3541
Sök

Navigationsprogram till laptop

4 554 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
sitter och letar efter ett pålitligt navigationsprogram till pc, har lite planer på att sätta in en asus eee i jobb bilen för att modernisera lite för att slippa pappersordrar osv och då är jag på jakt efter ett navigationsprogram som är bra med så mans lipper ha en gps brevid... har spanat runt lite och utan någon större succé vill ha ett som visar aktuell hatighetsbegränsning varnar för kameror osv och har onödigt mycke gatuadresser såg att naigon har för handdatorer funkar dessa program även på laptop? ge mig lite mer förslag!

360 Inlägg
14 september 2009
Låter som ett kul litet projekt smile

Vad har du tänkt köra för OS på den burken?

Till windows vet jag att det finns ett program som heter Route 66 som ska ha stöd för GPS. Om det finns "kartor" över vart alla fartkameror finns vågar jag dock inte svara över. Det programet kanske har stöd för dom "kartorna" som finns till GPS-er med fartkamera varnare?

4 554 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
ptja de spelar egenkligen ingen roll vilket os men de blir säkert något windows så de funkar ihop med servern på kontoret som jag ska jobba mot när de ska fyllas i ordrar osv ska kunna gå in och jobba mot spcs ms outlook och adobe acrobat samt ett navigationsprogram då. tycker det borde finnas en uppsjö program men hittar ingen som tilltalar, är ofta på nybyggda hus vars gator bara finns på eniro så frågan är finns det något navigationsprogram som på något sätt sammarbetar med samma kartsystem som eniro eller kanske google maps de hade ju vart guld! har kikat lite på route 66 och de har med bara för windows mobile och symbian

360 Inlägg
14 september 2009
loudness skrev:
ptja de spelar egenkligen ingen roll vilket os men de blir säkert något windows så de funkar ihop med servern på kontoret som jag ska jobba mot när de ska fyllas i ordrar osv ska kunna gå in och jobba mot spcs ms outlook och adobe acrobat samt ett navigationsprogram då. tycker det borde finnas en uppsjö program men hittar ingen som tilltalar, är ofta på nybyggda hus vars gator bara finns på eniro så frågan är finns det något navigationsprogram som på något sätt sammarbetar med samma kartsystem som eniro eller kanske google maps de hade ju vart guld! har kikat lite på route 66 och de har med bara för windows mobile och symbian

Okej. Ja det med att nybyggda hus ej finns med på gps'en kan jag också uppleva som ett problem ibland.

Vid en snabb googling hittade jag detta: http://www.laptopgpsworld.com/laptop-gp … views.html

Orkar dock inte kolla igenom alla men något bra kan du säkert hitta där smile

Okej det dära med Route 66 lät konstigt.. Då jag vet att jag har haft någon version av route installerad på min dator + att vi har det i skolan :S

Btw. Mitt 200 inlägg big_smile

4 554 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
skummade igenom sidan och ar hittat lite fler program dock inte en enda som visar vilken aktuell hastighet det gäller(förutom navigon) vilket jag tycker är synd, många portabla gpser har ju de varför kan de inte vara så för ett program till laptop:( känns som alla program som är just till laptops är från stenåldern, Jag  har mailat navigon och hört om de har något program. garmin som med är stora har ett program som verka totalskit, man ser allt från 2d ovanifrån och verkade outvecklat. fanns ett program som ja inte hitta så mycke om och det är destinator, någon som vet något om de?

360 Inlägg
14 september 2009
Ja håller med dig om att det är dåligt att det inte är så utvecklat. Men dom satsar väll alla deras pengar på att göra små smidiga gps'er till billigt pris. Men borde ju gå att göra något om man har ett 3g modem och kommer åt eniro/hitta.se's kartor i datorn + gps som talar om vart man är. Någon annan borde ju ha haft samma tankar som dig någonstanns i sverige / europa / världen... och någon av dom borde ju ha kommit på någon lösning.

4 005 Inlägg
14 september 2009
I mobilen kör jag google maps, jag ser mig själv som en liten prick och kan välja vanliga kartor eller satellitfoto. kan se mina vänner som också har google maps aktiverat som prickar.

Detta finns såklart inte till pcbaserat windows, men du kanske kan köra någon form av windows mobile emulator och köra det den vägen?

Kolla på cartft.com

Edit: ajustd. kolla in centrafuse systemet här]
Senast redigerat av linuslinje (14 september 2009)

4 554 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
mjo det bästa hade varit att kunna utnyttja google/maps eller eniro vars kartor är grymt väluppdaterade, kommer ju ha 3g i datorn så kan ju allitd kolla på eniro för att hitta fram men fattar inte att de ska va svårt att hitta ett bra program som känns pålitligt, kikade på centralfuse lite men fick inget riktigt grepp om de, de va mer multimedia än navigator, lite väl flashigt men kanske inte så användbart för att ha de i jobbet

4 005 Inlägg
15 september 2009
loudness skrev:
mjo det bästa hade varit att kunna utnyttja google/maps eller eniro vars kartor är grymt väluppdaterade, kommer ju ha 3g i datorn så kan ju allitd kolla på eniro för att hitta fram men fattar inte att de ska va svårt att hitta ett bra program som känns pålitligt, kikade på centralfuse lite men fick inget riktigt grepp om de, de va mer multimedia än navigator, lite väl flashigt men kanske inte så användbart för att ha de i jobbet

Man kan ladda ner en demo av det och testa.

Jag tycker det är rätt coolt, gränssnittet är ju inte så pedagogiskt men vad ska man förvänta sig? lite bling bling att kunna koppla in datorn till odb2 kontakten och få ut mer information där med.

Finns några trådar om carpc och mjukvara btw.

Håller själv på med en likadan plan, det enda som fattas är en touchscreen och en lcd-arm. hmm

9 108 Inlägg
15 september 2009
Hade samma tanke i Omegan, har en usb-GPS-mottagare liggandes någonstans om du är sugen wink Eller är det integrerad gps i en sån där burk?

Hann tyvärr aldrig testa det men Mapmonkey var programmet jag rekommenderades att använda så kika på det.

http://www.mapmonkey.net/
(Verkar vara gratis till och med)

4 554 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
mjo men har inget större intresse att koppla in datorn på bilens odb kontakt eftersom det är en trött berlingo tänker mer på funktionen  att de ska va pålitligt, kunna va lätt att uppdatera med kartor osv, mitt område är hela västkusten och alla dess småvägar från strömstad till halmstad och skara så behöver precision med min nuvarande gamla sak lurar ut mig lite här och var ibland, garmin svarade idag och sa att de hade ett annat program som hette city navigator så ska kika lite om de och se hur de verkar.. va jag förstått så måste man ha garmin gps enhet om de ska funka med garmin program nån störd sak men emn är de bra så är de värt de..

304 Inlägg
15 september 2009
Mappoint har jag på laptopen och det har funkat perfekt även i små byar runt om i sverige
http://www.microsoft.com/mappoint/default.mspx

4 554 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Rednik skrev:
Mappoint har jag på laptopen och det har funkat perfekt även i små byar runt om i sverige
http://www.microsoft.com/mappoint/default.mspx

varnar den för fartkameror och visar aktuell hastighet? har läst att deras kartor är fårn 2007? verkar det så?

304 Inlägg
15 september 2009
Fartkameror varnar den inte för men det kan man fixa med plugins.
Det där med kartorna har jag inte märkt av.. Fast dom större vägarna har ju knappast ändrats särskilt mycket på två år. Det är väl t ex i centrala gbg som det kommer märkas då dom byggt om en hel del.

821 Inlägg
15 september 2009
mapsonic 1.3 är ett kanon program som jag använder. Går dock inte att få fartkamrervarnare osv.. men ett väldigt välutvecklat program som fungerar kanon till datorn.. Har själv använt detta. Dock ska man inte lita helt på något gps program.. fick åka lite grusväg när jag skulle dit vi skulle då jag ställt in på kortaste väg.. haha
dagens tips ifrån coachen smile

4 554 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
sengstr skrev:
mapsonic 1.3 är ett kanon program som jag använder. Går dock inte att få fartkamrervarnare osv.. men ett väldigt välutvecklat program som fungerar kanon till datorn.. Har själv använt detta. Dock ska man inte lita helt på något gps program.. fick åka lite grusväg när jag skulle dit vi skulle då jag ställt in på kortaste väg.. haha

nä men så är de på alla, man ska ha inställt på snabbast väg så slipper man sånt:P
Rednik skrev:
Fartkameror varnar den inte för men det kan man fixa med plugins.
Det där med kartorna har jag inte märkt av.. Fast dom större vägarna har ju knappast ändrats särskilt mycket på två år. Det är väl t ex i centrala gbg som det kommer märkas då dom byggt om en hel del.

känner att det är ett grundkrav att den sakll varna för kameror samt visa aktuell hastighet så dom utan går helt enkelt bort och som sagt är kartorna någorlunda fräsha så är de en klar fördel då jag kör mellan många nybyggen osv märker att på min gamla gps som är 3-4år att vägarna där husen som byggdes för 4 år sen inte ser nya ut längre ens:P

4 005 Inlägg
15 september 2009
sengstr skrev:

Håller med, när jag körde lastbil i segeltorp så hittade gpsen en riktigt bra genväg som jag körde varannan dag som jag var i det distriktet, det var riktigt tajt, de boende blev inte så nöjda heller men jag tjänade 3-5 min.

De här inställningarna Bästa väg, Snabbast väg och Kortast väg är lite intressant hur man definerar det. smile

4 005 Inlägg
15 september 2009
Hittade Telia Navigator som har stöd för kartor, och visa fartkameror och vägbyggen och lite sådant. Rätt fattigt program i övrigt.

Kostar pengar men finns i 5 dagars trial.

http://www.telia.se/privat/katalog/Visa … 67.product

4 554 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
fick mail från navgon idag, inget för laptops inte .. känns som de borde va lättare att göra ett program än en hel enhet:(

4 554 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
letade lite pda emulatorer men blev lite vilse, någon som har provat en för isåfall ökar utbudet rejält känns de som..

Sök