3551
Sök

Diff till Volvo 850?

402 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Hoj! Har efter mappningen hos TM fått problem med fästet, funderar därför lite på det här
med diffat. Quife diff finns ju, men då vevstaksbyte och mappning grävde ett rätt så djupt
hål i plånboken så undrar jag om någon har erfarenhet av andra alternativ ex:R-låda, som
är diffad från början kan vara ett billigare alternativ? Har hört att diffen ska va ganska klen
i 850R lådan.hmm Kanske andra lådor som passar rakt av som är bättre  S60R eller liknande?
Någon därute som testat?tongue

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
20 september 2009
quife diffen är att föredra i alla lägen:)
m59:ans diff klarar knappt org effekten om man skall lyssna på dom som kan, har själv ingen erfarenhet av den växellådan alls.

402 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
High-Octane skrev:
quife diffen är att föredra i alla lägen:)
m59:ans diff klarar knappt org effekten om man skall lyssna på dom som kan, har själv ingen erfarenhet av den växellådan alls.

OK! Men quifediffen kostar ju därefter.sad Jag tänkte som ett något billigare alternativ
en bättre beg låda som hjälper upp lite iaf.

28 Inlägg
20 september 2009
Kompisen rasa en M59 diff i sin V70R med enbart chip och avgas så dom håller piss och verkar inte diffa någe vidare heller = för klent påspända!

509 Inlägg
20 september 2009
Köp en quaife. Finns för 9995:- på xtremt.se. Bara å spara lite eller ta den på avbetalning.

1 688 Inlägg
20 september 2009
Borde de inte sitta en r-låda i din bil om den e en r? roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

402 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Losgard skrev:
Borde de inte sitta en r-låda i din bil om den e en r? roll

Min är en T-5R, i den sitter en vanlig låda, den rena R:en kom året efter -96 och har
diffad låda. Men den lådan verkar ju inget att satsa på, tänkte kanske V70 eller S60 hade
nån låda som var bättre.hmm

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2009
Pinnenpabacken skrev:
Min är en T-5R, i den sitter en vanlig låda, den rena R:en kom året efter -96 och har
diffad låda. Men den lådan verkar ju inget att satsa på, tänkte kanske V70 eller S60 hade
nån låda som var bättre.hmm

Varken V70 eller S60 har någon diffbromsad låda.
S60Ren har en odiffad låda och odiffad bakaxel.
Däremot finns diffbroms att köpa till bakaxeln.
Gamla V70R AWD har ALLTID diffbromsad bakaxel.

Dock är det inget av det som hjälper dig. wink
Polaren körde rätt hårt med sin M59a innan han bytte mot en M56H med quaife förra året.
Då har han ägt den 855Ren sedan -00...

Men ja, den tål inte lika mycket som en quaife, helt klart.
Några andra diffar känner jag inte till, med undantag för TRACS - som dock jobbar på ABSen.
M59 är kanske inte världens lättaste låda att hitta heller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Har ev en R-låda på g för 3-4000:- men, vet inte... kanske bättre att vänta tills de
runnit till i börsen igen och satsa på en quife... verkar va de enda att välja på.hmm

1 024 Inlägg
20 september 2009
Street_racer skrev:
Kompisen rasa en M59 diff i sin V70R med enbart chip och avgas så dom håller piss och verkar inte diffa någe vidare heller = för klent påspända!

han rasar man en m59 med 310 hk jag har aldrig lyckats iallfall dom håller riktigt bra. är min åsikt iallfall

402 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Rand skrev:
Street_racer skrev:

han rasar man en m59 med 310 hk jag har aldrig lyckats iallfall dom håller riktigt bra. är min åsikt iallfall

Hur funkar själva diffen i R-lådan? Jag menar, märks det att den verkligen driver på båda?
Tänkte som någon skrev ovan att dom är för klent "spända" så det verkligen märks skillnad?

8 250 Inlägg
20 september 2009
Pinnenpabacken skrev:
Har ev en R-låda på g för 3-4000:- men, vet inte... kanske bättre att vänta tills de
runnit till i börsen igen och satsa på en quife... verkar va de enda att välja på.hmm

Definitivt. M59:an mest att kasta pengarna i sjön. M59:an har ju fördel av att det är lite starkare drev i den lådan, men diffen är specad till max 408Nm om jag inte missminner mig.

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 september 2009
Pinnenpabacken skrev:
Hur funkar själva diffen i R-lådan? Jag menar, märks det att den verkligen driver på båda?
Tänkte som någon skrev ovan att dom är för klent "spända" så det verkligen märks skillnad?

Det är en visco-diff - Volvo var riktig pinne på allt som hade med visco att göra på den tiden. tongue

4 822 Inlägg
20 september 2009
Thiger_84 skrev:
Köp en quaife. Finns för 9995:- på xtremt.se. Bara å spara lite eller ta den på avbetalning.

blir lite billigare att köpa den direkt ifrån england http://www.quaife.co.uk/Volvo-S40-M56-f … fferential
när jag köpte en därifrån så kostade den 560£ och totalt med frakt osv så gav jag 705£ men nu har dom höjt priset på den så nu kostar den 585£ + frakt osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 september 2009
Du måste ju även ha drivaxlar till M59 lådan om jag inte minns fel då det inte är samma som til M56:an

Edit: Kör på Quife så vet du att det fungerar och håller.
Senast redigerat av Busgrabb (21 september 2009)

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 september 2009
Busgrabb skrev:
Du måste ju även ha drivaxlar till M59 lådan om jag inte minns fel då det inte är samma som til M56:an

Edit: Kör på Quife så vet du att det fungerar och håller.

Högra drivaxeln skiljer, grövre på M59an och med en vikt av något slag.

Avstängd
424 Inlägg
21 september 2009
jasså han har tröttnat på hjulspinn? smile

team Svineri. Volvos under construction.

402 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
turbo5a skrev:

Joo, får ju ingen nytta av extrahästarna under 100km/h.tongue Skitsvårt att komma iväg
hyfsat från låga farter.hmm

Avstängd
424 Inlägg
22 september 2009
Pinnenpabacken skrev:
turbo5a skrev:

Joo, får ju ingen nytta av extrahästarna under 100km/h.tongue Skitsvårt att komma iväg
hyfsat från låga farter.hmm

haha förstår vad du menar. Lika bra att köpa en quaife.. Då vet du ju att du har riktiga grejjer liksom. Ibland svider det men det är sånt man får ta big_smile

team Svineri. Volvos under construction.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 september 2009
som sagt skippa m59 för den går sönder förr eller senare

vet flera som kört rasa
polarn hade endast chip och flow preppat 16T agg och diffen rasade i den
visst åkte både han och jag runt och lekte en del med bilen och den diffade alltid på 1:an 2:an och 3:an när man lekte

men sen vid ett vanligt rödljus rejs med snäll start smällde det till i lådan och det blev ett hål där oljan rann ut smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök