3062
Sök

IC på en sug motor?

4 001 Inlägg
28 september 2009
#41
caromania skrev:
Sharky skrev:
10 grader är 3%.

Där ser man. Det gör ju inte det hela sämre.

Yippei!!! då tjänar man 0,3hk istället lol

mats757 skrev:
Niklasw skrev:
Jag tycker de här en av de absolut bästa insugslösningarna som finns som jag hade på min förra sommarbil, det är Pontiacs ramair system här har jag dock köpt till ett litet annat kit än orginal, men de är alltså en avskärmad box som ligger an mot huven och två stora öppningar i huven och framför varje så ligger ett koniskt filter, sen är de raka vägen in i insuget med bara luftmassemätaren emellan.

http://i156.photobucket.com/albums/t19/ … asnow4.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t19/ … 2liten.jpg

Det där är INTE ett ultimat ställe att sätta luftintaget på. Lufthastigheten har ökat så mycket uppe på huven att lufttrycket sjunkit för mycket. Däremot är det ett bra ställe att släppa ut luft, för exempelvis kylning. Men vill man ha in mycket luft måste intaget sitta mitt i fronten. Vilket det gör på de flesta orginalbilar.

Mats

Det svåra är ju som Mats skrev inte att få in luft utan att ta hand om den på ett bra sätt när man väl fått in den i motorrummet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 september 2009
#42
kolvas skrev:
Yippei!!! då tjänar man 0,3hk istället lol

Du är oseriös. Du har din uppfattning, det respekterar jag. Jag har mina erfarenhet, plus att jag ser folk i hela världen som delar den.
Du är medveten om att det inte är så länge sedan det var dödsstraff på att hävda att jorden var rund och att den inte låg i centrum av solsystemet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 001 Inlägg
28 september 2009
#43
caromania skrev:
kolvas skrev:
Yippei!!! då tjänar man 0,3hk istället lol

Du är oseriös. Du har din uppfattning, det respekterar jag. Jag har mina erfarenhet, plus att jag ser folk i hela världen som delar den.
Du är medveten om att det inte är så länge sedan det var dödsstraff på att hävda att jorden var rund och att den inte låg i centrum av solsystemet?

Jag är definitivt inte oseriös, jag kollade loggarna på mitt sprut & tempen på insugstempen låg inte många grader över omgivningstemperaturen och så fort man började ge på så gick den ner omgående.
Så jag har fakta, har du?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 september 2009
#44
kolvas skrev:
Så jag har fakta, har du?

Fakta? Menar du empiriska fakta baserad på inhämtning av flera uppgifter eller din erfarenhet av ett enskilt fall som vi inte vet något om? Släng dig inte med uttryck som du inte kan backa upp.

Du skriver att tempen låg något högre, sedan sjönk den efter ett tag. Redovisa detta istället då det är intressant.

Förhållanden?
Lös bänkad motor eller motor i bil under huv?
Vilken motor?
Var mättes temperaturen?
Hur länge stod bilen på tomgång innan du testade?
Flow FPS?
Spjällhusdiameter/ventildiameter?
Etc etc etc

Det finns många 402m-jockeys som vittnar om betydligt bättre tryck från startlinjen med isolerat insug. Känns inte helt ologiskt, eller vad tycker du själv? Hondabilar har traditionellt ett stort spjällhus på små motorer. Stort spjällhus ger låga FPS siffror, något som jag tror påverkar ekvationen. Nej jag kan inte backa upp detta med fakta då alla (?) utförda bänksiffror förmodligen är gjorda av företag som vill tjäna en hacka på vilseledande reklam. För det finns bänksiffror men de känns orealistiska.

Men jag kan backa upp det med vittnesmål från 100tals personer som menar att det känns som om bilen går bättre vid låga varv. Jag är en av dem själv. BYTTDYNO=BULLSHIT? Ja? Nej? Det är upp till var och en.

Eller var jorden platt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 001 Inlägg
28 september 2009
#45
caromania skrev:
kolvas skrev:
Så jag har fakta, har du?

Fakta? Menar du empiriska fakta baserad på inhämtning av flera uppgifter eller din erfarenhet av ett enskilt fall som vi inte vet något om? Släng dig inte med uttryck som du inte kan backa upp.

Du skriver att tempen låg något högre, sedan sjönk den efter ett tag. Redovisa detta istället då det är intressant.

Förhållanden?
Lös bänkad motor eller motor i bil under huv?
Vilken motor?
Var mättes temperaturen?
Hur länge stod bilen på tomgång innan du testade?
Flow FPS?
Spjällhusdiameter/ventildiameter?
Etc etc etc

Det finns många 402m-jockeys som vittnar om betydligt bättre tryck från startlinjen med isolerat insug. Känns inte helt ologiskt, eller vad tycker du själv? Hondabilar har traditionellt ett stort spjällhus på små motorer. Stort spjällhus ger låga FPS siffror, något som jag tror påverkar ekvationen. Nej jag kan inte backa upp detta med fakta då alla (?) utförda bänksiffror förmodligen är gjorda av företag som vill tjäna en hacka på vilseledande reklam. För det finns bänksiffror men de känns orealistiska.

Men jag kan backa upp det med vittnesmål från 100tals personer som menar att det känns som om bilen går bättre vid låga varv. Jag är en av dem själv. BYTTDYNO=BULLSHIT? Ja? Nej? Det är upp till var och en.

Eller var jorden platt?

Det var ingen tomgångskörning alls, det är oviktigt enligt mig om jag tjänar 0,3-1hk vid tomgångskörning.

Detta var en körning hemmifrån till affären, en körning på 2,5km med utetemp på 23 grader, motorn är en B230 med 4x45mm spjäll & 48/40 ventiler.

Jo, jag anser att det är ologisk med tanke på lufts dåliga värmeledningsförmåga och den enorma mängd luft som passerar genom plenumet.

Buttdyno = japsdämpareffekt...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Med.lem
3 759 Inlägg
28 september 2009
#46
kolvas skrev:
caromania skrev:
kolvas skrev:
Så jag har fakta, har du?

Fakta? Menar du empiriska fakta baserad på inhämtning av flera uppgifter eller din erfarenhet av ett enskilt fall som vi inte vet något om? Släng dig inte med uttryck som du inte kan backa upp.

Du skriver att tempen låg något högre, sedan sjönk den efter ett tag. Redovisa detta istället då det är intressant.

Förhållanden?
Lös bänkad motor eller motor i bil under huv?
Vilken motor?
Var mättes temperaturen?
Hur länge stod bilen på tomgång innan du testade?
Flow FPS?
Spjällhusdiameter/ventildiameter?
Etc etc etc

Det finns många 402m-jockeys som vittnar om betydligt bättre tryck från startlinjen med isolerat insug. Känns inte helt ologiskt, eller vad tycker du själv? Hondabilar har traditionellt ett stort spjällhus på små motorer. Stort spjällhus ger låga FPS siffror, något som jag tror påverkar ekvationen. Nej jag kan inte backa upp detta med fakta då alla (?) utförda bänksiffror förmodligen är gjorda av företag som vill tjäna en hacka på vilseledande reklam. För det finns bänksiffror men de känns orealistiska.

Men jag kan backa upp det med vittnesmål från 100tals personer som menar att det känns som om bilen går bättre vid låga varv. Jag är en av dem själv. BYTTDYNO=BULLSHIT? Ja? Nej? Det är upp till var och en.

Eller var jorden platt?

Det var ingen tomgångskörning alls, det är oviktigt enligt mig om jag tjänar 0,3-1hk vid tomgångskörning.

Detta var en körning hemmifrån till affären, en körning på 2,5km med utetemp på 23 grader, motorn är en B230 med 4x45mm spjäll & 48/40 ventiler.

Jo, jag anser att det är ologisk med tanke på lufts dåliga värmeledningsförmåga och den enorma mängd luft som passerar genom plenumet.

Buttdyno = japsdämpareffekt...

Volvo roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

kung
52 Inlägg
2 oktober 2009
#47
ojoj verkar som det hettar till ordentligt snart.....okej ytterligare en teori att snacka sönder,,,
om man slår sönder utomhusluft blir den kallare då? är ju så att luft  blir kallare ju högre hastighet.....sant?
kan man då sätta en fläkt som "kyler" luft med hastighet även när bilen går långsamt? alltså ingen fartvind att dra nytta av.. helst av allt vill man väl "blöta ner" luften oxå....för att atomerna inte skall hamna i rörelse som sker när det är varmt ute

tankar angående detta?


2 911 Inlägg
2 oktober 2009
#48
En fläkt kan aldrig kyla.
Den kan bara transportera kall luft till en varm yta, eller transportera den varma ut.
Du får det aldrig kallare än en kombination av lägsta temperaturen på ena sidan fläkten och luftvolymen den flyttar per minut.

Luft i rörelse har lika temperatur, däremot upplever vår kropp den som kallare.
Teoretiskt kan man kyla med rörelse, men jag tror det handlar om 5-600 meter per sekund innan man har någon nytta av det.

Angående kontrollerat luftflöde så var det en amerikan som testade det, hittar dock inte forumet nu men det var rejält roligt.
Han fyllde hela insugsröret med massa små 3-4mm rör för att hålla en konstant ström, men lyckades aldrig få fram effektskillnad då de han lyckades mäta upp var inom feltoleransen som en motor kan ha mellan olika bänkningar.

kung
52 Inlägg
2 oktober 2009
#49
ahaa det är så mycke det ska till för att få luften "kyld" hade för mig att det var mindre,, läste på nån vindjacka att det blev betydligt kallare med hög vindhastighet,,,, wrc bilarna har ju en mapp för vad 5:e grad utomhus temp och att det var relativt med hastigheten, så jag tror fortfarande det är så tills jag är överbevisad, men jag ska ha det i åtanke å klura lite....


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 911 Inlägg
3 oktober 2009
#51
pv-rules skrev:
ahaa det är så mycke det ska till för att få luften "kyld" hade för mig att det var mindre,, läste på nån vindjacka att det blev betydligt kallare med hög vindhastighet,,,, wrc bilarna har ju en mapp för vad 5:e grad utomhus temp och att det var relativt med hastigheten, så jag tror fortfarande det är så tills jag är överbevisad, men jag ska ha det i åtanke å klura lite....

Jodå, att bilarna går bättre ju kallare det är ute är ingen tvekan om.

Det jag snackade om var en konstant värme utomhus som du inte kan kyla med en fläkt wink
Om däremot temperaturen ute sjunker så går ju kärran bättre och det går att optimera (beroende på bil etc.) hur den uppför sig, men dock inte på lufthastigheten, motorn tar ju i sig den luft den ska ha och du ska ha en jäkla massa fågelbon och råttor i luftburken innan det stoppas smile

Hade själv en sommar och en vinterprogramvara tidigare.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
17 oktober 2009
#52
Är också lite skeptisk mot dessa "spacer" insugs packningar, luften ligger aldrig så pass stilla att värmen sku hinna värma upp den märkvärt....Denprestanda känslan som folk har fått tror ja mera beror på att insug rören ha blivi länge = bättre botten vrid....My 50 cent...


32 Inlägg
24 oktober 2009
#53
paradyne skrev:
Thiger_84 skrev:
Snacka om luffarturbo.

det är just det där jag e ute efter big_smile alltid retar sig någon på att man har sånt som igentligen inte " passar " en sug motor på sin bil ^^ inge illa menat

För att vadå? Signalera bristfälliga kunskaper om motorer?


1 207 Inlägg
29 oktober 2009
#54
pv-rules skrev:
ojoj verkar som det hettar till ordentligt snart.....okej ytterligare en teori att snacka sönder,,,
om man slår sönder utomhusluft blir den kallare då? är ju så att luft  blir kallare ju högre hastighet.....sant?
kan man då sätta en fläkt som "kyler" luft med hastighet även när bilen går långsamt? alltså ingen fartvind att dra nytta av.. helst av allt vill man väl "blöta ner" luften oxå....för att atomerna inte skall hamna i rörelse som sker när det är varmt ute

tankar angående detta?

Anledningen till varför luft som rör sig känns kallare är pga att den blåser bort det varma "luftlagret" som är runt människan. Temperaturen som tar hänsyn till "the wind chill factor" kallas Nilssongrader.

Faktum är att temperatur är ett sätt att mäta atomernas/molekylernas rörelse. Desto mer atomerna/molekylerna rör sig desto högre temperatur är det. Vilket tydligt kan demonstreras med vatten.
Vid noll grader rör sig atomerna/molekylerna långsamt vilket resulterar i ett hårt material - is.
Mellan 0 och 100 grader rör sig atomerna/molekylerna snabbare vilket gör vattnet flytande.
100+ rör sig atomerna/molekylerna så pass fort att de slits lös ifrån varandra och far all sin väders.

Edit: att slå sönder luft går inte. Att klyva atomer gör man genom att ta ett atom med en tung kärna och skickar en neutron på den.

"Blöta ned" luften? Dvs med vatten?
Senast redigerat av maco (29 oktober 2009)

926 Inlägg
29 oktober 2009
#55
Visst kan man sänka temperaturen på luft. Genom att sänka trycket.
Det kan man se på flygplansvingar. Det blir en trycksänkning på ovansidan (Lämpligt om dom ska kunna flyga.) där bildas kondens. Det beror på att temperaturen sjunker.

Man kan också se det på en förgasarmotor. Efter gasspjället kan det bli frost på insuget. Trots att det är 10-15 grader ute. Pga trycksänkningen sjunker temperaturen.

MEN, nu kostar det energi att få den där trycksänkingen. Så att... det är frågan om det är värt besväret.
Istället för att sänka tempen kanske det är mer lämpligt att suga in luft som har ett högre tryck istället.

I en Dieselmotor vill man inte kyla luften för mycket +50 grader ger högst verkningsgrad. Alltså att man utnytjar bränslet bäst, lägst bränsleförbruknning.

Mats

8 Inlägg
16 november 2009
#56
Jag säger bara torriskyld IC för temporär sänkning av luft vid t.ex strippenkörning och lyftintag med stor yta i fronten som forcerar in lyften genom IC'n ju högre hastighet du har.

Detta är vad jag har att tillägga, men detta är också den enda gången jag skulle kunna se någon använda en sådan lösning
Senast redigerat av Yeri-san (16 november 2009)

23 Inlägg
16 november 2009
#57
om man går tillbaka till ic:n så finns det ju den möjligheten att man kan kyla ner ic:n ytterligare med exempelvis kolsyra eller lustgas , det finns kit att köpas...är skeptisk om det har någon betydelse då bilen inte är turbo laddad men tänkte bara påpeka.


Med.lem
3 759 Inlägg
16 november 2009
#58
Dan87 skrev:
om man går tillbaka till ic:n så finns det ju den möjligheten att man kan kyla ner ic:n ytterligare med exempelvis kolsyra eller lustgas , det finns kit att köpas...är skeptisk om det har någon betydelse då bilen inte är turbo laddad men tänkte bara påpeka.

Då är det nog bättre att köra lustgasen eller syrgasen I motorn istället för framför nån gey intercooler som ändå inte gör nån nytta tongue

Om man nu talar effekt siffror.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
16 november 2009
#59
Mr_EmCom skrev:
Dan87 skrev:
om man går tillbaka till ic:n så finns det ju den möjligheten att man kan kyla ner ic:n ytterligare med exempelvis kolsyra eller lustgas , det finns kit att köpas...är skeptisk om det har någon betydelse då bilen inte är turbo laddad men tänkte bara påpeka.

Då är det nog bättre att köra lustgasen eller syrgasen I motorn istället för framför nån gey intercooler som ändå inte gör nån nytta tongue

Om man nu talar effekt siffror.

cool

1 290 Inlägg
16 november 2009
#60
Nu har jag lagt tid på att läsa igenom hela tråden för att se om någon har nämnt det uppenbara att man visst kan dra nytta av en IC på en sugmotor... men för att det ska fungera så behövs en vatten till luftskyld IC och istank.... men jag har en svag känsla av att den outtalade funderingen snarare handlar om man kan försvara en IC i fronten på en sugmotorbil eller inte. Det är inte ”coolt”  (fyndigt va?) med en IC om man inte har nytta av den och en vatten till luftskyld IC och istank ger ytterst korts stunder av glädje... fast lite längre glädje och till bättre ekonomi än föreslagen torris...

Lägg pengarna på 98-oktanigt istället eller byt bil ;o)
Senast redigerat av Exsicco (16 november 2009)


Sök