Det olika ljuden sitter i tändföljden...
På en jänke v-åtta tänder cylindrarna oregelbundet mellan cylinderbankarna; VHHVHVVH.
Men på en europeisk så tänder den regelbundet; VHVH-HVHV
Man kan få en Jänkeåtta att låta riktigt ballt och mer likt en Ferrari om man bygger headers som leder över två rör från vänster cylinderbank till kollektorn från höger cylinderbank och vice versa från den andra sidan. Att jänkemaskiner låter olika beror dels på kompressionen och då på avgasystemens storlek. Sedan om det sitter headers och om dessa är avstämda enligt tändpulserna.
Edit; Sedan är jänkemotorer oftast bra mycket större i cylindervolym. Cheva 350 är på 5,7 liter medans en tex. Alfa Romeo Montreal har en liten liten V-åtta på under 3 liter
Senast redigerat av hotrodder (21 september 2009)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab