen kan börja flyga inom några veckor.
Ytterligare en poäng, om resandet skulle minska mellan stockholm-göteborg kan man inte sätta in dessa tåg på någon annan linje eftersom det krävs en special byggd räls för att dessa tåg ska kunna hålla så hög hastighet. Flygplanen kan bokas om o flyga mer eller mindre överallt i Europa på bara några timmars om-planering. Flexibilitet är otroligt viktigt i dagens samhälle.
Hur är det då med arbetskraft? Man anställer igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte markpersonal inräknad.
Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.
Idag är en flygbiljett ca 15% billigare än en tågbiljett på samma sträcka STHLM-GBG (källa: sas, norwegian, skyways).
Jag vet inte vad ni tycker men rent ekonomiskt och miljö-mässigt tycker jag det är helt vansinnigt att köpa in dessa tåg... Vore kul med några som vill diskutera ämnet!