3464
Sök

Grovlek på +kabel till slutsteg

412 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Hej, var idag och tänkte inhandla strömkabel som jag ska dra i min bil.

Hade tänkt dra bak 1 kabel till kofferten, sedan där köpa en dosa där man delar upp kabeln till 2st, som är avsäkrade i "lådan/dosan". (vet inte vad dom heter på rak arm)

Detta kommer jag driva ett 2kanals slutsteg tilll 6x9 och ett monoblock till baslådan.

Hur grov tror ni jag behöver?

Var in idag på ett ställe som sålde kablar, han rekommenderade mig 10 eller 16mm2 kablar och skrattade nästan åt mig då jag sa att jag ville ha 30mm2, i minsta laget.

Samma resultat på audio video och OKQ8.

Hur kommer det sig att nästan samtliga rekommenderade mig kablar som bara är aningen större än högtalarkabel? mad

Vilken storlek tror ni jag kommer behöva? Inget av stegen är något jättesteg.

Dessa stegen är det:
Orion hp 2600
Ground Zero Titanium GZTA 2.500TX

Mvh Nils

21 761 Inlägg
15 september 2009
Vilken impedans kommer du att belasta stegen med?

Om du säger att du VILL ha 30 mm2 kabel så ska du också få en sån, ifall expediterna frågar så är du ju inte tvungen att säga vad det ska vara till. Du kan hävda att det redan är uträknat och att den kabel som du begär är rätt. smile

412 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
basen kommer att köras i 2ohm.

6x9orna vet jag inte riktigt, tror var och av av dom är på 3ohm, hur kopplar jag in dessa med bästa resultat?

Gissar att jag köra 1 6x9a på varje kanal bara?

Högtalarna: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317351

Steget: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16353

21 761 Inlägg
15 september 2009
Om du kör både bas och 6x9" med den teoretiskt högsta RMS-effekten som båda stegen ger till de impedanserna så kan de dra uppåt 100 A. En 21 mm2 kabel blir på gränsen i så fall eftersom den får ha högst 100 A säkring.

Nu kommer du antagligen inte att köra grejorna så hårt under en lång tid, men möjligheten finns iaf. 30 mm2 kabel låter ju aningen "overkill" i just detta fall, men du har dock förberett för litegrann större saker i framtiden om du sätter den kabeln.

Jag ser iaf inget fel i att använda 30 mm2 kabel. Hälsa dem på Radiohuset (om det är den butiken du menar) att 30 mm2 kabel visst behövs. wink

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 september 2009
Om du förklarar för personerna bakom disken att du ska ha 2 slutsteg i skuffen som kommer summera ungefär 900wrms tillsammans så skulle jag bli mycket förvånad om de garvar till när du frågar om 25-30kvmm. Antingen kan de inget om strömåtgång och spänningsfall eller så är de korkade allmänt tongue

Kollar man totala amperetal som ditt system kan förbruka i runda slängar hamnar vi på ungefär 75 ampere. En 22kvmm får ha 100A-säkring, men kör på dina instinkter och släng in en 30kvmmare. Lite och spela på då.

Nu får ju någon gärna rätta mig om jag skulle tänkt helt fel här smile

412 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Har tänkt sälja denna bil till våren/sommaren så nå värre ljudsaker kommer jag inte att använda. Så en 21mm kabel borde duga i detta fall då?

tackar smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 september 2009
ja det ska duga, jag beräknade mina siffror efter vad du kommer belasta steget med i 2ohm och dröni räknade ut vad som var "möjligt". en 21kvmm kommer räcka men se till att inte kräma på för hårt i 1ohm etc så ska det vara bra så smile

Sök