3504
Sök

Ang plus och minus

669 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#1
jag har länge funderat över varför ingen drar en plus och minus kabel direkt till steget?

alla kopplar jorden i karossen.

varför ska det vara bra för?
hela karrossen blir strömförd, iförsig kanske den är det endå. men när det gäller så mkt ström som ska igenom är det vell bättre med  + - kablar från batteriet direkt till steget?

blir det inte bättre, och allmänt bra kontakt om man drar kablar från + och - ?

kan nån förklara hur det där igentligen är.

tack/


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 september 2009
#2
karossen blir väl inte strömförande

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

669 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#3
ja inte så, men du fattar va ja menar.


8 250 Inlägg
23 september 2009
#4
Skulel tippa på att det till stor del är för att det är enklast så. Många bilar är det ju krångligt att bara dra matningen till steget och n kabel tillbaks blir "för mycket jobb"


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 september 2009
#5
batteriets - sitter ju i karossen så same same jueee

2slow

7 274 Inlägg
23 september 2009
#6
Jämför arean på balkarna man skruvar i mot den kabel du tänkte dra wink
Vilken tror du leder bäst?
Senast redigerat av Brains (23 september 2009)


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
23 september 2009
#7
Karossen är jordad, inte strömförd.
Sen går det snabbare att koppla 1 meter kabel till karossen än att dra 5-7meter kabel fram till batteriets minuspol.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
23 september 2009
#8
Tänk om, tänk rätt wink

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

129 Inlägg
23 september 2009
#9
OM Man vill och har tid och pengar, så är det bättre att dra både + och - till batteriet direkt
man eleminerar alla störningar i strömmen

181 Inlägg
23 september 2009
#10
snipercat skrev:
jag har länge funderat över varför ingen drar en plus och minus kabel direkt till steget?

alla kopplar jorden i karossen.

varför ska det vara bra för?
hela karrossen blir strömförd, iförsig kanske den är det endå. men när det gäller så mkt ström som ska igenom är det vell bättre med  + - kablar från batteriet direkt till steget?

blir det inte bättre, och allmänt bra kontakt om man drar kablar från + och - ?

kan nån förklara hur det där igentligen är.

tack/

och vart är batteriets minuskabel kopplad? wink

Svar: att dra till karossen och minus på batteriet är samma sak, förutsatt att det jordar ordentligt där du fäster i karossen osv...


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2009
#11
Streethawk skrev:
Karossen är jordad, inte strömförd.
Sen går det snabbare att koppla 1 meter kabel till karossen än att dra 5-7meter kabel fram till batteriets minuspol.

Jo den är strömförande, det går lika mycket ström genom karossen (jord) som genom pluskabeln. wink

DJ_Philip skrev:
OM Man vill och har tid och pengar, så är det bättre att dra både + och - till batteriet direkt
man eleminerar alla störningar i strömmen

Nja, bäst är ändå att använda karossen för jord (och göra på rätt sätt, inte jord i punktsvetsade saker) då resistansen i karossen är bra mycket lägre än i en kabel (om vi inte pratar överdrivet grova kablar då).


Men! Som alltid så finns det undantag. Om man har batteriet bak så är det bättre att dra jordkabeln direkt till batteriet då det blir färre anslutningar som kan begränsa strömmen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 september 2009
#12
ChriZtoffer skrev:
Streethawk skrev:
Karossen är jordad, inte strömförd.
Sen går det snabbare att koppla 1 meter kabel till karossen än att dra 5-7meter kabel fram till batteriets minuspol.

Jo den är strömförande, det går lika mycket ström genom karossen (jord) som genom pluskabeln. wink

För att vara HELT ärlig så rör sig strömmen från negativ till posetiv pol wink
Jonerna rör sig den vägen.
Så de ganla brittiska och tyska bilarna (tror det var ngr fransmän med och japanare med....inte helt hundra) som hade plus via chassie och drog jord till allt tänkte rätt ur den synvinkeln.

ChriZtoffer skrev:
DJ_Philip skrev:
OM Man vill och har tid och pengar, så är det bättre att dra både + och - till batteriet direkt
man eleminerar alla störningar i strömmen

Nja, bäst är ändå att använda karossen för jord (och göra på rätt sätt, inte jord i punktsvetsade saker) då resistansen i karossen är bra mycket lägre än i en kabel (om vi inte pratar överdrivet grova kablar då).


Men! Som alltid så finns det undantag. Om man har batteriet bak så är det bättre att dra jordkabeln direkt till batteriet då det blir färre anslutningar som kan begränsa strömmen. smile

Om man har steget fram då? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2009
#13
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
Streethawk skrev:
Karossen är jordad, inte strömförd.
Sen går det snabbare att koppla 1 meter kabel till karossen än att dra 5-7meter kabel fram till batteriets minuspol.

Jo den är strömförande, det går lika mycket ström genom karossen (jord) som genom pluskabeln. wink

För att vara HELT ärlig så rör sig strömmen från negativ till positiv pol wink
Jonerna rör sig den vägen.
Så de gamla brittiska och tyska bilarna (tror det var ngr fransmän med och japanare med....inte helt hundra) som hade plus via chassie och drog jord till allt tänkte rätt ur den synvinkeln.

Det är helt korrekt! smile Fast nu nämnder ju inte jag nånting om strömmens riktning, tyckte att det kändes både onödigt och dom överkurs att ha med i den här diskussionen. wink

Ja deras idé var ju inte dum ändå, iaf inte när dom kom med den, men dom som renoverar dessa gamla bilar idag har nog kliat sig i huvudet både en och två gånger...

Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
DJ_Philip skrev:
OM Man vill och har tid och pengar, så är det bättre att dra både + och - till batteriet direkt
man eleminerar alla störningar i strömmen

Nja, bäst är ändå att använda karossen för jord (och göra på rätt sätt, inte jord i punktsvetsade saker) då resistansen i karossen är bra mycket lägre än i en kabel (om vi inte pratar överdrivet grova kablar då).


Men! Som alltid så finns det undantag. Om man har batteriet bak så är det bättre att dra jordkabeln direkt till batteriet då det blir färre anslutningar som kan begränsa strömmen. smile

Om man har steget fram då? wink

Då är det ingen fördel att ha batteriet bak! wink Men dom flesta har steget/en bak så då är det en fördel, bara "gamla rävar" som bryr sig om längden på signalkablaget samt som vill vara annorlunda som sätter steget fram. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

283 Inlägg
23 september 2009
#14
jag är el nissa och säg till mig om nu vet ett fordon som inte är jordat i cassit? :S
12 vol känner du inte heller. ju om du slickar på det skillar det lite på tungan smile


2 914 Inlägg
23 september 2009
#15
ska man ha orginalbatteriet som orginal sitter fram ta det därifrån och sätter det bak??

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2009
#16
ralle_xtreme skrev:
jag är el nissa och säg till mig om nu vet ett fordon som inte är jordat i cassit? :S
12 vol känner du inte heller. ju om du slickar på det skillar det lite på tungan smile

Många äldre Engelska bilar (som Lonefox redan har nämnt) använder sig av Lukas elsystem där plus går till chassit och "jorden" (minus) går till förbrukarna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 september 2009
#17
kalle_kalle skrev:
ska man ha orginalbatteriet som orginal sitter fram ta det därifrån och sätter det bak??

but why? smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 september 2009
#18
Den raka anledningen att dra jorden i karossen är att man kan spara lite kabel....Det har inget med att arean blir större eller nån sån grej.

Men egentligen finns det ett gäng fördelar med att dra en lika grov jordkabel tillbaks till batteriet, man kan tex tvinna plus och minus för att kvitta ut det magnetfält som blir runt ledarna var för sig.

Dessutom om man drar en jord direkt från CDn till batteripolen med, så får man med större sannolikhet samma potential i alla knutpunkterna i elsystemet = mindre risk för störningar.

Så, egentligen finns det inte en enda nackdel mad att dra direkt till batteriet, förutsatt att man tar en lika grov jordkabel som matning.

Eller jo, två nackdelar...det tar plats med två grova kablar och det är dyrare...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2009
#19
Nja det där är väl ändå inte helt sant? Plåten i chassit ger ju (om man kopplar på rätt ställen) en större ledningsarea än vad "normala" kablar kan ge, och därmed så får man lägre spänningsfall vilket är bra i såna här sammanhang. Visserligen så får man två anslutningar extra då man jordar genom chassit jämfört med direktjordat, men gör man dom anslutningarna rätt så ska dom inte påverkar nämnvärt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 september 2009
#20
ChriZtoffer skrev:
Nja det där är väl ändå inte helt sant? Plåten i chassit ger ju (om man kopplar på rätt ställen) en större ledningsarea än vad "normala" kablar kan ge, och därmed så får man lägre spänningsfall vilket är bra i såna här sammanhang. Visserligen så får man två anslutningar extra då man jordar genom chassit jämfört med direktjordat, men gör man dom anslutningarna rätt så ska dom inte påverkar nämnvärt.

Om du ger dig i kast med att mäta det skall du se att det i 99 fall av 100 är som så att det är bättre dra direkt till batteriet. I det 100e fallet har du mätt fel... wink

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök