3834
Sök

Passat VR6a -92 tändsystemet dött

1 785 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#1
Hej igår dog VR6an precis som om man stängde av den med nyckeln sedan ville den inte starta igen. Lyckas inte få någon gnista ens direkt från tändspolen.

Var ska jag börja leta fel? Felet kan ju ligga nästan var som helst. Kamaxelgivare, hallgivare, styrenhet, tändningslås, tändspole.
Senast redigerat av dbjanoz (16 september 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
16 september 2009
#2
Kan ingenting om VR6, men du kan ju tex kolla om det kommer spänning till tändspolen med tändningen påslagen. Sedan kan du resistansmäta båda lindningarna för att se att det inte har gått sönder. På så sätt bör du eventuellt kunna utesluta spolen iaf. smile

149 Inlägg
16 september 2009
#3
vr6.nu dom hjälper dej eller bara sök på den sidan där finns garanterat  svar

Sm Mästare I Experienced 2007
Medlem i TEAM LJUDBYGGAREN, kallas för Prao`N

1 785 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Kan ingenting om VR6, men du kan ju tex kolla om det kommer spänning till tändspolen med tändningen påslagen. Sedan kan du resistansmäta båda lindningarna för att se att det inte har gått sönder. På så sätt bör du eventuellt kunna utesluta spolen iaf. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/765410_7vr2ez.jpg
7.7 kohm mätt mellan tändspolens utgång och 1 samt 15. Endast 0.6ohm mellan 1 och 15.

Jag har 12volt fram till tändspolen. Resistansen över lindningarna är jag osäker på. Ska resistansen vara så låg på sekundärlindningen? Jag får samma mätvärde på 1 och 15. Det borde vara lägre mätvärde på 1an.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
17 september 2009
#5
Det enda jag kan utgå ifrån är mätvärden som står i Haynes för Volvo 240. Där står bla att tändspolen till EZ-116K (tändsystem) ska ha 0,6-1 Ohm på primärsidan, sekundärsidan ska ha 6,5-8,5 kOhm. Jämför man med dessa siffror så verkar din spole må ganska bra tycker jag. Det är åtminstone inte avbrott eller ren kortslutning. smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 september 2009
#6
går soppa pumpen när du vrider på tändingen?


1 785 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#7
dbjanoz skrev:
Drönirettab skrev:
Kan ingenting om VR6, men du kan ju tex kolla om det kommer spänning till tändspolen med tändningen påslagen. Sedan kan du resistansmäta båda lindningarna för att se att det inte har gått sönder. På så sätt bör du eventuellt kunna utesluta spolen iaf. smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/765410_7vr2ez.jpg
7.7 kohm mätt mellan tändspolens utgång och 1 samt 15. Endast 0.6ohm mellan 1 och 15.

Jag har 12volt fram till tändspolen. Resistansen över lindningarna är jag osäker på. Ska resistansen vara så låg på sekundärlindningen? Jag får samma mätvärde på 1 och 15. Det borde vara lägre mätvärde på 1an.

Jag har sökt vidare efter felet. Detta har gjorts.

Kontrollerat samtliga säkringar i säkringsboxen med multimetern. Hittade en 10A säkring på plats nr15. Enligt locket är den till "Carburator" alltså förgasare. Vad den går till på en VR6a har jag ingen aning om. Tändsystemet är lika dött i vilket fall som helst.

Jag har spänning fram till tändspolen. Tändspolen fungerar som den ska. Jag har provmätt och jämfört med en fungerande tändspole från min Golf MK3a.

Där är också spänning fram till hallgivaren som sitter i fördelaren.

Jag har nu demonterat både vevaxelgivare och fördelarhuset samt provmätt dessa

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/765750_gdjp66.jpg
Mäter kamaxelgivaren VR6

Fick följande resistans och den reagerar på metallföremål vid sonden


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/765758_ulbbx5.jpg
3,77 mohm mellan - och + i kontaktstycket




https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/765762_go1r8j.jpg
3.93 mohm mellan - och O alltså signalen ut från hallgivaren

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Det enda jag kan utgå ifrån är mätvärden som står i Haynes för Volvo 240. Där står bla att tändspolen till EZ-116K (tändsystem) ska ha 0,6-1 Ohm på primärsidan, sekundärsidan ska ha 6,5-8,5 kOhm. Jämför man med dessa siffror så verkar din spole må ganska bra tycker jag. Det är åtminstone inte avbrott eller ren kortslutning. smile

Det stämmer bra som du säger.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#9
MeloveGolf skrev:
går soppa pumpen när du vrider på tändingen?

Bränslepumpen matar när jag vrider tändningen till läge II precis som den ska. Att jag har bränsle fram syns på stiften. Plockade ur stiftet på 2ans cylinder och det var blött av bränsle. Inte nyttigt för katalysatorn men den är redan utbränd och behöver bytas. Måste bara få bukt med tändnings felet kan vara detta som gett upphov till att avgasvärdena var för höga och att katalysatorn brunnit upp invändigt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#10
Är det ingen kunnig person som läser på forumet? Ingen som kan svara på reistans värdena på vevaxelgivaren och hallgivaren? Eller något annat för att få reda på om de fungerar som de ska eller är defekta?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#11
Mätvärde från en annan givare funktion okänd

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/766142_b3teex.jpg
544 ohm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/766143_bf4yxq.jpg
545 ohm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/766145_anqmob.jpg
0,5 ohm

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

377 Inlägg
18 september 2009
#12
går den runt på starten ? eller händer det ingenting ?


1 785 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#13
Jokk3 skrev:
går den runt på starten ? eller händer det ingenting ?

Ja startmotorn går runt som vanligt men saknar gnista från tändsystemet.
Senast redigerat av dbjanoz (18 september 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#14
Märkligt att det inte finns en enda som känner till detta. Eller det bara bevisar att de som har den kunskapen gör annat än att sitta på forum på nätet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 september 2009
#15
vevaxel givaren ska ligga mellan 4/500-1000 ohm (beroende på modell)
jag är dock inte 100% på siffrorna var ett tag sen jag mätte på dom...


Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
19 september 2009
#16
Jag gissar (vilt) på att tändmodulen har sagt upp sig, min golf vr6 -92 startade inte en timme efter att jag hade parkerat den en gång. Bara bytte den o sen gick allt som vanligt.

Den sitter under tändspolen, den med kontakten som har tre stift. Lossa spolen så sitter modulen bakom bara.

Lätt värt att testa om du kan hitta en att låna eller på skroten iaf.


1 785 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#17
Manny skrev:
Jag gissar (vilt) på att tändmodulen har sagt upp sig, min golf vr6 -92 startade inte en timme efter att jag hade parkerat den en gång. Bara bytte den o sen gick allt som vanligt.

Den sitter under tändspolen, den med kontakten som har tre stift. Lossa spolen så sitter modulen bakom bara.

Lätt värt att testa om du kan hitta en att låna eller på skroten iaf.

Då kanske jag skulle kunna prova att ta tändspolen från min Golf MK3 med ABS motorn den har en likadan tändspole med påkopplad tändmodul.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 september 2009
#18
Manny skrev:
Jag gissar (vilt) på att tändmodulen har sagt upp sig, min golf vr6 -92 startade inte en timme efter att jag hade parkerat den en gång. Bara bytte den o sen gick allt som vanligt.

Den sitter under tändspolen, den med kontakten som har tre stift. Lossa spolen så sitter modulen bakom bara.

Lätt värt att testa om du kan hitta en att låna eller på skroten iaf.

1+

C H E V R O L E T <3

1 785 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#19
Manny skrev:
Jag gissar (vilt) på att tändmodulen har sagt upp sig, min golf vr6 -92 startade inte en timme efter att jag hade parkerat den en gång. Bara bytte den o sen gick allt som vanligt.

Den sitter under tändspolen, den med kontakten som har tre stift. Lossa spolen så sitter modulen bakom bara.

Lätt värt att testa om du kan hitta en att låna eller på skroten iaf.

En klart kvalificerad gissning! smile

Motorn hoppade igång direkt efter bytet till hela tändspolen plockad från min Golf MK3a. Jag har delat tändmodul och tändspole och som det ser ut med mätvärdena så lär det vara fel i tändmodulen. Se mätresultaten nedan tändspolen och tändmodul.

5min senare har jag ett nytt fel. Hade bilen på tomgång i 5min då pyser det ur den elektriska cirkulationspumpen som sitter på kylarslangen stax bakom tändfördelaren på vänster av topplocket. Det luktar bränd elektronik. El motorn troligen bränd 5min efter att man fått igång VR6an igen. Den lilla elpumpen är en cirkulationspump som pumpar runt kylarvattnet efter man stängt av motorn för att undvika kokning efter avstängning. Så nu har jag ett nytt fel att fixa.

Kan tillägga att vevaxelgivaren/varvtalsgivaren som sitter monterad nu är den som jag mätt upp senast och har mätvärdena med 0 ohm mellan stift 2 och 3. Och 544 ohm mellan stift 1 och 2. Stift 3 är en intern jordning för det elektroniska styrsystemet. Stift 1 är - och stift 2 är + och fungerar precis som en induktiv givare.

Tilläggas bör att insprutningssystemet hela tiden har pumpat in bränsle under tiden jag haft problem med tändningen. Vilket jag ser som att systemet fått signal från antingen vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren att motorn roterar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/767363_o3ohfw.jpg
Primär lindningen 4 kohm




https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/767365_gix9aw.jpg
Sekundär lindningen 4 kohm




https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/767367_cbk101.jpg
Primär och sekundär lindning 1 ohm tändspolen har sina rätta värden och är hel




https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/767369_314qs7.jpg
Stift 1 och 3




https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/767370_rm8w0i.jpg
Stift 1 och 2




https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/767372_1rwjml.jpg
Stift 2 och 3

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
20 september 2009
#20
dbjanoz skrev:
En klart kvalificerad gissning! smile

"Jag e faan bäst asså...." tongue (citat tingeling-snubben)



Sök